RMR e36 GTR s62b50 V8 gezocht frisse krukas of onderblok
- Frank280zx
- Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie
Re: e36 RMR GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s6
Ok project bankroet is begonnen
Wat beeldmateriaal van Nathan van NGine!
Er worden ACL lagerschalen geplaats en ARP drijfstangbouten en keringen. Verder gaan we voor een Dry sump systeem daarover later meer.
Verder een nieuwe waterpomp, de oude zat door het distributiekettinghuis geramd .. Jaja de e39 waar hij uit komt is vrij abrupt uit het leven gehaald!
Het blok laten we zoals het er nu uit ziet eerst gewoon standaard behalve dat wij de vanos gaan deleten en op KMS gaan draaien. In seizoen 2014 als alles werkt gaan we mogelijk naar het bewerken van de koppen en nokkenassen kijken.
RMR motorsport gaat naast de steunen, ram air, en duizenden kleine zaken, zelf de spruitstukken maken.. want dat vinden wij gewoon leuk!
Het ziet er goed uit zover maar wat een hoop delen!
Wat beeldmateriaal van Nathan van NGine!
Er worden ACL lagerschalen geplaats en ARP drijfstangbouten en keringen. Verder gaan we voor een Dry sump systeem daarover later meer.
Verder een nieuwe waterpomp, de oude zat door het distributiekettinghuis geramd .. Jaja de e39 waar hij uit komt is vrij abrupt uit het leven gehaald!
Het blok laten we zoals het er nu uit ziet eerst gewoon standaard behalve dat wij de vanos gaan deleten en op KMS gaan draaien. In seizoen 2014 als alles werkt gaan we mogelijk naar het bewerken van de koppen en nokkenassen kijken.
RMR motorsport gaat naast de steunen, ram air, en duizenden kleine zaken, zelf de spruitstukken maken.. want dat vinden wij gewoon leuk!
Het ziet er goed uit zover maar wat een hoop delen!
- GTRene
wat een zooi onderdelen zit er zo aan dat blok
dan lijkt dit heel wat rustiger zonder idd die vanos e.d. zoals dit Dinan getuned apparaat>>

dan lijkt dit heel wat rustiger zonder idd die vanos e.d. zoals dit Dinan getuned apparaat>>
- Frank280zx
Re: e36 RMR GTR racer s62b50 M5 v8 testfit fotos
Gisterenavond hebben we even een 'dummy blok' van de m5 motor gemaakt om eens te kijken waar wij tegen zouden lopen.
Zoals je ziet is er nog wel behoorlijk wat ruimte, voor zowel de olieplan als de uitlaatspruistukken
Alsof het zo hoort. In de finale opstelling komt het hele zaakje nog een cm of 3,5 verder naar achter. maar de motorsteun waar het blok in hing paste niet helemaal lekker in de tunnel.
De bak in de tunnel .. hij past eigenlijk prima op de voorste rand van de belhousing na. Een m3 bak is 34cm breed.. deze vriendelijke jongen 45
Zoals je ziet moet de tunnel wat gemasseerd worden... maar goed dat is een kleine moeite en dan ligt het blok wel zoals wij willen maximaal naar achteren.
De originele e36 versnellingsbaksteun kan gebruikt worden en moet 10CM naar achteren. datzelfde geld dus voor de scahkelpook. Die moet zeker 5cm naar achteren op de tunnel.
Het grootste probleem dat ik zo lijk te zien is de stuurstang, ook die moet verschoven in waar hij door het schutbord komt. omdat hij nu achter de kop ( deels) uitkomt. dus deze moet zeker 5 tot 10 CM naar links en een cm of 5 naar onderen door het schutbord komen.
Daarover later meer want ik wil eerst eens goed zien hoe alpina dat heeft opgelost... een m60 zou hetzelfde probleem moeten hebben dan.
Zoals je ziet is er nog wel behoorlijk wat ruimte, voor zowel de olieplan als de uitlaatspruistukken
Alsof het zo hoort. In de finale opstelling komt het hele zaakje nog een cm of 3,5 verder naar achter. maar de motorsteun waar het blok in hing paste niet helemaal lekker in de tunnel.
De bak in de tunnel .. hij past eigenlijk prima op de voorste rand van de belhousing na. Een m3 bak is 34cm breed.. deze vriendelijke jongen 45
Zoals je ziet moet de tunnel wat gemasseerd worden... maar goed dat is een kleine moeite en dan ligt het blok wel zoals wij willen maximaal naar achteren.
De originele e36 versnellingsbaksteun kan gebruikt worden en moet 10CM naar achteren. datzelfde geld dus voor de scahkelpook. Die moet zeker 5cm naar achteren op de tunnel.
Het grootste probleem dat ik zo lijk te zien is de stuurstang, ook die moet verschoven in waar hij door het schutbord komt. omdat hij nu achter de kop ( deels) uitkomt. dus deze moet zeker 5 tot 10 CM naar links en een cm of 5 naar onderen door het schutbord komen.
Daarover later meer want ik wil eerst eens goed zien hoe alpina dat heeft opgelost... een m60 zou hetzelfde probleem moeten hebben dan.
- Peric
Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 testfit fotos
Stuur op dezelfde plek laten zitten waar het nu zit en tandwieloverbrenging maken?
Neem aan dat je ideaal zit in de auto, dan zou ik niets aan de positie wijzigen.
Of met kruiskoppelingen gaan werken vanuit de positie van het stuur van de naaf af.
Neem aan dat je ideaal zit in de auto, dan zou ik niets aan de positie wijzigen.
Of met kruiskoppelingen gaan werken vanuit de positie van het stuur van de naaf af.
- GTRene
wel een heel gaaf gezicht zo

