Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Petrolhead Tom

Re: Hypotheek > starter, wat is wijsheid?

Bericht door Petrolhead Tom » 22 feb 2013, 11:09

daNpy schreef:Wat dan?
Als je te laag bied willen ze niet meer aan je verkopen? Dat kun je je toch niet permiteren in de huidige huizenmarkt. Zeker niet als je al een ander huis gekocht hebt...
Precies. Iedere potentiële koper is er één. De verkopende partij heeft tegenwoordig best wel wat over voor een snelle verkoop.

Luco

Bericht door Luco » 22 feb 2013, 11:19

daNpy schreef:Wat dan?
Als je te laag bied willen ze niet meer aan je verkopen? Dat kun je je toch niet permiteren in de huidige huizenmarkt. Zeker niet als je al een ander huis gekocht hebt...

Als je te laag bied loop je gewoon het risico dat ze je niet serieus nemen en dus heeft verder onderhandelen geen zin.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 04 nov 2013, 16:40

Robertdj schreef:Klopt, maar dat betekent wel dat je voor die 150k straks veel meer kan krijgen.

Of nu een goedkope hoge hypotheek, of over niet al te lange tijd een dure lage hypotheek.
Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk mijn eigen stekkie, maar dan wel een plek waar ik >5 jaar prima zit.
Het staat me alleen tegen om in een paar maanden tienduizenden euro's door de plee te spoelen.
Inmiddels in onderhandeling voor een leuk appartementje in Utrecht (Oog in Al).
Gebouw uit 1957.
Actieve VVE, ik heb de begroting van 2012.

We hebben zelf natuurlijk het e.e.a. al gecheckt. Donderdag gaan we voor de 3e en laatste keer langs, welke punten mogen we absoluut niet missen?

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 nov 2013, 20:32

Spannend, succes. :) Zo'n VVE zit je aan vast natuurlijk maar vind het altijd van die verborgen kosten. Bij mijn vorige appartement ook zo'n VVE. In 5 jaar tijd bijna 50% verhoogd qua prijs. Drijft je totale woonlasten dan stiekem wel aardig op. Ze doen er natuurlijk ook wel wat mee, onderhoud, verfwerk etc. maar van de kwaliteit daarvan was ik ook niet onder de indruk. Zo goedkoop mogelijk, niet eens schoonmaken voor ze gingen schilderen etc. Zag er niet uit, had het zelf beter gedaan.

Zelf 2 weken geleden m'n woning verkocht na 3 maand te koop te hebben gestaan. :hungry: Iets sneller dan 5 jaar geleden :bag: (toen duurde dat 2,5 jaar). Alleen nog geen andere woning op het oog. Ja, had een woning gezien die ons perfect leek. Werd echter vlak voor m'n neus weggekocht na anderhalf jaar te koop te hebben gestaan. Wat nou crisis. :hmmm:

Heb een luxeprobleem dus. :) Wel oude woning snel verkocht maar nog niets concreets op het oog nu. Hoef er pas over een paar maand uit dus we hebben nog even de tijd.

dvh

Bericht door dvh » 04 nov 2013, 20:48

Lekker !

Ik zie hier af en toe ook prachtige huizen te koop staan voor relatief weinig..
Alleen zit je weet met je eigen huis in de maag.. Waarvan ik het idee heb dat ik het niet snel verkocht krijg ( aannamen. Heb het destijds goedkoop verkocht.. )

Aan de andere kant zit ik nu heerlijk goedkoop te wonen........

daNpy

Bericht door daNpy » 04 nov 2013, 20:59

Wij hebben ons appartement inmiddels uit de verkoop.
We moeten te ver in prijs zakken om het nog leuk te houden.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 04 nov 2013, 21:14

Dat zijn keuzes inderdaad. Mijn hypotheek staat ook onder water, moet dus ook geld achteraan hier maar wij willen weg uit deze buurt, geen goed gevoel meer bij en financieel geeft dit geen problemen dus dan is de keuze snel gemaakt.

Wat restschuld vind ik ook helemaal niet erg. De volgende woning zal duurder zijn en de huizen in deze prijsklasse zijn de afgelopen jaren ook fors gezakt qua prijs. Dus daar pak ik mijn voordeel weer. Per saldo gaat het er dus alleen maar om wat je bij moet betalen. Mijn voordeel is nog netto gezien dus nog steeds groter dan voor de huizencrisis. Ik lever nu liever 25K op mijn eigen huis in om dan 50K op het volgende huis te pakken zeg maar.

