E30 conversies en andere BMW, pre 1991, modellen

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door tuurgtt » 17 sep 2013, 22:29

Het is "maar" een gewone M52B28 swap (met M50 conversie), maar is zo'n alu-blok in een E-30 niet fijner qua gewicht en balans dan een zwaarder M3 blok?
En 220 pk lijkt mij ook wel plenty als je er op CPZ onder de twee minuten mee kunt rijden:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... =mympBuyer" onclick="window.open(this.href);return false;

peter87
Berichten: 99
Lid geworden op: 18 jun 2010, 15:00

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door peter87 » 18 sep 2013, 12:41

het is wel een alu blok, maar hij ligt een stuk verder naar voren dan een S14 bijvoorbeeld.
dus of je qua balans beter uitkomt is een beetje de vraag.

het lijkt me wel een stuk betere motor dan een m50 of m20.
iets meer werk qua aansturing en elektronica (o.a. vanos)
vanos gaan nog weleens stuk ook.

maar als ik zou kiezen zou het wel een m52b28 worden denk ik. S50 motoren zijn weer zo'n stuk duurder en dan nog moet je maar hopen dat t geen kat in de zak is.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Xave30 » 19 sep 2013, 00:32

Van

Afbeelding

Afbeelding

Naar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 19 sep 2013, 01:00

for some it's never enough, nice :ongeveer als: work though :mrgreen:

toch weer zo'n 100 aanwezige pk's er bij, zal zo'n standaard? E30 koets blij mee zijn :D

mooi uitlaatsysteem.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 19 sep 2013, 17:37

Dikke ombouw, al lijkt die M60B40 mij ook geen straf ;)

Standaard koets zal het wel zijn ja, zijn er genoeg die nog met veel meer vermogen en koppel rijden.

Achteras begeeft het wel is

Dit was al een M535i achteras ( diff en aandrijf assen ) pas gemaakt op een e30 met een dubbele ophanging voor de diff deksel ( normaal zit die met 1 oortje vast )

Afbeelding

Zijn ook wel weer oplossingen voor
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 26 sep 2013, 18:35

Toch naar lang twijfelen besloten om mijn e30 325i cabrio terug te bouwen naar origineel.

Mooiste moment met mijn 335i cabrio was toch wel toen ik een Golf 5 R32 vanuit stilstand eruit trok, die man deed ook echt wel zijn best ik hoorde zijn banden aardig piepen!
Bij 160km/h toch serieus wat auto lengtes voor sprong, prachtig!

Kenteken gecheckt het was dus een echte R32, wist alleen niet dat die dingen 1600kg leeg gewicht hebben :shock:

Mijn cabrio legt rijklaar gewicht 1360kg op de schaal, zwaar voor een e30 maar dat maakt met zoon fabriek in het voor onder met een hoop koppel geen zak uit :D

Voor meer info zie deze link!
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =5&t=28836" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 27 sep 2013, 10:23

kwam net deze tegen, ziet er zo op het oog prachtig uit :D :df:
al had de accu natuurlijk achterin gemoeten en dat overloopdrukvaatje daar waar de accu nu zit bv.

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx? ... asrc=st|sr" onclick="window.open(this.href);return false;
bmw 320i mtechnic getransformeerd voor drifting, 4000 v8 motor 300 pk, 6-versnellingsbak, differentieel met beperkte slip, hydraulische handrem, trim ESSEPI op noten, sportstoelen,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door EvdP » 27 sep 2013, 10:27

Die ziet er erg netjes uit.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6713
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door EvdP » 27 sep 2013, 21:29

315 pk in een E30:

http://link.marktplaats.nl/724443549" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 27 sep 2013, 22:08

nice :D
paar kleine zaken zie je wel op de foto's, trouwens die versnellingspook wat lang en wat een zijwaartse beweging? :shock:

maar opzich wel lekker hoor zo'n motor in zo'n carros, heb ik ook eens gehad dat ding schoot bij iets van 280 de begrenzer in en vlot ook :D
maar die motor was ook nog eens wat getuned, had 340pk

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door ErikS » 27 sep 2013, 22:11

Dat ding is vies snel kan ik je vertellen.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 11 okt 2013, 09:46