de originele M5 (en M62 zelfde) spruitstukken nemen maar heel weinig ruimte in, maar zijn (vind ik) behoorlijk restrictieve als je echt wilt blazen, dat moet heel wat beter kunnen, dikker en vloeiender als je tenminste de ruimte er voor hebt.
Zo zou je dan bovenin rpm ook wat meer pk's vrij maken lijkt me.

de originele M5 (en M62 zelfde) spruitstukken nemen maar heel weinig ruimte in, maar zijn (vind ik) behoorlijk restrictieve als je echt wilt blazen, dat moet heel wat beter kunnen, dikker en vloeiender als je tenminste de ruimte er voor hebt.
Zo zou je dan bovenin rpm ook wat meer pk's vrij maken lijkt me.
- Frank280zx
De spruitstukken maakt RMR zelf daar is inderdaad een hoop winst te behalen.
Vandaag heb ik een pan en nog wat goodies gekocht en behoorlijk wat nuttige waardevolle informatie van Joost Ursem van JR motorsport gekregen! Die hebben toch ook wel bijzonder stoer spul staan. En hij is er heel bescheiden en behulpzaam bij. Dat maakt het racen in Nederland nu zo leuk!
Foto's volgen!
Vandaag heb ik een pan en nog wat goodies gekocht en behoorlijk wat nuttige waardevolle informatie van Joost Ursem van JR motorsport gekregen! Die hebben toch ook wel bijzonder stoer spul staan. En hij is er heel bescheiden en behulpzaam bij. Dat maakt het racen in Nederland nu zo leuk!
Foto's volgen!
- GTRene
top, leuk ervaringen en adviezen delen zo 

- Frank280zx
De oplossing voor het stuurhuis is de volgende ..
En net besteld...
dat ziet er zo uit:
Dan heb ik vrijheid waar ik door het schutboard ga.
verder denk ik dan ook nog aan een 2:1 stuurhuis verkorter, dan heb gelijk een bevestiging aan de frame rails.
En net besteld...
dat ziet er zo uit:
Dan heb ik vrijheid waar ik door het schutboard ga.
verder denk ik dan ook nog aan een 2:1 stuurhuis verkorter, dan heb gelijk een bevestiging aan de frame rails.
- Luco
Gaaf om te volgen en mooi al dat uitdokteren en pas maken
Wat ik alleen niet snap is nu ineens de overstap naar een v8 terwijl je eigenlijk net de auto had aangepast qua onderstel en dergelijke en je nog niet het uiterste er uit had gehaald?

Wat ik alleen niet snap is nu ineens de overstap naar een v8 terwijl je eigenlijk net de auto had aangepast qua onderstel en dergelijke en je nog niet het uiterste er uit had gehaald?
- MartijnGizmo
Frank280zx schreef:Ok project bankroet is begonnen

- Knot
Mwah, die motoren moet je 1x goed onder handen nemen en voor 5k heb je m redelijk goed draaiend hoor.
- Tristan
Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!
Voor mij hoef je het niet te doen, hoor.Frank280zx schreef:Omdat ik niet zo goed kan sturen als Tristan en toch voor hem wil rijden ....

- Frank280zx
Tristan!!!
en wat komt er dan
Dat v8 verhaal was altijd al het idee, vorig jaar zelfs bijna al een 4 liter gekocht ( m3)
En natuurlijk kan er meer uit gehaald worden met het oude blok. Zeker 1:56.. Maar in praktijk miste ik wel koppel, en heeft de auto veel downforce die hem ook weer behoorlijk remmen. ik kom op sommige stukken op puur vermogen niet mee. Dat gaat zo wel anders zijn, en met vermogen verdoezel ik dan weer wat mindere rijkunsten
En tsja i admit.. I like projects!! of beter WE like projects En dan is ie pas echt af!!
De lijn 6 was leuk maar voor de body niet wat we zochten.

