Een schroefset is leuk, maar overkill voor de openbare weg imo (als je je aan de regels houdt tenminste
///M3 Vlokmans
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: ///M3 Vlokmans
Zal er vast wel een keer van komen.
Ik moet echt nog eens een DF meet bij gaan wonen.
Een schroefset is leuk, maar overkill voor de openbare weg imo (als je je aan de regels houdt tenminste
).
Een schroefset is leuk, maar overkill voor de openbare weg imo (als je je aan de regels houdt tenminste
- Erik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Heb je de standaard stabi's er nog onder of een setje dikkere van H&R? Die laatste bevielen me prima op mijn M3 sedan.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Stabi's zijn nog standaard en denk dat ik die ook standaard hou. Wel overweeg ik een rondje rubbers te vervangen als de dempers en veren er toch onderuit gaan komen. Ben tevreden met de vering en de demping zoals die is, maar ja....alleen die voorkant een ietsiepietsie omhoog!
Onder de WRX had ik een KW schroefset, en die was ook echt snaarstrak, in meerdere opzichten. Maar was toch wel echt hard.....
Onder de WRX had ik een KW schroefset, en die was ook echt snaarstrak, in meerdere opzichten. Maar was toch wel echt hard.....
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Omdat het een oud beestje blijft.....omdat de airco toch niet meer zo lekker koelde.....omdat er onder de kap toch weer wat groene drab zichtbaar was.....is vanochtend het hele spul vernieuwd: nieuwe compressor en condensor, incluis wat rubbertjes/ringetjes/snaartjes. Zowel compressor als condensor hadden echt hun beste tijd gehad. Zeker als daar nog wat opdonders als wat lekkages overheen komen. Ik was in de veronderstelling dat er al een groot deel was vervangen aan airco-onderdelen, maar dat was dus beperkt (kwestie van niet helemaal weten welk onderdeel hoe en wat en zo.....
). Anyways, het is weer heerlijk koel en uiteraard loopt het blokje er ook weer mooier door.
Verder heb ik nog eigenhandig een lekkage aan het ruitensproeiersysteem verholpen (pompje)
en ik heb zelfs een multimeter aangeschaft om wat dingetjes en pieletjes door te gaan meten.
En tot slot heb ik zojuist de eerste BMW van Vlokmans Junior opgehaald:


Leuke actie van Breeman BMW!
Verder heb ik nog eigenhandig een lekkage aan het ruitensproeiersysteem verholpen (pompje)
En tot slot heb ik zojuist de eerste BMW van Vlokmans Junior opgehaald:
Leuke actie van Breeman BMW!
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: ///M3 Vlokmans
dat worden heel wat botsproeven in huis
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: ///M3 Vlokmans
Haha...lachen!
Ook mooi dat je airco weer gemaakt is. Dat zijn de betere reparaties die echt nuttig zijn.
Ook mooi dat je airco weer gemaakt is. Dat zijn de betere reparaties die echt nuttig zijn.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Het wordt alsmaar beter, de multimeter heeft z'n geld nu al opgebracht. Het zat me toch niet lekker dat de accu naar mijn gevoel snel leeg bleef lopen, dus met de multimeter zekeringen gaan trekken.
Met de auto afgesloten, de verbruikers uit en na een minuutje of 20, gaf de multimeter nog een 0,09Amp. Bijna twee keer zo veel als maximaal nog acceptabel zou zijn, if I'm correct. Ik was alleen, dus had me al ingesteld op een hoop heen en weer geloop tussen kofferbak en motorruimte, maar wat schetste mijn verbazing: na de vierde of vijfde zekering had ik al prijs en zakte het verbruik naar 0,01Amp: zekering 9, de radio.
Hiermee viel wel weer wat op z'n plek, want het geleuter met de leeglopende accu's is begonnen nadat de radio is geïnstalleerd. Weet iemand hier hoe je een radio zodanig verkeerd kunt aansluiten dat ie de accu leegtrekt?
Met de auto afgesloten, de verbruikers uit en na een minuutje of 20, gaf de multimeter nog een 0,09Amp. Bijna twee keer zo veel als maximaal nog acceptabel zou zijn, if I'm correct. Ik was alleen, dus had me al ingesteld op een hoop heen en weer geloop tussen kofferbak en motorruimte, maar wat schetste mijn verbazing: na de vierde of vijfde zekering had ik al prijs en zakte het verbruik naar 0,01Amp: zekering 9, de radio.
Hiermee viel wel weer wat op z'n plek, want het geleuter met de leeglopende accu's is begonnen nadat de radio is geïnstalleerd. Weet iemand hier hoe je een radio zodanig verkeerd kunt aansluiten dat ie de accu leegtrekt?
