Vrij rijden CPZ kalender 2009

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Elmar

Re: Vrij rijden CPZ kalender 2009

Bericht door Elmar » 26 jan 2009, 21:46

Joy, op die foto met slicks. De eerste sessie reed ik met Uniroyal Rainsport. Die doen het prima zolang het nat is.

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 26 jan 2009, 22:23

Paul Broere schreef:
Aiko schreef:wel een heel raar probleem met de auto... ontstond halverwege de terugweg... De auto houd soms ineens heel heftig een fractie van een seconde in en draait daarna weer lekker verder. OP CIRCUIT NIETS GEMERKT. Hij doet het soms een paar keer achter elkaar, maar draait direct erna weer perfect! ook stationair als een zonnetje.
.
99% zeker opgelost... je raad nooit hoe het kwam:

Kreeg van GTRene de tip de aansluitingen op de startmotor na te kijken. Echter, aansluitingen zaten nog prima vast.
ff spullen uit de achterbak halen dan maar. Ligt er een grote stalen buis (die ik altijd mee heb om erg vastzittende wielmoeren los te krijgen) op de + pool van de accu en tegen een stuk kale carrosserie. Is precies zó op allerlei spullen blijven liggen dat hij telkens kortsluiting veroorzaakte :shock: :shock: :shock:
Er zaten zelfs las-plekken op!!

Ik heb nog niet uitgebreid kunnen testen, maar ga ervanuit dat de buis de oorzaal is. (pff, opgelost)

Even heel iets anders: Hoe lang doen jullie met remblokken?
Ik heb nu 1x op zolder gereden (4 uur, waarvan 2 uur rustig) en 2x op zandvoort (bij elkaar 3 uur)... mijn achterremblokken (Ferrode 3000 op standaard schijven) zijn zo goed als op!!! (vóór zijn ze nog zeker 1/3)
de standaard schijven, die ook geen drol kosten trouwens, vertonen nog maar weinig slijtage (ondanks de sportieve remblokken)

RJay

Bericht door RJay » 26 jan 2009, 22:33

Blokken doen wij meestal 2 x 4-6 uur mee, maar dat is dan NIET met rustig rijden.
Schijven houden het ook wel lang uit hiero, originele bosch schijven, nog maar 1 keer vervangen halverwege het seizoen vorig jaar en zijn nu nog gewoon goed.
Achterschijven nog geen vorm van slijtage, en we zijn nu met de 3e set achterblokken bezig.
Dit alles sinds april vorig jaar, waarbij we sindsdien elke dnrt dag behalve assen hebben bijgewoont en van april tot augustus ook elke vrijrijden dag helemaal hebben gereden.

Luco

Bericht door Luco » 26 jan 2009, 22:37

Ligt helemaal aan de blokken, schijven grote van de remmen en gewicht en natuurlijk ook de snelheid van de auto.
Van veel factoren afhankelijk dus.

vb 1 : racevijf doe ik een heel seizoen met de schijven en dan zijn ze nog ruim goed
is 10 tot 12 uur minimaal rijden. twee setjes blokken voor, achter 2 seizoenen met 1 setje.

vb 2 : Seat leon supercopa, elk uur nieuwe blokken voor en na drie tot zes uur nieuwe schijven voor en blokken achter.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2009, 22:51

Blij dat het opgelost is Paul...tjonge je had wel brand kunnen krijgen op die manier :shocking:

Trouwens, DS3000 racing, heb ik voorop liggen en achter standaard M blokjes...die DS3000 heb ik al een paar trackdays gebruikt maar zijn nog steeds goed...liggen er zeker al 7.000km op...misschien heb jij gegroefde/geboorde schijven?? ik gewoon standaard glad M schijven.

