Jumpstarter (accu), welke en waar op te letten?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Jumpstarter (accu), welke en waar op te letten?

Bericht door Arthur » 09 okt 2013, 14:07

Zoals de titel al zegt: waar op te letten? Of, maw, hoe herken en koop je een goede? En wat mag een, normale en goede, Jumpstarter kosten? Geschikt voor thuisgebruik (hopelijk nooit) het hoeft dus geen "garagekwaliteit" te zijn.

Jussi

Re: Jumpstarter (accu), welke en waar op te letten?

Bericht door Jussi » 09 okt 2013, 14:26

Het hangt natuurlijk af wat hij moet kunnen starten. We hadden er 1 van de Auto 5 (kerstcadeau) met een theoretische capaciteit die de batterij van de W129 moest kunnen starten maar dat was een zware fail.

Hij kreeg hem niet gestart en na 1 keer proberen was de batterij ook zo verzwakt dat hij terug aan de lader kon. :bag: Sindsdien ligt ie in de kelder stof te vangen.

We hebben een Ctek druppellader gekocht en die doet zijn werk prima. Met een verklikkerlampje weet je hoeveel energie er nog in de batterij zit.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2013, 14:30

Wat moet hij kunnen starten? Tja, momenteel een Mazda CX5, een Saab cabrio of een Porsche Boxster. Geen id welke de zwaarste accu heeft en hoe zwaar die dan is...

Roy RS

Bericht door Roy RS » 09 okt 2013, 14:31

ik heb een black en decker genomen waar je ook een klein electrisch compressortje in hebt, batterij gaat superlang mee, ook met intensief gebruik, troep van de action gewoon laten staan en nét iets meer uitgeven voor een B&D is mijn advies, prijs kwaliteit erg goed en degelijk.

Ik heb hem een tijd dagelijks meerdere keren gebruikt en nooit een hapering, ook niet met volledig lege accu's van zwaardere auto's (Partner diesel)

Roy RS

Bericht door Roy RS » 09 okt 2013, 14:32

Arthur schreef:Wat moet hij kunnen starten? Tja, momenteel een Mazda CX5, een Saab cabrio of een Porsche Boxster. Geen id welke de zwaarste accu heeft en hoe zwaar die dan is...
B&D is oke voor jou!

Jussi

Bericht door Jussi » 09 okt 2013, 14:34

Arthur schreef:Wat moet hij kunnen starten? Tja, momenteel een Mazda CX5, een Saab cabrio of een Porsche Boxster. Geen id welke de zwaarste accu heeft en hoe zwaar die dan is...
Even kijken op de accu's, hé. :) Veel zal daar van afhangen. Ik ga er wel vanuit dat de Boxster de zwaarste batterij heeft.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2013, 14:38

Snap ik, Jussi. Momenteel zit ik achter de PC en niet onder de motorkap :wink: Schoot me net te binnen dat ik zoiets wel wil hebben. Dus gewoon "out of the blue" dit draadje gestart. Zit wat te Googlen maar de techneuten onder ons weten vast wel met de huidige info wat voorzetjes te geven.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 09 okt 2013, 14:45

http://www.heuts.nl/shop/black-decker-j ... 3god2CoA3A" onclick="window.open(this.href);return false;

350 ampere is vast genoeg voor Porsche. Hij is er ook wel goedkoper en ook in 500 ampere voor als je echt tekeer wilt gaan.

Jussi

Bericht door Jussi » 09 okt 2013, 15:00

Roy RS schreef:http://www.heuts.nl/shop/black-decker-j ... 3god2CoA3A

350 ampere is vast genoeg voor Porsche. Hij is er ook wel goedkoper en ook in 500 ampere voor als je echt tekeer wilt gaan.
Hoe meer, hoe beter in ieder geval. Onze W129 heeft een 100Ah en 600A accu dus die heeft behoorlijk wat sap nodig. Ook moderne en grote wagens zoals 5 en 7 reeksen hebben knoeters van accu's. Aangezien je zoiets ook wil gebruiken als er een kennis in panne staat, zou ik dat ook in het achterhoofd houden.

Arthur

Bericht door Arthur » 09 okt 2013, 16:46

De Saab heeft 640a/70ah. De Boxster heeft 340a/70ah. De Mazda is er niet dus die weet ik niet. Zal vast niet zwaarder zijn dan die van de Saab?

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 okt 2013, 16:53

Die B&D is voor een gemiddelde auto echt te licht. Je wilt zelfs bij een simpele jumpstarter toch minimaal een 16-18 Ah accu erin hebben met een minimale startstroom van zo'n 400A / piek 900A. Je moet nl. ook niet vergeten dat de lege autoaccu er bij aan hangt die gelijk de stroom wegzuigt. En zelfs dan zal je na aankoppelen even 2-3 min moeten wachten voordat je kan starten. Aankoppelen en gelijk starten kan alleen maar bij de zware prof jumpstarters.
Van de B&D is deze toch wel het minimaal wenselijke: http://www.heuts.nl/shop/black-decker-j ... r450-kopen" onclick="window.open(this.href);return false;

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 09 okt 2013, 17:49

Wij hebben zo'n ding. http://groenen-denm.nl/aq-tron-super-mini-booster.html.
Zelf nog niet gebruikt, maar de buren, garage bedrijf, zijn er tevreden mee. Beter dan zo'n zwaar ding mee moeten pakken.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 09 okt 2013, 23:11

Heb voor de lol even gezocht naar die super-mini-booster en vond een test ervan, lijkt een goed ding.
http://www.trailerboat.com.au/news-and- ... 75876.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Arthur

Bericht door Arthur » 10 okt 2013, 10:30

Wat moet zo'n ding kunnen eigenlijk, of wat moet hij kunnen leveren aan stroom? Moet ik letten op die 350a of 450a wat zo'n jumpstarter afgeeft? De Boxster heeft 340a da's dan geen probleem maar de Saab heeft er 1 van 640a. Kun je die ook starten met een 450a jumpstarter?