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: ///M3 Vlokmans
radio kan idd een boosdoener zijn, ook vaak bij de beemers waar zo'n radio in zit met rood lampje en de tijd en zenders bijhoud, als je de kar dan niet vaak gebruikt in combinatie met kortere afstanden en ouder wordende accu...dan ist bv als je 2 weken niet rijd opperdepop, althans dat kan.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
In mijn streven om Emmy weer net een tandje beter te maken, ben ik nu een Vanosupgrade aan het overwegen. Er staat inmiddels 171k op de klok en naar mijn weten is dit nog met de originele seals. Of het mentaal is of niet weet ik niet, maar het lijkt ook of ik een licht knorretje hoor. Nu heb ik de lovende recensies over de Beisan seals gelezen, onder meer in het draadje van ///Joost. Nu zal ik het niet zelf gaan installeren, maar laten doen.
Al zoekend op de interwebs kwam ik deze site tegen:
http://www.vanosrepair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat ik het spul hier bestel. Ik deel de site ook hier maar. Wellicht is het al bekend, maar vooruit...het lijkt allicht handiger dan om het spul uit de US te laten komen, en prijstechnisch ontloopt het elkaar ook niet echt wat.
Al zoekend op de interwebs kwam ik deze site tegen:
http://www.vanosrepair.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat ik het spul hier bestel. Ik deel de site ook hier maar. Wellicht is het al bekend, maar vooruit...het lijkt allicht handiger dan om het spul uit de US te laten komen, en prijstechnisch ontloopt het elkaar ook niet echt wat.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: ///M3 Vlokmans
Zo'n Vanosrepair is altijd goed natuurlijk. Laat het wel bij iemand doen die er al ervaring mee heeft uiteraard. De website die je noemde ken ik verder niet, maar het scheelt qua prijs inderdaad niet heel veel met het bestellen uit de USA.
Als je advies of hulp nodig hebt hoor ik het wel.
Let er wel op dat je de seals voor de 4 solenoids (of in mijn geval 2 - S50B30) bij de dealer besteld, aangezien deze niet in de Beisan set zitten. De pakkingen kun je zo te zien ook op de website bestellen.
Als je advies of hulp nodig hebt hoor ik het wel.
Let er wel op dat je de seals voor de 4 solenoids (of in mijn geval 2 - S50B30) bij de dealer besteld, aangezien deze niet in de Beisan set zitten. De pakkingen kun je zo te zien ook op de website bestellen.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Mijn preferred specialist is Vlasblom, daar heb ik alle vertrouwen in. Daarnaast zoek ik het voor deze ingreep misschien wat dichter bij huis: AVVR in Reeuwijk kan deze ingreep ook en we hebben goede ervaringen met hem met de Z3 van de vrouw. Ga er zomaar vanuit dat beiden de benodigde materialen in huis hebben.
En had de auto "zelfs" met het volste vertrouwen bij jou achtergelaten, maar je hebt het al druk zat met één zo'n Beiers sleutelhok
En had de auto "zelfs" met het volste vertrouwen bij jou achtergelaten, maar je hebt het al druk zat met één zo'n Beiers sleutelhok
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: ///M3 Vlokmans
Lol...ja, dat klopt inderdaad. Bedankt voor je compliment trouwens.
Het is dat ik niet echt de plek heb om een auto te laten 'overnachten' mocht dat nodig zijn. Anders had ik graag wat werk voor je verricht. Ik heb overigens deze reparatie alleen nog bij m'n eigen hok gedaan (single Vanos), dus een dubbele duurt net wat langer, al is het in principe hetzelfde. Ik zou toch zeker een volle dag nodig moeten hebben, en dan moet alles nog goed gaan.
Mocht je toch besluiten om het zelf aan te pakken, dan ben ik zeker niet de beroerdste om je te komen helpen of te adviseren.
Het is dat ik niet echt de plek heb om een auto te laten 'overnachten' mocht dat nodig zijn. Anders had ik graag wat werk voor je verricht. Ik heb overigens deze reparatie alleen nog bij m'n eigen hok gedaan (single Vanos), dus een dubbele duurt net wat langer, al is het in principe hetzelfde. Ik zou toch zeker een volle dag nodig moeten hebben, en dan moet alles nog goed gaan.
Mocht je toch besluiten om het zelf aan te pakken, dan ben ik zeker niet de beroerdste om je te komen helpen of te adviseren.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Dank voor het aanbod Joost, maar zo bedoelde ik het niet
Advies vind ik al heel wat!
Gisteren weer wat geleerd door een even te buurten bij AVVR Ruud. Zit hier immers om de hoek zowat....
