e30 325i weer weg ivm roest.......

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Xave30 » 07 sep 2008, 11:47

indobesar schreef:
Tom944 schreef:
indobesar schreef:Mooie auto Paskal, had er ook nog even naar gekeken. :wink:

Wat zit er voor apparaat onder in het dash?? :?:
Bedoel je de checkcontrol of de brandblusser? :P

Gave auto Paskal, veel plezier ermee!
.

Onder het verwarmingselement. Is dat de CC? :oops:

Ja. Die is verplaatst van boven de spiegel.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Casper » 07 sep 2008, 12:10

Wat moet zo'n tracktooltje eigenlijk +/- kosten? Volgens mij is dit nog best te betalen?

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paul Broere » 07 sep 2008, 12:24

Dikke bak!!

en super kleur! :wink:
Ik heb even naar de specs gekeken, maar als ik het lijstje doorkijk is er eigenlijk precies evenveel veranderd als in mijn auto.
Ben alleen heel erg benieuwd naar het afgedraaide vliegwiel, want de motor daalt veel te langzaam in toeren en is vanwege het zware vliegwiel niet echt sportief! (weet je waar en door wie het is afgedraait?)

wat betreft remmerij:
Ik heb rondom de standaard schijven (alle 4 nieuw)
met Ferodo 3000 blokken
en van die gevlochten remleidingen

SUPER gevoel in mijn pedaal en lekker bijterige (maar zeer goed doseerbare) remmen

Ik heb laatst 2 uur non stop (oke, wel een enkele keer van berijder wisselen wisselen) met mijn auto op zandvoort gereden, de remmen geven geen enkele krimp)
Ook tijdens 5 uur Zolder (waarvan 4 uur gereden en 2 uur daarvan rustiger in regen) geen enkel probleem.

Ook een half uur voluit over Zolder op droog was geen probleem.

Nogmaals: hijs echt mooi!!!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paul Broere » 07 sep 2008, 12:36

@ Casper:

voor een e30 325i in goede technische staat betaal je niet zo veel, maar als je alle ombouwspullen gaat optellen wordt het (tenminste in ons geval) toch iets kostbaarder dan je zou denken.
Het kan vrij goedkoop, maar je kan het (makkelijk) zo duur maken als je zelf wil.

Als je het enigzins o.k. wil aanpakken krijg je al snel de onderstaande zaken:

- Goede rolkooi: minimaal € 500
- 2x 4-punts gordel €250
- remblokken, remschijven
- Quaiffe dif.: €1200?
- 2 kuipstoelen €200 per stuk (voor goedkope)
- 4 goede straatbanden om de standaard velgen € 300
- setje extra 15" velgen € 300
- setje toyo R888 € 550
- onderstel: veren dempers € 1000
- nieuwe motorsteunen en ophangbussen etc. € 250
- brandblusser
- elektrische koelfan
- etc. etc.

+ MONTAGE alles zelf doen? Ik heb vanwege tijd gebrek en gebrek aan specifieke technische kennis EN materialen/gereedschappen een deel laten doen...

het telt wel snel op

in ons (mijn pa en ik) geval zit er +/- 10k in deze hobby (incl. aanschaf auto en kosten voor het laten uitvoeren van een aantal zaken, hierbi is echt ALLES meegenomen, vervoer van de auto, nieuwe olie, afstellen kleppen, de ombouw, etc. etc.)

je kan het ook simpeler doen... leeghalen, kuipstoel erin remmen nakijken en gaan met die banaan.