*klik* E30 332i S54 ombouw € 23.000
E30 mit S54 mit CSL

* 6 und 4 Kolben Bremsanlage
* H&R Stabis
* K-Sport Gewindefahrwerk
* CSL Airbox mit A/N abstimmung
* 100 Zeller Cat
* Alpina Felgen 8 und 9 Zoll
* Ohne Schiebedach
* Verstellbare Hinterachse
* DTM Vorderachse
* 6 Gang Getriebe e46 M3
* Sperr Diff 3,73 45%

Das Auto wurde neu aufgebaut für ernsthaften Interessenten bitte Telefonisch Anfrage
Auto hat Tüv

Für noch mehr Infos schaut auf http://www.e30.tv" onclick="window.open(this.href);return false;

EZ 02/1990
120.000 km
€ 23.000
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2854
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door FreudeamFahren » 11 okt 2013, 09:52

Oh ja, waardevolle informatie van een post van de bouwer op een Duits forum: de kosten.
* E30 in guten Zustand 2 Türer 2000 Euro
* Komplett zerlegen und lackieren nochmal 2000 Euro
* s54 mit Getriebe 90000 Kilometer mit neuer Ölpumpe neuen Lagerschalen 5000 Euro
* Csl Airbox mit Abstimmung 2500 Euro
* Diff mit neu überholten Sperre und Kardanwelle 1000 Euro
* Bremsanlage 6 Kolben und 4 Kolben neue Radlager Umbau auf 5 Loch 2000 Euro.
* Vorderachse DTM Hinterachse verstellbar und verstärkt neu lackieren 2000 Euro.
* Fahrwerk mit h/r Stabi 1500 Euro.
* Kühler, Behälter 200 Euro
* BKV mit HBZ 250 Euro
* Reifen, Felgen, mit lackieren, 1500 Euro
* 2 Benzinpumpe mit Druckregler 250 Euro
* Tacho 200 Euro
* Auspuffanlage KAT ESD MSD 800 Euro
* Lenkrad 200 Euro
(Fast alles neu Teile )
Zit je dus alleen qua materiaal kosten al op dik 21 mille...

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door ErikS » 11 okt 2013, 10:26

Prachtig.
Opgebouwd met klasse.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 11 okt 2013, 11:21

wat een gaaf ding :love:
en heel wat liever zoiets dan voor dat geld een nieuwe auto kopen.

wat een prachtig onderstel ook, ding lijkt ook mooi strak te blijven tijdens optrekken.

dus weer een auto in mijn bewaar bak :mrgreen:

wel een klein puntje van 'kritiek' waarom (zie ik wel eens vaker) bramen ze die afgezaagde uitlaat niet netjes af? ik haat bramen of scherpe randen...
zo kan je je handen of je hoofd ook loshalen tijdens prutsen oid, gewoon ff vijl er op en afvlakken en dan schuurpapiertje er over en mooi glad maken, 5 min werk.

magoed, ik neem hem zo ook wel af :headbang:

Afbeelding

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Walter » 11 okt 2013, 12:13

:love:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 11 okt 2013, 12:35

hier idd nog meer details>

http://www.e30.tv/e30-s54.html" onclick="window.open(this.href);return false;

staan trouwens nog meer fraaie bouwwerken op :D

B46
Berichten: 542
Lid geworden op: 12 nov 2009, 02:07

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door B46 » 11 okt 2013, 18:20

Gaaf ding idd....!
Zal wel zo verkocht zijn gok ik.

Voor NL is ´t jammer dat het geen ´87er is, dan kon je hem vanaf 2014 mooi met de kwartregeling MRB rijden voor +/- 100 euro wegenbelasting per jaar....
Zo'n auto rij je toch niet dagelijks, en ook niet in de winter

Jeroen E21
Berichten: 543
Lid geworden op: 24 okt 2008, 10:24
Locatie: Woerden

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jeroen E21 » 11 okt 2013, 18:38

Zoiets rij je in de slechte maanden ook niet idd, en al moet je dan de volle mep betalen dan is dat voor 6 maanden ofzo. 100 of 300 euro op jaarbasis kwijt zijn is in mijn ogen geen go/no-go.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 11 okt 2013, 19:13

wel jammer dat er geen foto bij zit van de achterbak, was wel benieuwd hoe de torens versterkt zijn ivm dat hij daar ook coilovers heeft :D

wat een auto en z'n geld zeker waard gezien de aanpak e.d. prachtig.

trouwens deze is ook gaaf in de M3 carros>>
S54 (e46 m3 Motor) mit Kompressor (Serie 343PS mit Kompressor 450+)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

http://www.e30.tv/e30-m3-kompressor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 12 okt 2013, 17:22

Heel dik die M3!

Zal wel aardig van kiet gaan 8)

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Peric » 12 okt 2013, 19:08

Heel raar. Een omgebouwde M3 vind ik zonde, terwijl ik een gewone omgebouwde E30 wél heel gaaf vind.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door GTRene » 12 okt 2013, 20:12

dat kun je leren los laten :angel:

vaak gebruiken ze voor dat soort projecten ook auto's waar eigenlijk veel aan moet gebeuren en of al niet meer zo denderend waren.

en dus niet zo'n probleem, zijn er ook genoeg van gemaakt :D

als je trouwens ooit in zo'n soort e30 M3 met S50 of S54 hebt gereden en gaat daarna in een met rond de 200pk standaard M3 rijden, dan ben je gelijk genezen :mrgreen:

destijds vele jaren terug ontdekte ik dat zelf :rolling:
heb er een stuk of 5 a 6? gehad (tel kwijt) en daar zat bv een 195pk versie bij en een 215pk versie en 1 met 235pk e.d. en toen ooit een keer een 265pk Alpina B6S copy , dat was men eerste 6 pitter M3 e30 maar die voelde wel iets zwaar in de neus, daarna zo'n 320pk S50 incl E36 M3 onderstel e.d. en die was bijna perfect, echt heerlijk en viel veel meer samen allemaal, incl mee kunnen komen met de meer modernere auto's in die tijd.

afijn, daarna kwam er weer een mooie E30 M3 vrij bij iemand en ik wilde dat nog wel een keer, vond/vind het namelijk leuke sportieve karretjes.
anyways, ik naar dat bedrijf die mij gebeld had om een testrit te doen, was een hele mooie, incl airco en nog wat extra zaken en met weinig km e.d.

Maar wat viel dat tegen ineens :shock:
ik dacht huh? dus nogmaals gassen e.d. maar de magic was weg, wat een traag hok :mrgreen:

dus nee, een standaard M3 E30 komt er bij mij niet meer in, het mag best de 4 pitter zijn hoor, maar dan wel minimaal 260+ pk en een vlot afgestelde motor.
maar dus veel liever (ivm koppel e.d.) zo'n 6 pitter in het vooronder en het liefst (was er destijds niet) die lightweight M3 S65 V8 motor incl de flipperbak als dat past.
maar een gewone M62B44/B46 of beter een N62B48 oid mag ook :angel:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 14 okt 2013, 18:08

Dat geloof ik direct een originele e30 M3 lijkt mij ook niet erg snel.

[YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=DaK7KhQ ... 1ACB52E57A[/YouTube]

Beide prachtige wagens, maar in de hele aflevering zie je dat een mans citroentje C2 gewoon sneller was als de M3 en de Delta. :dood:

De man waar ik mijn M30 van kocht heeft een e30 M3 cabrio, die zei direct dat die auto geen partij maakte tegen zijn touring met M30 motor.
Nu zal een e30 M3 cabrio ook geen veertje zijn!

Kwa pk's scheelt het niet eens heel veel maar ruim 300nm koppel maakt toch wel wat goed ;)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: E30 conversies and other BMW pre 1991 cars.

Bericht door Jan-Willem » 16 nov 2013, 13:01

http://www.rtsauto.com/different-bmw-e3 ... schnitzer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Paar heerlijke Hartge en Alpina ombouwen!
Wat moet het gaaf zijn geweest in die tijd als je een e30 met een dikke M30 had met 250pk!
Denk dat weinig auto's zoon ding de baas konden!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bakker, beske, BMeinders, EvdP, Fabian en 2 gasten