E36 M3 3.2 Schijven op Carbone Lorraine RC6
- EM3
E36 M3 3.2 Schijven op Carbone Lorraine RC6
Hallo,
Ik heb eergister de 'conversie' M3 3,2 naven, schijven op mijn 323i gedaan. Originele schijven, met nieuwe Carbone Lorraine RC6 blokken. Na installatie van dit alles, en 1e keer rijden trilt me stuur echt heftig tijden het remmen, het lijkt erop als de blokken wat warm zijn dat het wat minder word (niet veel) maar het trillen blijft heel erg aanwezig! Ook tijdens het rijden hoor je duidelijk dat de blokken aan de passagier kant de schijf op 1 punt steeds wat meer raakt. Eerst wat je denkt: Schijven krom, maar de schijven zijn wel 2 hands, maar waren nog zo goed als nieuw. Kan het ook zo zijn dat de RC6 blokken nog moeten in slijten op de schijven wat het trillen na verloop van tijd wegneemt? Het valt me ook op dat de blokken totaal niet piepen, terwijl ze daar bekend om staan. Nu weet ik niet zo goed of ik maar nieuwe oem schijven moet bestellen, of even een tijdje moet aankijken in de hoop dat de blokken nog even in moeten komen ofzo?
Ik heb eergister de 'conversie' M3 3,2 naven, schijven op mijn 323i gedaan. Originele schijven, met nieuwe Carbone Lorraine RC6 blokken. Na installatie van dit alles, en 1e keer rijden trilt me stuur echt heftig tijden het remmen, het lijkt erop als de blokken wat warm zijn dat het wat minder word (niet veel) maar het trillen blijft heel erg aanwezig! Ook tijdens het rijden hoor je duidelijk dat de blokken aan de passagier kant de schijf op 1 punt steeds wat meer raakt. Eerst wat je denkt: Schijven krom, maar de schijven zijn wel 2 hands, maar waren nog zo goed als nieuw. Kan het ook zo zijn dat de RC6 blokken nog moeten in slijten op de schijven wat het trillen na verloop van tijd wegneemt? Het valt me ook op dat de blokken totaal niet piepen, terwijl ze daar bekend om staan. Nu weet ik niet zo goed of ik maar nieuwe oem schijven moet bestellen, of even een tijdje moet aankijken in de hoop dat de blokken nog even in moeten komen ofzo?
- Niels
- Auto: Prius+
Re: E36 M3 3.2 Schijven op Carbone Lorraine RC6
Of krom of er komt teveel hitte in de schijf door bv aanlopen. Dat de schijven zgan zijn zegt mij helemaal niets mbt krom zijn trouwens. Meet ze zeker ff na.
- Joy
Ik heb ditzelfde gehad met HT10 blokken op 3.2 schijven gemonteerd op een 318is. Vreselijk trillen op het circuit. En dat was nieuw op nieuw na inremmen. Op straat was dit probleem er niet.
Ik had toen het idee dat de blokken de veroorzaker waren maar hoe dit precies werd veroorzaakt ben ik niet achter gekomen.
Je zou eens een setje ander soort blokken kunnen monteren om te zien of het probleem dan direct weg is.
Ik had toen het idee dat de blokken de veroorzaker waren maar hoe dit precies werd veroorzaakt ben ik niet achter gekomen.
Je zou eens een setje ander soort blokken kunnen monteren om te zien of het probleem dan direct weg is.
-
Ook ik heb dit probleem gehad met de Hawk HT10 blokken op mijn E36 (BBK). Met dit soort (race)blokken is het inremmen om een goede transfer layer te leggen op de schijven zeer belangrijk. Onderstaande procedure schrijft Hawk voor hun (race)blokken voor. Schijven nu eerst goed opruwen met schuurlinnen korrel (P)80 om oude transfer layer weg te schuren, je zou daarna hun procedure eens kunnen volgen. Ik ga er hier vanuit dat jij het hebt over nieuwe blokken op gebruikte schijven. Het onderstel moet natuurlijk wel geheel spelingsvrij zijn met dit geweld!
Succes.
Succes.

- GTRene
als het de originele M3 3.2 remschijven zijn (alu hart = 2-delig) dan kun je ze na bv het opnieuw opruwen en inremmen wellicht weer goed krijgen, mij viel op met die 2delige dat ze bv als ze dunner worden en eerder heet worden en wat krom trekken bv tijdens een track-day,
dat ze nadien met afkoelen weer recht trokken, om vervolgens tijdens de volgende rondes en het weer super hot worden opnieuw wat krom trekken
magoed dan waren de schijven ook al redelijk heen
als je de hele procedure weer opnieuw volgt zoals iemand hierboven al voorstelt, kan het dus zo zijn dat ze weer 'oke' zijn/worden.
alleen bij RC6 blokjes en BMW M klauwen is er vaak wel wat speling en kan bv een heel klein randje/bobbeltje aan je schijf telkens dat blokje opwippen en maakt dan zo'n bij geluidje bij elke rotatie (niet leuk)
dat ze nadien met afkoelen weer recht trokken, om vervolgens tijdens de volgende rondes en het weer super hot worden opnieuw wat krom trekken

magoed dan waren de schijven ook al redelijk heen

als je de hele procedure weer opnieuw volgt zoals iemand hierboven al voorstelt, kan het dus zo zijn dat ze weer 'oke' zijn/worden.