Ik weet in mijn geval iig dat de auto technisch gewoon 100% is en ik er veilig mee kan racen (veilig wat betreft technische mankementen :? :lol: )
En altijd nog veel goedkoper dan met de 993 op circuit gaan en die aan gort rijden


1 ding: 100% standaard is zo'n auto gewoon niet geschikt voor circuit.


btw: we hebben nu 2 circuitdagen gedaan... 5 uur zolder (4 uur gereden) en 2 uur zandvoort, tot nu toe geen enkel probleempje met de auto gehad.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Peric » 07 sep 2008, 12:48

Wow Pascal! Wat een mooie E30.
Heel veel plezier ermee!
En waarom wil je persé de 15 inch aanhouden? 17 inch en een dikkere remmenset eronder is toch wel fijn hoor..:)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Macboy » 07 sep 2008, 13:05

He Pascal gefeliciteerd ! Hoe kom jij toch steeds aan die pareltjes ?? Waar heb je deze gevonden dan ?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Aernoudt » 07 sep 2008, 14:42

Peric schreef:....17 inch en een dikkere remmenset eronder is toch wel fijn hoor..:)
Volkomen overbodig op een e30... met als bijkomend nadeel zwaardere schijven + velgen + banden; maw: minder goed sturende auto.

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door leonard » 07 sep 2008, 17:25

15 inch met standaard remmen is prima op een E30.Ik rij met hawk blokken en stalen remleidingen en het pedaal blijft keihard ook na 1 uur vol circuitgebruik.Voordeel van hawk vind ik dat ze heel constant zijn en lekker bijterig.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Steven N. » 07 sep 2008, 20:43

Gefelicitieerd Paskal! Ziet er uit als een serieus leuke ring auto, zoals je zegt zelf nog lichtelijk aanpassen naar persoonlijke wensen en je bent relatief snel klaar. Veel DF!

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 07 sep 2008, 21:24

Ook deze e30 heeft een beetje roest bij de achterschermen, maar dat is nu eenmaal niet anders. Verder kost zo'n e30 in Ringtrim stiekem toch nog best veel geld zoals Paul aangeeft. Een kant en klare vinden waarvan je weet dat de basis goed is en dat er goed mee om is gegaan scheelt je echter veel Euro's. Wil bij 15" blijven om de reden die Aernoudt aangeeft.

Vandaag voor de eerste keer mee op de Ring gereden. Een verslag daarvan kun je hier vinden. Oh ja, DF-member Peter ook eindelijk eens in real life gesproken.

Direct een paar vraagjes:
- iemand een idee welk dif erin zit? Hij is extreem kort met max ca. 90 in 3 en in zijn 5 komt bij ca. 185 de toerenbegrenzer er in
- achter zitten nu erg slappe veren terwijl voor toch wel goed H&R spul zit --> is het wijs om achter ook met een hardere set-up te gaan rijden?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Aernoudt » 07 sep 2008, 21:28

klinkt als 4.10

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door leonard » 07 sep 2008, 21:30

185 in 5 ???? :roll: :roll:

Met een 3,91 rijd je geloof ik 180 in 4.Met een 4.27 ik dacht rond de 170 in 4 . Ik dacht dat 4.45 het korste diff is wat er te krijgen is maar gezien jouw cijfers zijn er nog dus waarschijnlijk nog kortere.Evt heb ik nog een 3.91 zonder sper te koop voor je.

Gebruikersavatar
Casper
Berichten: 1657
Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
Locatie: Amsterdam

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Casper » 07 sep 2008, 21:33

90 in 3 is idd wel erg kort :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 07 sep 2008, 21:43

Aernoudt schreef:klinkt als 4.10
Dick van Nynke (weet achternaam niet ;)) had het daar ook al over tijdens het ontbijt. Exacte snelheid is lastig te bepalen aangezien de teller schromelijk overdrijft. 140 op teller was 126 in werkelijkheid.... Op teller was het bij 205 in het uur einde feest dus dat zal naar schatting zo'n 185 in werkelijkheid zijn. Oh ja, toerenteller is tijdelijk overleden dus al met al lastig te bepalen...

Hoe dan ook trekt ie als een beer, maar dat moge duidelijk wezen :) Of ik er een keer wat "langers" in zet kan ik nu lastig beoordelen want kon niet echt vol rijden met dat k**weer op de Ring vandaag....

