"Metchu's Eurotrip: The story" Hoofdstuk 1t/m5 full story

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Metchu

"Metchu's Eurotrip: The story" Hoofdstuk 1t/m5 full story

Bericht door Metchu » 22 sep 2013, 11:36

Na lang wikken en wegen wat we met onze zomervakantie wilden doen, besloten we uiteindelijk dat we maar eens een eurotrip moesten doen richting Spanje. Ik mocht de route invullen. Voorwaarde was wel dat ik een df auto zou vinden. Die was al snel gevonden met de MX5 NA. Vervolgens moest er serieus naar de route gekeken worden. Niet al teveel snelweg km's, maar de vakantie moest ook niet bestaan uit alleen maar rijden.

De route
Ik had de route een beetje als volgt gepland: http://goo.gl/maps/l13Ob" onclick="window.open(this.href);return false; Belangrijke punten waren voor mij, een stuk door het zwarte woud (DE), de twee bergpassen die ik heel graag wilde nemen (op aanraden van vele internetpagina's in CH) en veel binnendoor in Italië en Frankrijk. Googlemaps route omgezet in mijn navi van de iphone en de route was klaar. Het is uiteindelijk niet helemaal gegaan als gepland...

De auto
Groot onderhoud laten doen aan de auto en op sommige plekken aangepast naar mijn wensen. Als nel kwam ik met het probleem van het reservewiel. Ik had een bagagedrager, maar wat doe je bij een kleine stop en als het keihard regent? Het idee dat we hadden was om een 90s vintage koffer die we hadden gekocht te bevestigen, maar we zijn snel afgestapt van dit idee. Besloten om het reservewiel op de bagagedrager te doen en alle spullen veilig en droog in de kofferbak.

Afbeelding

vertrokken
Het is begonnen, de eurotrip 2013 richting Barcelona met de mx5. paar uur over de grens in duitsland is er plotseling een flinke opstopping! 200 meter voor mij is een ford ka veranderd in een tnt post pakketje met behulp van een vrachtwagen en er vliegen dan ook een zooitje brandweerauto's, ambulances en politie op af. Daar staan we dan, stil op de vluchtstrook. Het is heerlijk weer en het dakje staat open. We lopen allemaal een beetje richting de plek des onheils en praten wat met andere bestuurders.
Afbeelding
Afbeelding
Terwijl ik naar de auto terugloop valt mij op dat er vloeistof onder mijn auto ligt... OH NEE TOCH! ik loop eropaf en voel eraan. Olie... klotezooi... Ik baal als een stekker en begin me een beetje zorgen te maken. Al snel opent de weg en zet de auto vervolgens neer bij een P. Zit de reis erop? Bellen met de anwb dan maar...

Afbeelding

HOOFDSTUK 2

Stonden we dan, net 3 a 4 uurtjes bezig en nu al aan de kant, na een klein uurtje kwam de ADAC. De monteur keek ernaar en volgens hem zat er teveel olie in waardoor er een lekkage is ontstaan bij het oliefilter. Auto op de sleepwagen en naar een garage in de buurt. die hadden slecht nieuws voor ons, het was niet iets wat meteen verholpen kon worden (het was om en nabij de 18 uur). De olie die aan het lekken was, kwam van m'n stuurbekrachtiging. Het slangetje daarvan was gescheurd. De volgende ochtend zouden ze het maken. Kijken of het met "originalteilen" kon en anders "impriviziren", zaten we dan in Mulheim

volgende dag
De volgende dag rond een uurtje of 13 uur was de auto klaar. Mochten daar even de hoofdprijs aftikken, maar dat mocht de pret niet drukken. Auto was weer top en we konden onze weg vervolgen! Op naar het zwarte woud! En dat was nog wel een ritje van 400 km. In het donker door het zwarte woud had ik niet zo'n zin in, dus knallen richting baden-baden! Maar het zat niet mee, het regende in een keer pijpenstelen!

