///M3 Vlokmans

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Vlokmans

Re: ///M3 Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 12 jul 2013, 22:52

Ondertussen zijn we weer een sessie bij de Navishop verder, maar alles werkt nu zoals het hoort. De tweede Dension bleef ook aan staan, nadat het contact was uitgezet. Zo'n prutsding trekt dus gewoon een accu leeg....
Er zit nu een relais tussen, zodat de Dension ook uit gaat als het contact uit gaat. Al een maand niet met een platte accu gestaan, dus volgens mij is het gelukt :wink:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 15 jul 2013, 15:19

Hmm mijn 328i had v.d. week een behoorlijk lege accu. Week stilgestaan (dingen eruit halen om in de M3 in te bouwen).

De Dension GW300 zat er nog wel in. Inmiddels is die ook uitgebouwd, maar voor ik die inbouw in de M3 dan ook eens goed checken hoe of wat.

Aan het ding zelf is ook niet te zien of die nog aanstaat of niet.

Waar heb je precies wat voor relay ingebouwd? Ik zit zelf nog te denken aan anders een aparte schakelaar te monteren. Nu met die SMG console heb ik wat plekjes over.

Misschien zo'n Hi-Fi knop van het H/K systeem gebruiken. Dat is een simpele aan/uit schakelaar en slaat in die zin ook nog mooi op een stukje audio.

Hmmm niet eens zo'n gek idee.

Nog even op een oude bericht.
GTRene schreef:radio kan idd een boosdoener zijn, ook vaak bij de beemers waar zo'n radio in zit met rood lampje en de tijd en zenders bijhoud, als je de kar dan niet vaak gebruikt in combinatie met kortere afstanden en ouder wordende accu...dan ist bv als je 2 weken niet rijd opperdepop, althans dat kan.
Radio houdt de zenders intern vast. Batterij of condensator ofzo.

Ik heb in elk geval vaak een radio uit de auto gehaald en na terug plaatsen waren alle zenders nog gewoon geprogrammeerd zoals voorheen.

En dat knipperende ledje kan echt geen stroom verbruiken.

Misschien speelt er meer.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 15 jul 2013, 19:54

Is me een beetje te technisch, zou een relais niet eens herkennen als ik er een zag. Heb het bij navishop laten doen, dat lukt me denk ik net niet zelf. :wink:

Je kan aan het apparaat zelf niet zien dat ie uit staat, maar als je er een USB-stick met een lampje gebruikt, stopt het lampje met knipperen/gaat het lampje uit als de Dension ook uit gaat. Dat kan even duren, tot een paar minuten na het afsluiten van het contact. Overigens blijft de Dension ook dan nog aan staan (bij mijn M3 althans) en stroom trekken van de accu. Als het allemaal zou werken zoals het hoort, gaat dat ding na het uitzetten van het contact "uit" en over op z'n eigen interne accu, waarop ie het nog een week tot tien dagen zou moeten doen (voor het onthouden van het laatste nummer).

De radio heeft inderdaad een eigen geheugen, maar trekt normaal gesproken sowieso bijna geen stroom. Wat Rene zegt klopt ook, maar het wordt dan echt een optelsom van een hele hoop zaken in combinatie met een slechte accu.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 27 sep 2013, 17:54

Turend onder de motorkap, viel me vandaag weer eens wat op. Bovenop de gasklephuizen zitten "kelken", en op vier van die dingen zit een dopje (leuk, grijs met BMW logo) en op twee niet. Heb ze op de foto omcirkeld, daar waar dus geen dopje zit.
Hebben die dopjes nog een functie? Neem aan dat ze er wel op horen.

Afbeelding

Denk dat het nummer 6 is op dit plaatje:
Afbeelding

MParallel

Bericht door MParallel » 27 sep 2013, 21:11

Daar zitten van die naalden die je in en uit kan schroeven, zoals je vroeger op je brommer je stationair toerental afstelde.

Als ik me niet vergis stel je hiermee het vacuüm per gasklep af. Zo synchroniseer je ze.

Dat kapje is om vuil tegen te houden.

