Het grote E46 M3 (occasion) draadje
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Edit: ...
Laatst gewijzigd door Robin Hartog op 23 okt 2013, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- MParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Wat een lompe foto's staan ertussen en geen van het interieur. Zeker dat laatste vind ik vreemd. Dat is net zo belangrijk als de buitenkant, en voor mij nog belangrijker, want daar zit je in.e30touring1990 schreef:@ Tom, inderdaad zijn deze twee niet met elkaar te vergelijken. Naast kosten ook qua bruikbaarheid (coupe/cabrio vs. sedan).
Iemand bekend met de volgende M3?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 99&asrc=st" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit typisch zo'n geval: too good to be true?
SMG revisie? Wat valt er te reviseren dan? Ik weet dat BMW een SMG software revisie had, maar wat ik daar over lees is dat ze hem alleen tammer hebben gemaakt en je beter niet kan laten doen.
- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ja als... raakt dan toch kant noch wal? Kun je dan ook bij de super nette auto's voor hoge bedragen posten...
Robin Hartog schreef: Woa, rustig joh, rustig.
ALS het waar is wat ik zei, IS het toch ook too good to be true? Ik brand de auto niet af, ik geef alleen maar aan waar een potentiële koper aan moet/kan denken. Is daar iets mis mee?
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
+1
Eensch
Eensch
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Edit: ...
Laatst gewijzigd door Robin Hartog op 23 okt 2013, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 02:07
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Die auto heeft best een verhaal.e30touring1990 schreef:Iemand bekend met de volgende M3?
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 99&asrc=st" onclick="window.open(this.href);return false;
Is dit typisch zo'n geval: too good to be true?
In 02-2012 ingevoerd met laag BPM bedrag, zou volgens de eigenaar destijds een franse auto zijn geweest.
Stond direct daarna (02-2012) te koop met schade, betrof voor en lichte achter schade.
Eigenaar had toen aangeven snel van de auto af te willen, ivm deze reeds verkocht was op aanbetaling aan een kennis, maar nooit heeft betaald. Deze kennis zou toen ook de schade veroorzaakt hebben, en vermoedelijk de reservesleutel in bezit hebben. De eigenaar wou er toen voor (anno 2012) weinig geld afscheid van nemen.
De auto was toen binnen enkele dagen verkocht.
04-2012 kwam hij daarna weer zonder schade te koop, volgens de eigenaar destijds wegens een faillisement. Auto zou een kras op een deur hebben, missend deurrubber en nog wat andere kleine zaken.
27-04-2012 is deze auto gestolen, in de nacht van vrijdag op zaterdag. Eigenaar heeft hiervan een advertentie op MP gezet.
10-2012 staat hij weer bij dezelfde eigenaar te koop onder de noemer "wegen terugkeer na diefstal".
Prijs was scherp.
Vriend van mij is destijds naar deze auto wezen kijken en viel heel erg tegen. Auto zou (van binnen) compleet gestript zijn geweest door de dieven, of door de technisch onderzoek van de politie, dat was onbekend.
Toch was 'ie toen redelijk snel verkocht, en heeft inmiddels bij meerdere (particuliere) handelaren te koop gestaan.
Km.stand kan ik binnen Nederland geen trendbreuk aantonen, maar ivm importauto natuurlijk nooit uit te sluiten.
Laatst gewijzigd door B46 op 23 okt 2013, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Juist een prachtig interieur 

- MParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Oh nee zou best kunnen hoor, ik weet verder weinig van de E46 af. Eigenlijk niks. De E36 kun je mij dan wel weer alles van vragen.Robin Hartog schreef:@MParallel: Heb een paar keer op DF gelezen dat zo'n SMG bak een revisie oid nodig had, klopt dat niet dan? Bijvoorbeeld hier. ..

Van de beperkte info die ik van de E46 M3 weet heb ik alleen gelezen over een software upgrade (lees: downgrade die de bak minder agressief maakt, om de claims voor gebroken/gescheurde kofferbakbodems te verminderen)
Hoe mooi als BMW met terugwerkende kracht nog nieuwe goodies of upgrades op oude modellen zou maken.
Zoals bijvoorbeeld dat je bij SMGI nog een knopje achteraf kunt inbouwen met software dat je ook de schakelsnelheden kunt aanpassen aan smaak enzo.
Goed, dat is even hardop dromen. Dat gebeurd natuurlijk nooit van ze lang zal ze leven.

- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik vind een verwijzing naar een post uit 2008 waarin tevens beweerd wordt dat een S54 om de ton gereviseerd moet worden nu niet echt een betrouwbare bron. Je komt wel eens wat tegen omtrent SMG maar veel problemen kom ik niet tegen. Ik zou het er graag op hebben zelfs.
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2489
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Ik heb wel eens een proefritje met een SMG 2 M3 cabrio gemaakt, maar het haalt het m.i. toch niet bij het zelf poken.Niels schreef:Ik vind een verwijzing naar een post uit 2008 waarin tevens beweerd wordt dat een S54 om de ton gereviseerd moet worden nu niet echt een betrouwbare bron. Je komt wel eens wat tegen omtrent SMG maar veel problemen kom ik niet tegen. Ik zou het er graag op hebben zelfs.
Drijfstanglager(schalen) blijven wel een punt bij de S54 motoren. Ik heb mijn "oude" vandaag gezien, en daar was behoorlijke slijtage op zichtbaar.
- MParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Een proefritje heb he niks aan voor SMG. Je moet echt opnieuw leren rijden, omdat onze hersens zijn geprogrammeerd hoe te schakelen met pook en koppelongspedaal.
Dat doe je nu onbewust. Met SMG moet je je hersens opnieuw programmeren hoe te rijden.
In het begin moest ik erg wennen en nog wel mg twijfels gehad, maar ik zou nu niet meer anders willen. Het klinkt gek en had ik nooit verwacht, maar als ik nu in me 328i rijdt, vind ik al dat gepook en koppelen gewoon saai. Ja heel vreemd, want in de SMG klik je alleen een pookje naar voren en achter.
Maar persoonlijk ben ik nu verkocht. Zelfs met de oude SMG1.
Dat doe je nu onbewust. Met SMG moet je je hersens opnieuw programmeren hoe te rijden.
In het begin moest ik erg wennen en nog wel mg twijfels gehad, maar ik zou nu niet meer anders willen. Het klinkt gek en had ik nooit verwacht, maar als ik nu in me 328i rijdt, vind ik al dat gepook en koppelen gewoon saai. Ja heel vreemd, want in de SMG klik je alleen een pookje naar voren en achter.
Maar persoonlijk ben ik nu verkocht. Zelfs met de oude SMG1.
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Erik, er wordt gesproken over een complete revisie van 5k niet over een paar lagerschalen. Voorkeur is prima maar angst voor SMG techniek is ongegrond.
-
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 02:07
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
SMG pompen en SMG actuators zijn toch nog wel eens aan beurt hoor. Beide niet goedkoop.
-
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
- Locatie: M6 F06
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
die carbonzwarte coupé op de vorige pagina is eens gestolen geweest.
hieronder een ex schade M3:
http://link.marktplaats.nl/734368713" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb zelf 3 jaar lang een E46 M3 gehad en hield de markt vóór aanschaf goed in de gaten en nog steeds. er staat heel veel troep te koop, de nette exemplaren blijven ook boven de 18k steken (met km-standen van onder de 100k). voor 15-16k kan je wel een net exemplaar vinden met een ietwat hogere km-stand (rond de 150-160k). zoals die van Mike.
hieronder een ex schade M3:
http://link.marktplaats.nl/734368713" onclick="window.open(this.href);return false;
ik heb zelf 3 jaar lang een E46 M3 gehad en hield de markt vóór aanschaf goed in de gaten en nog steeds. er staat heel veel troep te koop, de nette exemplaren blijven ook boven de 18k steken (met km-standen van onder de 100k). voor 15-16k kan je wel een net exemplaar vinden met een ietwat hogere km-stand (rond de 150-160k). zoals die van Mike.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Nee maar wel goed aan te komen in de 2e hands markt.B46 schreef:SMG pompen en SMG actuators zijn toch nog wel eens aan beurt hoor. Beide niet goedkoop.
Waarbij een SMG pomp vooral fail of niet fail is, die kan zo 300.000 meegaan of kan bij wijze van spreken na 40.000 kapot zijn.
Actuators zijn gevoeliger heb ik het idee, die gaan vaak na verloop van tijd lekken.
Verder word er gesproken over een complete motorrevisie van 5K..... Enige wat echt een slijtagedeel is zijn de drijfstanglagerschalen. S54 heeft nog wel een paar andere puntjes, maar dat heeft zo'n ding of niet, net hoe het spul behandeld is. Als er op verkeerde olie gereden is willen de tuimelaars nog wel eens versleten zijn, dat is wel hoorbaar aan een tikkende kop. Bij de vanos wil nog wel eens een lip van het tandwiel afbreken en ook de imbusbouten willen nog wel eens stuk gaan/loslopen. Vibratiedemper wil nog wel eens splitten maar bij normaal gebruik zou het geen issue moeten zijn.
Ik heb S54's gezien die van binnen echt serieus totaal af waren bij 100K, waarbij zelfs het onderblok op de hoop kon door schade door gekantelde zuigers, en S54's die nog als nieuw waren bij die standen.
- MParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Die SMG pomp, ik weet niet hoe het bij de E46 M3 is maar zal wel zelfde zijn.B46 schreef:SMG pompen en SMG actuators zijn toch nog wel eens aan beurt hoor. Beide niet goedkoop.
Bij SMG1 en de pomp gaat stuk, is eigenlijk niet de pomp, maar het electromotortje wat de pomp aandrijft.
En dat is niks meer dan een ordinaire electromotor zoals een dynamo of startmotor. Die kun je gewoon reviseren.
BMW verkoopt alleen de complete "Hydrounit" à iets van €3000.
Twee bouten en die motor is van de pomp unit af. Die lever je in bij een revisiebedrijf die de spoelen opnieuw wikkelt etc en je ben voor €50-€100 klaar.
De motor gaat stuk door de lullige plaatsing. Net naast het uitlaatspruitstuk, wat bij een M3 nogal heet wordt. Er zit wel een hitteschildje, maar dat helpt niet.
Na verloop van tijd smelt de plastic insulator en krijg je sluiting.
Ik heb contact met een mede E36 M3 SMG cabrio eigenaar en die heeft exact dit gedaan (en bovenstaande verteld). Hij was €70 kwijt. Tel uit je winst.
Hij heeft nog contact gezocht en uiteindelijk gevonden met de lui van Sachs die de pomp unit maken. Ook hun leveren helaas niet los de motor. Maar zo lijkt me ook een prima alternatief ipv een nieuw unit à zoveel duizend euro.
Een goede accumulator is ook van belang. Die zorgt er in elk geval voor dat de pomp niet continue hoeft te draaien. Het is toch rond de 80bar druk waar het systeem op draait.
- Bert ///M3
- Berichten: 9414
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Het zijn bij de SMG1 units niet alleen de electromotor die het begeeft, maar het wil ook nogal eens in de schuiven zitten of in de solenoids voor de schuiven.
- MParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Zou natuurlijk kunnen. Dacht dat aan de solenoids weinig fout kon gaan, maar ja ik ben er verder geen expert in.Bert ///M3 schreef:Het zijn bij de SMG1 units niet alleen de electromotor die het begeeft, maar het wil ook nogal eens in de schuiven zitten of in de solenoids voor de schuiven.
Je bedoelt dan die in de hydrounit of die van de actuator op de bak?
- Hitz
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Is hier een tijdje geleden al langs geweest, maar staat weer te koop:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 12&asrc=st" onclick="window.open(this.href);return false;