Afbeelding
Afbeelding

Totdat we aankwamen in baden-baden en we konden knallen in het zwarte woud. Het deed me heel erg denken aan de geboortestad van mijn ouders. Het is zo groen, die bergwegen, de geur die vrijkomt van die bomen... heerlijk! Het dakje ging open. Je bent omringd door een geur van verse dennen, alsof ik een wunderbaumpje in de auto heb hangen. De weg was heerlijk verlaten. Vakantie was dan officieel begonnen. Heerlijk de auto redlinen door het zwarte woud. De enigen die ik in de bergen tegen kwam, waren motorrijders.
Afbeelding
warpspeed by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding
headsup mx5 by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding

Ik heb daar zo van genoten dat ik mijn navigatie een stuk heb omgegooid. Het was de bedoeling dat ik na een stuk zwarte woud, weer verder richting Basel zou gaan. Maar ik heb op dat moment besloten, om direct richting zurich te gaan, verder dwars door het woud. Ik vond het werkelijkwaar zeer mooi, het zijn stukken die je ook kan vinden in bijvoorbeel luxemburg. Maar als je in de buurt bent, of je gaat erg langs. Rij dan lekker door het zwarte woud heen! Het is een heerlijke weg, met veel bochten en hoogteverschil. Goed overzicht en niet druk!

Afbeelding
Afbeelding

Zürich (niet in friesland)
Als snel werd het donker en lieten we het zwarte woud achter ons, een stuk de snelweg weer op naar zwitserland. Maar wat the fuck!? Sloeg het noodlot weer toe? De auto begon in een keer in te houden en liep stationair niet lekker meer. Op dat moment dachten we, het zal toch niet. Is de vakantie dan afgelopen? WEER? Weer ANWB bellen? Ik ben maar doorgereden naar zurich, want daar hadden we al een hotel, ik zou het de volgende ochtend wel even laten checken...

Afbeelding
zurich by metchuproductions, on Flickr

Hoofdstuk 3, getting high
In de avond aangekomen in Zürich bij ons hotel en maar gaan slapen. Toch best vermoeiend zo'n rit met constant het dakje open. Ik zou de volgende ochtend wel laten kijken naar de auto...

De volgende ochtend bij het uitrijden van de straat zagen we een kleine garage met een mx5 voor de deur. Ik dacht dat kan niet missen, deze manier heeft er kijk op. Naar binnen gegaan en mijn probleem verteld aan een oude italiaan die in zwitserland woont. Verteld dat de auto een grote beurt heeft gehad, maar dat de auto wel stottert en ik vermoed dat het de bougies zijn. Of hij even wil kijken... Waarop we erachter komen dat de bougies nooit vervangen zijn! Ergens is er een foutje gemaakt bij de garage en ging niet goed met de ontsteking, vandaar het stotteren. Hop nieuwe bougies erin en we konden weer knallen!

Na een dagje zürich was het tijd voor het hoogtepunt van de vakantie! Letterlijk!!
Ik had een route uitgestippeld over de Furkapass en grimselpass. Dat moest een genot worden!

En de rit naar boven beloofde echt iets moois te worden!
Afbeelding
idyllic village by metchuproductions, on Flickr

Ik kan een hoop vertellen, ik doe dat altijd wel ook op een enthousiaste manier... maar nadat ik hier gereden heb ben ik sprakeloos! zelfs de foto's doen geen eer aan wat ik heb ervaren daar... Mensen die de berg op lopen, mensen die de berg op fietsen, mensen die met hun motoren de berg aanvallen en Metchu met z'n mx-5 die nog even probeerde achter de maseratie en ferrari aan te knallen die de berg op gingen... Ultiem genot! De weg was niet druk, niet zoals bij de gotthardpass waar je achter een caravan blijft hangen... haha! De vrouw vond het rete-eng, vooral toen we bij de sneeuwgrens aankwamen! Het werd nog een beetje spannend toen het even heel hard ging regenen en we het dakje dicht moesten gooien, ik heb (omdat ik dat ooit gewoon in mijn leven gedaan moest hebben) nog even het kontje opzij gegooid op de bergpass, maar ik moet jullie bekennen met mijn hart in mijn keel en een hysterische vrouw naast je bleek dat geen goed idee!