///Joost

Bericht door ///Joost » 27 sep 2013, 21:38

MParallel schreef:Daar zitten van die naalden die je in en uit kan schroeven, zoals je vroeger op je brommer je stationair toerental afstelde.

Als ik me niet vergis stel je hiermee het vacuüm per gasklep af. Zo synchroniseer je ze.

Dat kapje is om vuil tegen te houden.
Kleine correctie...Die CO schroeven zitten onder die blauwe dopjes. Die 'naalden' zijn ervoor om je vacuummeter aan te sluiten. Als er geen rubberen kapjes op zitten, zul je een klein beetje valse lucht trekken. Zeker even die kapjes scoren dus!

MParallel

Bericht door MParallel » 28 sep 2013, 01:51

En wat zijn die blauwe doppen dan, die ken ik niet?

Nog gevonden, blijkbaar heeft de S50B32 geen manometer poorten:

The S50B32 does not have the ability to manually synchronise the throttles using manometers. The vacuum ports do not exist, and the individual bypass adjustment screw holes are capped off. The idle smoothness is handled inside the Siemens MSS50 DME.

En uit een BMW tech doc:

CAUTION!
The idle speed stops on the throttle body must not be altered. These have been factory-set and are protected from torsional stress by paint.
The plastic caps on the detent screws must not be removed!

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 sep 2013, 02:24

Da's BS...Sorry, maar het is echt achterhaald.
Overigens bedenk ik me nu dat de blauwe doppen (vervangend) eigenlijk zwart zijn in OEM. De S50B30 en B32 (en ook de S38) zijn wel degelijk te verstellen met manometers. Volgens ETK moet dit met CO meters, maar vacuummeters werk volgens hetzelfde principe en is nauwkeurig genoeg. Kijk anders even voor meer info in mijn 'Mijn auto'draadje. Daar was een leuke discussie gaande, ook met Jeroen.

MParallel

Bericht door MParallel » 28 sep 2013, 02:31

Dat laatste van mijn vorige reactie slaat blijkbaar op andere dopjes. Beter gezegd de eindstopschroeven als ik het goed begrijp.

BMW workshop manual:

http://bmw.workshop-manuals.com/3_Serie ... php?id=798" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zijn dus CO stelschroeven (die een naald draait, met schroef en naald bedoelde ik dus hetzelfde onderdeel, zie ook diagram hier boven).

Die zwarte dopjes zijn anti-tamper dopjes. Alleen als je dus toch de CO waardes moet aanpassen, moet je die dopjes verwijderen.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 28 sep 2013, 06:36

Ze zijn bij mij niet blauw, maar grijs. Ze zijn ook niet zo dik als op het plaatje hierboven. Net zo dik als tien cent, en dan bovenin de opening gedrukt. Doet er verder niet zo veel toe ook. Als er valse lucht aangezogen kan worden, moet het dicht zitten.

@///MParallel: waar zitten die plastic caps waar jij op doelt dan?

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2013, 09:31

hier staat idd ook dat je ze wel kan verstellen, tevens dat je dan ook weer nwe dopjes moet gebruiken, zal dan idd ook wat to be sure afsluiten.

ook staat er wat over reset DME en instellingen op deze pagina en de next (via linkje MParalel)>

http://bmw.workshop-manuals.com/3_Serie ... php?id=785" onclick="window.open(this.href);return false;

dacht trouwens dat die TIS niet meer werkte maar deze schijnbaar wel :D
behalve voor de Z3 M coupe S50 (staat onder E36) als ik die aanklik zegt ie
Feel free to donate, rather than steal content.
:D

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 sep 2013, 10:29

Vlokmans schreef:Ze zijn bij mij niet blauw, maar grijs. Ze zijn ook niet zo dik als op het plaatje hierboven. Net zo dik als tien cent, en dan bovenin de opening gedrukt. Doet er verder niet zo veel toe ook. Als er valse lucht aangezogen kan worden, moet het dicht zitten.

