Uitlijnen; goed vs slecht
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Bas kwam ook bij mij op voor BMW's in regio nijmegen-oss.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
RobS schreef:Uitlijnen is het probleem niet, als je me zou kunnen helpen met uitwegen dan zou dat fantastisch zijn. Heb je zelf een setje weegschalen?Pennucciracing Luco schreef:RobS schreef:Ik zoek een adresje waar ik de MX5 kan laten uitlijnen én uitwegen in het zuiden van NL (omgeving Eindhoven).
Iemand tips?
Uitwegen kan die niet maar angelo's in gorinchem is echt een toppertje voor uitlijnen.
Uitwegen kan ik misschien wel een keer doen.
Nee weegschalen moet ik dan lenen, maar heb een brug en platen om het waterpas te zetten.
Weet niet hoeveel haast je ermee hebt?
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Eerst volgende race voor mij is 19-7, geen haast dusPennucciracing Luco schreef: Nee weegschalen moet ik dan lenen, maar heb een brug en platen om het waterpas te zetten.
Weet niet hoeveel haast je ermee hebt?

-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
zal kijken of ik 5 juni de weegschalen mee mag nemen 

- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
My Tyre / JurgenRobS schreef:Ik zoek een adresje waar ik de MX5 kan laten uitlijnen én uitwegen in het zuiden van NL (omgeving Eindhoven).
Iemand tips?
Lucas Gasselstraat 8 Eindhoven
Doet de Ringmazda ook.
Eerst uitwegen dan uitlijnen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Wat doen jullie met uitwegen?
Afstellen zodat (statisch) de wieldruk overal gelijk is of enkel een keer op de weegschalen zetten om te controleren?
Afstellen zodat (statisch) de wieldruk overal gelijk is of enkel een keer op de weegschalen zetten om te controleren?
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Ik zet enkel op de weegschalen om te controleren. Je kunt door de wagenhoogte licht aan te passen op de juiste plek de diagonale gewichtsverdeling gelijk maken, maar omdat ik lui van aard ben boeit het me niet zoveel of de auto een gelijkaardig gedrag in linker- en rechterbochten heeft, rij daar wel "omheen".daNpy schreef:Wat doen jullie met uitwegen?
Afstellen zodat (statisch) de wieldruk overal gelijk is of enkel een keer op de weegschalen zetten om te controleren?
In een MAX5-cup zijn dat soort details wel belangrijk maar kost effe meer werk.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Ah ok.Ringmazda schreef: Ik zet enkel op de weegschalen om te controleren. Je kunt door de wagenhoogte licht aan te passen op de juiste plek de diagonale gewichtsverdeling gelijk maken, maar omdat ik lui van aard ben boeit het me niet zoveel of de auto een gelijkaardig gedrag in linker- en rechterbochten heeft, rij daar wel "omheen".
In een MAX5-cup zijn dat soort details wel belangrijk maar kost effe meer werk.
Uitwegen kan ik ook op het werk, is allemaal niet zo'n probleem.
Heb vanmorgen op internet wat erover gelezen en idd door rijhoogte aanpassingen worden de aslasten "ingesteld". Hiermee kun je de auto perfect uitwegen maar dan heb je wel enkel het statische gedrag. Wel leuk om eens mee te spelen iig

(En ik zoek nog een goede uitlijner voor als de Golf klaar is dus bedankt voor de tips tot dusver.
Heb er zelf ook nog 1 die zit in Venray en heeft een erg dure bank waar je ook wielen mee kan balanceren op het voertuig etc, maar natuurlijk daarvan de naam weer vergeten