wat sfeerimpressies...
Afbeelding
P8070477 by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding
P8070474 by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding
P8070476 by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding
The road we took by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding
P8070504 by metchuproductions, on Flickr

Vervolgens waren we op het punt beland waar er een grote gletsjer is, deze gletsjer vormt het begint van de rivier de Rhône, die uiteindelijk uitmondt in Frankrijk.
We zijn er naar toe gereden en tot mijn verbazing konden we de gletsjer in en heb ik door ijstunnels gelopen daar. Wat een ervaring! supergaaf! Je ziet op de foto's de wegen die we genomen hebben en de grauwe bergen...
Afbeelding
Rhône river by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding
Rhône gletsjer by metchuproductions, on Flickr
Afbeelding
Rhône plasje by metchuproductions, on Flickr

Langzamerhand zetten we de daling weer in richting Italië, maar uiteraard niet over de snelweg, we reden binnendoor richting het Lugano meer en dan het Como meer... op naar Italië! Voor mij was Zwitserland een absoluut hoogtepunt, een streepje in mijn lijstje... Wat een extreem gave ervaring! En vooral met de Mx5! Heerlijk open en een super weggedrag... Die vakantie van mij kan al niet meer stuk en dan had ik Italië, Frankrijk en Spanje nog voor de boeg! Eens kijken waar we nu gaan belanden...

Afbeelding
Swiss-italian border by metchuproductions, on Flickr

HOOFDSTUK 4, Bona sera ITALY

Beetje late update, maar we gaan verder met hoofdstuk 4 van het verslag! Als ik dit zo volhou, zitten we zomer 2014 met het einde :lollerdelol:

Na een geweldig hoogtepunt (letterlijk) dat Zwitserland was, was het nu tijd om Italië en zijn wegen te verkennen. We waren binnendoor onderweg richting het como meer, wat een fenomenale uitzicht en routes. Het was al een beetje avond en het eerste dat we deden in Italië was een pizza bestellen :ken ik jou:
Afbeelding

Na een heerlijk maal was het tijd om door te knallen over de autostrade richting Milan. Daar hadden we een redelijk onderkomen geboekt om de stad te verkennen.

Natuurlijk helemaal niet interessant zo'n stad, dus na een paar dagen had ik dat wel gezien, ik wilde weer knallen! Dit keer zouden we richting Ventimiglia rijden, maar mij leek het leuk om Genoa aan te doen en vanaf daar langs de kust (geen autostrade meer) te pakken en langs wat kustplaatsjes te rijden, zoals Sanremo enzo. Dus dat hebben we dan ook maar gedaan. 's Ochtends vroeg vertrokken richting Genoa en ik moet zeggen, de weg naar Genoa is te gek. In het begin is het saai uiteraard op de snelweg, maar daarna gaat het over in bergwegen, dat was echt te gek! Het leek wel een mini-circuit, je moet namelijk eerst een stukje berg over, voordat je in Genoa aankomt. zie hieronder wat ik bedoel
Afbeelding

Genoa blijkt de geboortestad van Columbus te zijn, hij had daar een HEEL mooi huis, de gevels zagen er top uit! Mijn vrouw vond het maar vreemd dat ik een foto van het gebouw maakte
Afbeelding