Uiteindelijk is er ook helemaal geen huizencrisis: het is een schuldencrisis. Aflossingsvrije hypotheken, tophypotheken, alles op het randje gefinancierd... tja, dat breekt je nu op. Er staat nog een woning hier in onze woonplaats die we op zich wel interessant vinden. De vraagprijs is alleen nog steeds onrealistisch hoog en deze is in 3 jaar geen euro gedaald. Gescheiden vrouwtje wat er nu woont. Via kadaster heb ik een rapportje opgevraagd. Erg hoge hypotheek erop. Nou, ik wil best een bod doen, dat zal heel wat lager zijn dan haar vraagprijs maar ik weet bij voorbaat al dat dat kansloos gaat worden. Ze wil het misschien wel verkopen maar ze kan domweg niet zakken qua prijs vermoed ik. Als ik het zou krijgen voor mijn bod, dan houdt ze echt een mega restschuld over.

Dus het valt soms nog best tegen om te 'handelen' in deze tijd. Velen willen wel maar kunnen niet.

Luco

Bericht door Luco » 04 nov 2013, 21:18

Robertdj schreef:
Robertdj schreef:Klopt, maar dat betekent wel dat je voor die 150k straks veel meer kan krijgen.

Of nu een goedkope hoge hypotheek, of over niet al te lange tijd een dure lage hypotheek.
Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk mijn eigen stekkie, maar dan wel een plek waar ik >5 jaar prima zit.
Het staat me alleen tegen om in een paar maanden tienduizenden euro's door de plee te spoelen.
Inmiddels in onderhandeling voor een leuk appartementje in Utrecht (Oog in Al).
Gebouw uit 1957.
Actieve VVE, ik heb de begroting van 2012.

We hebben zelf natuurlijk het e.e.a. al gecheckt. Donderdag gaan we voor de 3e en laatste keer langs, welke punten mogen we absoluut niet missen?
Alleen begroting van 2012 heb je niks aan, je moet een mjop hebben (meer jaren onderhouds planning)
waarin aangegeven is wanneer er wat gedaan wordt en hoeveel het ongeveer gaat kosten (degelijke kostenramingen)
Dan moet je kijken hoeveel de vve in kas heeft, en of ze genoeg sparen om alle verwachte kosten te kunnen dekken.

Is een beetje lullig als je er net zit en er komen hoge kosten aan waar ze geen geld voor heben, moet je ineens een paar duizend cash neertellen.

dvh

Bericht door dvh » 04 nov 2013, 22:33

Ben helemaal verliefd op dit huis:
http://www.hofstedemakelaardij.nl/makel ... n-aalburg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoon precies zo. Interieur zou ik ook zo overnemen :mrgreen:
Jammer dat je niet zo snel kan switchen.. Anders ging ik zo over.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 04 nov 2013, 23:14

Dat interieur ziet eruit als een zaadlozing van Jan des Bouvrie :coffee:

Leuke avatar dvh :thumbup:

Fabian

Bericht door Fabian » 04 nov 2013, 23:15

dvh schreef:Ben helemaal verliefd op dit huis:
http://www.hofstedemakelaardij.nl/makel ... n-aalburg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooi!

Fernando

Bericht door Fernando » 04 nov 2013, 23:33

Als ik dan ook mijn droomhuis mag posten: http://www.funda.nl/koop/leiderdorp/hui ... alberg-15/ :angel:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 04 nov 2013, 23:55

Met zulke posts zoals die van Fernando wordt het verschil in aanbod in west vs. de rest van het land altijd weer duidelijk gemaakt :) .

In Den Bosch koop je er bv. dit voor (willekeurige zoekopdracht van rond de 795 kEuro), toch 2x zo groot:

http://www.funda.nl/koop/s-hertogenbosc ... kenmerken/" onclick="window.open(this.href);return false;

om nog maar te zwijgen over het verre oosten

http://www.funda.nl/koop/hardenberg/hui ... os/#foto-8" onclick="window.open(this.href);return false;

of het noorden (zeer DF-waardig met een dubbele garage)

http://www.funda.nl/koop/delfzijl/huis- ... os/#foto-5" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door G Kolkman op 05 nov 2013, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Fernando

Bericht door Fernando » 05 nov 2013, 00:05

G Kolkman schreef:Met zulke posts zoals die van Fernando wordt het verschil in aanbod in west vs. de rest van het land altijd weer duidelijk gemaakt :) .
In de rest heb je voor die prijs een kasteel met 5 woonkamers, 34 slaapkamers, 9 badkamers en 75km2 landgoed... :)

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 05 nov 2013, 00:15

Zoiets ja :kikker: .

