RMR e36 GTR s62b50 V8 gezocht frisse krukas of onderblok

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6831
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door EvdP » 17 sep 2013, 13:04

Tristan schreef:Respect hoor dat jullie alles zelf uitdokteren. :thumbup:
+1!

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Frank280zx » 24 sep 2013, 14:20

Eigenlijk is al het laswerk klaar! En ik moet toegeven geen foto's van als ik terug kijk.. blijkbaar niet te boeiend haha.
Wat wel boeiend is! Het feit dat Nathan van NGine de s62 nu helemaal uit elkaar ligt.
De kruk de pulley en de nieuwe koppeling worden op elkaar afgestemd en gebalanceerd. Vredre worden dan gelijk de ACL lagers etc besteld.

Toch heel fijn dat we Nathan in ons team hebben. Ik heb een soort aversie tegen motorblokken.
haha lees STRESSSSSS :gek:

Hier wat platen:

Nathan gaat alles reinigen nalopen en met verse pakkingen, lagers en keringen in elkaar zetten.
Deze week de oliepan en de vanos block off halen :) die worden meteen gemonteerd!
042.JPG
042.JPG (48.68 KiB) 3413 keer bekeken
039.JPG
039.JPG (43.94 KiB) 3413 keer bekeken
043.JPG
043.JPG (48.87 KiB) 3413 keer bekeken
041.JPG
041.JPG (51.83 KiB) 3413 keer bekeken

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Luc B » 24 sep 2013, 17:56

Mooi is dat toch. Haal je alle randrommel ervan af, blijft het een rete simpel ding.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Frank280zx » 25 sep 2013, 10:00

Het is natuurlijk niet meer dan twee vier cilinders tegen elkaar :bag:

We proberen het blok ook simpel te houden. Door de dry sump vervalt er al best veel, de vanos gaat eraf. en door de dry sump vervalt op het blok ook de carterventilatie, er moet een gecontroleerd vacuüm ontstaan.
Als bij effect schijnt het ook nog tot 20PK te kunnen leveren omdat je geen 'pumping losses' hebt. ( eerst zien dan geloven maar de theorie is plausibel!

Verder gaat er ook een behoorlijk complex systeem af door de Vanos te verwijderen. en de koelwater leidingen te vereenvoudigen. ik ben zelf heel benieuwd naar de uitkomst.

Nog wat plaatjes.. gebroken drijfstangen ( ja dat hoort zo ) nog nooit gezien!!
004.JPG
004.JPG (76.97 KiB) 3243 keer bekeken
Het snijwerk is klaar:
008.JPG
008.JPG (53.33 KiB) 3243 keer bekeken
009.JPG
009.JPG (40.38 KiB) 3243 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22541
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Niels » 25 sep 2013, 11:12

Mooie plaatjes! Ik ben benieuwd naar het effect om zonder Vanos te gaan rijden.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door GTRene » 25 sep 2013, 11:38

mooie platen idd,
nu je het benoemd, gebroken drijfstang, had het wel eens gelezen das voor een perfecte pas-verbinding dacht ik en klinkt eigenlijk wel logish, maar de gedachte is wel wat vreemd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40838
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Knot » 25 sep 2013, 12:02

Ben je er een keertje overdag do/vr of zondag? kom ik ff kijken.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6831
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door EvdP » 25 sep 2013, 13:47

Niels schreef:Mooie plaatjes! Ik ben benieuwd naar het effect om zonder Vanos te gaan rijden.
Ik ook. Zal de betrouwbaarheid waarschijnlijk ook ten goede komen.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8913
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door MParallel » 25 sep 2013, 13:49

Zie deze nu pas. Heel mooi project.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Frank280zx » 26 sep 2013, 11:00

Tsja het schijnt dat vanos toch met name met uitstoot te maken heeft! elke zichzelf respecterende race s62 heeft het eraf ( ascari ook)

@Knot sowieso elke woensdagavond en zaterdag!

Hier nog wat beeldmateriaal!
004.JPG
004.JPG (70.82 KiB) 3090 keer bekeken
Hier de testflens van RMR .. met een geperste pijp om ovaal te worden. sofar so good! daar gaat veel meer volgen!