Daarna ook Columbus zelf ontmoet
Afbeelding

Na een heerlijk ijsje, beetje shoppen en een aanvaring met columbus was het dan eindelijk tijd om heerlijk langs de kust met het dakje open te rijden! Man man man, wat is dat genieten zeg. De rust, de zee, het weer... Muziekje op, stopje hier, stopje daar... Even een stukje strand pakken als je daar zin in hebt... Dat was echt wel goodlife daar langs de Italiaanse kust. Lekker rustig aan gedaan, verschillende stops gedaan en plekjes verbleven.
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens waren we aangekomen in Ventimiglia, daar zaten wat vrienden van ons. We wilden daar overnachten, maar alles zat natuurlijk al vol. Om 12 uur een hotel gebeld en op z'n italiaans (in het gebrek en met handgebaren) mooi afgedongen bij een geweldig hotel ergens in de bergen iets boven ventimiglia. Bleken we in een of ander historisch dorpje aangekomen te zijn per toeval (rochetta nervina). Maar de rit naar het hotel, weer heerlijk door de bergen dus! Dat is het voordeel van dingen niet vastzetten en met de auto zijn :tooth:
Afbeelding

En toen zaten we al op de grens met Frankrijk en is Hoofdstuk 4 afgelopen... Volgende keer Hoofdstuk 5, Frankrijk met Cannes en Monaco ;)

teaser ;)
Afbeelding

Hoofdstuk 5 Vive la France -> Barcelona, mas que un club

En toen zaten we al op de grens met Frankrijk en is Hoofdstuk 4 afgelopen... Volgende keer Hoofdstuk 5, Frankrijk met Cannes en Monaco. Zo was ik het vorige hoofdstuk geeindigd. Tijd om hoofdstuk 5, het afsluitende hoofdstuk te schrijven. Het verslag van de resterende reis, met als hoogtepunten zuidelijke frankrijk en eindstation Barcelona.

Onderweg richting Grasse, daar hadden wij een B&B geregeld ergens mooi in de bergen. Vanuit daar zouden we richting, Cannes, Nice en Monaco kunnen gaan. En dat is wat we gedaan hebben. Begonnen in Cannes en langs de kust omhooggewerkt richting Monaco. Nog wat andere tripjes. Je merkt wel dat je in een zwaar toeristisch gebied zit, echte rijderswerk zat er niet meer in, maar genieten van het uitzicht het weer en wat bochten was wel ok. Eigenlijk kijk je je ogen uit naar het uitzicht, de mooie jachten en de geweldige auto's die je daar in het wil kan spotten.

Afbeelding

onderweg van Cannes naar Monaco kwamen we daar nog een bekende zanger tegen toen we deze foto namen. Was wel grappig, na een klein praatje gemaakt te hebben gingen we verder richting Monaco. Ik keek daar wel naar uit ja :df: :ken ik jou:

Even een simpele collage voor de beeldvorming :love:

Afbeelding

Afbeelding

Na een mooie periode was het aangekomen om richting eindstation, barcelona, te gaan. Met de kaartjes voor de seizoensopening van Barcelona op zak, kon ik niet wachten om er heen te knallen. Veel tijd wilde ik niet kwijt zijn, dus besloten om over de snelweg die kant op te knallen. Onderweg in Spanje nog wel van de snelweg afgegaan en genoten van het Spanje, de taal, het eten, het uitzicht...

Barcelona is echt een stad naar mijn hart. Parkeren in de stad was echt geen probleem met de auto! Er waren zelfs "groene zones" die in de zomer gratis waren. Ideaal!! Ik heb elke uithoek van Barcelona gezien, overal met de auto geweest, van poble español tot die gekke tuin van Gaudi :mrgreen: We hebben een weekend zelfs een festival meegepakt! Geweldig :crazy: Om uiteindelijk te eindigen op TV tijdens Barcelona levante (7-0)

