Ron98, uitstervend benzinesoort?
- daNpy
Re: Ron98, uitstervend benzinesoort?
Goed op de pomp kijken welke RON er nu eigenlijk in zit!
- Petrolhead Tom
Gisteren nog lekker even voor € 1,55 getankt in Gronau bij de Aral.
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
BP ultimate is 98 ron.
- GTRene
Firezone 98 ook, best 'oke' benzine, beter dan tango 98 vind ik...euh mijn Hartge dus 

-
Zegt ook niet altijd iets toch? V-Power is in NL 97 terwijl er op de pomp 95 staat.daNpy schreef:Goed op de pomp kijken welke RON er nu eigenlijk in zit!
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Met ook geen ron vermelding op de shell website, zou me niks verbazen als dat terug gebracht is van 97 naar 95 om kosten te besparen.Tom schreef:V-Power is in NL 97 terwijl er op de pomp 95 staat.
- InjectTheVenom
Ik dacht idd dat 97 gewoon 95 was bij de Shell. Helaas is de BP in de plaats waar ik werk tot een Shell omgetoverd, blijft over de BP aan de andere kant van de brug.smiley schreef:Met ook geen ron vermelding op de shell website, zou me niks verbazen als dat terug gebracht is van 97 naar 95 om kosten te besparen.Tom schreef:V-Power is in NL 97 terwijl er op de pomp 95 staat.
- daNpy
€ 1.35 in Luxemburg. Jerrycan ook volg gegooidPetrolhead Tom schreef:Gisteren nog lekker even voor € 1,55 getankt in Gronau bij de Aral.

- Joop
Volgens NL maatstaven mogen alleen RON92, 95, 98 en 100 worden gehanteerd als indicatiewaarden voor het octaangehalte. 97 moet dus als 95 vermeld worden, bij het naar beneden afronden en niet halen van de RON98 kwaliteit.InjectTheVenom schreef:Ik dacht idd dat 97 gewoon 95 was bij de Shell. Helaas is de BP in de plaats waar ik werk tot een Shell omgetoverd, blijft over de BP aan de andere kant van de brug.smiley schreef:Met ook geen ron vermelding op de shell website, zou me niks verbazen als dat terug gebracht is van 97 naar 95 om kosten te besparen.Tom schreef:V-Power is in NL 97 terwijl er op de pomp 95 staat.
Zorgen dat je een BP kunt vinden in de buurt; dan weet je in ieder geval zeker dat je met de Ultimate altijd RON98 tankt.Tom schreef:In de Porsche moet ook 98.... is tegenwoordig erg slecht verkrijgbaar en al die marketingnamen maken ook niet duidelijker wat je nu eigenlijk tankt... erg slechte zaak vind ik!
Mocht je er eentje zoeken in NL, dan is deze app voor op de iPhone of Android toestellen wel handig: http://directlease.nl/DLNl/dlnews.do?id=207
Voor Duitsland heb ik de Aral brandstof app voor de Ultitmate 102: http://www.aral.de/praktische-services/mobil/apps.html
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik gooi d'r V-power in.
Volgens het boekje presteert hij optimaal bij 98 en regelt de ontstekingsafstelling automatisch bij door de pingelregeling bij gebruik van tenminste 95. En V-power heeft minimaal 97 maar haalt de 98 niet en is daarom een 95 aan de pomp. Hierboven al uitgelegd waarom. Daarom lijkt mij deze benzine geen probleem.
Volgens het boekje presteert hij optimaal bij 98 en regelt de ontstekingsafstelling automatisch bij door de pingelregeling bij gebruik van tenminste 95. En V-power heeft minimaal 97 maar haalt de 98 niet en is daarom een 95 aan de pomp. Hierboven al uitgelegd waarom. Daarom lijkt mij deze benzine geen probleem.
Tom schreef:In de Porsche moet ook 98.... is tegenwoordig erg slecht verkrijgbaar en al die marketingnamen maken ook niet duidelijker wat je nu eigenlijk tankt... erg slechte zaak vind ik!
-
V-Power tank ik als ik geen 98 kan vinden.
Ga met dit soort dingen geen risico nemen. In de tankdop staat ook 98.
Ga met dit soort dingen geen risico nemen. In de tankdop staat ook 98.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Tja, risico? Geloof ik niet maar dat is aan een ieder om voor zichzelf te bepalen. In de 130i gooide ik altijd 95 maar weet niet meer wat daar het voorschrift was. Volgens mij loop je pas een risico als je onder die 95 komt, wat ze in D ook wel verkopen.
Maar ja, ik ben daar misschien wat te makkelijk in. Zelfde als welke olie er in een BMW moet. Wat mij betreft iig een "smerende"
Als het aan de specs voldoet maakt het mij niet uit welk merk het is... En zo ook deze benzine. Wat ik hierboven beschreef staat letterlijk zo in het boekje, nou dan doe ik niet moeilijk over V-power.
Maar ja, ik ben daar misschien wat te makkelijk in. Zelfde als welke olie er in een BMW moet. Wat mij betreft iig een "smerende"

