Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rupie

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek e.d. waarvan je denkt...

Bericht door Rupie » 25 sep 2013, 20:55

romo schreef: Lees dit en huiver;

http://www.volzin.nu/index.php/redactie ... emaal-fout" onclick="window.open(this.href);return false;

Iedereen gaat de crisis voelen, sommigen meer dan anderen, maar de veroorzaker speelt, nog steeds, mooi weer................
Je schreef dit jaar in een artikel dat je 'genuinely terrified' bent. Dat klinkt niet alsof je nog een neutrale journalist bent die beschrijft wat hij ziet.

“Je staat bij Tsjernobyl en je ziet dat ze die reactor weer hebben aangezet, met het oude management. Je ziet dat er niks wezenlijks is verbeterd. Is het dan genuanceerd om te zeggen: volgens het management is het veilig, dus dan zal het wel goed zitten, lezers! Ik vind de mainstream net zo gekleurd als het radicale tegengeluid. Maar die kleur is ons zo vertrouwd dat we hem niet meer herkennen als kleur. Neutraliteit werkt prachtig in een neutrale of gelijke wereld. Maar neutraliteit in een ongelijke wereld betekent dat je een verlengstuk bent van de status quo.
Mooi man.

dvh

Bericht door dvh » 25 sep 2013, 20:58

Dit zijn universele banken, die ook nog eens beursgenoteerd zijn. Als het misgaat, zijn dus de aandeelhouders het bokje, en niet de bankiers zelf - ook een enorm belangenconflict. Vervolgens zijn die banken ook nog too big to fail, waardoor wij als belastingbetalers het bokje kunnen zijn. Dat is Russische roulette met iemand anders’ hoofd. Dat is een recept voor rampen. Bovendien kunnen mensen binnen vijf minuten ontslagen worden: ze worden actief ontmoedigd om een langetermijnperspectief te stellen boven het directe belang van de bank. Als je dan weet dat een bank vaak een balans heeft die groter is dan het bruto nationaal product van het land dat de bank moet redden, dan is een bank niet meer too big to fail, maar too big to save. Stort zo’n bank echt in, dan staan de tanks binnen 36 uur in de straat. Want dan stort alles in: de bevoorrading van supermarkten stort in, want er is geen handelsfinanciering meer. Dan is er ook geen benzine meer te krijgen. Et cetera.
Op dat punt waren we vijf jaar geleden toen Lehman Brothers failliet ging. Mensen hier in Londen sloegen wapens in. Mijn collega’s bij The Guardian belden naar huis: ga naar de supermarkt en koop zoveel mogelijk blikken voedsel. We zaten er 24 uur tot 36 uur van af. En dat probleem is niet opgelost.”
:gek:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 sep 2013, 21:31

De grote massa beseft niet hoe we er eigenlijk voorstaan...................dat verhaal wordt niet verteld uiteraard, strategisch, want bang dat de vlam in de pan slaat..........

Maar uitstel is geen afstel............................de afrekening komt hoe dan ook.

Kijk nog nog even naar die tegenlicht uitzending........echt dan weet je genoeg.............

Maar 95 % kijkt uiteraard naar een of andere k.t show op RTL, .............nou slaap lekker dan.......

Luco

Bericht door Luco » 25 sep 2013, 21:40

Laat de banken maar lekker klappen dan, is de hypo ook weg :lol:

Ik zit trouwens een film te kijken met balkenende :tooth:
Laatst gewijzigd door Luco op 25 sep 2013, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

ErikS

Bericht door ErikS » 25 sep 2013, 21:41

T is dat ik te jong ben,
Moet nog ff werken voordat ik naar Frankrijk kan verhuizen.

dvh

Bericht door dvh » 25 sep 2013, 21:45

Als de shit de fan raakt maakt het niet uit waar je zit in Europa ben ik bang :-)

Riceaux

Bericht door Riceaux » 25 sep 2013, 21:46

Ga denk ik maar beginnen met Japans leren.

ErikS

Bericht door ErikS » 25 sep 2013, 21:53

dvh schreef:Als de shit de fan raakt maakt het niet uit waar je zit in Europa ben ik bang :-)
Maakt niet uit. Liever arm in frankrijk.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2013, 21:54

Riceaux schreef:Ga denk ik maar beginnen met Japans leren.
Ja, die hebben meer ervaring met crisis. Daar duurt de recesie al meer dan 10 jaar.....

dvh

Bericht door dvh » 25 sep 2013, 21:56

Australië <> Rusland. Een zelfvoorzienende economie.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 25 sep 2013, 21:56

Ik denk regelmatig terug aan de woorden van Marc Faber aka Dr Doom...........econoom van naam en faam, een van de few die de crisis voorspelde en zag aankomen..........
Koop een huis op het platteland, met grond en verbouw je eigen spullen, sla een put en heb je eigen water, de bommen en granaten vallen in de steden, op het platteland is uw overlevings kans het meest groot en waarschijnlijk
Een jaar of 5 geleden opgemaakt uit zijn mond.............het komt elke dag dichter bij.............

Riceaux

Bericht door Riceaux » 25 sep 2013, 21:57

tomgtr schreef:
Ja, die hebben meer ervaring met crisis. Daar duurt de recesie al meer dan 10 jaar.....
Japanse economie groeit op het moment weer behoorlijk. Plus dat de kwaliteit van de zorg en het onderwijs daar beter zijn.