Tsja dat is zo een zaadje dat altijd een tijdje in je achterhoofd ontkiemt.Luco schreef: Wat ik alleen niet snap is nu ineens de overstap naar een v8 terwijl je eigenlijk net de auto had aangepast qua onderstel en dergelijke en je nog niet het uiterste er uit had gehaald?
Dat v8 verhaal was altijd al het idee, vorig jaar zelfs bijna al een 4 liter gekocht ( m3)
En natuurlijk kan er meer uit gehaald worden met het oude blok. Zeker 1:56.. Maar in praktijk miste ik wel koppel, en heeft de auto veel downforce die hem ook weer behoorlijk remmen. ik kom op sommige stukken op puur vermogen niet mee. Dat gaat zo wel anders zijn, en met vermogen verdoezel ik dan weer wat mindere rijkunsten

En tsja i admit.. I like projects!! of beter WE like projects En dan is ie pas echt af!!
De lijn 6 was leuk maar voor de body niet wat we zochten.
Het is niet die motor die het geld kost.......maar die motor in een e36 waar t m inzitKnot schreef:Mwah, die motoren moet je 1x goed onder handen nemen en voor 5k heb je m redelijk goed draaiend hoor.
- Tristan
Ben ik nog niet over uit. Maar ik zit nu aan de max. wat de auto kan. Maar ik wil de 130i niet aanpassen, omdat ik het geld dan beter in een snellere auto kan stoppen. Tevens is de 130i dan redelijk makkelijk te verkopen omdat hij nog standaard is m.u.v. de remmen en velgen. Maar heb nog geen conrete plannen.Frank280zx schreef:Tristan!!!en wat komt er dan
![]()
Maar sinds ik in de BMW WTCC diesel heb gereden ben ik wel om.
- Frank280zx
om naar diesel ?Tristan schreef:
Maar sinds ik in de BMW WTCC diesel heb gereden ben ik wel om.
- Tristan
Niet zozeer de motor, maar de auto, wegligging, balans etc. Je merkt dat het echt een 'Motorsport' auto is. De details zijn zo gaaf.
- Frank280zx
Om het zaakje pas te maken moesten wij het volgende wegzagen
En dicht!
De andere kant is inmiddels ook dicht! daar moest wat meer ruimte gemaakt worden doordat de kop daar tegen de koker aanliep, aan de bijrijderskant is namelijk af fabriek al rekening gehouden met een uitlaatlijn, De bestuurderskant heeft dit niet.
We gaan de xbrace wel iets aanpassen om geen sterkte in te leveren.
Verder heeft een e36 aan de berijders kant een verhoogde 'dorpel' ivm de standaard uitlaatlijn. Deze heeft hij aan de bestuurderskant niet.
Ook die hebben wij open gezaagd en word omhoog gebracht om ruimte te maken voor de nieuwe uitlaatlijn aan beide kanten van de bak.
Hierin kunnen wij gelijk een nieuw montagepunt maken voor de baksteun.
De laatste aanpassing aan de carrosserie voor deze swap is het naar achteren plaatsen van de versnellingspook, die moet zo een 6 cm naar achteren verhuizen maar dan zit hij ook wat lekkerder dichtbij!
RMR is ook bezig geweest met de uitlaat.
Allereerst laten wij een persmal snijden om de buizen ovaal te drukken;
Deze word van dik staal om tussen de pers te klemmen en zo de buis ovaal te drukken zodat hij dezelfde vorm heeft als de uitlaatpoorten van de kop.
Verder worden er flenzen gesneden volgens bovenstaande tekening.
En de berekening van de uitlaatdokter van RMR om te zorgen dat de diameters niet te veel flow knijpen en het koppel een beetje onderin blijft..
En dicht!
De andere kant is inmiddels ook dicht! daar moest wat meer ruimte gemaakt worden doordat de kop daar tegen de koker aanliep, aan de bijrijderskant is namelijk af fabriek al rekening gehouden met een uitlaatlijn, De bestuurderskant heeft dit niet.
We gaan de xbrace wel iets aanpassen om geen sterkte in te leveren.
Verder heeft een e36 aan de berijders kant een verhoogde 'dorpel' ivm de standaard uitlaatlijn. Deze heeft hij aan de bestuurderskant niet.
Ook die hebben wij open gezaagd en word omhoog gebracht om ruimte te maken voor de nieuwe uitlaatlijn aan beide kanten van de bak.
Hierin kunnen wij gelijk een nieuw montagepunt maken voor de baksteun.
De laatste aanpassing aan de carrosserie voor deze swap is het naar achteren plaatsen van de versnellingspook, die moet zo een 6 cm naar achteren verhuizen maar dan zit hij ook wat lekkerder dichtbij!
RMR is ook bezig geweest met de uitlaat.
Allereerst laten wij een persmal snijden om de buizen ovaal te drukken;
Deze word van dik staal om tussen de pers te klemmen en zo de buis ovaal te drukken zodat hij dezelfde vorm heeft als de uitlaatpoorten van de kop.
Verder worden er flenzen gesneden volgens bovenstaande tekening.
En de berekening van de uitlaatdokter van RMR om te zorgen dat de diameters niet te veel flow knijpen en het koppel een beetje onderin blijft..
- GTRene
Re: e36 RMR GTR racer NGINE s62b50 M5 v8 "cut to fit"
mooi, jullie maken er wel echt werk van met die aanpassingen e.d. om het helemaal naar smaak te maken 