-
Die van mij rijdt ook op ron95. Toch heb ik vandaag weer een tank Aral ultimate 102 erin geramd net over de grens bij Emmerich. En dat voor 1.708...
Ik rij overigens een nog niet gechipte 1.4turbo met 140 pk. Merk wel dat hij beter en soepeler oppakt. Ook door de toeren heen voelt hij minder geknepen.
Ik rij overigens een nog niet gechipte 1.4turbo met 140 pk. Merk wel dat hij beter en soepeler oppakt. Ook door de toeren heen voelt hij minder geknepen.
- Joop
Risico zul je niet lopen Tom; een auto met type goedkeuring voor de EU moet in principe minimaal RON91 kunnen hebben. Dat de motor specifiek voor RON98 is afgesteld is een ander verhaal.
Los daarvan probeer ik eigenlijk ook altijd RON98 te tanken, daar het blokje er gewoon lekkerder op loopt en het hier in het midden van het land niet echt moeilijk is om een BP pomp (met Ultimate) te vinden.
Los daarvan probeer ik eigenlijk ook altijd RON98 te tanken, daar het blokje er gewoon lekkerder op loopt en het hier in het midden van het land niet echt moeilijk is om een BP pomp (met Ultimate) te vinden.
- Sperdy
Nee, dat is bijna 100 RON..sitechris schreef:BP ultimate is 98 ron.
- tomgtr
Hoe kom je daarbij? Is gewoon 98 RON maar door snelle verbranding zou het moeten reageren als iets hogere RON. 100 is het zeker niet.
- GTRene
Gulf Challenger wel
die is zo goed als Ron100 maar minimaal Ron99 neem aan dat dat nog steeds geld.
ze verkopen ook gewone Ron98 superplus maar een beperkt aantal pompstations verkopen dus ook die sportievere Challenger
http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
owja...en Zaterdags (althans bij die in Enter) hebben ze kortingsdag iets van 10 of 13cent
dus extra reden om ff om te rijden 

die is zo goed als Ron100 maar minimaal Ron99 neem aan dat dat nog steeds geld.
ze verkopen ook gewone Ron98 superplus maar een beperkt aantal pompstations verkopen dus ook die sportievere Challenger
http://www.gulf.nl/fileadmin/user_uploa ... enzine.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
owja...en Zaterdags (althans bij die in Enter) hebben ze kortingsdag iets van 10 of 13cent

- tomgtr
Klopt van Gulf. Ik had dat ook gehoord dus ging een keer tanken daar. Verkoper had geen idee welke benzine RON 100 was, en behalve de naam wordt er niks aangegeven. Marketing van lik m'n vestje. Maar goed, ik ken de firma en laten we zeggen dat ze binnen de industrie niet de beste naam hebben.
- GTRene
verkopers achter de kassa hebben er vaak ook weinig inzicht en of verstand van helaas...
uitzonderingen daar gelaten
je kan het beste zelf op onderzoek uit gaan is mijn ervaring
uitzonderingen daar gelaten