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Aernoudt » 07 sep 2008, 21:49

Andere chip (hoger max toerental) is ie OK voor de Ring en behoud je max trekkracht. Evt icm Schrick nokkenas.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Jeroen » 07 sep 2008, 22:23

Pascal, ik heb geen idee van jouw rijderskunsten, maar wellicht is het verstandig nu je deze auto hebt, om eens een driftdag op Papenburg via Dick mee te pakken. Ik rij ondanks mijn zeer matige Ringervaring liever op een natte Ring, dan op een droge. Het kan ook een kwestie van voorkeuren zijn natuurlijk, maar niks is leuker dan spelen op een natte baan, als je dat beheerst.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 07 sep 2008, 22:43

Jeroen schreef:Pascal, ik heb geen idee van jouw rijderskunsten, maar wellicht is het verstandig nu je deze auto hebt, om eens een driftdag op Papenburg via Dick mee te pakken. Ik rij ondanks mijn zeer matige Ringervaring liever op een natte Ring, dan op een droge. Het kan ook een kwestie van voorkeuren zijn natuurlijk, maar niks is leuker dan spelen op een natte baan, als je dat beheerst.
Ben het volledig met je eens mbt die driftdag op Papenburg en die ga ik ook zeker doen. Zekers met een rwd geen overbodige luxe. Heb echter vele jaren met de 205 op de Ring gereden en kon daar aardig mee overweg, maar dan nog: regen en Ring is een combi die mij totaal niet aanspreekt.

Wat spelen en beheersing klinkt leuk en kan het ook zijn, maar als je er vandaag was geweest dan zie je toch weer dat het zooooo verraderlijk kan zijn. Het aantal schades was nog niet op 5 handen te tellen vandaag, waarbij ook een aantal zeer ervaren figuren zaten.....

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paul Broere » 07 sep 2008, 23:35

Aernoudt schreef:Andere chip (hoger max toerental) is ie OK voor de Ring en behoud je max trekkracht. Evt icm Schrick nokkenas.
een leverancier aan te bevelen voor een andere chip? aangezien ik nu op zandvoort ook een aantal stukken nét niet uitkom in zijn 3... 200-300 toeren meer zou genoeg zijn. Die extra 2 pk zijn mooi meegenomen.

Ik rijdt met mijn r888 (iets kleindere omtrek dan standaard wielmaat) en een 3,90 diff geloof ik

Ik haal +/- 185 op de teller in zijn 4 (dat is 185 echt km's want de teller wijkt met kleinere wielomtrek niet meer af... hebik dan wel een 3,90??? Ik moet dan voor de laatste 5km/uur op recht stuk ff naar zijn 5.

btw: ring en HARDE regen (+ slechte banden) is een combinatie waar ik tegenwoordig ook wel een beetje bang voor ben :?
Ik ga trouwens 26 oktober de driftcursus doen... altijd goed voor nog meer wagenbeheersing

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Jeroen » 07 sep 2008, 23:52

Paskal, ik geloof je direkt. Afgelopen woensdag was ik op de Ring, en een goede (ervaren) vriend van me heeft een onbedoelde 360 gemaakt, die heel anders af had kunnen lopen. Wat dat betreft heb ik alleen maar diep ontzag voor dit circuit, en is het altijd oppassen geblazen.

Ik hoop je in oktober te verwelkomen op Papenburg :wink:


Wat jouw diff betreft: ik denk niet dat het een 4.10 is, een 4.27 is de kortste overbrenging, en een 325i loopt dan bij +_ 200 in de begrenzer, en 185km/h is dan wel érg laag als top, dus wat er dan onder zit....heeft wellicht te maken met bandenmaten.

Mocht je een langer diff icm met sper willen hebben, stuur me een pb, misschien kan ik je helpen.

Gebruikersavatar
Koen
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 aug 2008, 10:00
Locatie: Brussel

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Koen » 08 sep 2008, 06:29

Paskal, voor de remmen heb je onmens vele mogelijkheden!

