Hartge S3-3.5 door Birds - Ultieme M3 killer

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Hartge S3-3.5 door Birds - Ultieme M3 killer

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 00:37

Op zoek naar een alternatief voor de Alpina B3 of kun je niet wachten op de M3, maar wil je niet zoek gereden door dezelfde M3? Dan is dit wel de auto denk ik... Getuned op basis van de 335i.

381PK / 480Nm / LSD / Overstuur-auto door dikkere stabilisatoren achter

Hier de specificaties van de auto:
http://www.birds.uk.com/1-PDFs/E9210928335.pdf

Voor meer technische en prijsinfo voor de afzonderlijke onderdelen zie:
http://www.birds.uk.com

[img:600:450]http://www.hartge.de/slideshows/E92/ass ... E92_01.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.hartge.de/slideshows/E92/ass ... E92_02.jpg[/img]
[img:600:450]http://www.hartge.de/slideshows/E92/ass ... E92_03.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 02 mei 2007, 08:05

Als het een 335i is, waarom heeft ie dan de achterbumper en de uitlaat van de 330?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 08:16

Plaatjes zijn ter illustratie, dit is idd de 325/330 variant de andere plaatjes staan in het PDF document :D Ik heb nog geen plaatjes gevonden van het echte werk... Ik zoek nog wel even verder.

Auto is voorzien van dubbele - dubbele uitlaat zoals de M3 i.p.v. de enkele - dubbele uitlaat van de std. 335i

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mei 2007, 08:42

Mooi ding, maar die kleur vind ik ech nie kunnen op de coupe......... Hartge doet alles in grijs, moet echt anders.

Robin
Berichten: 54921
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 02 mei 2007, 08:56

Ik heb 't blad BMW Car voor m'n neus met een witte erin. Kenteken B1 8 RDS. Die heeft de 20" wielen, carbon spiegels. 4(!) potten dus dubbel 330i(weerszijden), AP remmerij, sportonderstel etc en het LSD(voor 1400 GBP incl VAT, waar ik van Henny Hartge van Doorn nog info over krijg) en de motortuning naar 381BHP, maar er is ook een 360pk versie. De geteste auto had maar 370pk omdat de kats er nog onder zaten, maar ze waren er vol lof over. M3 V8 tegenhanger voor minder geld en vooral de LSD die de wagen tot leven brengt alhoewel ie 'm eerst de bocht uit pushed(onderstuur) moet men er mee leren rijden en dat heb je zo voor elkaar en dan driftwerk overal, aldus BMW Car.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 mei 2007, 09:36

En dan graag in sedan uitvoering, want ik kan maar niet wennen aan de coupe.

Wat zou dit geintje in NL moeten kosten?

Michel

Robin
Berichten: 54921
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 02 mei 2007, 10:13

Dat wacht ik ook al af, Michel...Henny v Doorn heeft me gemailed, maar ik wacht nog op vanalles.Zal hem straks weer mailen.... Wil die prijs van die motorkit ook wel weten etc.

De jongens van Autocar riepen:Motorkit, remmen en sperdiff.Stay with 18" alloys want daar past die remmerij ook wel in(???) Klaar. Het sportonderstel was hun blijkbaar te hard.

Ik ga voor het LSD en een chip naar 370/380pk denk ik(welke aanbieder weet ik nog niet)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 02 mei 2007, 10:20

Zal lekker blazen dan!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mei 2007, 10:57

Een Hartge origineel is meestal nog duurder dan een M3, dan ben ik snel klaar mee....

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 mei 2007, 11:04

romo schreef:Een Hartge origineel is meestal nog duurder dan een M3, dan ben ik snel klaar mee....
Precies klinkt allemaal leuk wat er kan.

Maar de realiteit 15 duizend euro ? Schrijf je maximaal af of zelfs meer vanaf het moment dat je het uitgeeft. En dan is het nog steeds geen e90/e92 M3.

Robin
Berichten: 54921
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 02 mei 2007, 11:51

Zal 10000 pond schelen dat de Hartge voordeliger is. Weet niet hoe luxe deze Hartge is en hoe luxe een stock M3 in de UK is.

335i met lsd en chip + remmen en klaar. Daag M3, al een keer 8 mille compleet kosten. 70k euro, 380pk.