-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Je kan er dan wel "omheen" rijden, maar door een rare of niet goede gewichtsverdeling krijgen de banden het ook lastiger (te warm of te koud) dat scheelt dus grip en tijd.Ringmazda schreef:Ik zet enkel op de weegschalen om te controleren. Je kunt door de wagenhoogte licht aan te passen op de juiste plek de diagonale gewichtsverdeling gelijk maken, maar omdat ik lui van aard ben boeit het me niet zoveel of de auto een gelijkaardig gedrag in linker- en rechterbochten heeft, rij daar wel "omheen".daNpy schreef:Wat doen jullie met uitwegen?
Afstellen zodat (statisch) de wieldruk overal gelijk is of enkel een keer op de weegschalen zetten om te controleren?
In een MAX5-cup zijn dat soort details wel belangrijk maar kost effe meer werk.
Ow ja, stabis altijd los bij uitwegen, anders klopt er geen hol van, ook bij stabis weer vastzetten moet het netjes voor het gat zitten, druk je ze er onder spanning in heb je niks aan het uitwegen gehad.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Het enige wat je eigenlijk kan is zorgen dat je diagonaalverschillen zo veel mogelijk opgeheven worden.
Dus LV + RA = LA + RV.
Je kijkt dus eigenlijk of alle veerpoten op lengte staan, als cross % afwijkt dan is 1 poot te kort. Zelfde als een tafel waarbij 1 van de poten te kort is en hij gaat wiebelen.
Gewichtsverdeling doe je niks mee. Ga maar na als je een auto op de schaal zet en gewichtsverdeling is 60/40 dan moet je de de hele koets achteroverhellen, een klein beetje omhoog of omlaag veranderd haast niks aan die verdeling. Zit je zwaartepunt laag dan doet het helemaal niks zelfs.
Ook is het eigenlijk alleen maar interressant voor race auto's omdat die op hele stijve veren staan. Neem je een straat schroefsetje met veren 60 N/mm dan is een millimeter te kort een verschil van 60 N / 6,11 KG. Gebruik je 200 N/mm veren bijvoorbeeld dan loopt dat verschil al op naar 200 N / 20,34 KG. Dus hoe harder je onderstel, hoe kritischer het uitwegen is. Met een race wagen loopt het dan zo op naar meer als 100 KG diagonaalverschil. Voor de meesten die met straatspullen rijden is het dus niet zo heel relevant. Keer op de schaal zetten om te kijken of het er een beetje op lijkt en that's it.
En wat Luco zegt inderdaad. Je stabi's moeten eigenlijk een verstelbare link hebben.
Verder zijn die gewichten niet het enige waar je naar kijkt maar ook de absolute hoogtes. Ga maar na, als ik rechts 5 cm opschroef dan kunnen je diagonaalverschillen nog steeds vrolijk op 50% staan maar dan zou je andere problemen krijgen zoals demperslag die uit zijn range is. Even hypothetisch natuurlijk, niemand zet zijn auto 5cm hoger aan 1 kant
Dus LV + RA = LA + RV.
Je kijkt dus eigenlijk of alle veerpoten op lengte staan, als cross % afwijkt dan is 1 poot te kort. Zelfde als een tafel waarbij 1 van de poten te kort is en hij gaat wiebelen.
Gewichtsverdeling doe je niks mee. Ga maar na als je een auto op de schaal zet en gewichtsverdeling is 60/40 dan moet je de de hele koets achteroverhellen, een klein beetje omhoog of omlaag veranderd haast niks aan die verdeling. Zit je zwaartepunt laag dan doet het helemaal niks zelfs.
Ook is het eigenlijk alleen maar interressant voor race auto's omdat die op hele stijve veren staan. Neem je een straat schroefsetje met veren 60 N/mm dan is een millimeter te kort een verschil van 60 N / 6,11 KG. Gebruik je 200 N/mm veren bijvoorbeeld dan loopt dat verschil al op naar 200 N / 20,34 KG. Dus hoe harder je onderstel, hoe kritischer het uitwegen is. Met een race wagen loopt het dan zo op naar meer als 100 KG diagonaalverschil. Voor de meesten die met straatspullen rijden is het dus niet zo heel relevant. Keer op de schaal zetten om te kijken of het er een beetje op lijkt en that's it.
En wat Luco zegt inderdaad. Je stabi's moeten eigenlijk een verstelbare link hebben.
Verder zijn die gewichten niet het enige waar je naar kijkt maar ook de absolute hoogtes. Ga maar na, als ik rechts 5 cm opschroef dan kunnen je diagonaalverschillen nog steeds vrolijk op 50% staan maar dan zou je andere problemen krijgen zoals demperslag die uit zijn range is. Even hypothetisch natuurlijk, niemand zet zijn auto 5cm hoger aan 1 kant