Hier wat afsluitende highlights ;)

fonteintje
Afbeelding

Loser met ipad (snap daar dus echt niets van)
Afbeelding

met iphone (dat snap ik dan wel :P )
Afbeelding

poble español
Afbeelding

huisje
Afbeelding

Messi doet z'n ding
Afbeelding

Spaanse Jason Statham look-a-like vuilnisman
Afbeelding

Lokale festival
Afbeelding
Afbeelding

stukje uitzicht
Afbeelding

de vrouw mocht ook even aan het stuur (niet voor lang :verveeld: )
Afbeelding

Metchu & vrouw op TV :mrgreen:
Afbeelding

En na de wedstrijd ben ik in 1 ruk doorgereden naar huis! Door frankrijk, zwitserland, duitsland en dan hop voor ik het wist was ik alweer thuis :mrgreen: Hoop dat jullie het met plezier gelezen hebben ;) brengt me trouwens op een idee... MEERRRRR ROADTRIPSSSSSSSSS!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door Metchu op 12 feb 2014, 15:15, 9 keer totaal gewijzigd.

Paskal
Auto: meerdere

Re: "Metchu's Eurotrip: The story" Hoofdstuk 1

Bericht door Paskal » 22 sep 2013, 13:41

Haha, wat een teaser.... ben benieuwd naar de rest....

Tom V

Bericht door Tom V » 22 sep 2013, 21:51

Hurry up! Volgende week ook zo'n trip gepland.

Knot

Bericht door Knot » 23 sep 2013, 08:17

Olielekkage uit de bak???

Je moet ook altijd met een BMW gaan he ;)

Ar
Auto: Prius

Bericht door Ar » 23 sep 2013, 09:07

Het begon net spannend te worden. :D

Metchu

Bericht door Metchu » 23 sep 2013, 10:09

vanavond meer! :peace:

allen

Bericht door allen » 23 sep 2013, 10:10

Ram gewoon je verhaal incl. de juiste links naar de foto's in een word bestand en gooi dat dan in 1 keer online. Heb je gelijk nog wat voor jezelf om te bewaren.

STevie

Bericht door STevie » 23 sep 2013, 23:09

Gefeliciteerd met je Mazda, mooi kleurtje!
Ben ook benieuwd naar het vervolg van je verhaal.Ook wij hebben vorig jaar september een Mazda MX 5 Phoenix uitvoering van 2002 aangeschaft . Een heerlijke auto en na verschillende leuke tripjes (niet al te ver)in ons eigen landje besloten we om dit jaar ook met de Mazda op vakantie te gaan.
Einddoel Italie waar we al 2 adresjes besproken hadden helaas liepen onze plannen iets anders dan verwacht i.v.m een crematie waar we voor terug moesten dus helaas is het geen Italie geworden maar Duitsland omdat we maar 2 weekjes vakantie hadden.
Toen eerst maar even richting de Ring gegaan en idd wat een herrie op de autobaan kappie erop en ramen open is ook weer geen optie want dan maakt het nog meer herrie en helemaal dicht.... zonder airco bij 30 graden tsja daar heb je geen cabrio voor.De binnendoor weggetjes zijn helemaal geweldig met de MX 5, dat is waar hij voor gemaakt is maar de hele lange afstanden via de autobaan nee dat hoeft van mij niet zo.
De vakantie was leuk en de MX 5 heeft ons zonder problemen tot Stuttgard (waar we uiteraard het Porsche Museum hebben bezocht) en weer thuis gebracht.
Ben trouwens benieuwd of je dat koffertje toch nog op de kop hebt weten te tikken ondanks dat je het niet gebruikt hebt.
Wij hebben voor de bagage het rekje met een waterdichte bagazak/tas erop gehad dat beviel goed. :)

Richard430

Bericht door Richard430 » 24 sep 2013, 06:23

Metchu schreef:vanavond meer! :peace:
:coffee: :forum: :hmmm:

Metchu

Re: "Metchu's Eurotrip: The story" Hoofdstuk 2

Bericht door Metchu » 24 sep 2013, 08:59

Jahoor, hoofdstuk 2 is toegevoegd. Later meer ;)
STevie schreef: Ben trouwens benieuwd of je dat koffertje toch nog op de kop hebt weten te tikken ondanks dat je het niet gebruikt hebt.
Wij hebben voor de bagage het rekje met een waterdichte bagazak/tas erop gehad dat beviel goed. :)
Ja we hadden een retro koffer gekocht uit de jaren 90. Maar niet gebruikt dus. Waterdichte bagage is prima, maar als je veel stops maakt moet je het er ook constant af halen e.d. Nu konden we de auto gewoon ergens plempen en ergens een stad bezoeken voor een dagje, zonder dat we ons zorgen maakten over de bagage!