@iko

Bericht door @iko » 26 jan 2009, 22:54

Paul Broere schreef: ....Ligt er een grote stalen buis (die ik altijd mee heb om erg vastzittende wielmoeren los te krijgen) op de + pool van de accu en tegen een stuk kale carrosserie. Is precies zó op allerlei spullen blijven liggen dat hij telkens kortsluiting veroorzaakte :shock: :shock: :shock:
Er zaten zelfs las-plekken op!!
Oei, voor hetzelfde geld fikt je auto af...
Paul Broere schreef: Even heel iets anders: Hoe lang doen jullie met remblokken?
Ik heb nu 1x op zolder gereden (4 uur, waarvan 2 uur rustig) en 2x op zandvoort (bij elkaar 3 uur)... mijn achterremblokken (Ferrode 3000 op standaard schijven) zijn zo goed als op!!! (vóór zijn ze nog zeker 1/3)
de standaard schijven, die ook geen drol kosten trouwens, vertonen nog maar weinig slijtage (ondanks de sportieve remblokken)
Heb je je ABS aan of uit? Heb je een remdrukregelaar?

Als ik mijn ABS uitschakel, heb ik achter veel te veel remdruk en slijten de blokken achter enorm snel. Voorlopig rij ik maar weer met ABS aan (en ben van plan om een remdrukregelaar voor de achterremmen te monteren)

Paul Broere

Bericht door Paul Broere » 26 jan 2009, 23:22

tja.

abs werkt sinds de ombouw door onbekend probleem niet meer.

en inderdaad kreeg ik het advies een remdrukregelaar in te bouwen omdat ie achter te hard zou remmen. (hij wordt ook enigzins licht aan de achterkant bij hard remmen).
Maar achter zijn ze dus veel verder versleten als voor.
rondom standaard (nieuwe) bmw schijven, dus niet doorboord ofzo

toch maar ff kijken of ik abs kan fixen.

had zaterdag ook ff een schrik momentje, ineens een auto voor me met zijn neus de verkeerde kant op, waardoor ik moest uitwijken op het natte gedeelte EN ineens van mijn lijn af... als dan je wiel blokkeerd is het ff zweten of alles weer rollend te krijgen, toch nog op tijd af te remmen EN te sturen :lol:

zoiets: wordt je eerst door zo'n racewagen ingehaald, staat ie ineens weer met zijn neus naar je toe... :lol:
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jan 2009, 23:37

Ik blijf ook gewoon met ABS rijden..en gewoon remsysteem...ik hoef niet op tienden van seconden...liever vertrouwd zeg maar...ik zou die ABS maar gaan maken...(hopelijk leest Aad niet mee :mrgreen: )

RJay

Bericht door RJay » 26 jan 2009, 23:39

Westfield XTR-2
Erg gave auto toch hoor, en hij gebruikt 'm tenminste waar ie voor gemaakt is.

Toen ik de eerste keer op zvoort reed keek ik op precies dat zelfde punt op een clio v6 uit, die ook met zn neus die kant op stond :shithappens:

Die mij dus ook net 3 bochten eerder had ingehaald.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 jan 2009, 00:00

R.J schreef:Westfield XTR-2

Toen ik de eerste keer op zvoort reed keek ik op precies dat zelfde punt op een clio v6 uit, die ook met zn neus die kant op stond :shithappens:

" hij gebruikt hem waar hij voor gemaakt is" waar koop je zo`n ding anders voor dan.
Denk niet dat er iemand is die zo`n ding koopt en dan in de garage zet om er naar te kijken :nah:

RJay

Bericht door RJay » 27 jan 2009, 00:03

HANZ06 schreef:
R.J schreef:Westfield XTR-2

" hij gebruikt hem waar hij voor gemaakt is" waar koop je zo`n ding anders voor dan.
Denk niet dat er iemand is die zo`n ding koopt en dan in de garage zet om er naar te kijken :nah:
Nou, er zijn van die mensen he, die zijn he, verzamelaars he, en die he, zetten he, zo'n auto he, gewoon ergens in een schuurtje.
Mafkezen. :bag:

Maar je snapt dat ik bedoel dat ie ook nog probeert hard rond te gaan, ipv als een schuwe huismus overal heen te vliegen op een langzaam tempo (nou ja, de huismus doet dat dan wel zo snel mogelijk, maar goed).

