bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: bmw m modellen, wanneer zijn ze warm genoeg voor redline
Robin; het gaat even over de vraag of er een relatie tussen de ledjes en de olie temp ligt of alleen met met de water temp.
Zoals ik het nu zelf ervaar en ook uit de officiële E92 M3 press release van BMW haal gaat het bij de E9X M3 eenduidig over een relatie ledje en olie temp.............................
Zoals ik het nu zelf ervaar en ook uit de officiële E92 M3 press release van BMW haal gaat het bij de E9X M3 eenduidig over een relatie ledje en olie temp.............................
- Jelmer850i
Dat heeft mijn 1 ook, erg irritant maar goed.Knot schreef:Erik... bij sommige diesels??? Bij mijn Vectra's duurde het in de wintermaanden soms 10km voordat er warme lucht de auto in kwam.... vreselijk was dat, klappertanden...
Verder duurt het bij mij wel vrij lang voordat de wagen op temperatuur komt.. soms na +/- 20 tot 25 km staat hij net op 90 graden.. dus dan pas planken... meestal ben ik dan ook al weer bijna thuis of op bestemming

- Macboy
Ik weet dat sommige mensen moeite hebben met lezen (Dennis en Hugo), maar ik lachte je alleen finaal uit om je onzin opmerking dat die LED-jes zo zijn gemaakt omdat Amerikanen bij te weinig toeren geen traktoren zouden kunnen inhalen en dus dan maar schadeclaims gaan indienenDennis Schroyen schreef:Ingebouwde turbotimers worden niet toegepast vanwege dezelfde reden waarom motoren koud niet begrenst worden. (Dat feit waar Macboy zo hard mee moest lachen)

En natuurlijk NIET om je technische input :!: Zoals gezegd ben ik geen technicus. Ik trek alleen in twijfel waarom BMW in hemelsnaam een systeem op de M3 gaat toepassen die in de praktijk niet zou werken. Daar mag ik toch opmerkingen mbt eigen logica bij plaatsen?
- Tristan
Na 1,5 a 2km is mijne al warm binnen. Heerlijk!Jelmer850i schreef:Dat heeft mijn 1 ook, erg irritant maar goed.Knot schreef:Erik... bij sommige diesels??? Bij mijn Vectra's duurde het in de wintermaanden soms 10km voordat er warme lucht de auto in kwam.... vreselijk was dat, klappertanden...
Verder duurt het bij mij wel vrij lang voordat de wagen op temperatuur komt.. soms na +/- 20 tot 25 km staat hij net op 90 graden.. dus dan pas planken... meestal ben ik dan ook al weer bijna thuis of op bestemming
- Downforce Dennis
Wie heeft hier moeite met lezen? Ik gaf aan dat er geen TOERENTALBEGRENZING werd ingevoerd in koude toestand ivm de schadeclaims....Macboy schreef:Ik weet dat sommige mensen moeite hebben met lezen (Dennis en Hugo), maar ik lachte je alleen finaal uit om je onzin opmerking dat die LED-jes zo zijn gemaakt omdat Amerikanen bij te weinig toeren geen traktoren zouden kunnen inhalen en dus dan maar schadeclaims gaan indienenDennis Schroyen schreef:Ingebouwde turbotimers worden niet toegepast vanwege dezelfde reden waarom motoren koud niet begrenst worden. (Dat feit waar Macboy zo hard mee moest lachen)![]()
En natuurlijk NIET om je technische input :!: Zoals gezegd ben ik geen technicus. Ik trek alleen in twijfel waarom BMW in hemelsnaam een systeem op de M3 gaat toepassen die in de praktijk niet zou werken. Daar mag ik toch opmerkingen mbt eigen logica bij plaatsen?
ik citeer:
Waarom BMW die logica invoert? Tja, logisch toch. BMW moet een afweging maken en een consensus mbt heel hun klantenbestand. Ga je de motor electronisch begrenzen op 3k rpm in koude toestand krijg je een hoop klagende klanten. Dit gaat ook gevaarlijke situaties met zich meebrengen. Als je motor koud is kan je bij wijze van spreken dan amper een traktor voorbijsteken. Klanten, en dan vooral Amerikanen, gaan dat gebruiken om BMW aan te klagen en een claim in te dienen.
I rest my case...
- Jelmer850i
De mijne na 100 meter al als ik vol gas weg rijTristan schreef:Na 1,5 a 2km is mijne al warm binnen. Heerlijk!Jelmer850i schreef:Dat heeft mijn 1 ook, erg irritant maar goed.Knot schreef:Erik... bij sommige diesels??? Bij mijn Vectra's duurde het in de wintermaanden soms 10km voordat er warme lucht de auto in kwam.... vreselijk was dat, klappertanden...