Marco R.

Bericht door Marco R. » 03 okt 2013, 19:51

hoofdstuk 3 al in the making?

Metchu

Bericht door Metchu » 04 okt 2013, 11:49

nog geen tijd voor gehad ;) Maar verhaal krijgt een vervolg!

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 04 okt 2013, 16:32

Hang je lekker, Cliff? :thumbup:

Macboy

Bericht door Macboy » 05 okt 2013, 21:35

Lees dit nu pas wat geweldig !!!!!

Metchu

Re: "Metchu's Eurotrip: The story" Hoofdstuk 3 (getting high

Bericht door Metchu » 06 okt 2013, 12:10

HOOFDSTUK 3 toegevoegd! Chapter swiss...

volgende keer hoofdstuk Italië :popcorn:

Joop

Bericht door Joop » 06 okt 2013, 12:17

Heerlijk avonturen verhaal Metchu...
...benieuwd naar het vervolg.

De Zwitserse Alpen zijn super. Afgelopen jaar ook een lang weekend met vrienden een rondje gedaan over de Zwitserse en Italiaanse Alpen. De Grimsel is wel één van mijn favorieten, die naast een fantastisch stukje asfalt ook een schitterende omgeving om zich heen heeft.

De Fluela (bij Davos) is bijvoorbeeld weer een echte rijders-pass... Maar ja, waar je ook heen gaat de Zwitserse passen liggen er, met een enkele uitzondering, gewoon superstrak bij in tegenstelling tot de Italiaanse passen.

Peric

Bericht door Peric » 06 okt 2013, 14:42

Lijkt mij inderdaad ook wel een extra dimentie geven, open door deze plekken.
Mooie foto's en leuke verhalen Metin!
:thumbup:

Metchu

Bericht door Metchu » 07 okt 2013, 11:43

thanks mannen! Ik wil nog wel een keer uitgebreider die routes pakken, want het smaakt echt wel naar meer en als er mensen zijn die het nog nooit hebben gedaan raad ik het ten zeerste aan. Het is echt een geweldige ervaring!

Ar

Bericht door Ar » 11 okt 2013, 20:20

Dat ziet er mooi uit. Wanneer gaan we? :df:

Metchu

Re: "Metchu's Eurotrip: The story" Hoofdstuk 4(BONA SERA ITA

Bericht door Metchu » 09 dec 2013, 23:27

beetje late update, maar hier is deel 4 :D Binnenkort deel 5 met Frankrijk en dan eindig ik met Spanje ;) :popcorn:

Martijn M

Bericht door Martijn M » 10 dec 2013, 14:35

Volgens mij zeggen ze in elk kustplaatsje in die regio dat Columbus er is geboren :tooth:

Leuk verhaal weer :)

///Joost

Bericht door ///Joost » 10 dec 2013, 15:13

Mooi hoor. Leest weer lekker weg en mooie foto's. Maar komop met de rest van die updates... :hungry:

Metchu

Bericht door Metchu » 11 dec 2013, 15:32

Martijn M schreef:Volgens mij zeggen ze in elk kustplaatsje in die regio dat Columbus er is geboren :tooth:

Leuk verhaal weer :)
haha! thanks, zal bij de laatste update alles in een keer erin gooien... :ken ik jou:

Elco

Bericht door Elco » 13 dec 2013, 18:17

Dit zijn de betere verhalen! Mooie foto's ook!

Ar

Bericht door Ar » 06 jan 2014, 16:59

We zijn al ruim drie maanden verder :tooth:

Plaats reactie