Ooit vorig jaar met vrijrijden was er eens een echtpaar in een porsche.... man man man :bag:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 27 jan 2009, 00:07

Ja, die gasten in een porsche zijn altijd een drama :bag: :mrgreen:

RJay

Bericht door RJay » 27 jan 2009, 00:09

HANZ06 schreef:Ja, die gasten in een porsche zijn altijd een drama :bag: :mrgreen:
Bijna altijd.
In september iemand met zn circuit prepped 944 zoekgereden in een fokkin max5 :roflol:

@iko

Bericht door @iko » 27 jan 2009, 00:14

Paul Broere schreef:tja.

abs werkt sinds de ombouw door onbekend probleem niet meer.

en inderdaad kreeg ik het advies een remdrukregelaar in te bouwen omdat ie achter te hard zou remmen. (hij wordt ook enigzins licht aan de achterkant bij hard remmen).
Maar achter zijn ze dus veel verder versleten als voor.
rondom standaard (nieuwe) bmw schijven, dus niet doorboord ofzo

toch maar ff kijken of ik abs kan fixen.
tip: Bij mij was er een draadje van een sensor doorgesleten in de wielkast (bij driften loopt het wiel tegen binnenscherm aan)

HarmO

Bericht door HarmO » 27 jan 2009, 18:35

ik heb me zaterdag ook prima vermaakt heb 2x in de toer sessie meegereden met de m5 en ging prima aanstaande zaterdag ben ik er weer bij :df:

Paul Broere

Bericht door Paul Broere » 27 jan 2009, 18:44

@ Molleke: was dat met die e39 M5? Met vrij hard, maar wel heel lekker geluid!! :lol: heb ik van genoten.
Niet een beetje zware auto om mee over het circuit te gaan?

Aad

Bericht door Aad » 27 jan 2009, 20:16

Elmar , waar blijven jou filmpjes, vooral degene met Aiko ( achterstevoren ) erop ?

HarmO

Bericht door HarmO » 27 jan 2009, 20:20

ja dat was ik :lol: uitlaat klinkt echt super en auto deed het ook goed op het circuit moet nog wel flink oefenen en een goede set banden zou niet verkeerd zijn maar heb me goed kunnen vermaken

Elmar

Bericht door Elmar » 27 jan 2009, 20:45

Aad, het was zo mistig in mijn auto dat zelfs de microfoon het niet deed....
http://www.viperheysie.com/index.htm/aiko.wmv

Zal zo nog een stukje uploaden van Aiko, gezien vanuit mijn achterruit.

Joy

Bericht door Joy » 27 jan 2009, 20:47

Mooi bochtje Elmar :mrgreen: fraaie correctie.

Aad

Bericht door Aad » 27 jan 2009, 21:38

Elmar schreef:Aad, het was zo mistig in mijn auto dat zelfs de microfoon het niet deed....
http://www.viperheysie.com/index.htm/aiko.wmv

Zal zo nog een stukje uploaden van Aiko, gezien vanuit mijn achterruit.
Is Akio zo stuk sneller geworden of had jij de verkeerde banden eronder ?

Aardig van je dat je het gegil van Lida eruit heb gehaald :thumbup:

RJay

Bericht door RJay » 27 jan 2009, 21:39

Gaat lekker Elmar. :banaan:

Gaat iets minder lekker daar Aiko :bag:

Elmar

Bericht door Elmar » 27 jan 2009, 21:49

Aad, achterbanden uit Zuidland. :turtle:

Aad

Bericht door Aad » 27 jan 2009, 21:53

Elmar schreef:Aad, achterbanden uit Zuidland. :turtle:
Dan is Aiko dus sneller geworden !

Elmar

Bericht door Elmar » 27 jan 2009, 21:55

Of ik langzamer. :'(
Wie weet kom je me dit seizoen wel voorbij. :shakeit: Mag ook wel na weer 10K investeringen in je M3 GTR Csl. :sealed:

Plaats reactie