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 11 okt 2013, 15:35

waarom niet een paar goeie startkabels?

1 van de 4 auto's zal het altijd wel doen kan je die gebruiken als voeding.

Ik heb zelf jaar of 10 geleden zo'n set gekocht met echt hele dikke klemmen en dikke kabel en die set werkt perfect, heb ik weet ik niet hoeveel mensen al mee geholpen van Fiat Panda tot transporterbus met hele dikke diesel/accu.

grote voordeel vind ik, kabels heb je altijd bij je en hoef je niet opgeladen te houden wat bij zo'n jumpstarter wel moet...

NSXRS

Bericht door NSXRS » 11 okt 2013, 15:52

Martijn_bmw schreef:waarom niet een paar goeie startkabels?

1 van de 4 auto's zal het altijd wel doen kan je die gebruiken als voeding.

Ik heb zelf jaar of 10 geleden zo'n set gekocht met echt hele dikke klemmen en dikke kabel en die set werkt perfect, heb ik weet ik niet hoeveel mensen al mee geholpen van Fiat Panda tot transporterbus met hele dikke diesel/accu.

grote voordeel vind ik, kabels heb je altijd bij je en hoef je niet opgeladen te houden wat bij zo'n jumpstarter wel moet...
Meestal zal je net zien dat je onderweg met een lege accu ergens staat (door een stroomverbruiker vergeten uit te zetten oid) waar je ofwel alleen bent :( , ofwel mensen moet gaan aanklampen bij wie je even mag aan stekkeren :? Ik ben dan liever self-supporting... :blink:

Thuis met een lege accu staan, dat zie je normaal gesproken wel aan komen omdat je dan blijkbaar een slechte accu hebt of auto lang stil staat, daar heb je zo'n ding ook niet echt voor nodig.

daNpy

Bericht door daNpy » 11 okt 2013, 15:53

Nadeel van startkabels is weer dat je altijd met de ene auto(accu) dicht bij de andere auto moet kunnen komen omdat ze anders te kort zijn.

Een goede startbooster kun je gewoon aan de lader laten hangen en dan is hij altijd paraat.

Arthur

Bericht door Arthur » 11 okt 2013, 16:01

Nahja, ik wil hem gewoon voor thuis hebben... Voor onderweg om mee te nemen had ik niet eens aan gedacht maar dat kan ook natuurlijk. Startkabels heb ik wel maar het lijkt me gewoon verrekte handig. En die superminibooster is behoorlijk klein dus die neem je zo mee. Waarom koopt iemand een auto met een drie liter motor terwijl een 1.6 ook volstaat? Omdat het kan! :D
Dus ik wil zo'n ding :wink:

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 11 okt 2013, 16:04

Ik vind zo'n jumpstarter ook wel wat want met al dat geski van mij staat een auto soms wel twee weken stil met temperaturen van -15 tot -20 en dan wil de accu ook wel eens moelijk doen. Zo'n jumpstarter is dan wel uitermate handig als je daar ergens in Oostenrijk staat te kijken. Heb het niet willen starten in een ski-oord inmiddels twee keer meegemaakt dus neem nu preventief gewoon een extra accu mee uit één van mijn racers, maar da's ook niet altijd even handig :).

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 okt 2013, 17:58

De combi van een acculader die wat sneller kan laden en een losse accu met startkabels(die op de foto heb ik zelf laten maken met een dikke kabel) vind ik zelf het prettigste.
Met een Optima kun je alle auto's starten. Als acculader een Ferm. Ik heb twee van die dingen(rechter op de foto). Voordeel is dat ze 75-80 euro kosten, kan laden met 2,6,12A en tijdelijk een boost kan geven van 75 als starthulp voor een korte tijd. Voorafgaand 10 minuten laden is nog beter.

Dit gebruik ik, waar ik de auto's gestald heb staan en thuis een startkabel en de eerder genoemde Ferm lader:
Afbeelding

Arthur

Bericht door Arthur » 11 okt 2013, 19:34

LOL! Wat een wirwar :tooth: Zal voor jou wel werken maar ik heb toch liever iets compacters en kant&klaar :D

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 11 okt 2013, 20:46

:tooth: Het ziet er zo bij elkaar wel dramatisch uit.

Luco

Bericht door Luco » 11 okt 2013, 20:53

Ik heb er toen een bij de brezan gekocht, was een actie, na 2 jaar kapot, kreeg zonder gezeur een nieuwe, die start zelfs de patrol als die echt helemaal leeg is, hij trekt het net, maar ruim voldoende voor "gewone auto's"
kan wel even kijken welk merk het is, als daar behoefte aan is.

Arthur

Bericht door Arthur » 26 okt 2013, 10:44

Denk dat ik voor die super mini booster ga. Kom ze tegen voor 175,-. Wie weet gaan ze de komende tijd nog in de aanbieding (Sinterklaas bv, je weet maar nooit :) ). Mooi compact ding en behoorlijk sterk wat ik ervan begrijp. Kan tijdens vakanties ook zo ff ergens in de kofferbak...

Flamman

Bericht door Flamman » 26 okt 2013, 14:08

Ik gebruik (professioneel) deze startbooster, is wat duurder maar erg degelijk en duurzaam.

Beter is natuurlijk een lege accu te voorkomen, zeker bij moderne auto's is het gebruik van een starthulp niet geheel zonder risico !
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (8.52 KiB) 24669 keer bekeken

Plaats reactie