@///MParallel: waar zitten die plastic caps waar jij op doelt dan?
Volgens mij praten we allemaal over hetzelfde. :lol:

Onder die plastic kapjes (blauw, grijs, zwart, 10 cent dikte) zitten inderdaad de CO stelschroeven. Dat plaatje geeft een vertekend beeld., al zijn ze wel zo dik, maar dat kun je niet zien van buitenaf. Deze kapjes kun je alleen verwijderen door ze te 'breken'. Ze zitten er voor de veiligheid dat er niet aan gedraaid kan worden. Blijkbaar heeft bij jou ooit iemand waarschijnlijk aan de CO lopen stellen.

Er kan trouwens geen valse lucht aangezogen worden op die plek. Ik had het over de vacuumaansluitingen die ernaast zitten (met die lange rubberen kapjes). Die moeten wel dicht zitten. Als je de cylinders afstelt op vacuum, zou er theoretisch hetzelfde luchtdebiet doorheen moeten gaan, wat zou moeten resulteren in dezelfde CO waarde voor iedere cylinder.

Laat even weten als je evt. met een vacuummeter aan de gang gaat, want dat is het enige dat ik ook nog moet doen. Het beste kun je wel eerst ook je gaskleppen synchroniseren. Dat is iets meer werk, maar dan is het wel perfect afgesteld allemaal.

:thumbup:

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 28 sep 2013, 10:49

///Joost schreef:
Er kan trouwens geen valse lucht aangezogen worden op die plek. Ik had het over de vacuumaansluitingen die ernaast zitten (met die lange rubberen kapjes). Die moeten wel dicht zitten. Als je de cylinders afstelt op vacuum, zou er theoretisch hetzelfde luchtdebiet doorheen moeten gaan, wat zou moeten resulteren in dezelfde CO waarde voor iedere cylinder.
Nog meer verwarring :mrgreen: Vond het typisch dat het onderdeel alleen "past" op de s50b32. Zijn dus gewoon stofdopjes ofzo.

Welk nummer zijn die vacuumaansluitingen die jij dan bedoelt Joost?

Was nog niet van plan met de vacuummeter in de weer te gaan. Voor zover ik weet zijn ongeveer een jaar geleden de gasklephuizen gereinigd en afgesteld. Voel me niet direct geroepen daar nog meer aan te rommelen. :tooth:

MParallel

Bericht door MParallel » 28 sep 2013, 10:52

Precies, we hebben het allemaal over die dopjes met BMW logo.
Dat zijn anti-tamper dopjes, dus zoals Joost al aangeeft, kun je die alleen verwijderen door ze te slopen. Zonder dop kun je gewoon rijden.

Die diagrammen zijn absoluut niet op schaal en exact qua model en vorm.

Ik heb jaren me rot gezocht naar de onderplaat die op een M3 zit. Die bleek uiteindelijk bij bumper diagram te staan, maar is afgebeeld alsof het kleiner is dan die kapjes die links en rechts vooraan aan onderzijde bumper zitten.

///Joost

Bericht door ///Joost » 28 sep 2013, 21:01

Vlokmans schreef:
Welk nummer zijn die vacuumaansluitingen die jij dan bedoelt Joost?
Nr. 7

MParallel

Bericht door MParallel » 28 sep 2013, 21:49

Ja #7. Heb ze ook gezien. Werd wel heel nieuwsgierig en vanmiddag weer even onder de motorkap gepoetst en meteen de ITB's even goed bestudeerd en nu eindelijk die dopjes gezien.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 29 sep 2013, 13:21

Het getuur onder de motorkap de afgelopen dagen had natuurlijk een reden. Niet dat ik met bionische ogen gebreken kan opsporen en repareren, maar toch...

Ongeveer anderhalf jaar geleden postte ik ergens voor het eerst dat Emmy afsloeg bij het uitrollen richting stoplicht of rotonde: afremmen, koppeling in en eventueel terugschakelen en poef....zijdezacht zakt de naald van de toerenteller naar de nul en lichten de lampjes op het dashboard op. Weer opnieuw starten, gaat overigens probleemloos, en door naar het volgende "moment".

