Webshops

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Webshops

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 18:51

Wie heeft er ervaringen met webshops?
Dan bedoel ik, gebruik, bouwen, enz enz.

Wat zijn de do's en dont's?

Peric

Re: Webshops

Bericht door Peric » 12 okt 2013, 19:23

Webshop opzetten voor aandrijfassen, dynamo's en startmotoren? :)

Zou je wel gelijk in het diepe springen? Website opzetten met een contactformulier, klein beginnen.
Eerst maar 's kijken of er animo voor is.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 12 okt 2013, 19:30

Hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Kantelpunt voor maatwerk versus een (betaalbaar) keurslijf zoals bijvoorbeeld dit:
http://www.strato.nl/webshop/pakketten/ ... uXnkboCFYm" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 19:33

Aan de ene kant heb je gelijk Peric, maar aan de andere kant, als mensen eerst contact moeten gaan zoeken voor ze uberhaupt iets kunnen bestellen is er ook de kans dat ze afhaken en dus op andere sites die asen bestellen.

Ik ben er wel van overtuigd dat ik meer kan leveren dan standaard assen, allees is de markt voor aangepaste/op maat gemaakte assen denk ik gewoon te klein.
Ook als ik naar de prijzen kijk van bv mister auto dan zit ik gewoon goedkoper (niet als ze die 52% korting geven) maar dat is niet vol te houden en zo te zien hebben ze al diverse assen niet die ik wel heb.

Edit: Ik ben er ook nog niet helemaal uit hoor, vandaar dit topic.
Laatst gewijzigd door Luco op 12 okt 2013, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 19:44

@Smiley, volgende week moet ik er een afspraak over maken met iemand die dit doet.

Jouw link klinkt wel goedkoop, maar dan moet je dus echt alles zelf doen??
Ik kan best een excel maken met de juiste gegevens, maar hoe ik ze dan in een webshop moet krijgen is mij een raadsel :lol:

smiley

Bericht door smiley » 12 okt 2013, 20:20

Luco schreef:Jouw link klinkt wel goedkoop, maar dan moet je dus echt alles zelf doen??
Ik kan best een excel maken met de juiste gegevens, maar hoe ik ze dan in een webshop moet krijgen is mij een raadsel :lol:
Ah, ok, compleet geoutsourced dus.
Mijn link is een voorbeeld van wat inmiddels aardig wat partijen doen.
Via de gui kies je je kleurenschema, een logo'tje en volgens mij waar de modules komen te staan.
Je voert dan online de foto van elk product op, met prijs, beschrijving etc.

Zij faciliteren dus de techniek van de webshop, handelen de betaling af etc.
Enige wat jij moet doen is die kartonnen doos vullen en naar het postkantoor brengen (of af laten halen door ups ofzo, maar die zullen vast een minimum willen hebben voordat de vrachtwagen naar bbroek gaat)

Zodra je in jouw geval met een mens als tussenpersoon wilt gaan werken, gaat dat wat serieuzer op je marge invreten.

Misschien dat er nog iemand langswipt die echt gebruik maakt van zo'n webshop toko voor ervaringen, want ik ken het alleen theoretisch een beetje.
Daarom ben ik ook nieuwsgierig naar wat er allemaal uit dit topic komt. :coffee:

Peric

Bericht door Peric » 12 okt 2013, 20:32

Luco schreef:Ik ben er wel van overtuigd dat ik meer kan leveren dan standaard assen, alleen is de markt voor aangepaste/op maat gemaakte assen denk ik gewoon te klein.
Daarom denk ik ook dat als men iets op maat zoekt ze echt wel contact met jou opnemen of jij met hun.

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 20:36

Smiley, de webshop vullen doe ik bij deze man ook zelf, ik vul een excel, kies een layout en hun techniek doet de rest, alleen overleg ik vantevoren wat ik wil en wat mogelijk is, dan krijg ik netjes een prijsopgave

shop is bij hem 300 per jaar
i deal betaling mogelijk maken is 120 euro
eenmalig opzetten shop 180
en dan je evt extra wensen.

en vullen kan ik met excel zelf, weet niet hoe het bij die andere tokos werkt

@Peric, klopt, alleen waarom zou je dan de standaard spullen er niet bij doen, van die paar speciale assen kan ik geen brood eten, en misschien hiervan wel?
Ik weet het ook niet, het blijft een gok.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 12 okt 2013, 21:07

Goede algemene voorwaarden maken en gebruiken.