- RonV
Mooi project naar mijn hart!
Hebben jullie ook nog berekeningen gemaakt om de balans van de auto te bepalen, dingen als roll center, center of gravity etc? Intuitief denk ik dat de V8 een betere balans op zal leveren.
Bankroet - ach, je leeft maar een keer, en je kan altijd proberen om de auto te verkopen (zie ook hier wel http://www.racecarsdirect.com/listing/5 ... r_vln.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
En goed onthouden wanneer je de volgende financieringsronde hebt gehad - Drenth bak!
Ga zo door!!
Hebben jullie ook nog berekeningen gemaakt om de balans van de auto te bepalen, dingen als roll center, center of gravity etc? Intuitief denk ik dat de V8 een betere balans op zal leveren.
Bankroet - ach, je leeft maar een keer, en je kan altijd proberen om de auto te verkopen (zie ook hier wel http://www.racecarsdirect.com/listing/5 ... r_vln.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

En goed onthouden wanneer je de volgende financieringsronde hebt gehad - Drenth bak!
Ga zo door!!
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Mooi projekt! Die persmal is een heel goed idee! Gebruik je die gewoon in een werkplaatspers ofzo?
- Frank280zx
Ja gewoon onder zo een 10 tons Chinees ding van HBM idd. maar het idee van is Mart van RMR, die leeft voor dit soort dingen. let wel allemaal hobbymatig.Wout309t schreef:Mooi projekt! Die persmal is een heel goed idee! Gebruik je die gewoon in een werkplaatspers ofzo?
Ja daarom leggen wij hem ver naar achter en laag. de bovenkant cilinderkop ligt nu ter hoogte van de bovenkant velg, ruim 15CM lager dan de S50.RonV schreef:Mooi project naar mijn hart!
Ga zo door!!
En ja sequentieel lijkt mij zeker wel stoer, maar een klauwbak zou ook nog kunnen natuurlijk... maar goed dat gaat nu zeker niet gebeuren.
- Frank280zx
Gisterenavond is ook de locatie van het originele stuurhuis dichtgemaakt de foto's volgen natuurlijk.
Dan rest nog de verplaatsing van de schakelpook, dat is dus een mooie klus voor de woensdagavond.
Verder komen vandaag de meeste delen voor het blok binnen ( waterpomp, keringen pakkingen)
Mart van RMR is ook weer bezig geweest, vandaag printen wij ze uit op volledig formaat om te passen:
Zie hier de platen voor de motorsteunen;
De bestuurderskant met olie doorvoergaten ( grotere gaten) waarop AN fittingen gelast worden
En de bijrijderskant:
Dan rest nog de verplaatsing van de schakelpook, dat is dus een mooie klus voor de woensdagavond.
Verder komen vandaag de meeste delen voor het blok binnen ( waterpomp, keringen pakkingen)
Mart van RMR is ook weer bezig geweest, vandaag printen wij ze uit op volledig formaat om te passen:
Zie hier de platen voor de motorsteunen;
De bestuurderskant met olie doorvoergaten ( grotere gaten) waarop AN fittingen gelast worden
En de bijrijderskant:
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 17 sep 2013, 10:47, 2 keer totaal gewijzigd.
- Tristan
Respect hoor dat jullie alles zelf uitdokteren. 

- GTRene
idd super als je dat kan en veel in eigen huis hebt, anything is possible 

- Knot
Mooi hoor dat uitzoek/rekenwerk!