Nu is ondertussen een vracht aan onderdelen vervangen, die anders sowieso aan vernieuwing toe geweest waren trouwens, maar het probleem is er nog niet helemaal mee verholpen:
- stappenmotor
- vacuümslangen (eentje behoorlijk vergaan)
- toerentalsensor en TPS (TPS gaf kort voor de apk ineens een foutmelding, daarvoor niets)
- compressor van de airco, condensor (beiden lek, 18 jaar oud.....)
- Vanos seals (met Beisan spul, toch maar gedaan, immers ook aardig versleten)
- LMM

De auto is uitgebreid uitgelezen met DIS, wat toch minder uitgebreid bleek dan ik dacht. INPA schijnt een stuk verder te komen bij een E36. Het ligt dan ook niet aan DIS, maar aan de E36: weinig parameters. Uit INPA kwam dat de auto stationair enorm veel lucht nodig had, liep zelfs uit de schaal. Ook bleek dat met losgekoppelde LMM de motor beduidend beter liep. Dus, de LMM is nu ook vervangen. Stationair is de auto nu zo goed als rock-steady en of het mentaal is weet ik niet, maar de verse Vanos seals doen hun werk ook. De auto geeft verder geen foutcodes meer: dus niks op nokkenassensor, krukassensor, kvs-sensor, koppelingssensor of weet ik veel wat er allemaal nog meer op zit.

Het grote raadsel is dat de auto weer afslaat, met de airco aan. Die is afgevuld en slechts een paar maanden oud. Wat kan dit zijn? Inschakelen van de airco gaat gepaard met een klein tikje van de compressor en een minimale schommeling in toerental. Blijkbaar zit er ergens iets, waardoor de motor niet helemaal vrij loopt en is het inschakelen van de airco het laatste zetje. Overigens, en dat is sporadisch, ook met de airco uit, dipt het toerental bij het ontkoppelen wel eens diep, maar dat wordt opgevangen. Hoeft dus niet direct een verband met de airco te zijn, lijkt mij.

Waar ik zelf nog aan denk:
- Toch een kapotte sensor (kvs schijnt impact te hebben op stationairloop, of lambda)? Maar ja, ga ze allemaal maar eens doormeten..... :?
- Koppeling, of iets in het verlengde daarvan? Slang, de een of andere cilinder? Koppeling die niet helemaal ontkoppelt en vliegwiel wat de auto "onder trekt"? Of de koppelingssensor? Op een 3.2 schijnt een of andere sensor te zitten die doorgeeft welke map de ecu moet inschakelen.
- Brandstof? Relais, of pomp? Misschien dat de auto ergens toch niet voldoende sap krijgt?
- Spanrolletje van de airco?

:hmmm:

Afbeelding

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 29 sep 2013, 14:15

Brandstof filter? Wij hebben ook een keer een auto gehad die spontaan uitviel, daar was het vervangen van het diesel filter de oplossing.

Succes met de zoektocht van het probleem, maar zo te zien maak je daar wel werk van.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 29 sep 2013, 14:54

Brandstoffilter is sowieso vorig jaar gedaan bij de Inspectie II. Dit was (uiteraard..... :bag: ) nog het originele filter met een productiedatum ergens uit 1995. Ben zo al een aantal onderdelen tegengekomen.

Zo ook de viscokoppeling van de fan trouwens, die is ook vervangen, omdat die meer leek op een F16 dan een koelfan. De originele van Behr had ook productiedatum '95 er in staan.......

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 29 sep 2013, 16:41

Dan kan het goed zijn dat er nog 1 of meer keren het brandstoffilter vervangen moet worden, heb ik bij mijn auto ook winst mee kunnen boeken om hem weer normaal te laten lopen.

Peric

Bericht door Peric » 29 sep 2013, 17:35

Hoeveel Ampère accu heb je erin staan?
Dacht dat voor een auto met airco je minimaal 70 Amp. moet hebben.
Kán het ook zijn..

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 29 sep 2013, 18:49

De accu is 74Amp, had al een slagje zwaarder genomen dan standaard.

Zojuist weer een klein tijdje geprutst, met een bus remmenreiniger in de weer, zoekend naar een mogelijk vacuümlekje. Niets dus, motor loopt echt rock solid stationair. Ook nog even de laadspanning met draaiende motor gemeten (voor de werking van de dynamo, zo heb ik geleerd...) en op de accupolen geeft dat 14,1 volt. Met airco aan overigens 14,0/13,9, maar dat lijkt me niet zo raar.