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Dat vroeg ik me ook al af, je gaat je auto dan idd 'scheef' zetten wat weer andere gevolgen tijdens het rijden kan hebben.
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Ik heb nu ook een afspraak staan bij http://www.mytyre.nl in Eindhoven. Ik ben benieuwd.
Wie ik kan afraden is Profile Tyre Center Peter Dassen in Eindhoven. Per mail een afspraak gemaakt voor twee auto's, wordt netjes bevestigd. Ik mail mijn GSM-nr nog voor de zekerheid. Kom ik op de juiste dag+tijd daar aan, blijkt er niets bekend meer te zijn en kan ik ook niet terecht. Ik heb er over gemaild, maar krijg gewoon helemaal geen reactie meer terug, nog geen sorry of niks
Die MyTyre blijkt trouwens ook bijna 40% goedkoper.
Wie ik kan afraden is Profile Tyre Center Peter Dassen in Eindhoven. Per mail een afspraak gemaakt voor twee auto's, wordt netjes bevestigd. Ik mail mijn GSM-nr nog voor de zekerheid. Kom ik op de juiste dag+tijd daar aan, blijkt er niets bekend meer te zijn en kan ik ook niet terecht. Ik heb er over gemaild, maar krijg gewoon helemaal geen reactie meer terug, nog geen sorry of niks

Die MyTyre blijkt trouwens ook bijna 40% goedkoper.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Wat kost een beetje uitlijnen? En heeft iemand nog tips in de regio Enschede?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Ben benieuwd naar Mytyre, wel lekker in de buurt.Walter schreef:Ik heb nu ook een afspraak staan bij http://www.mytyre.nl in Eindhoven. Ik ben benieuwd.
Wie ik kan afraden is Profile Tyre Center Peter Dassen in Eindhoven. Per mail een afspraak gemaakt voor twee auto's, wordt netjes bevestigd. Ik mail mijn GSM-nr nog voor de zekerheid. Kom ik op de juiste dag+tijd daar aan, blijkt er niets bekend meer te zijn en kan ik ook niet terecht. Ik heb er over gemaild, maar krijg gewoon helemaal geen reactie meer terug, nog geen sorry of niks
Die MyTyre blijkt trouwens ook bijna 40% goedkoper.
Wil mijn Golf volgend jaar eigenlijk uit laten lijnen bij The Autosportcompany. Die hebben een 3d Hunter

- Wesley
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 01 mar 2008, 11:52
- Locatie: Enschede
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Kluinhaar in Hengelo!Petrolhead Tom schreef:Wat kost een beetje uitlijnen? En heeft iemand nog tips in de regio Enschede?
Ben er al jaren tevreden klant, zowel voor de straat als de circuit auto.
Heeft ook veel ervaring met sportieve auto' s.
Groeten Wesley
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Dat hoor ik vaker. Ze hebben toen de Panda uitgelijnd en ik kan niet anders zeggen dan dat ik daar meer dan zwaar ontevreden over was.Wesley schreef:Kluinhaar in Hengelo!Petrolhead Tom schreef:Wat kost een beetje uitlijnen? En heeft iemand nog tips in de regio Enschede?
Ben er al jaren tevreden klant, zowel voor de straat als de circuit auto.
Heeft ook veel ervaring met sportieve auto' s.
Groeten Wesley

- Wesley
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 01 mar 2008, 11:52
- Locatie: Enschede
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Dat is balen!
Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen, en dat is absoluut positief.
Vroeger ben ik trouwens ook enkele keren tot volle tevredenheid bij Hulsegge bandenservice in Haaksbergen geweest. Ook wel serieuze lui daar.
Groeten!
Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen, en dat is absoluut positief.
Vroeger ben ik trouwens ook enkele keren tot volle tevredenheid bij Hulsegge bandenservice in Haaksbergen geweest. Ook wel serieuze lui daar.
Groeten!
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
daNpy schreef:Ben benieuwd naar Mytyre, wel lekker in de buurt.Walter schreef:Ik heb nu ook een afspraak staan bij http://www.mytyre.nl in Eindhoven. Ik ben benieuwd.
Wie ik kan afraden is Profile Tyre Center Peter Dassen in Eindhoven. Per mail een afspraak gemaakt voor twee auto's, wordt netjes bevestigd. Ik mail mijn GSM-nr nog voor de zekerheid. Kom ik op de juiste dag+tijd daar aan, blijkt er niets bekend meer te zijn en kan ik ook niet terecht. Ik heb er over gemaild, maar krijg gewoon helemaal geen reactie meer terug, nog geen sorry of niks
Die MyTyre blijkt trouwens ook bijna 40% goedkoper.
Wil mijn Golf volgend jaar eigenlijk uit laten lijnen bij The Autosportcompany. Die hebben een 3d Hunter
Ja ik doe het met een touwtje, om goed uit te lijnen heb je helemaal geen dure bank nodig

- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Klopt maar wel een rechte vloer enzo.
En echt duur is het ook niet
En echt duur is het ook niet

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
zullen er wel wat zijn, maar als je eens wat anders wil en digitaal scannen moet je eens naar Vriezenveen gaan bij van Aalderen, heel apartPetrolhead Tom schreef:Wat kost een beetje uitlijnen? En heeft iemand nog tips in de regio Enschede?

geen dingen op je wielen

http://www.aalderenbanden.nl/contact/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Yup, gangbaar is van 50 tot 80-90 euro.
Heb vorige week € 60 betaald voor uitlijnen.
Heb vorige week € 60 betaald voor uitlijnen.
-
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 10 jul 2012, 22:50
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Wat voor apparatuur gebruikt word maakt eigenlijk vrij weinig uit. Zolang er maar een monteur aan werkt die kennis heeft van zaken, en dan ook verder kijkt dan "groen" is goed.
Qua prijs dat is per bedrijf verschillend hoe ze rekenen, sommige hanteren 1 tarief en sommige meerdere tarieven. Maar het gros zit tussen de 50 en de 80 euro.
Tom, als jij je S laat uitlijnen, zou ik zelf eerst de achterkant eens gaan opkrikken en kijken of je de exentrische bouten los krijgt. Grote kans dat die helemaal vast zitten, wil nog wel vaak gebeuren. Het zou zonde zijn als ze alleen wat aan de sporing voor stellen, en achter laten voor wat het is.
Qua prijs dat is per bedrijf verschillend hoe ze rekenen, sommige hanteren 1 tarief en sommige meerdere tarieven. Maar het gros zit tussen de 50 en de 80 euro.
Tom, als jij je S laat uitlijnen, zou ik zelf eerst de achterkant eens gaan opkrikken en kijken of je de exentrische bouten los krijgt. Grote kans dat die helemaal vast zitten, wil nog wel vaak gebeuren. Het zou zonde zijn als ze alleen wat aan de sporing voor stellen, en achter laten voor wat het is.
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Van Aalderen kom ik ook wel vaker voor de banden, wordt er altijd netjes geholpen. De laatste keer kon ik zelfs bij het uitlijnen in de auto zitten. Vonden ze wel raar, maar deden ze niet moeilijk over
, en ook eigen instellingen meenemen was geen probleem.
The thing is bij uitlijnen dat je toch overgeleverd bent aan de vakmanschap van de monteur in kwestie. Het aantal keren dat je een straat-auto uitlijnd is echter vaak zo beperkt dat je referentiekader ook maar zo-zo is. Stel je gaat nu ergens naar een adres en je wordt correct en goed geholpen dan is het nog geen enkele garantie dat die kerel de volgende keer daar ook nog werkt (of de volgende keer jouw auto weer uitlijnd).

The thing is bij uitlijnen dat je toch overgeleverd bent aan de vakmanschap van de monteur in kwestie. Het aantal keren dat je een straat-auto uitlijnd is echter vaak zo beperkt dat je referentiekader ook maar zo-zo is. Stel je gaat nu ergens naar een adres en je wordt correct en goed geholpen dan is het nog geen enkele garantie dat die kerel de volgende keer daar ook nog werkt (of de volgende keer jouw auto weer uitlijnd).
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Uitlijnen; goed vs slecht
Goede tip! Ik zal eens kijken of ik ze kan vinden en of ik ze los kan krijgen. Weet je zo wat het alternatief is? Nieuwe bouten? Als ik wat dichter bij had gewoond was ik langs gekomen in Groningen.voetbalboer87 schreef:Wat voor apparatuur gebruikt word maakt eigenlijk vrij weinig uit. Zolang er maar een monteur aan werkt die kennis heeft van zaken, en dan ook verder kijkt dan "groen" is goed.
Qua prijs dat is per bedrijf verschillend hoe ze rekenen, sommige hanteren 1 tarief en sommige meerdere tarieven. Maar het gros zit tussen de 50 en de 80 euro.
Tom, als jij je S laat uitlijnen, zou ik zelf eerst de achterkant eens gaan opkrikken en kijken of je de exentrische bouten los krijgt. Grote kans dat die helemaal vast zitten, wil nog wel vaak gebeuren. Het zou zonde zijn als ze alleen wat aan de sporing voor stellen, en achter laten voor wat het is.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten