Waarom nog maar zo weinig achterwiel aandrijvers ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Waarom nog maar zo weinig achterwiel aandrijvers ?

Bericht door RVV » 02 mei 2007, 11:31

Vanochtend reed ik een Opel Omega voorbij, en toen ik er naar keek dacht ik gelijk, een van de laatste der mohikaner. Ik bedoel gewoon 1 van de laatste 'normale' auto's van de massa fabrikanten die nog een RWD was. Helaas is de productie uitgestorven.

Fabrikanten houden zich nog wel bezig met AWD met RWD is buiten de premium merken zoals Mercedes, BMW, Lexus en nog wat niches compleet uitgestorven.

Is het alleen maar een geld kwestie dat de massafabrikanten voor FWD kiezen ?

CRZ

Bericht door CRZ » 02 mei 2007, 11:48

Geld en het feit dat er maar weinig mensen echt waarde aan hechten.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 mei 2007, 12:03

In theorie zal het goedkoper produceren zijn die FWD en RWD is natuurlijk ook gevaarlijker, gelukkig sommige echte supercars hebben nog RWD, ik zou trouwens de nieuwe systemen met die mooie verdelingen van het meeste op de achterwielen en als het nodig is de voorwielen die dan bijspringen op die echt hoge vermogens auto's 500 plus niet erg vinden denk ik...
Maar als je ooit eens een Porsche 911 964 carrera 2 en een carera 4 hebt gereden dan weet je ook dat de carera 2 veeeeeeeeeeeel en veeel fijner rijd en sportiever! dat is echt een mooie vergelijking, die 4 is dan op die 964 niet sportief...de nieuwere systemen schijnen beter te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee...

wimwerf

Bericht door wimwerf » 02 mei 2007, 12:04

De auto's van tegenwoordig zijn dermate goed dat rwd geen enkele meerwaarde heeft...buiten t feit dat sommige merken t blijven toepassen traditiegetrouw..

Fun is het wel...nodig is het niet..en het is duurder en maakt de auto zwaarder..

Knot

Bericht door Knot » 02 mei 2007, 12:44

Een FWD rijdt natuurlijk simpeler, is ook nog eens goedkoper (jan modaal heeft niet meer te besteden).

RWD rijdt wel fijner, het gevoel dat je geduwd wordt en vrijheid in je stuur maar het kost wat meer, en meer onderhoud nodig (diffolie, hardy enz).

Al vind ik het zelf lekkerder rijden met een FWD hot hatch tot 200pk als we het over trackdays hebben.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mei 2007, 12:48

Volgende keer als je in de zon gaat zitten moet je echt een hoed tegen de zonnesteek opzetten Knot.

Macboy

Bericht door Macboy » 02 mei 2007, 12:51

Het is inderdaad niet nodig, omdat FWD andere voordelen biedt. Wat niet moet worden vergeten is dat RWD niets met driften te maken heeft. Ik blijf dit teruglezen in aantal posts.

Dat mensen geen RWD willen is onzin. Iedereen wil RWD, omdat het sturen daarmee veel fijner en directer is. Waarom zou je een auto willen die minder precies aanvoelt ???

Alleen mensen weten niet dat het stuurgevoel direct herleidbaar is tot de wijze van aandrijving. En veel mensen die een béétje verstand hebben koppelen dit aan het driften.

RWD is zoveel meer dan alleen driften.

Maar feit is dat FWD auto's erg fijn zijn en ook erg fijn sturen en veel veiliger (in de basis) zijn.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mei 2007, 13:01

Omdat er heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel voorwiel aandrijvers zijn :wink:

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 mei 2007, 13:40

* Productiekosten. Je zou eens moeten weten hoe dit tot op de cent word berekend :shock: . RWD vs. FWD gaat echt niet over 2 of 3 tientjes per auto! Als je kijkt naar de hoeveelheid onderdelen mag het m.i. een wonder heten dat auto's niet duurder zijn (vooral de lowpriced). Kijk voor de gein ook maar eens naar de winst per auto van een VW... zoveel ruimte is daar niet om te ouwehoeren met aandrijfconcepten.
* Interieurruimte. Zo'n cardantunnel neemt natuurlijk een forse puist ruimte uit het interieur weg (bij 4wd speel dit uiteraard ook).
* Voor veel mensen maakt het geen hol uit.

Dus waarom meer uitgeven als fabrikant als maar weinig mensen het als meerwaarde zien? Ik bedoel stel dat Fiat nu ineens met een achterwielaangedreven bravo zou komen levert dat echt niet meteen de eerste plek in Europa op qua verkopen hoor, dus waarom zou men er zoveel extra geld aan uitgeven? Zelfs al zou heel sidewaysgoing Europa zich zo'n ding aanschaffen (wat niet het geval zal zijn, want Fiat blijft op de 'kenners' en de nonkenners niet als over the top betrouwbaar overkomen) dan uit zich dat in het HQ echt nog niet in klinkende euro's!

RVV

Bericht door RVV » 02 mei 2007, 13:47

Dus waarom meer uitgeven als fabrikant als maar weinig mensen het als meerwaarde zien?
Wie bepaald dat dan de consument of de fabrikant ?

Als er geen aanbod is kan de consument er ook geen meerwaarde meer in zien natuurlijk.

Michel P

Bericht door Michel P » 02 mei 2007, 14:00

Er groeit langzaam een generatie op die nooit in aanraking zal komen met RWD, dus het verschil nog nooit hebben ervaren, en als ze al de kans kregen, het verschil niet tot nauwelijks zal merken bij normaal van a naar b vervoer. De toegevoegde waarde is marketingtechnisch dus bijna nihil. Ik gok dat 80% van de BMW en Mercedes rijders dit merk nog steeds aanschaffen, als deze FWD zou hebben. Het bewijs is Audi. Men koopt namelijk in de regel een van de Duitse topmerken voor de status.

Velen van ons zijn bovenmatig in auto's en sportief sturen geintereseerd, en derhalve heeft men voorkeuren. Wij zijn voor de auto industrie niet interesant. De groep is te klein. En voor een klein groepje van de kleine groep is er wel wat exotisch spul te koop.

Michel

Dutch

Bericht door Dutch » 02 mei 2007, 14:44

Michel Pol schreef:De groep is te klein. En voor een klein groepje van de kleine groep is er wel wat exotisch spul te koop.
En voor een deel van die kleine groep is zelfs het 'semi-exotische' spul te prijzig dan wel overpriced.

Kleine auto's zijn er (helaas) sowieso niet meer met RWD. Dus zeg maar een Fiesta ST-beater voor net iets meer centen. Of mag ik daartoe die net iets zwaardere kale 118i rekenen die, toegegeven, niet eens heel veel trager is? Maar 27k is nog altijd niet in de buurt van 22k.

En natuurlijk gaat RWD niet over driften, maar om alléén voor het krachtenvrij sturen en een aardige balans aan de (aangeklede) 118i te gaan terwijl je ook een WRX of GGTI onder je kont kunt hebben, ja, dat gaat mij ook te ver.

Laten we wel wezen, RWD voor leuk geld is eigenlijk alleen als (derde) pretauto nog mogelijk, naast de gezinsauto en de zakelijke auto. Want voor die laatste twee zijn er voor het loonslavenbudget gewoon veel te veel interessante alternatieven die RWD tot een wel heel dure optie maken. (Niet zo gek dat ook ik zo af en toe met een schuin oog naar een Z3 Coupé zit te kijken, maar dat wordt op DF al bijna afgezaagd! :lol: )

Toch zou ik 't wel interessant vinden als fabrikanten die toch al AWD-auto's maken met een tunnel door de auto, daar ook een RWD-versie van zouden maken. Maar dan blijkt al gauw dat die tunnel niet het echte probleem is: het gaat om de dwarsgeplaatste motor die zo veel ruimte oplevert. En die krijg je in de kleinere VAG-auto met AWD niet zomaar even in de lengterichting geplaatst. Waardoor het weer alleen maar interessant zou zijn voor de grote sloepen met quattro. En dan zit je in een prijsklasse waarin je dan net zo goed een BMW kunt kopen. :?

Michel P

Bericht door Michel P » 02 mei 2007, 14:47

(Niet zo gek dat ook ik zo af en toe met een schuin oog naar een Z3 Coupé zit te kijken, maar dat wordt op DF al bijna afgezaagd! )
Wel een toekomstige klasieker! Die erg functioneel is als 3e auto, tasje achterin, vrouwlief mee, en hop een weekend door de Eifel is een waar feest. Dutch jr, heeft dan bij opa en oma ook een heerlijk weekend ;-)

Michel

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 mei 2007, 15:04

Rico v Velzen schreef:
Dus waarom meer uitgeven als fabrikant als maar weinig mensen het als meerwaarde zien?
Wie bepaald dat dan de consument of de fabrikant ?

Als er geen aanbod is kan de consument er ook geen meerwaarde meer in zien natuurlijk.

Het is ook een beetje het kip en het ei verhaal. De potentiele markt voor zulke auto's is te klein om er een auto voor te ontwikkellen die concurrerend geprijsd is. Dit omdat die fabricageprijzen/ontwikkelingskosten dus hoger liggen en je per definitie minder marge pakt op je auto. Zelfs bij een forse toename van omzetaantallen word het een zware dobber, om nog maar te zwijgen van de kennis die je in huis hebt aangaande het engineeren ervan.

De enige hoop die je kunt putten zijn de koreanen en misschien zelfs de chinezen. Als je terugkijkt zijn die tucsons echt niet zo populair omdat ze zo ontzettend goed in elkaar zitten maar omdat ze een alternatief (en gewild) concept bieden for normal money. Van europeanen verwacht ik dat niet (meer). Zelfde gold overigens met de Sorento destijds. Zoveel auto voor zulk geld :shock: . En hop, marktleider. De vraag is alleen hoeveel mensen er een auto zouden kopen omdat ie achterwielaandrijving heeft. Helaas hebben we momenteel alleen de 1serie als referentiekader en laat die nou net met zo'n propellor op de neus rondrijden waardoor je weer en vertekend beeld krijgt (bovengemiddeld aantal mensen die zo'n hok kopen omdat het 'een bmw is'). Maar ik vermoed dat minder dan 10% het koop vanwege de RWD. En dan heb je het niet over heel veel auto's zeg maar.

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 15:20

de Avatar van Robin verwoord het helemaal:

[img:159:248]http://www.bloviate.net/images/misc/pos ... icycle.jpg[/img]

FWD is er enkel gekomen door de compacte bouwwijze voorin zie bijvoorbeeld de grootschalige primier in de Mini (uiteraard zijn er eerder FWD auto's geweest). Daarnaast geeft onderstuur voor de meeste mensen ook een veiliger gevoel en weten de meeste hier beter op te reageren dan het uitbreken van een RWD-auto.
Als je niet beter weet zul je RWD niet missen en zul je dat vele onderstuur gewoon vinden.

Heb tot nu nooit anders dan BMW gereden en ik wil absoluut niets anders meer (tenzij Audi nog besluit RWD-auto's te bouwen).
Iedere keer als ik in de Vectra van mijn pa stap moet ik me inhouden met te vroeg gasgeven in bochten of bij het wegrijden bij verkeerslichten of alle lampjes van de hulpsystemen beginnen te knipperen :?

Harrie

Bericht door Harrie » 02 mei 2007, 16:26

Och, RWD is toch zo achterhaald en ouderwets. Iedereen met een beetje verstand wil dat helemaal niet. :wink: :lol:

Gino

Bericht door Gino » 02 mei 2007, 16:44

Ik denk ook dat 999 van de 1000 mensen het geen fluit interesseert welke wielen aangedreven worden. Behalve als het AWD is, want dat kent de buurman ook en is dus status verhogend.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 mei 2007, 16:54

www.loremo.com
RWD, zuinig en goedkoop. 8)

Macboy

Bericht door Macboy » 02 mei 2007, 17:04

Gino schreef:Ik denk ook dat 999 van de 1000 mensen het geen fluit interesseert welke wielen aangedreven worden. Behalve als het AWD is, want dat kent de buurman ook en is dus status verhogend.
Dit is nou een mooi voorbeeld van een drogreden :)

Mij interesseert het ook niet hoe een auto is aangedreven, zolang de auto maar rijdt zoals een RWD. En als een auto geen RWD heeft, kan ie ook niet rijden als een RWD.

Kortom: die opmerking deugt niet.

Het gaat erom dat mensen die in een RWD rijden een heel ander stuurgevoel hebben dan diezelfde auto met FWD. Neem nu een 1-serie en een Audi A3. Ga 2 kilometer over een dijkje rijden met 50km per uur. Niet harder.

Iedereen zal dan zeggen dat de 1-serie "fijner stuurt". En de consument zal het geen bal interesseer wáárom die fijner stuurt. Of dat nu aan de RWD ligt of niet.

In zo'n verhaal zeg je dus dat de consument het niet interesseert of een auto RWD heeft. Nee klopt, zolang ie maar als zodanig stuurt. Wij weten namelijk toevallig wél waar dat sturen aan ligt: namelijk het aandrijfconcept.