http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... 12&asrc=st" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Staat in de advertentie dat ie bomvol is, maar volgens mij is de airbag weleens geploft. 

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
535d schreef:Staat in de advertentie dat ie bomvol is, maar volgens mij is de airbag weleens geploft.

- MParallel
- Berichten: 8731
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Het zijn zo te zien. Nog net geen "ringers" waarbij de voorkant van een, aan de achterkant van een ander is gelast.
Word je niet blij van.
Word je niet blij van.
- Knot
- Berichten: 40146
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Auto staat er wel weer netjes bij zeg.. je zou m zo kopen....
Is toch niet rendabel, als je dat a factuur moet repararen?
Is toch niet rendabel, als je dat a factuur moet repararen?
- Hitz
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: KIA
- Locatie: Flevoland
Re: Het grote E46 M3 (occasion) draadje
Commentaar van een van de vorige eigenaren:
Echter heb ik zelf met de auto op eerste kerstdag 2011 met 80 km/h een lantaarnpaal geraakt.
Er zijn stukken lantaarnpaal via het schutbord door het dashboard door het portier van de bijrijder naar buiten gekomen.
Volgens BMW was het niet meer verantwoord om de auto te reparen
Via deze weg wil ik jullie dan ook waarschuwen over deze M3.
Laatst gewijzigd door Hitz op 29 okt 2013, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
- Berichten: 13426
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06