En de stuurstang is geproefplaatst;
woodward 2.jpg
woodward 2.jpg (247.78 KiB) 3090 keer bekeken
En de positie achter het stuur in eerste instantie. (dat kan natuurlijk nog aangepast worden! maar zo te zo te zien zijn wij zo ook om de cylinderkop heen.
Zowel de pook als het stuur zitten 15CM en 10 cm naar achteren:
woodward.jpg
woodward.jpg (120.67 KiB) 3090 keer bekeken
En de koppelstukken die naar het stuurhuis:
koppel.jpg
koppel.jpg (141.64 KiB) 3090 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 26 sep 2013, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door GTRene » 26 sep 2013, 11:07

mooie updates en veel meer lucht doorgang zo, maar die 2 verschillende materialen zo in elkaar gaat dat niet botsen? ik bedoel verschil qua uitzetten...
stel die RVS pijp zet meet uit en zet zo veel kracht op het giet/alu oid? ik zeg maar wat, weet niet hoe het dara gaat maar wel benieuwd :hmmm:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Frank280zx » 26 sep 2013, 11:12

GTRene schreef:mooie updates en veel meer lucht doorgang zo, maar die 2 verschillende materialen zo in elkaar gaat dat niet botsen? ik bedoel verschil qua uitzetten...
stel die RVS pijp zet meet uit en zet zo veel kracht op het giet/alu oid? ik zeg maar wat, weet niet hoe het dara gaat maar wel benieuwd :hmmm:

Het is beide RVS (zowel de flens als de buis )en word gelast (tig) Hetzelfde materiaal als OEM

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door GTRene » 26 sep 2013, 11:42

ik dacht zo op de foto lijkt dat, dat de RVS buis een stuk in de kop gaat?
maar als het er voor blijft dan of course no problem :D

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Jan-Willem » 26 sep 2013, 18:36

Heerlijke motor ombouw hoor!
dat blok ligt er prachtig in..

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Frank280zx » 27 sep 2013, 09:55

we hebben nu alle delen voor de motor zo goed als compleet, nu is het tijd dat Nathan van Ngine alles weer in elkaar zet.. hij puzzelt graag dus hier de laatste delen.

Dit is de vrij zeldzame Ascari KZ1 s62 Dry sump oliepan.. Ik heb hem van JR motorsport kunnen overnemen voor een nette prijs, vergezeld met een vanos blok off. trigger wiel en wat andere goodies.

Voor de motorbewerkingen (simpel blue printen niet meer voor nu) en het management gaan we met Mike van Jetperformance in zee.

het mooie van de Ascari dry sump pan is dat je met de orginele oliepompketting werkt om de pomp aan te drijven die in de pan zit. waardoor je het simpel en failproof kan houden;
ascariinpanpumpcatridge.jpg
ascariinpanpumpcatridge.jpg (170.24 KiB) 2924 keer bekeken
De pomp schuif in de pan als een cartridge:
AScarikz1pan.jpg
AScarikz1pan.jpg (219.6 KiB) 2924 keer bekeken
cartridgeinpan.jpg
cartridgeinpan.jpg (169.03 KiB) 2924 keer bekeken
De zijkant van de met de twee scavanger outlets
sideviewascarikz1.jpg
sideviewascarikz1.jpg (96.31 KiB) 2924 keer bekeken
De pompsegmenten los naast de pan:
catriges ascari.jpg
catriges ascari.jpg (126.22 KiB) 2924 keer bekeken
Het manifold om naar een slang naar de dry sump te komen:
scavengerlogmanifold.jpg
scavengerlogmanifold.jpg (96.83 KiB) 2924 keer bekeken

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Frank280zx » 27 sep 2013, 09:57

En last but not least de vanos block off:
vanos block off.jpg
vanos block off.jpg (82.35 KiB) 2922 keer bekeken

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 ASCARI kz1 dry sump

Bericht door GTRene » 27 sep 2013, 10:48

wow :love:
dat zijn nog eens de onderdelen :thumbup:

je moet het maar net weten...en wat gaaf dat zoiets zo mooi aansluit op de motor.

zouden ze complete aftermarket/conversie kitjes voor mogen maken, maja zal wel wat kosten denk een complete kit en werkbaar e.d.

dus dat is gewoon een platte pan zeg maar die voor elke S62 conversie te gebruiken is?
moet je denk ook een aangepaste dipstick hebben?

eneuh gewone pakking of gaat alles gewoon met vloeibare pakking.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 ASCARI kz1 dry sump

Bericht door Frank280zx » 27 sep 2013, 11:07

GTRene schreef:wow :love:
dat zijn nog eens de onderdelen :thumbup:

je moet het maar net weten...en wat gaaf dat zoiets zo mooi aansluit op de motor.

zouden ze complete aftermarket/conversie kitjes voor mogen maken, maja zal wel wat kosten denk een complete kit en werkbaar e.d.

dus dat is gewoon een platte pan zeg maar die voor elke S62 conversie te gebruiken is?
moet je denk ook een aangepaste dipstick hebben?

eneuh gewone pakking of gaat alles gewoon met vloeibare pakking.
Normale pakkingen en o-ringen.

Een dry sump heeft geen dip stik ;) :tooth:

Deze kitjes zijn sowieso te koop in verschillende set ups ( KMS verkoopt ze VAC etc etc etc) Wat ik begreep heeft deze pan als je hem kan krijgen een nieuwprijs van 12.000 GPB ......

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 ASCARI kz1 dry sump

Bericht door GTRene » 27 sep 2013, 11:11

geen peilstok? geen verstand van dry-sump, maar hoe zie je dan het oliepeil, kan je dat in het olie reservoir zien oid?

eneuh wat een geld :mrgreen: maar zal destijds denk in een kleine oplage zijn gemaakt...
wellicht ook voor de Hartge M62 ala 4.7 en 5.0 destijds gebruikt bij Ascari?

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 ASCARI kz1 dry sump

Bericht door ThomasGTT » 27 sep 2013, 11:51

Afbeelding

Is dat een CAE shifter?

Zo ja, waar heb je die vandaan als ik vragen mag??

Suces met je project!

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 ASCARI kz1 dry sump

Bericht door Frank280zx » 27 sep 2013, 12:36

ThomasGTT schreef:
Is dat een CAE shifter?

Zo ja, waar heb je die vandaan als ik vragen mag??

Suces met je project!
Ja dat is er een.

Ik ben even naar Essen gereden daar zit de beste man! zeker de moeite waard. ik rij er nu al 1,5 jaar mee wil niet meer anders!

Christian Au
CAE SHIFTING TECHNOLOGY
Leimkugelstrasse 3
45141 Essen

Tel 0201 8777802
Fax 0201 7266290

info@cae-racing.de

(even bellen voor je gaat!!)


Guus de Koster verkoopt ze ook. (almere) http://www.racehardware.com" onclick="window.open(this.href);return false;

kosten rond de €700

Gebruikersavatar
ThomasGTT
Berichten: 360
Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 ASCARI kz1 dry sump

Bericht door ThomasGTT » 27 sep 2013, 13:59

Top, thanks voor de info! :thumbup:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7219
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Erik K. » 27 sep 2013, 18:12

GTRene schreef:mooie platen idd,
nu je het benoemd, gebroken drijfstang, had het wel eens gelezen das voor een perfecte pas-verbinding dacht ik en klinkt eigenlijk wel logish, maar de gedachte is wel wat vreemd :mrgreen:
Klopt René, op deze manier heb je namelijk geen materiaal verlies tov snijden, branden, zagen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22541
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 ASCARI kz1 dry sump

Bericht door Niels » 27 sep 2013, 23:00

Errug gave delen :hungry: :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9428
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"

Bericht door Bert ///M3 » 28 sep 2013, 05:37

Erik K. schreef:
GTRene schreef:mooie platen idd,
nu je het benoemd, gebroken drijfstang, had het wel eens gelezen das voor een perfecte pas-verbinding dacht ik en klinkt eigenlijk wel logish, maar de gedachte is wel wat vreemd :mrgreen:
Klopt René, op deze manier heb je namelijk geen materiaal verlies tov snijden, branden, zagen.
Het is niet alleen daarvoor. Het geeft ook een enorme zijwaardse weerstand door het oppervlak. Door het breken heb je als het ware allemaal kleine karteltjes en dat zit veel steviger in elkaar als wanneer het bewerkt zou zijn.

S50's hebben die niet maar S54's weer wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2226cc, Thomas H en 9 gasten