- Downforce Dennis
@ Romo
De e39 heeft die ledjes ook. Maar bij ons staan ze in relatie met de watertemp. Daarom vinden wij het onzin
Als het bij de e9x in relatie staat met olietemp is dat alleen maar een hele goeie zaak!
De e39 heeft die ledjes ook. Maar bij ons staan ze in relatie met de watertemp. Daarom vinden wij het onzin

Als het bij de e9x in relatie staat met olietemp is dat alleen maar een hele goeie zaak!
- Downforce Bjorn
Ik moet zelfs niet rijden, starten, baksteen op de 'loud pedal' en na 10 minuutjes vertrekken... Heb nu wel last van zwarte vlekken op de muur ter hoogte van de uitlaten maar dat zal wel normaal zijn veronderstel ik :shakeit:Jelmer850i schreef:De mijne na 100 meter al als ik vol gas weg rijTristan schreef:Na 1,5 a 2km is mijne al warm binnen. Heerlijk!Jelmer850i schreef: Dat heeft mijn 1 ook, erg irritant maar goed.
-
Heb nog een keer gelezen wat je schreef en kan derhalve juist concluderen dat jij wat moeite hebt met schrijven want zoals het er staat trek je Dennis zijn technische kennis in twjifel.Macboy schreef:Ik weet dat sommige mensen moeite hebben met lezen (Dennis en Hugo),Dennis Schroyen schreef:Ingebouwde turbotimers worden niet toegepast vanwege dezelfde reden waarom motoren koud niet begrenst worden. (Dat feit waar Macboy zo hard mee moest lachen)
Laatst gewijzigd door HSR op 16 dec 2008, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sperdy
wat een topic... zie hier mijn bijdrage:
Ferdi manual:
stap 1. wegrijden: auto starten. 10 min. rustig rijden daarna is water en olie warm.
stap 2. stoppen: naar parkeerplaats rijden. auto uitzetten. (ik doe helemaal geen 2 min. stationair draaien bij stoppen).
O, maar dit gaat over M modellen. Heb ik niet. Sorry..
Ferdi manual:
stap 1. wegrijden: auto starten. 10 min. rustig rijden daarna is water en olie warm.
stap 2. stoppen: naar parkeerplaats rijden. auto uitzetten. (ik doe helemaal geen 2 min. stationair draaien bij stoppen).
O, maar dit gaat over M modellen. Heb ik niet. Sorry..

- Downforce Dennis
Maakt geen reet uit, naar mijn weten heeft de 335i een olietemperatuurmeter, de 135i ook?
Laten nadraaien zou ik toch zeker doen Ferdinand, zeker de kleinste turbo van de 2 maakt nog een heel hoog toerental bij het aanrijden...
Laten nadraaien zou ik toch zeker doen Ferdinand, zeker de kleinste turbo van de 2 maakt nog een heel hoog toerental bij het aanrijden...
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Volledig mee eens.Dennis Schroyen schreef:@ Romo
De e39 heeft die ledjes ook. Maar bij ons staan ze in relatie met de watertemp. Daarom vinden wij het onzin![]()
Blijkbaar is het het bij de E9X M3 dus aangepast ( althans zoals ik het nu kan achterhalen)..................................
- Niels
- Auto: Prius+
Iddromo schreef:Robin; het gaat even over de vraag of er een relatie tussen de ledjes en de olie temp ligt of alleen met met de water temp.

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik snap 'm Niels en Romo.

.35i motor heeft per 3 cylinders 1 turbo en in een R6 maakt dat dus inderdaad 2(LOL) en die zijn beide even groot Dennis, maar je punt is ok qua nadraaien.Dennis Schroyen schreef:Maakt geen reet uit, naar mijn weten heeft de 335i een olietemperatuurmeter, de 135i ook?