Macboy

Bericht door Macboy » 02 mei 2007, 17:04

Overigens richt ik mij niet alleen op jou Gino, maar ook Michel en anderen die hier kennelijk niet inzien dat RWD niet bepalend is, maar het gevolg (fijner sturen) daarvan de consument wel zeker zal aanspreken bij een vrije keuze (die er nu niet is zoals Rico zegt).

Tja. Als Fiat dan RWD gaat leveren en reclame maakt, tuurlijk gaat dan niemand die auto kopen. Maar zet er twee naast elkaar en laat de consument NORMAAL rijden.

100% dat ie voor RWD zal gaan. Let wel: ceteris paribus ! En zo werkt het dus niet, want je kunt niet kiezen FWD/RWD. Je moet de auto's kiezen en dan zal dat vaak op de laatste plaats komen (looks staan vaak op 1)

my2cents

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 02 mei 2007, 18:37

Ik ben diverse keren van FWD naar RWD gegaan en andersom. En ook naar AWD trouwens. Maakt me voor mijn dagelijkse auto helemaal niks uit. AWD was fijn voor de wintersport. FWD dacht ik zeker te weten dat mijn vrouw niet in de problemen zou komen, tot ze me belde dat ze ergens in overstuur van de weg geraakt was met haar Astra.... RWD heb ik nu omdat MB het in haar E bouwt. Nergens anders om.

Tom

Bericht door Tom » 02 mei 2007, 19:00

Macboy schreef:Overigens richt ik mij niet alleen op jou Gino, maar ook Michel en anderen die hier kennelijk niet inzien dat RWD niet bepalend is, maar het gevolg (fijner sturen) daarvan de consument wel zeker zal aanspreken bij een vrije keuze (die er nu niet is zoals Rico zegt).
Macboy als ik 's ochtends naar m'n werk ga zit ik tussen de Citroen C5's en Renault Scenics.. uitgerust met goedkope kwitfit banden om centen te besparen... auto's die het woord stuurgevoel niet kennen... hier in de straat staat maar 1 auto waarbij ik denk 'dat is een lekkere auto om te sturen' en dat is een Suzuki Swift (nieuw model). Verder alleen saaie gebakjes.

Rebel

Bericht door Rebel » 02 mei 2007, 19:05

Nieuwe Saab 93 krijgt achterwielaandrijving...
Dus klopt niet geheel wat Rico zegt.

Denk dat o.a. productie-kosten en interieurruimte goede argumenten zijn.

Daarnaast worden de FWD auto's steeds neutraler in rijgedrag.

Verder zal het me een worst wezen wat de echte die-hards denken van FWD. Ik geef b.v. Dick een FWD, en hij zet je met een grijns van rijplezier te kakken met je achterwielaangedreven auto.

Ieder concept heeft goede en minder goede kanten. Je moet je er zelf prettig bij voelen en goed mee overweg kunnen.
Sommige mensen rijden al jaren achterwielaandrijving en hebben nooit gedrift of op het scherpst van de snede gereden.

En iedere keer komen de oudbollige verhalen opdagen dat een achterwielaangedreven rustiger is met sturen en daardoor fijner rijdt.
Ik zou die mensen eens willen voorstellen om een nieuwe voorwielaangedreven auto te nemen voor een weekend om te testen.
Tijden veranderen en technologieen gaan vooruit.

Joop

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 19:51

Dat klopt wel voor een groot deel Rob.

Een Ford Focus bijvoorbeeld stuurt ook prima, vooral die ST of RS (nieuwe waarschijnlijk een soortgelijk diff. als de alfa GT) modellen. Daarnaast is Alfa voor de GT ook met een soort van sperdifferentieel voor de FWD gekomen, lijkt op papier een geweldig concept en tevens een mooi gebaar naar de echte Alfisti die eigenlijk ook allemaal diep in hun hart weer een RWD auto willen hebben en op deze manier belooft Alfa ook weer een echte stuurauto te kunnen leveren. Ik wil het zelf iig ook een keer proberen of dat Q2 echt werkt. Van het Q4-systeem ben ik iig niet echt onder de indruk, blijft te veel een voorwielaandrijver en veel te zwaar.

Wat betreft die Saab 9-3: volgens mij was het grote nieuws dat deze straks ook als vierwielaangedreven auto te kopen valt.
Laatst gewijzigd door Joop op 02 mei 2007, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mei 2007, 19:55

Heeft volgens mij ook te maken met het drukken van ontwikkelings kosten, je ziet dan dat fabrikanten elkaars motoren/aandrijflijn/chasis gebruiken..............en zo komt er niet snel een AW aangedreven auto bij natuurlijk.

Plaats reactie