Ruud heeft Emmy elektronisch binnenstebuiten gekeerd middels DIS. Had er vaag van gehoord, diagnosesoftware, maar het nog niet in actie gezien. Tevens kon het systeem een Vanostest uitvoeren, waar het mij om te doen was. Alle "angsten ten spijt", haalde Emmy keurig alle waarden qua afdichting, druk, verstelling, timing en weet ik het wat op zowel in- als uitlaat Vanos. Het lichte knorretje werd weggelachen, dat zit tussen mijn oren. Qua Vanosrammel moet ik dan blijkbaar aan een blik knikkers denken ofzo.
Verder ben ik nog te weten gekomen dat de kachelventilator in de voetenruimte van de passagier z'n waarden niet meer haalt (
) en dat het storingsgeheugen niet is gewist na het vervangen van de ABS-sensor.
Buiten dat stond er nog een aparte melding in het storingsgeheugen, waar Ruud en ik niet uitkwamen: de versnellings(-schakelaar) indicator, maar die had op dat moment geen storing. Na wissen en nogmaals uitlezen was de storing ook weg. Wat is een versnellingsindicator? Ik kwam niet verder dan iets SMG-gerelateerds, maar het is een handbak. Wellicht cruisecontrol? Werkt overigens ook....
Gisteren weer wat geleerd door een even te buurten bij AVVR Ruud. Zit hier immers om de hoek zowat....
Ruud heeft Emmy elektronisch binnenstebuiten gekeerd middels DIS. Had er vaag van gehoord, diagnosesoftware, maar het nog niet in actie gezien. Tevens kon het systeem een Vanostest uitvoeren, waar het mij om te doen was. Alle "angsten ten spijt", haalde Emmy keurig alle waarden qua afdichting, druk, verstelling, timing en weet ik het wat op zowel in- als uitlaat Vanos. Het lichte knorretje werd weggelachen, dat zit tussen mijn oren. Qua Vanosrammel moet ik dan blijkbaar aan een blik knikkers denken ofzo.
Verder ben ik nog te weten gekomen dat de kachelventilator in de voetenruimte van de passagier z'n waarden niet meer haalt (
Buiten dat stond er nog een aparte melding in het storingsgeheugen, waar Ruud en ik niet uitkwamen: de versnellings(-schakelaar) indicator, maar die had op dat moment geen storing. Na wissen en nogmaals uitlezen was de storing ook weg. Wat is een versnellingsindicator? Ik kwam niet verder dan iets SMG-gerelateerds, maar het is een handbak. Wellicht cruisecontrol? Werkt overigens ook....
- Niels v/d burgh
- Berichten: 2168
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 10:49
- Auto: Zweedse diesel
- Locatie: Noord- NL
Re: ///M3 Vlokmans
Goed bezig
Toch vind ik dat je bij iedere post, een foto moet bijvoegen van het leidend voorwerp. (je auto)
Toch vind ik dat je bij iedere post, een foto moet bijvoegen van het leidend voorwerp. (je auto)
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 29133
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: ///M3 Vlokmans
dat klinkt wel interessant mbt alles uitlezen en laten resten van vanos etc. heb je meer info waar dat kan? wil ik ook wel eens laten doen bij mijn e46 
- Erik dB
- Berichten: 2491
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Iedere BMW specialist zou dat moeten kunnen. Ik heb mijn M3 eens uit laten lezen bij Offenga.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Ik zal in de toekomst proberen mijn droge verhalen wat meer luister bij te zetten door wat foto's
In principe kan iedere dealer uitlezen, alhoewel er wel wat verloop schijnt te zijn in de uitleessoftware voor de oudere modellen. Een fatsoenlijke specialist/garage zou ook een heel eind moeten kunnen komen.
In principe kan iedere dealer uitlezen, alhoewel er wel wat verloop schijnt te zijn in de uitleessoftware voor de oudere modellen. Een fatsoenlijke specialist/garage zou ook een heel eind moeten kunnen komen.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
For the time being nog eentje uit de oude doos, van de SuperSprintSessie met Erik dB:

- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Ik ga toch maar even zondigen tegen het op dit forum vigerende beleid, maar beloof het goed te maken zodra het beter weer wordt
Vanochtend heb ik de echte boosdoener van de lekstroom opgespoord: de Dension Gateway 300. Die heb ik samen met de CD43 in laten bouwen, en die is daaraan gekoppeld. De Dension liep ook over de zekering van de radio dus. Het euvel was dat de Dension op onverklaarbare wijze een stuk software was kwijtgeraakt en daarom ook maar weigerde om uit te gaan bij het uitzetten van het contact. Dat ding trekt in z'n eentje dus 0,07/0,08A. Apparaat is er nu uitgehaald en teruggestuurd naar Dension. Ik krijg een nieuwe, maar twijfel of ik 'em moet plaatsen. Er zijn best wat meer problemen met die apparaten.......
Vanochtend heb ik de echte boosdoener van de lekstroom opgespoord: de Dension Gateway 300. Die heb ik samen met de CD43 in laten bouwen, en die is daaraan gekoppeld. De Dension liep ook over de zekering van de radio dus. Het euvel was dat de Dension op onverklaarbare wijze een stuk software was kwijtgeraakt en daarom ook maar weigerde om uit te gaan bij het uitzetten van het contact. Dat ding trekt in z'n eentje dus 0,07/0,08A. Apparaat is er nu uitgehaald en teruggestuurd naar Dension. Ik krijg een nieuwe, maar twijfel of ik 'em moet plaatsen. Er zijn best wat meer problemen met die apparaten.......
- MParallel
- Berichten: 8961
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: ///M3 Vlokmans
Ik heb ook een GW300, maar of die nu zoveel stroom trekt weet ik niet. Hij zit in me dd dus mogelijk dat ik daarom niks in de gaten heb.
Toch ook maar eens met de multimeter checken.
Van de eerste versie weet ik de problemen. Zelf een gehad. Verschrikkelijke ground loop die niet weg was te krijgen. Uiteindelijk gaf Dension toe dat het aan de GW300 zelf zat en hebben sinds een paar jaar een v2 uitgebracht die ik gratis kon omruilen. Sindsdien nooit problemen gehad.
Toch ook maar eens met de multimeter checken.
Van de eerste versie weet ik de problemen. Zelf een gehad. Verschrikkelijke ground loop die niet weg was te krijgen. Uiteindelijk gaf Dension toe dat het aan de GW300 zelf zat en hebben sinds een paar jaar een v2 uitgebracht die ik gratis kon omruilen. Sindsdien nooit problemen gehad.
- ArjanS
- Berichten: 363
- Lid geworden op: 25 dec 2007, 11:50
Re: ///M3 Vlokmans
Heb ook een GW300 gehad op mijn cd43.
Heb nu een GROM usb2 van Motrade in mijn Cooper, bevalt me veel beter. Je kunt kiezen op je deze direct aansluit achter de radio of aan de kabel van de cd wisselaar in de kofferbak. Ik heb dat laatste gedaan. Werkt perfect en direct tekst op de radio. Ook simpel uitbreidbaar met bluetooth.
Heb nu een GROM usb2 van Motrade in mijn Cooper, bevalt me veel beter. Je kunt kiezen op je deze direct aansluit achter de radio of aan de kabel van de cd wisselaar in de kofferbak. Ik heb dat laatste gedaan. Werkt perfect en direct tekst op de radio. Ook simpel uitbreidbaar met bluetooth.
- MParallel
- Berichten: 8961
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: ///M3 Vlokmans
^^
Interessant. In hoeverre verschilt ie qua functies van de GW300? Wat maakt die beter?
Interessant. In hoeverre verschilt ie qua functies van de GW300? Wat maakt die beter?
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Vind de looks van de CD43 in het dash erg mooi, maar heb geen trek in geleuter met haperende Densions.
Had deze er ook al bij gepakt:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =8&t=26279" onclick="window.open(this.href);return false;

Had deze er ook al bij gepakt:
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =8&t=26279" onclick="window.open(this.href);return false;
- MParallel
- Berichten: 8961
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: ///M3 Vlokmans
Ik heb in de laatste 3 jaar een jeer gehad dat de Dension het niet meer deed, omdat een config bestandje weg wasgeraakt, die na upload via USB weer hersteld is, verder nooit problemen gehad.
Dit is met de GW300 v2.
Dit is met de GW300 v2.
- Vlokmans
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
- Locatie: Rotterdam
Re: ///M3 Vlokmans
Hier was inderdaad ook een bestandje verdwenen. Dat heeft de installateur/monteur er weer terug op gezet. Het ding speelde toen wel weer de bestandjes van stick, maar bleef alsnog aan staan nadat het contact was uitgezet. Het heeft wat uurtjes zoeken gekost, maar ben blij dat het nu gevonden is (de hoofdschootsrichting had ik zelf ontdekt, het exact vaststellen van het probleem is bij Navishop gebeurd). Volgende week laat ik de nieuwe plaatsen. Ik vertrouw er maar op dat die het wel goed zal doen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Mathijs46, maurizio, Repsol, Vanreijmersdal en 11 gasten