- Sperdy
Maar Dennis. Help mij eens. Over de wereld rijden miljoenen auto's met een turbo (diesel en/of benzine). Al die motoren zijn toch - laat ik het zeggen - fool proof? Reguliere consumenten doen toch nooit cooling down? Zijn er in die turbo motoren niet enorme marges ingebouwd? Ik heb er nog nooit iemand over gehoord. En die auto's hobbelen toch gewoon honderdduizenden kilometers door. Ik heb - met heel veel plezier - in Audi's TDi gereden. Nooit deed ik een cooling down. Perfecte cuisers
Vraag: is dit niet een theoretische discussie over opgevoerde auto's met turbo's waarvan het uiterste wordt gevraagd? (< goeie vraag!)

Vraag: is dit niet een theoretische discussie over opgevoerde auto's met turbo's waarvan het uiterste wordt gevraagd? (< goeie vraag!)

Laatst gewijzigd door Sperdy op 16 dec 2008, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sperdy
- Downforce Dennis
Hmmm Robin,
De technische literatuur die ik hier heb liggen zegt dat er een grote en een kleine turbo op het uitlaatspruitstuk staan. De kleine eerst, die zorgt voor snelle spooling (dus geen turbo lag en instant power) en dan de grote die het vanaf 3.8k toeren overneemt voor een hoog topvermogen tot het maximum aantal toeren...
Dus volgens mij toch twin turbo ipv biturbo (of was het nou andersom?)
De technische literatuur die ik hier heb liggen zegt dat er een grote en een kleine turbo op het uitlaatspruitstuk staan. De kleine eerst, die zorgt voor snelle spooling (dus geen turbo lag en instant power) en dan de grote die het vanaf 3.8k toeren overneemt voor een hoog topvermogen tot het maximum aantal toeren...
Dus volgens mij toch twin turbo ipv biturbo (of was het nou andersom?)
-
Je bent in de war met de.35d motor volgens mij.
Op de .35i zit per 3 cylinders 1 turbo, van verschillende afmetingen heb ik op welk forum ook bij de .35i motor nog nooit gehoord. WEL bij de .35d motor, die dat heeft wat jij zegt.

http://motorengine.blogspot.com/2008/11 ... turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de .35i zit per 3 cylinders 1 turbo, van verschillende afmetingen heb ik op welk forum ook bij de .35i motor nog nooit gehoord. WEL bij de .35d motor, die dat heeft wat jij zegt.

http://motorengine.blogspot.com/2008/11 ... turbo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Downforce Dennis
Nou Ferdinand,Ferdinand schreef:Maar Dennis. Help mij eens. Over de wereld rijden miljoenen auto's met een turbo (diesel en/of benzine). Al die motoren zijn toch - laat ik het zeggen - fool proof? Reguliere consumenten doen toch nooit cooling down? Zijn er in die turbo motoren niet enorme marges ingebouwd? Ik heb er nog nooit iemand over gehoord. En die auto's hobbelen toch gewoon honderdduizenden kilometers door. Ik heb - met heel veel plezier - in Audi's TDi gereden. Nooit deed ik een cooling down. Perfecte cuisers
De laatste jaren is "Turbo whine" en de bijbehorende slijtage toch één van de grootste problemen van de moderne dieselmotoren. Een namiddagje wachten bij de dealer leerde mij dat bijna alle 3.0d's van BMW vroeg of laat binnenkwamen met een jankende turbo en/of zwaar rokende motor zonder vermogen (turbo gaar).
In mijn Toyota ervaring kan ik je vertellen dat er een hoop problemen zijn met turboladers bij de garantiegevallen. De meeste klanten klagen van een luid gehuil bij bijvoorbeeld 3 jaar vehicle lifetime. In garantie worden dus al een hoop turbo's vervangen. Vandaar ook het verhaal over mijn moeder, die de turbo van de Stilo gestookt had op 100k km.
De diesels die ik zelf in test heb gehad hadden ALLEMAAL enorme whine na 100k km. (Bjorn, remember die rode 2.0?