Ik zat zelf wel te twijfelen of nu de tijd is of niet maar aangezien ik de komende 2 jaar voornamelijk niet in Nederland zal zijn stel ik een aankoop nog even uit (de prijzen kunnen weliswaar weer gaan klimmen maar je zit toch met een pak kosten waar je niets van terug ziet).

Mijn guilty pleasure qua huis is overigens flink gezakt t.o.v. de laatste keer dat ik keek :kikker: .

GTRene

Bericht door GTRene » 05 nov 2013, 11:17

wat een bedragen :gek:
en wat een luxe hebben sommige huizen :shock:

RVV

Bericht door RVV » 05 nov 2013, 11:44

Mooi huis in Delfzijl, maar zelfs als Groninger zou ik nog niet gratis in Delfzijl willen wonen.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 05 nov 2013, 11:57

Briljant David! Jammer dat het huis niet helemaal in de buurt van mij staat, anders had ik ook interesse. ;)

De huidige eigenaar is ook een DF liefhebber zie ik...

ErikS

Bericht door ErikS » 05 nov 2013, 12:11

Voor dat huis zou ik graag het risico nemen om mijn eigen huis te koop te zetten.
Prachtig.

Luco

Bericht door Luco » 05 nov 2013, 12:13

Wouter81 schreef:

Briljant David! Jammer dat het huis niet helemaal in de buurt van mij staat, anders had ik ook interesse. ;)

De huidige eigenaar is ook een DF liefhebber zie ik...

DF liefhebber, is gewoon een kapper man.

dvh

Bericht door dvh » 05 nov 2013, 12:35

Dat soort opmerkingen werden de kop ingedrukt door wijlen Klaas de Kapper uit hetzelfde dorp :)

tomgtr

Bericht door tomgtr » 05 nov 2013, 12:55

Ook net m'n huis verkocht. Heeft 1, maand te koop gestaan. 1 kijker geweest en die kocht het. Was een rijtjes splitlevel huis, gekocht in 2006. Uiteraard voor zo'n 10 pct minder verkocht dan ik het toentertijd gekocht had. Maar zoals Wouter heel terecht zegt : zolang je nieuwe huis duurder is lever je netto niks in, je wint altijd meer op nieuwe huis dan dat je op oude huis toelegt. Lijkt me zo duidelijk en voorspelbaar, echter, de meesten tegen wie ik dit zeg kijken of ze water zien branden...

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 05 nov 2013, 13:00

Niet iedereen gaat naar een groter huis.
(scheiding, emigratie, baanverlies etc)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 05 nov 2013, 13:14

@tomgtr: ik zie de logica ook niet helemaal, leg eens uit. Heb wel een vermoeden maar ben benieuwd naar je uitleg.

Edit: ik zie net Wouter z'n uitleg. Dat begrijp ik wel maar waar blijft die 25k restschuld in dit geval? Het huis wat je gaat kopen is geprijsd in de huidige markt. Dus die restschuld financier je niet mee, dat wil de bank niet. Daar zul je wat voor moeten regelen, bv cash aftikken. Dan ben je toch 25k kwijt ondanks dat je 50k minder hoeft te financieren. Dat doet toch pijn?

dvh

Bericht door dvh » 05 nov 2013, 13:27

Verschil is dat 'normaal' de bank het financiert en jij bij aflossingsvrij enkel de rente betaald.
Nu betaal je uit eigen zak de restschuld en ga je verplicht aflossen.

Het kost altijd meer.
Hou ook rekening met de inflatie over 10-20-30 jaar.
Het geld wat je nu uitgeeft is nu meer waard dan over 10-20-30 jaar.

Ik zit nu heel goedkoop te wonen. En dat is een luxe.
Wil ik verhuizen dan moet ik niet alleen mijn veilige el cheapo positie opgeven. Ik moet restschuld zelf gaan aftikken en ik moet een ongunstige hypotheek dan ik nu heb accepteren.

Dus ja...
Bloeden en leuker wonen.
Of gewoon 4 keer per jaar op vakantie blijven gaan.
Ook leuk.

Ik blijf nog ff zitten iig.....

Plaats reactie