(Nu al met een E46 btw :twisted: )

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 02 mei 2007, 11:53

Rico v Velzen schreef:
romo schreef:Een Hartge origineel is meestal nog duurder dan een M3, dan ben ik snel klaar mee....
Precies klinkt allemaal leuk wat er kan.

Maar de realiteit 15 duizend euro ? Schrijf je maximaal af of zelfs meer vanaf het moment dat je het uitgeeft. En dan is het nog steeds geen e90/e92 M3.
Ja Hartge prijzen hakken er wel in, kijk maar een bij Birds die heeft de prijzen er bij staan, als je bijna alles op je auto wil hebben wat ik op mijn Z3 heb ben je al 95.000,-euro lichter en dan heb je nog niet eens alles wat ik heb en het is dan nog steeds een BMW IPV een echte Hartge :lol:
Maar als je wat losse spullen koopt, Hartge heeft er wel mooi spul bij zitten.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 mei 2007, 11:55

jaja ik kan ook een compressor op de M3 zetten voor 10K heb ik ook 500pk.

Alles kan maar wat wil je en ben je bereid om de risisco's te nemen, op financieel en technisch vlak ?

Als ik al weer die verhalen heb gelezen van die Haman van Rody met de nodige problemen dan weet ik al weer genoeg.

Stock moet het goed zijn anders heb je verkeerde auto gekocht.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mei 2007, 12:23

Rico v Velzen schreef:jaja ik kan ook een compressor op de M3 zetten voor 10K heb ik ook 500pk.

Alles kan maar wat wil je en ben je bereid om de risisco's te nemen, op financieel en technisch vlak ?

Als ik al weer die verhalen heb gelezen van die Haman van Rody met de nodige problemen dan weet ik al weer genoeg.

Stock moet het goed zijn anders heb je verkeerde auto gekocht.
Zo is het maar net, conclusie dus niet gewijzigd...........

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Bericht door EJGT3CS » 02 mei 2007, 12:41

Ik had liever een V10 gezien in die auto!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mei 2007, 12:42

Ernst Jan Dekker schreef:Ik had liever een V10 gezien in die auto!
Sedan heeft V10......................

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 13:06

....en als je 'm in de coupe wil hebben, dan is dat vast ook wel mogelijk

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9056
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 mei 2007, 13:08

De engelse prijzen voor dit Hartge feest:

Complete Conversion S3-3.5 381hp Complete Conversion
Application : 335Ci
Installation cost : £3,488.00
Parts cost : £9,861.91


Engine S3-3.5 381hp Engine Conversion
Application : 335Ci
Installation cost : £1,417.00
Parts cost : £3,703.70


Engine S3-3.5 346hp Motronic Modification
Application : 335ci
Installation cost : £130.80
Parts cost : £1,256.61



Exhaust Sport Exhaust, Four Outlets
Application : 335Ci
Installation cost : £207.10
Parts cost : £1,102.45


Suspension Anti-Roll Bar Kit
Application : All
Installation cost : £272.50
Parts cost : £473.21


Suspension Sport Suspension, Adjustable
Application : All
Installation cost : £392.40
Parts cost : £1,547.62


Suspension Sport Suspension Springs
Application : 335ci,330cd, 30 mm lower
Installation cost : £218.00
Parts cost : £232.14


Suspension Sport Suspension
Application : 335ci,330cd, 30 mm lower
Installation cost : £392.40
Parts cost : £912.70


Steering AT Leather/Carbon Steering Wheel
Application : vehicles with 3-spoke airbag steering wheel
Installation cost : £76.30
Parts cost : £796.88


Steering AT Leather Steering Wheel
Application : vehicles with 3-spoke airbag steering wheel
Installation cost : £76.30
Parts cost : £609.38


Rear Axle LSD Conversion Kit
Application : 335i, 335d
Installation cost : £425.10
Parts cost : £947.69


Brakes Sport Brakes, Black6 Piston 356x32+
Application : 335ci, 330cd
Installation cost : £327.00
Parts cost : £1,783.82


Wheel + Tyre Sets 18" Classic Wheel & Tyre Set
Application : 8.5x18 with 225/40 & 255/35
Installation cost : £261.60
Parts cost : £2,440.58