je kan het beste zelf op onderzoek uit gaan is mijn ervaring

- Sperdy
BP Ultimate heeft een minimum Octane Research Number van 98. Werkelijk ligt dit tegen de 100 aan.
- alt
Begrijp ik het nu goed?
Des te hoger het octaangetal, des te trager de verbranding.
Hoe kan een motor nu minder gebruiken?
Je zou denken, je kunt beter een lager octaangetal nemen dan is de verbranding sneller.
Ontsteking later zetten, ook minder snel detonatie.
Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de compressie hoger kan,
Dit heeft weer een nadeel voor het volume van de verbrandingskamer.
Jan Thiel heeft de Aprilla's nadat het octaangetal omlaag moest, heeft het vermogen snel weer op het oude niveau gebracht en zelfs hoger.
Ik denk dat slecht ontworpen motoren hoger octaangetal nodig hebben.
Met de Ligier rij ik BP 98, dat Hondablok nagelt als een diesel.
Maar het lijkt dat ie er tegen kan.
Des te hoger het octaangetal, des te trager de verbranding.
Hoe kan een motor nu minder gebruiken?
Je zou denken, je kunt beter een lager octaangetal nemen dan is de verbranding sneller.
Ontsteking later zetten, ook minder snel detonatie.
Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat de compressie hoger kan,
Dit heeft weer een nadeel voor het volume van de verbrandingskamer.
Jan Thiel heeft de Aprilla's nadat het octaangetal omlaag moest, heeft het vermogen snel weer op het oude niveau gebracht en zelfs hoger.
Ik denk dat slecht ontworpen motoren hoger octaangetal nodig hebben.
Met de Ligier rij ik BP 98, dat Hondablok nagelt als een diesel.
Maar het lijkt dat ie er tegen kan.
- tomgtr
Nee hoor zo is het niet, maar door de snelle verbranding reageert de benzine een iets hogere RON is.
Nou moet je je er toch niet blind op staren. Sommige raffinaderijen hebben door de crude types die ze distileren, en componenten die ze blenden moeite met de RON spec te halen, anderen de MON.
Veel hebben moeite de MON van 85/88 te halen en komen daardoor flink boven de 95/98 uit.
Ik weet nog uit een vorig leven dat Q8 altijd moeite had de RON van 95/98 te halen en die eindigden dan weer op een MON van hoger dan 85/88. Dus het ligt allemaal iets minder makelijk dan het lijkt.
Nou moet je je er toch niet blind op staren. Sommige raffinaderijen hebben door de crude types die ze distileren, en componenten die ze blenden moeite met de RON spec te halen, anderen de MON.
Veel hebben moeite de MON van 85/88 te halen en komen daardoor flink boven de 95/98 uit.
Ik weet nog uit een vorig leven dat Q8 altijd moeite had de RON van 95/98 te halen en die eindigden dan weer op een MON van hoger dan 85/88. Dus het ligt allemaal iets minder makelijk dan het lijkt.
- GTRene
krijg nou pruimen
moest net ff boodschappen halen en ook wat plastic afval weg brengen en nam dus ff weer een andere route en kwam zo ook weer langs de voorheen BP Ultimate pomp in Almelo (vrij dichtbij) waar ik destijds altijd tankte.
helaas ging die BP pomp weg en kwam er voor in de plaats een Texaco alwaar ze geen Ron98 verkochten
met veel mazzel echter was er een Argos tankstation slechts 250meter verderop waar ze nog wel goede Ron98 hadden so no big harm....totdat die ook over gingen op een luxe Ron95 ipv Ron98
Gelukkig rijd ik niet veel en hoef ik niet vaak te tanken en ging ik af en toe naar Enter om daar Gulf Challenger te tanken welke minimaal Ron99 is en ze zeggen ook wel eens Ron100 en ja die brandstof doet het goed.
Maar wat ik dus wilde zeggen, toen ik dus vandaag ff de oude route deed en rechtsaf sloeg langs die tankstations zag ik in mijn rechter ooghoek Gulf staan
ik dacht huh...dat was toch Texaco...
keek nog eens, zag ik Gulf Challenger staan
dus ff het station op gereden to be sure
en ja verrek goed nieuws dus...
ook even naar binnen maar die dame snapte niet al die Ron zaken ja wel Ron98 en dat dat niet overal meer was.
Ik vroeg dus sinds wanneer is de nu Gulf er, was dus vanaf eind September.
Mooi dus een Gulf station in Almelo en ook nog eens dichtbij
en dan ook nog eens met de Challenger brandstof.

moest net ff boodschappen halen en ook wat plastic afval weg brengen en nam dus ff weer een andere route en kwam zo ook weer langs de voorheen BP Ultimate pomp in Almelo (vrij dichtbij) waar ik destijds altijd tankte.
helaas ging die BP pomp weg en kwam er voor in de plaats een Texaco alwaar ze geen Ron98 verkochten

Gelukkig rijd ik niet veel en hoef ik niet vaak te tanken en ging ik af en toe naar Enter om daar Gulf Challenger te tanken welke minimaal Ron99 is en ze zeggen ook wel eens Ron100 en ja die brandstof doet het goed.
Maar wat ik dus wilde zeggen, toen ik dus vandaag ff de oude route deed en rechtsaf sloeg langs die tankstations zag ik in mijn rechter ooghoek Gulf staan

keek nog eens, zag ik Gulf Challenger staan

dus ff het station op gereden to be sure

ook even naar binnen maar die dame snapte niet al die Ron zaken ja wel Ron98 en dat dat niet overal meer was.
Ik vroeg dus sinds wanneer is de nu Gulf er, was dus vanaf eind September.
Mooi dus een Gulf station in Almelo en ook nog eens dichtbij

en dan ook nog eens met de Challenger brandstof.
-
.
Laatst gewijzigd door Walter op 25 jan 2017, 18:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
bedankt
het mooie is idd ook nog eens een premium Ron98 (minimaal 99 a 100)

het mooie is idd ook nog eens een premium Ron98 (minimaal 99 a 100)