Kijk gerust hier eens: http://www.300mm.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Alles staat er netjes uitgelegd.

Wij gaan op de 320is Zimmerman schijven voorzien met een setje Ferodo remblokken. Zou perfect moeten zijn zo. En natuurlijk de ATE Super Blue Racing remolie niet vergeten...

persoonlijk heeft Stef (http://www.power-plus.be" onclick="window.open(this.href);return false;) me aangeraden om 16ers te kopen, verlies je minder mee tov 17ers. (en de prijs van de banden is maar ietsjes meer)

Hij heeft in het begin ook alleen maar met de standaard remmen gereden op zijn Porschekiller maar is daarna overgeschakelt naar de BBK van Brembo gezien het vermogen serieus was toegenomen.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Aernoudt » 08 sep 2008, 08:27

Paul Broere schreef:
Aernoudt schreef:Andere chip (hoger max toerental) is ie OK voor de Ring en behoud je max trekkracht. Evt icm Schrick nokkenas.
een leverancier aan te bevelen voor een andere chip? aangezien ik nu op zandvoort ook een aantal stukken nét niet uitkom in zijn 3... 200-300 toeren meer zou genoeg zijn. Die extra 2 pk zijn mooi meegenomen.

....
Zijn meerdere leveranciers voor; Op maat afstellen of van de plank. Rica is een partij die veel e30's doet bijvoorbeeld op de rollenbank. Dutch Power trading heeft ze op de plank liggen.
Met zo'n 270 graden nokkenasje erbij loopt dat helemaal mooi, zonder dat je een auto krijgt die echt zenuwachtig gaat lopen zeg maar (sport nokkenas dus ipv race nokkenas) ;) (wel weer wat extra geld natuurlijk, dus als je enkel 300 rpm erbij wilt hebben dan is dat niet nodig)

Gebruikersavatar
Paul Broere
Berichten: 366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:36
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5
Locatie: The Netherlands

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paul Broere » 08 sep 2008, 10:53

Raymond van Dutch Power Trading heeft mijn auto omgebouwd!

maar ik had niet het idee dat de chiups die hij heeft van een BMW specialist komen... Schrick nokkenas is leuk, maar momenteel even niet aan de orde... 300-400 euro voor een goede chip is prima, maar meer kosten wil ik voorlopig even niet maken.

Ik zal Rica eens contacten, zei hebben destijds mijn Volvo (Rica = volvo specislist) gedaan naar tevredenheid. (maar met rollenbank test e.d. erbij wordt het minimaal het dibbele van een eenvoudige andere chip)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Aernoudt » 08 sep 2008, 11:14

DPT heeft ook chips voor 325i. Rica zeker ook; als je enkel hoger max RPM wilt zal dat geen 300+ rekening worden mag ik aannemen..

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Joy » 08 sep 2008, 18:54

Ik heb je auto gisteren ook gezien Paskal. Langs de weg en toen ik je inhaalde op de baan. Die mafkees die zo toeterde in die rij van 3 bmw's was ik :mrgreen: En glad dat het was ongekend. Bij Hocheichen nog even 3 tankslappers gehad. Het was echt op eieren rijden.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3802
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: meerdere
Locatie: ZO-Brabant

Re: opvolger van de speedster is daar ---> e30 325i :)

Bericht door Paskal » 08 sep 2008, 21:48

Joy Jolliffe schreef:Ik heb je auto gisteren ook gezien Paskal. Langs de weg en toen ik je inhaalde op de baan. Die mafkees die zo toeterde in die rij van 3 bmw's was ik :mrgreen: En glad dat het was ongekend. Bij Hocheichen nog even 3 tankslappers gehad. Het was echt op eieren rijden.
Tja daarom reed ik ook als een slak... Een natte Ring vind ik sowieso al niet fijn maar zeker niet met een auto die je net een dag hebt die voorzien is van Clear achterbanden en Federal voorbanden :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, Sam van der Put en 7 gasten