Wheel + Tyre Sets 19" Classic Wheel & Tyre Set
Application : 8.0 & 9.0 x19 with 225/35 & 255/30
Installation cost : £130.80
Parts cost : £2,852.67


Wheel + Tyre Sets 20" Classic Wheel & Tyre Set
Application : 9.0 & 10x20 with 245/30 & 285/25
Installation cost : £261.60
Parts cost : £3,541.67


Wheel + Tyre Sets 20" Classic Wheel & Tyre Set
Application : 9.0 & 10x20 with 245/30 & 295/25
Installation cost : £523.20
Parts cost : £3,583.33


Wheel + Tyre Sets 19" Classic 2 Wheel & Tyre Set
Application : 8.0 & 9.0x19 with 235/35
Installation cost : £130.80
Parts cost : £2,615.21


Wheel + Tyre Sets 18" Classic 2 Wheel & Tyre Set
Application : 8.5x18 with 225/40 & 255/35
Installation cost : £261.60
Parts cost : £2,576.17


Wheel + Tyre Sets 19" Classic 2 Wheel & Tyre Set
Application : 8.0 & 9.0x19 with 235/35 & 265/30
Installation cost : £196.20
Parts cost : £2,702.53


Wheel + Tyre Sets 19" Classic 2 Wheel & Tyre Set
Application : 8.0 & 9.0x19 with 225/35 & 255/30
Installation cost : £196.20
Parts cost : £2,702.53


Wheel + Tyre Sets 20" Classic 2 Wheel & Tyre Set
Application : 9.0 & 10x20 with 245/30 & 285/25
Installation cost : £261.60
Parts cost : £3,355.26


Wheel + Tyre Sets 20" Classic 2 Wheel & Tyre Set
Application : 9.0 & 10x20 with 245/30 & 295/25
Installation cost : £523.20
Parts cost : £3,583.33


Interior Footmats (Black Or Silver)
Application : RHD
Installation cost : £16.35
Parts cost : £125.83


Interior Alloy Pedal Set
Application : Automatic
Installation cost : £65.40
Parts cost : £90.36


Interior Alloy Pedal Set
Application : Manual
Installation cost : £87.20
Parts cost : £97.22


Interior Alloy Gear Knob
Application : Manual (without Illumination)
Installation cost : £10.90
Parts cost : £67.30


Interior Gearknob, Alloy/Leather
Application : Manual (without Illumination)
Installation cost : £10.90
Parts cost : £78.33


Interior Gearknob, Alloy/Leather
Application : Manual (with illumination)
Installation cost : £21.80
Parts cost : £110.00


Interior Gearknob, Alloy/Leather
Application : Automatic
Installation cost : £21.80
Parts cost : £90.48


Interior Handbrake Cover, Alloy/Leather
Application : All
Installation cost : £21.80
Parts cost : £90.94


Interior Carbon Cover, With Multi Function
Application : vehicles with BMW 3-spoke airbag steering wheel
Installation cost : £27.25
Parts cost : £208.33


Interior Carbon Cover,without Multi Function
Application : vehicles with BMW 3 spoke airbag steering wheel
Installation cost : £27.25
Parts cost : £208.33


Interior Carbon Interior Trim (I-drive)
Application : dash board,gear lever panelling,dorr handles etc
Installation cost : £261.60
Parts cost : £1,625.00


Interior Carbon Interior Trim (not I-drive)
Application : dash board,gear lever panelling, door handles etc
Installation cost : £261.60
Parts cost : £1,625.00


Body Exterior Front Splitter, Carbon Fibre
Application : For Standard Front Spoiler
Installation cost : £130.80
Parts cost : £431.25


Body Exterior Carbon Mirror Covers
Application : Coupe
Installation cost : £21.80
Parts cost : £609.38


Body Exterior Boot Lip Spoiler
Application : Coupe
Installation cost : £87.20
Parts cost : £318.75


Body Exterior Carbon bonnet
Application : Coupe
Installation cost : £174.40
Parts cost : £3,250.00


Body Exterior Front Spoiler Lip
Application : Coupe (not possible with M Aerodynamic package)
Installation cost : £76.30
Parts cost : £308.33