Tom

Bericht door Tom » 12 okt 2013, 21:18

Drie opties:
- Webwinkel waar hosting en alles inbegrepen is: je neemt ergens een volledige webwinkel af en kunt daar wat kleurtjes en logotje instellen. Die partij zorgt voor updates. Nadeel is dat specifieke wensen vaak niet mogelijk is (omdat zo'n partij tig webwinkels heeft draaien met dezelfde software).
- Open source webwinkel laten installeren bij een hostingpartij: die software is (los van iDeal) gratis verkrijgbaar... laat dat door een internetbureau installeren en configureren. Voordeel is dat je wat meer in eigen hand hebt. Nadeel is dat bepaalde wijzigingen het lastig maken om later te upgraden (en soms is dat nodig, vanwege beveiligingsupdates). Upgrade kost ook geld omdat je het iemand moet laten doen. Overall ben je natuurlijk wat flexibeler en geef je minder uit handen (bijv. je domeinnaam staat op eigen naam, is bij die eerste optie niet altijd het geval).
- Zelf een webshop laten bouwen. Dan kun je helemaal adhv jouw wensen en eisen iets laten opzetten en is de enige beperking je eigen budget ;) Lijkt mij voor jou geen optie, tenzij je over paar jaar bakken geld ermee zou verdienen en beperkingen ondervindt bij bestaande software.

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 21:43

@Tom

Het zal een combinatie van twee en drie zijn, die mannen die tig websites hebben draaien gebruiken daar natuurlijk ook software voor, meestal open source toch?
upgrades zitten in de prijs als ik het goed had begrepen.
domeinnaam heb ik al, al weet ik niet of het handig is voor deze webshop om er een nieuwe bij te nemen, allemaal dingen om over na te denken en ik heb inderdaad geen tienduizenden euro's om te investeren.

volgens mij maakt hij ook gebruik van standaard software, alleen het opzetten en lay-out zou hij dan doen, het vullen gebeurd door middel van excel sheets die ik gewoon zelf kan maken, zo moeilijk is dat niet, hij geeft dan wel aan in welk kollommetje welke info moet.

Het vullen is het meeste werk, ruim 3000 verschillende standaard assen en dan nog startmotoren en dynamo's :tooth:

Tom

Bericht door Tom » 12 okt 2013, 21:53

Als ik het zo hoor ga je voor optie 1.

Optie 3 is het duurste. Ben je een paar duizend euro voor kwijt, minimaal. Sommige bureaus hebben misschien een basis webshop zelf gemaakt, maar de rest is gewoon maatwerk a 60 tot 120 euro per uur die een professional (freelance tot grotere bureaus) per uur vraagt. Wel de mooiste oplossing.

Optie 2 kan goedkoop bij een mannetje. Maar zorg wel dat dat mannetje geen prutser is. Tijdje terug heeft iDeal wat aanpassingen gedaan in de (technische) communicatie. Bij veel webshops is voor die communicatie tussen webshop-iDeal een kant en klaar script, vaak door derden gemaakt. En die zijn natuurlijk niet altijd even snel, is soms jaren terug door iemand gemaakt. Ik weet van één webshop dat het erg lang duurde voor die maker dat had aangepast. En zo'n mannetje heeft die kennis niet. Dan zit je gewoon weken zonder inkomsten, alleen omdat je een goedkoop mannetje zoiets hebt laten doen :tooth:

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 21:56

Bedankt voor de tip, zal het meenemen in het overleg met hem, hij is een it-er en doet meer webshops
http://www.hademax.nl/hademax-barendrec ... o-home.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Tom

Bericht door Tom » 12 okt 2013, 22:12

Lijkt mij prima.
Twee tips:
- Leg vast wat de uptime is (van server EN functioneren webwinkel).. vaak iets van 99% of meer. Let ook op wat de consequenties zijn mochten ze die afspraak niet nakomen. Sommige bedrijven proberen alleen de hostingkosten van de downtime in mindering te brengen, dat is een paar euro terwijl jij misschien meer inkomsten misloopt. iDeal wil er nog wel eens uit liggen, daar kunnen ze uiteraard geen garanties op afgeven.
- Beding dat jij een export kunt krijgen van je databasegegevens (databasestructuur zullen ze wellicht niet vrijgeven, gaat om de gegevens an sich). Mocht je ruzie krijgen met die gasten en naar een andere leverancier willen overstappen, dan wil je al je klant-, product- en bestellingen wel hebben. Houd er ook rekening mee dat je bij een andere webshop die zaken niet zomaar in het systeem hebt, zullen dan omgezet moeten worden naar een ander formaat en dat kan best een lastige klus zijn. Belangrijkste is dat je die gegevens kunt krijgen en ze die bij een conflict niet voor zichzelf houden.