Luco

Bericht door Luco » 25 sep 2013, 21:58

Blij dat ik op het platteland woon :lol: :lol:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 25 sep 2013, 22:02

romo schreef:Ik denk regelmatig terug aan de woorden van Marc Faber aka Dr Doom...........econoom van naam en faam, een van de few die de crisis voorspelde en zag aankomen..........
Koop een huis op het platteland, met grond en verbouw je eigen spullen, sla een put en heb je eigen water, de bommen en granaten vallen in de steden, op het platteland is uw overlevings kans het meest groot en waarschijnlijk
Een jaar of 5 geleden opgemaakt uit zijn mond.............het komt elke dag dichter bij.............
Voorlopig vallen er nog geen bommen en granaten in West Europa. Dat het er niet beter op wordt is wel duidelijk, maar een grootschalig gewapend conflict op Europese bodem zie ik voorlopig echt niet gebeuren hoor.

dvh

Bericht door dvh » 25 sep 2013, 22:03

Dat kan ook vanuit de burgers zelf komen Bram :-)
Niet nu momenteel. Maar zodra de supermarkten leeg zijn en er geen benzine meer uit te pomp komt. Is de (flinterdunne)beschaving zoals wij hem kennen verdwenen als mist voor de zon.

Bram

Bericht door Bram » 25 sep 2013, 22:09

Ja dat begrijp ik. Ergens heb ik toch het vertrouwen dat het niet zo gierend uit de klauwen loopt...

Terecht ook dat je een kanttekening bij de mate van beschaving die nu aanwezig is plaatst.

romo

Bericht door romo » 25 sep 2013, 22:13

Bram schreef:Ja dat begrijp ik. Ergens heb ik toch het vertrouwen dat het niet zo gierend uit de klauwen loopt...

Terecht ook dat je een kanttekening bij de mate van beschaving die nu aanwezig is plaatst.

Kijk eens in Griekenland.............wat daar reeds aan interne strijd heeft plaatsgevonden, de lont brandt, one way only..........

tomgtr

Bericht door tomgtr » 25 sep 2013, 22:17

Riceaux schreef:
tomgtr schreef:
Japanse economie groeit op het moment weer behoorlijk. Plus dat de kwaliteit van de zorg en het onderwijs daar beter zijn.
Omdat Japan als een dolle yen bijdrukt om hun munt zwakker te maken. Ik geloof niet dat ook maar 1 econoom iets positiefs over de aanpak of outlook van Japan te zeggen heeft.

romo

Bericht door romo » 25 sep 2013, 22:21

Japan had 20 jaar last van deflatie............en nu wordt aan massale QE gedaan, leuk op de korte termijn, fataal op de langere.............

Net als in de VS overigens; de FED koop ELKE maand voor $85 MILJARD schuldpapier op..........

Je zou je zowat in de broek pissen van angst............nee, niet van het lachten

GTRene

Bericht door GTRene » 25 sep 2013, 22:27

Afbeelding

Afbeelding

:mrgreen:

Bram

Bericht door Bram » 25 sep 2013, 22:35

romo schreef:
Bram schreef:Ja dat begrijp ik. Ergens heb ik toch het vertrouwen dat het niet zo gierend uit de klauwen loopt...

Kijk eens in Griekenland.............wat daar reeds aan interne strijd heeft plaatsgevonden, de lont brandt, one way only..........
De Grieken hebben zichzelf jarenlang belazerd en plukken daar nu de zure vruchten van. Nou zullen er vast veel van mening zijn dat wij ook belazerd worden door Den Haag, maar dat is toch echt wat anders. Daarbij moesten de Grieken radicaal het roer omgooien om het hoofd boven water te houden, logisch dat de vlam dan in de pan slaat...

GTRene

Bericht door GTRene » 25 sep 2013, 22:44

dit gezien vanavond?
vond ik wel een mooi opgelost, overigens delen ze dan wel mee in de winst mocht het bedrijf winst maken in de toelomst, wat tevens dan weer meer samenhorigheid (of hoe noem je dat ook alweer) e.d. meebrengt, je bent zo meer met elkaar verbonden/verantwoordelijk wat opzich goed is lijkt me.
Wat zou u kiezen: minder loon of ontslag? Voor de werknemers van een stedenbouwkundig adviesbureau in Barendrecht was het snel duidelijk. Zij kozen voor minder loon: iedereen die er werkt heeft op z'n minst 1000 euro loon per maand ingeleverd.
video daarvan>

http://www.rtlnieuws.nl/editienl/minder ... l-een-baan" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 25 sep 2013, 22:49

Tja, als je zomaar even 1000 euro loon inlevert is het misschien al die jaren wat aan de hoge kant geweest :tooth:

350 Z

Bericht door 350 Z » 26 sep 2013, 00:19

Als het gros van NL € 1000 /maand inlevert dan zijn er veel die nog maar € 500/maand netto overhouden. Ofwel wat voor salaris hadden zij dat ze dit konden doen vraag ik me dan af.

Bram

Bericht door Bram » 26 sep 2013, 08:47

Misschien had iedereen daar wel een goede opleiding gehad en verdiende het dus een salaris wat daar bij paste?

Plaats reactie