Instruments Video In Motion
Application : All Cars with TV as standard
Installation cost : £87.20
Parts cost : £452.38


Instruments Speedometer 300km/h
Application :
Installation cost : £81.75
Parts cost : £658.33


Instruments Speedometer 300km/h
Application : Dial in grey, red needle
Installation cost : £81.75
Parts cost : £825.00


Instruments Speedometer 200mph
Application :
Installation cost : £81.75
Parts cost : £658.33


Decals & Accessories Set of emblems for bonnet and boot
Application : Coupe
Installation cost : £16.35
Parts cost : £27.04


Decals & Accessories Gearlever Knob Manual
Application : Leather
Installation cost : £10.90
Parts cost : £19.94


Decals & Accessories Hartge Large Design Stripe Insignia
Application :
Installation cost : £10.90
Parts cost : £23.01

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 02 mei 2007, 13:09

Rico v Velzen schreef:jaja ik kan ook een compressor op de M3 zetten voor 10K heb ik ook 500pk.

Alles kan maar wat wil je en ben je bereid om de risisco's te nemen, op financieel en technisch vlak?

Als ik al weer die verhalen heb gelezen van die Haman van Rody met de nodige problemen dan weet ik al weer genoeg.

Stock moet het goed zijn anders heb je verkeerde auto gekocht.
[/quote]

ESS Tuning heeft mooie compressorkits voor het oude 3,0 liter blok met 231pk en daar heb ik nog geen slechte verhalen over gelezen. Het vermogen gaat er vrolijk mee naar +350pk.

Stel dat je een M3 hebt en je vind dat een geweldige auto qua concept, maar je zou graag wat meer vermogen en/of een unieke auto willen hebben, dan vind ik het een logische stap om te gaan superchargen. Ik ken geen kant en klare 3-serie met 500pk, behalve dan zo'n M5 ombouw van Hartge die twee ton kost. Standaard auto's met 500pk kosten minimaal 120.000 euro, vaak veel meer. Daarmee vergeleken is een compressor ombouw een betaalbare ingreep.

Ik zie zelf liever een auto waar de eigenaar echt werk van gemaakt heeft, die helemaal naar zijn of haar smaak is aangepast, technisch verfijnd en compromisloos is en waar er maar één van op de wereld bestaat. De fabrikanten leveren vaak half werk om kosten te besparen of omdat ze andere compromissen moeten sluiten die het gevolg zijn van het feit dat een auto voor een brede klantengroep geschikt moet zijn.
Robin schreef:Dat wacht ik ook al af, Michel...Henny v Doorn heeft me gemailed, maar ik wacht nog op vanalles.Zal hem straks weer mailen.... Wil die prijs van die motorkit ook wel weten etc.

De jongens van Autocar riepen:Motorkit, remmen en sperdiff.Stay with 18" alloys want daar past die remmerij ook wel in(???) Klaar. Het sportonderstel was hun blijkbaar te hard.

Ik ga voor het LSD en een chip naar 370/380pk denk ik(welke aanbieder weet ik nog niet)
Een goede en betaalbare oplossing voor het onderstel is de combinatie Koni FSD-schokdempers, Eibach verlagingsveren en dikkere stabilisatorstangen. Ik heb zelf de Koni FSD's met de veren van het standaard sportonderstel van de 330i. De FSD's zijn een stuk comfortabeler op slecht wegdek en gaan veel vriendelijker overweg met drempels. De keerzijde is dat er wel iets aan scherpte is verdwenen, de waag helt ook iets meer over. Dit kun je opvangen door 'm nog wat verder te verlagen en zwaardere stabi's te monteren. Het resultaat zal een mooi afgewogen onderstel zijn.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 mei 2007, 13:19

Femme wat schrijft is dikke prima natuurlijk, maar alleen met een compressor ben je er niet, andere remmen erop ander dit ander dat.. Als het je keuze is om dat te doen en je bent handig en je hebt het technische inzicht en het is een hobby, dan kun je er veel plezier er van hebben.

Maar ik Robin wel een beetje en die is net als ik, standaard moet het klaar zijn. punt.