En tsja, omdat ie toch al liep, maar een paar km's er op gezet. Als een naaimachientje, geen slag verkeerd. Dus ja, zeg het maar......

Wellicht is het toch een goeie om "nog eens preventief" zaken als brandstoffilter en koppelingskabel te vervangen. Zijn de kosten niet en kwaad kan het ook niet.

///Joost

Bericht door ///Joost » 29 sep 2013, 21:46

Misschien eens een keertje een 2e hands DME op de kop tikken of van iemand lenen? Het lijkt me meer een electronisch probleem, zeker omdat het brandstoffilter al vervangen is (dat zou ik ook als 1e gezegd hebben).

Je laat dus gas los (inspuiting stopt), trapt de koppeling waardoor het toerental zakt tot minimale waarde, waardoor inspuiting weer moet beginnen (rond 600-700 rpm), maar op dat moment grijpt ie te laat in, waardoor de motor afslaat. Lijkt me echt een DME probleem. Je zou het kunnen proberen...Vooral ook omdat je alle belangrijke zaken al vervangen hebt. KVS, lamdasensoren en dat soort spul hebben m.i. geen invloed op de stationair-schakeling. LMM wel, maar die heb je al vervangen, net als de TPS.

Ik zeg bewust stationair 'schakeling', omdat de stationairtloop zelf perfect.

MParallel

Bericht door MParallel » 30 sep 2013, 00:09

///Joost schreef:Da's BS...Sorry, maar het is echt achterhaald...
Sorry voor de mini high jack, maar ik wil hier toch nog even op terug komen.

Nog eens goed gekeken, de rubberen kapjes die ik zag, hebben niks te maken met vacuüm aansluitingen. Dat bleken gewoon kapjes te zijn die op de stelschroeven zitten voor de eindstops van de gaskleppen in de vol-open stand.

Die #7 op het diagram, die heb ik dus helemaal niet. (7 is het rubber dopje, maar de hele aansluiting bestaat niet eens).

Hier een foto van een set ITB's van een 3.0. Hier zijn de vacuüm aansluitingen (en zwarte dopjes) zeer duidelijk zichtbaar:

Afbeelding

Afbeelding

Nou, op mijn 3.2 zitten die er dus helemaal niet. Je kan zien dat naast die aansluitingen op die 3.0 set nog een afgeblokt gat zit. Die heb ik wel, ook afgeblokt. Maar dat gat er naast waar die aansluitingen zitten, die bestaat niet eens.

En op de foto's van Vlokmans zitten ze ook niet.

Die engelse quote die ik plaatste dat een S50B32 niet gesynchroniseerd kan worden, in elk geval niet voor wat betreft met nanometers, omdat de aansluiting simpelweg niet aanwezig is, lijkt dus wel degelijk te kloppen en dan ook geen BS is.

Dat is in elk geval de enige conclusie die ik kan trekken op basis van deze informatie. Ik heb ook nergens anders iets van een dergelijk aansluiting kunnen zien op mijn B32 ITB's.

///Joost

Bericht door ///Joost » 30 sep 2013, 08:55

MParallel, I stand corrected! Je hebt absoluut gelijk. De B32 heeft inderdaad niet die aansluitingen en ook geen afstelbaarheid voor de CO...hier had ik eigenlijk totaal niet bij stilgestaan. Dat maakt de verwarring in ieder geval al een stuk minder.

Sterker nog, de drukstangetjes voor je ITB's zijn ook niet afstelbaar (op een 3.0L zit daar schroefdraad om ze in te korten of langer te maken). Het enige wat je lijkt te kunnen verstellen is de max. draaihoek van alle gaskleppen samen op vollast. Maar dat stel je 1 keer en dan is het verder ook klaar.

De 3.0L is wat dat betreft nog echt gebaseerd op de S38 en de S14. Deze hebben ook al die afstel en regeltoestanden erop zitten.

Plaats reactie