alleen bij RC6 blokjes en BMW M klauwen is er vaak wel wat speling en kan bv een heel klein randje/bobbeltje aan je schijf telkens dat blokje opwippen en maakt dan zo'n bij geluidje bij elke rotatie (niet leuk)

- EM3
De schijven heb ik lichtjes laten stralen, zal in ieder geval deze week even een meetklokje tegen de schijf aanhouden om te kijken of er eentje krom is (zitten hier nog bepaalde marges aan?) Onderstel bestaat uit E30 draagarmen, AP schroefset en excentrische Powerflex black rubbers. Ik zal ook eens wat Hawk aanbeveelt opvolgen en kijken of dit enig verschil uitmaakt. Iemand nog een idee hoe het komt dat de blokken niet piepen? Kan dit gewoon erdoor komen omdat ze nog 'te' nieuw zijn (+- 30km oud)
- Vlokmans
Tweedelig? Volgens mij zijn de voorschijven ééndelig:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... rake_disc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mister-Auto denkt er ook zo over:
http://www.mister-auto.nl/fl/remschijve ... 00007.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/S ... rake_disc/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mister-auto.nl/fl/remschijve ... 00007.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Joy
3.2 schijven hebben een zwevend hart. Men noemt dat 2-delig al zit het hart gewoon vast aan de buitenste ring.

3.0 schijven zijn een massief geheel.

3.0 schijven zijn een massief geheel.
- GTRene
kijk maar eens bij die mister auto link de onderste lees duurste, die moet je hebben, waarom zijn die zo duur? klik op de vergroting dan zie je dat ze 2-delig zijnVlokmans schreef:Tweedelig? Volgens mij zijn de voorschijven ééndelig:

die schijven kunnen wat meer hebben en trekken meestal weer recht (bij afkoelen) als ze ff door omstandigheden wobbelig aanvoelen tijdens afremmen (als ze super heet worden en te heet op die rempunten)
velen gaan daarmee 'verkeerd' en denken ow das mooi goedkoop M3 remschijven

