Die straat draagt idd een erg toepasselijke naam, "de ramp".
Hiervoor had ik respectievelijk een e36 M3 3.0 sedan en een e46 M3 SMGII.
Of ik terug zou willen?
- e46 M3: Nou nee... Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een prachtige auto. Het ding rijdt fantastisch. Maar zoals eerder gezegd is het geen volbloed sportwagen, eerder een hoogtoerige GT met racy pedigree. SMG hoort in mijn ogen gewoon op een e46 M3 omdat er onder de 4k niemand thuis is en je dus constant loopt te roeren in de v-bak. De SMG maakt geen schakelfouten en jaagt de v-bak vliegensvlug in een lagere versnelling. SMG II past de M3 gewoon perfect. Ik heb er bijna 40k D-F waardige km's mee gemaakt. Maar door het coupé concept en zin voor iets anders ben ik overgestapt naar de e39 M5 die me, zoals Bjorn al eerder aangaf, perfect lijkt te passen. De auto is tam en gemoedelijk te bereiden naar familiefeestjes.
- e36 M3 sedan: Raar maar waar, die zou ik wel terug willen hebben. Waarom? Wel eerst en vooral is er de kostenissue. Hoe je het ook draait of keert, een e46 M3 of e39 M5 is geen goedkope auto(voor mijn loon toch niet). Jaarlijks dient er hier in BE 2.4k euri tax afgetikt te worden en de verzekering is ook niet van de poes. De e36 is veel goedkoper om te runnen, en zo blijft er financiele ruimte over om de zwakke punten van de e36 op te vullen. PSS9 onderstelletje, APracing op de vooras, scherpe nokjes, mapping en hoppa, je hebt een e46 M3 killer in't kwadraad. Ik weet niet hoe het komt, maar die S50B30 heeft zo'n indruk op me gemaakt. Het is gewoon een superblok, met rauwe loopcultuur en grote betrouwbaarheidsfactor. Gecombineerd met de 4 deuren heb je eigenlijk een rauwere en more-of-a-handfull M5.
Ik doe graag zelf onderhoudswerkzaamheden aan mijn auto's, en dan kan bij een e36 gewoon zonder problemen. Bij de e46/e39 modelserie wordt het al moeilijk. De electronica gaat al snel tegenstribbelen.
Moest ik in de toekomst rustiger aan gaan doen ivm huisje-tuintje-boompje zal het hoogstwss een e34 M5 of e36 M3 worden die de rol als fun-hok gaat vervullen. Ik heb iets met die oude 6 cyl blokken...
Het liefst een minder goed exemplaar terug herstellen in zijn oude glorie, beide modellen verdienen dat, net zoals een e30 M3 dat zou verdienen. Zowel de e36 als de e34, ieder in zijn eigen context...
@ Jelmer,
Idd, het valt niet zo op in de filmpjes maar het ding is gewoon echt luid.
Wat ik gedaan heb is de O2 sensoren ACHTER de cat afgekoppeld en eruit geschroefd (sort of). In de uitlaatlijn zitten nu gewoon 2 gaten van 3cm dia.
's nachts bij het heel-toe'en gooit ie gewoon blauwe vlammetjes uit de 4 eindtipjes, meesterlijk