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 22:18

Tom, ik lever alle databasegegevens aan in excel, dus gegevens heb ik.
maar de bestellingen en klanten is wel handig ja :thumbup:

Maar bedankt voor de tips, erg nuttig.

Weet ook niet of het wat wordt hoor, een webshop, aan de ene kant denk ik, ja moet ik hier wel 1500 of 2000 aan uitgeven, alles bij elkaar he, niet alleen de shop.
Maar aan de andere kant als je geen risico's neemt wordt het ook nooit niks.

Heb als eerste al een lijst met vragen naar de fabrikant gestuurd :lol:

levertijd spoed
levertijd normaal
vooraf afrekenen of achteraf
alle prijzen zijn gebaseerd op inruilen oude onderdeel
dus wat kost het extra als er niks wordt ingeleverd
enz enz enz

Tom

Bericht door Tom » 12 okt 2013, 22:22

Ja, van je producten.
Maar je klanten registreren zich bij je webshop. Idem voor de bestellingen die gedaan zijn. Dat zit allemaal bij hun in de database. De databasestructuur hebben zij bedacht, kan best waardevol zijn voor een bedrijf. Zeker bij een conflict gaan ze jou dat niet zomaar geven. En als je vanwege gezeik overstapt naar een andere leverancier wil je op z'n minst al je klantgegevens behouden.

Luco

Bericht door Luco » 12 okt 2013, 22:26

Ja die wil ik inderdaad wel hebben, ook makkelijk als controlemiddel voor de administratie.
Neem ik mee in het gesprek, laat hem gewoon dit topic lezen, ken hem al twintig jaar dus denk dat het wel goed zit :blink:

Koop ook altijd mijn pc's bij hem, ook al is die ietsje duurder dan een webshop, kan hem altijd, bellen, skypen, whatsappen en meestal binnen 5 min antwoord.

Max V

Bericht door Max V » 14 okt 2013, 08:43

Luco, ik heb je een PM gestuurd.

Luco

Bericht door Luco » 14 okt 2013, 08:55

Gelezen en bedankt.

Je hebt pm terug :)

VLA

Bericht door VLA » 14 okt 2013, 10:32

Luco, wij bouwen Magento open source webshops helemaal op maat. Is wel wat duurder dan zo een kant en klare oplossing, maar je krijgt wel iets wat helemaal naar jouw wensen is gemaakt.
Database en bestanden zijn bij ons volledig eigendom van de klant, en indien deze over zou willen stappen dan maken wij gewoon een export van de bestanden en database. Wij hebben dat nog niet meegemaakt overigens. :blink:
Mocht je een kosten indicatie willen dan kun je even een PM sturen.

Wat overigens een zeer belangrijk aspect is bij een webshop, is de SEO. Al laat je de mooiste en beste webshop ter wereld bouwen, en je hebt de goedkoopste prijzen van het land, dan moet je webshop wel vindbaar zijn. Dus vergeet niet dat je ook moet investeren in marketing/SEO. Dat kan ook een behoorlijke kostenpost worden als je dat wil uitbesteden, en veel webshop eigenaren houden daar geen rekening mee. Die komen daar meestal pas achter als de webshop online staat, en ze amper bezoekers hebben.
Je kan ook heel veel zelf doen qua SEO en internetmarketing, maar dat gaat je wel heel veel tijd kosten.
Houd daar dus rekening mee.

smiley

Bericht door smiley » 14 okt 2013, 11:00

Naast de seo is ebay met internationale shipping (anders filtert google je land weg) ook een handige.
Niet echt om te verkopen, want de ebay marges zijn niet prettig, maar wel voor goedkope zichtbaarheid.
Een stuk of 10 (net iets te dure) onderdelen te koop zetten, met dikke verwijzingen in de tekst dat er nog veel meer in de webshop te koop is. Na (onverkochte) afloop, direct weer opnieuw te koop zetten
Mensen zoeken vandaag de dag steeds meer in ebay naar onderdelen, ipv via google.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 14 okt 2013, 11:25

smiley schreef:Naast de seo is ebay met internationale shipping (anders filtert google je land weg) ook een handige.
Niet echt om te verkopen, want de ebay marges zijn niet prettig, maar wel voor goedkope zichtbaarheid.
Een stuk of 10 (net iets te dure) onderdelen te koop zetten, met dikke verwijzingen in de tekst dat er nog veel meer in de webshop te koop is. Na (onverkochte) afloop, direct weer opnieuw te koop zetten
Mensen zoeken vandaag de dag steeds meer in ebay naar onderdelen, ipv via google.
Proefondervindelijk kan ik dit beamen. Al heel wat gave webshops gevonden via ebay.

Plaats reactie