ik had anders nog een set liggen rondom, maar onlangs verkocht.
heb nog wel rammelvrije splinternieuwe sport blokken liggen (die zijn incl de zuiger veer) voor die M3 e36 klauwen, EBC Blue NDX de beste van EBC die hebben wel die veer voor in de zuiger wat RC6 dacht ik niet hebben...
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... bc#p989247" onclick="window.open(this.href);return false;
- 328Ti
Heb je die M3 naven gekocht met onbekende onderhoudshistorie? Als je de naven (asschenkels) in het geheel hebt overgezet kan het in het laatste geval ook je wiellagers zijn.
Ik denk het niet en sluit me aan bij de andere mogelijke oorzaken maar verlies die wiellagers niet uit het oog in de probleemanalyse. Ooit hier behoorlijk mee in de boot gegaan met een E38. Echt alles vervangen van remmerij tot 4x Lemforder draagarmen en toch nog trillingen...
Succes
Ik denk het niet en sluit me aan bij de andere mogelijke oorzaken maar verlies die wiellagers niet uit het oog in de probleemanalyse. Ooit hier behoorlijk mee in de boot gegaan met een E38. Echt alles vervangen van remmerij tot 4x Lemforder draagarmen en toch nog trillingen...
Succes
- Jesper
- Auto: BMW M135i
Wij hadden dit ook op onze racer. Ate powerdiscs met CL RC6, na een paar rondjes ging het stuur ontzettend trillen. Bleek afzetting van de blokken op de schijf te zijn. Sinds we overgestapt zijn naar ht-10 blokken zijn we van alle trillingen af.
- EM3
Ik heb vanmorgen de handelingen opgevolgd die Hawk omschrijft in de video, en het lijkt te werken, trillingen zijn zo goed als weg, en de blokken begin meer te piepen en ook te klapperen. Wel heb ik nog 1 vaag ding en dat is nadat de fusee stukken (naven) en de auto is uitgelijnd dat me stuur heel 'los' aanvoelt, voor de conversie/uitlijning ging het allemaal een stukje zwaarder wat ik persoonlijk wat prettiger vond/vind.
- GTRene
heb je een uitlijn rapport?
klinkt niet als wat toe-in maar of recht of misschien iets uit....dat moet je dus niet hebben bij een RWD
klinkt niet als wat toe-in maar of recht of misschien iets uit....dat moet je dus niet hebben bij een RWD
- EM3
Uitlijn raport heb ik:
Wielvlucht voorzijde, links; -2 42, rechts; -2 36
Toespoor voorzijde, links; 0 10, rechts 0 10.
Wielvlucht achterzijde, links; -3 00, rechts; -2 94
Toespoor achterzijde, links; 0 08, rechts; 0 10
Wielvlucht voorzijde, links; -2 42, rechts; -2 36
- Joy
Die van mij op standaard schokdempers en Eibach veren:Wielvlucht voorzijde, links; -2 42, rechts; -2 36
Wielvlucht voorzijde, links; -2 18, rechts; -2 00
Toespoor voorzijde, links; 0 03, rechts 0 06
Wielvlucht achterzijde, links; -2 06, rechts; -2 04
Toespoor achterzijde, links; 0 15, rechts; 0 15
- yorick
Ik heb ook trillingen gehad met deze combinatie. Rc 6 op die schijven is geen goede combinatie. Ik trapte ze steeds krom op het circuit. Dat had ik gemeten met een klok op de draaibank. Ze zijn overigens niet af te draaien, als je dat doet icm deze blokken krijg je een enorme vonkenregen tijdens inremmen. Mijn wielset was verloren, Kwa lak dan.
Ik heb ook trillingen gehad door een oneven afzet/transfer laag. Met inremmen heb ik dat opgelost. Een kromme schijf trekt naar mijn mening niet meer recht. Met warmte kun je wel richten, maar een gietijzeren remschijf wordt een lastig verhaal.
Ik heb ook trillingen gehad door een oneven afzet/transfer laag. Met inremmen heb ik dat opgelost. Een kromme schijf trekt naar mijn mening niet meer recht. Met warmte kun je wel richten, maar een gietijzeren remschijf wordt een lastig verhaal.
- GTRene
idd niet op die schijven denk.
vond dit draadje, ik zag namelijk dat je een redelijk verschil hebt met bv joy zijn instelling, hier vond ik die van eric die heeft voor 0.06 aan beide kanten
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=25329" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien dat die met 0.10 iets te enthousiast is?
der zitten hier vast veel E36 mensen die het beter begrijpen dan ik
vond dit draadje, ik zag namelijk dat je een redelijk verschil hebt met bv joy zijn instelling, hier vond ik die van eric die heeft voor 0.06 aan beide kanten
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 13&t=25329" onclick="window.open(this.href);return false;
misschien dat die met 0.10 iets te enthousiast is?
der zitten hier vast veel E36 mensen die het beter begrijpen dan ik

- Bert ///M3
0'10 per kant is volgens mij exact per specificatie voor een E36.
Wat je wel hebt is dat als je 3,2 naven op een gewone E36 zet of op een 3.0 is dat je negatieve wielvlucht met +/- een graad toeneemt.
Een M3 heeft een hogere caster waarde als een gewone E36 maar ik weer niet of de trail waarde van die naven afwijkt. (horizontale plaats van de fusee in de lengterichting) Zou mi goed kunnen omdat anders de lengte van de wielbasis veranderd. Als je de schokbreker naar achteren kanteld om caster te krijgen dan zou je wiel ook iets naar achter schuiven, dit kan je oplossen door de naaf op het fuseestuk wat naar voren te schuiven. Als je de naaf vervolgens op een gewone E36 zet zit de naaf iets te ver naar voren en veranderd je trail waarde.
Bovenstaand is puur speculatie, dat zou je heel exact na moeten meten. Maar dat kan wat verschil maken qua self centering. Oplossing zou kunnen zijn om er dmv andere topmounts en offset bussen meer caster op te zetten.
Wat je wel hebt is dat als je 3,2 naven op een gewone E36 zet of op een 3.0 is dat je negatieve wielvlucht met +/- een graad toeneemt.
Een M3 heeft een hogere caster waarde als een gewone E36 maar ik weer niet of de trail waarde van die naven afwijkt. (horizontale plaats van de fusee in de lengterichting) Zou mi goed kunnen omdat anders de lengte van de wielbasis veranderd. Als je de schokbreker naar achteren kanteld om caster te krijgen dan zou je wiel ook iets naar achter schuiven, dit kan je oplossen door de naaf op het fuseestuk wat naar voren te schuiven. Als je de naaf vervolgens op een gewone E36 zet zit de naaf iets te ver naar voren en veranderd je trail waarde.
Bovenstaand is puur speculatie, dat zou je heel exact na moeten meten. Maar dat kan wat verschil maken qua self centering. Oplossing zou kunnen zijn om er dmv andere topmounts en offset bussen meer caster op te zetten.
-
Erik word dus ander topmounts.
Want die bussen heb je er nu al erop zitten
Want die bussen heb je er nu al erop zitten