Niet techneuten zullen het fenomeen moeilijk herkennen, maar ik hoor en voel zoiets direct. Later oppakken van de turbo en vroeger afgeven van de druk zijn de fenomenen. In een later stadium gaat de auto erg blauw roken en uiteindelijk SES light gooien en geen power meer...
Het ergste van een gare turbo zijn de metaaldeeltjes van het versleten schoepenwieltje (metaalhaartjes) die in het blok gezogen worden. Een motor met gare turbo heeft bovenop zijn normale slijtage, nog eens 10% lagere druk vanwege extra cilinderslijtage. Als je heel veel pech hebt hopen die deeltjes zich op in de olieboringen in het blok en loopt de kop zonder olie met alle gevolgen van dien. Meermaals gezien bij mijn testwerk...
@ robin
Je hebt gelijk, mijn documentatie gaat over de .35d. Excuses...
Weer iets geleerd vandaag...
-
- romo
2 de zelfde turbo turbines idd, 180 graden gespiegeld en 1 per 3 cilinders............................
http://www.amt.nl/web/show/file?id=8483 ... otoren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amt.nl/web/show/file?id=8483 ... otoren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
OK, moest ff weg dus ff gecontroleerd op de OLIETEMPERATUURMETER en NIET op de LEDLAMPJES in de toerenteller.
Mijn bevindingen na gewoon ouwelullerig warmrijden(schakelen bij 2500rpm)temperatuur 0,0 graden celsius aldus BC:
-Na 1,1 km is de stoelverwarming op max warmte qua buttgevoel.(3 lampjes(maximum) warmtekracht)
-Na 5,8 km staat de OLIETEMPERATUUR op exact 75 graden celsius op die meter in de toerenteller.
-na 8,0 a 8,1 km staat ie op '90'graden en hij gaat nog een milimetertje door de volgende kilometers, dan staat ie op +/-95 graden celsius.
Na 15,5 km vond ik het welletjes en ben ff gaan ramdriften: minirotondes en wat draaiers en dat ging nogal easy met 0 graden en wat vochtig wegdek, aan de andere kant is 't nog steeds best mistig dus de snelheid lag behoorlijk laag maar wel fun.
Mijn bevindingen na gewoon ouwelullerig warmrijden(schakelen bij 2500rpm)temperatuur 0,0 graden celsius aldus BC:
-Na 1,1 km is de stoelverwarming op max warmte qua buttgevoel.(3 lampjes(maximum) warmtekracht)
-Na 5,8 km staat de OLIETEMPERATUUR op exact 75 graden celsius op die meter in de toerenteller.
-na 8,0 a 8,1 km staat ie op '90'graden en hij gaat nog een milimetertje door de volgende kilometers, dan staat ie op +/-95 graden celsius.
Na 15,5 km vond ik het welletjes en ben ff gaan ramdriften: minirotondes en wat draaiers en dat ging nogal easy met 0 graden en wat vochtig wegdek, aan de andere kant is 't nog steeds best mistig dus de snelheid lag behoorlijk laag maar wel fun.

- romo
Das 1/2 werk..........................
Je moet en letten op de olie temp en letten op het ledje in de toerenteller; de hamvraag; zijn ze aan elkaar gerelateerd?
maw; als de olie temp omhoog gaat, zakt dan het ledje evenredig?
Dus bij 75-80 graden, kan je dan tot 8300 RPM trappen?
Hup, opnieuw maar................

Je moet en letten op de olie temp en letten op het ledje in de toerenteller; de hamvraag; zijn ze aan elkaar gerelateerd?
maw; als de olie temp omhoog gaat, zakt dan het ledje evenredig?
Dus bij 75-80 graden, kan je dan tot 8300 RPM trappen?
Hup, opnieuw maar................

-
Bij 75 graden op die meter staat er 1 oranjeledje tussen 7800 en 8000 zegmaar en 1 oranje ledje van 8000/8400 en daarna rood, dus in theorie kan je al 8300en met dat ding....
- romo
Dan klopt het;
Volgens het boekje ligt een bedrijfswarme motor ( daar versta ik onder; max RPM kunt trappen) tussen 80 en 120 graden....................................
Het ledje is hier idd gekoppeld aan de olie temp...............................
Volgens het boekje ligt een bedrijfswarme motor ( daar versta ik onder; max RPM kunt trappen) tussen 80 en 120 graden....................................
Het ledje is hier idd gekoppeld aan de olie temp...............................