Sinds de chiptuning aan zijn S3 waarvan het blok ook plof zei, heeft Robin niks meer aan aanpassingen gedaan aan zijn volgende auto's. (ik trouwens ook niet)

e46 330d standaard
e46 330i standaard
e46 M3 standaard
120d standaard
330i standaard
335i ? Ik gok er op dat Robin hem gewoon standaard laat :lol:

Remmen, chip LSD 380pk en op papier een M3 killer, maar als een e90 M3 binnen het bereik ligt geeft hij die auto toch vlot een schop. Steek dan het geld gewoon in die e90 M3 die gaat komen. Zijn dealer zit volgens mij ook niet te wachten op een halve circuitwagen in de vorm van een 335i :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 02 mei 2007, 13:27

Een goede en betaalbare oplossing voor het onderstel is de combinatie Koni FSD-schokdempers, Eibach verlagingsveren en dikkere stabilisatorstangen. Ik heb zelf de Koni FSD's met de veren van het standaard sportonderstel van de 330i. De FSD's zijn een stuk comfortabeler op slecht wegdek en gaan veel vriendelijker overweg met drempels. De keerzijde is dat er wel iets aan scherpte is verdwenen, de waag helt ook iets meer over. Dit kun je opvangen door 'm nog wat verder te verlagen en zwaardere stabi's te monteren. Het resultaat zal een mooi afgewogen onderstel zijn.
Dan moet je wel die LSD er bij hebben met die extra dikke stabi's, anders heb je een auto die in de regen waardeloos rijd ivm doorspinnende wielen. Er komt nog wel eea bij kijken bij dat soort afstellingen.

Plus dat er nog een fiancieel aspect aan zit, wat je ook aan die auto doet het blijft een doodsimpele 335i, en krijgt nooit de status van een M3. Alles wat je er aan tuning op zet kan je dus als weggegooid geld/afschrijving beschouwen, tenzij je er je leven lang mee blijft rijden. Leuk voor de volgende eigenaar, je auto tunen. Dus even los van de aanschafprijs kan je je afvragen wat aantrekkelijker is, 3 jaar lang in een nieuwe M3 rijden of in een opgevoerde 335i.

En dan heb je het nog niet over garantievoorwaarden als je in eigen beheer je splinternieuwe 335i gaat opvoeren :)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 mei 2007, 13:37

Met de garantie papieren/voorwaarden stoken ze dit op :lol:

[img:200:278]http://www.expeditiealdershof.nl/images ... Kettle.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 02 mei 2007, 13:49

Het probleem zou voor mij ook het garantieverhaal zijn, jammer dat BMW dit product niet net zoals VAG onder garantie voert. Of een dealer die zoals VdV zelf in samenspraak met een tuner wat maakt en daar garantie opgeeft. Denk dat BMW het niet nodig heeft, en daarom niet doet, hoe jammer ook. Zakelijk zou dat natuurlijk voor de mensen die moeten bijtellen een leuke optie zijn. In de combinatie van achteraf monteren fiscaal helemaal top.

Denk zelf ook niet dat Robin gaat chippen, of hij moet groenlicht van zijn dealer krijgen i.z. garantie. Verder lijkt me een sper en stabiset qua garantie in overleg met de dealer geen probleem.

@Femme, als de auto reeds uit de garantie is, en je besluit de auto langer te houden, dan zijn de door jou genoemde opties erg leuk om te overwegen.

Michel

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27048
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 mei 2007, 14:02

Allemaal dat "geknoei" achteraf.......................neh daar heb ik niets mee.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 02 mei 2007, 14:08

Beetje vreemd. Enige tijd geleden kwamen de eerste tuning berichten. Robin zei dat er weinig problemen waren (pro kamp). Het contra kamp (Rico) zei hoe het dan kan dat er zo weinig tests met die auto's zijn en waarom de grote tuners er niet mee komen.

Ik herinner me ook een ander draadje hierover. Alpina en Hartge hebben nu beide een model.

Als je nu gaat roepen dat het onbetrouwbaar is, dan deugt er iets niet !

Rico, ben benieuwd naar je reactie hierover. Ik denk dat het best betrouwbaar is, mogelijk veel geld. Maar snap Robin ook wel: 70k is iets anders dan 100k !!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Joost H. en 23 gasten