RMR e36 GTR s62b50 V8 gezocht frisse krukas of onderblok

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Luco » 24 aug 2013, 12:08

Jussi schreef:
@ Bert: wat gebeurt als de SB-olie begint te koken?
Dan valt ineens je sb uit :tooth:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2013, 12:34

Nee je auto gaat zwaarder sturen en hakkelig. Elke keer als je even lucht in de pomp hebt valt als het ware even je SB uit dus als je instuurt en een paar keer een soort van weerstand voelt dan kookt waarschijnlijk je vloeistof.

E36 SB olie is gewoon Dextron II ATF, In principe kan je ook naar Dextron III gaan welke een iets hoger kookpunt zou moeten hebben. Getallen weet ik niet maar is mij door de verkoper verteld. Heb het er maar in gedaan toen ik alles overnieuw aansloot en met dat en een andere pulley is het bij mij nooit meer terug gekomen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Luco » 24 aug 2013, 12:51

Bert ///M3 schreef:Nee je auto gaat zwaarder sturen en hakkelig. Elke keer als je even lucht in de pomp hebt valt als het ware even je SB uit dus als je instuurt en een paar keer een soort van weerstand voelt dan kookt waarschijnlijk je vloeistof.
En als die dan nog harder gaat koken en hij gooit het eruit of pakt tevaak lucht, dan is die ineens helemaal weg :tooth:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Frank280zx » 26 aug 2013, 10:44

Jussi schreef:Naar mijn weten is het Z3M stuurhuis gewoon een E36 stuurhuis. Het stuurhuis van de Z3 2.8 is korter dan dat van de Z3M. Even controleren voor je ermee aan de slag gaat.
My bad idd een non M huis ( 54 mm) van bas Roos .. waar het hart van vol is ..... een z3m coupe is zo mooi haha .

Bert waar haal je die kleine stuurbekrachtingspulley vandaan ? ik rij al met een kleinere hoofdpulley

Ik voel geen koken zoals je het beschrijft, maar wel vaak 'lekkage' uit het potje (zo lijkt) ..

Anyway wat huisvleit van dit weekend:
014.JPG
014.JPG (67.96 KiB) 3170 keer bekeken
Motorsteun in wording.
018.JPG
018.JPG (75.98 KiB) 3170 keer bekeken
baksteunalu.jpg
baksteunalu.jpg (195.5 KiB) 3169 keer bekeken
De druppels zijn water. na een race spuit ik de onderkant graag even af zodat het geheel netjes schoon blijft!.

De motorsteunen zijn nog niet helemaal af. daarnaast gaan we nog een triangel van de bak naar de carrosserie maken om niet alle kracht op de oren van de bak te laten terugvloeien ( tip van Bas Roos)

Het liefst zou ik trouwens de bekrachtiging gewoon weg laten .. iemand daar ervaring mee ?
Laatst gewijzigd door Frank280zx op 27 aug 2013, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Frank280zx » 26 aug 2013, 11:12

Vanuit de fantastische maserati 3200 GT



let wel dit is race 2 op 18-8 ( des ochtends)

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!

Bericht door Frank280zx » 09 sep 2013, 10:25

Omdat ik niet zo goed kan sturen als Tristan en toch voor hem wil rijden ....
Is er dit weekend dit gebeurt met de RMR e36 GTR
128.PNG
128.PNG (722.6 KiB) 2984 keer bekeken
Met pijn in mijn hart ....
dfs50.jpg
dfs50.jpg (132.84 KiB) 2984 keer bekeken
En met pijn op mijn bankrekening (want je moet hier behoorlijk wat aanpassen voor een e36)
dfs62.jpg
dfs62.jpg (89.9 KiB) 2984 keer bekeken
Een verse s62 2001 model met 115dkm uit een auto die een stomp op zijn neus heeft gehad!
de 6 bak is er ook bij. maar vergeten te fotograferen..


Het eerste probleem dat geadresseerd moet worden is de oliepan. Daarmee kom je helemaal niet uit.
Je kan naar een alpina b8 pan maar die zint mij niet echt, verder is er de optie dry sump. Dat is weer een erg prijzige optie...
Ik ben nu aan het kijken naar de z8 pan die heeft namelijk wel een rear sump. Of gaan we toch zelf maken?
Dat zijn allemaal van die vragen die we nu onderzoeken.
Verder neig ik naar KMS en een vanos delete, omdat het toch een beetje een achilleshiel is van het geheel en voor circuit gebruik niet heel veel toevoegt.

( vanos is toch met name een emissie grapje begreep ik van de geleerden)

Nou ja veel is er nog niet te melden.. eerst meer huiswerk doen!!!! Maar het is eerder gedaan, en beloofd veel goeds. Met een set fatsoenlijke headers en een KMS zit je toch al aan de erg gezonde kant van 400pk en 500nm... dat heeft de body gewoon nodig.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!

Bericht door WJ » 09 sep 2013, 10:42

:clap:

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!

Bericht door Robin Hartog » 09 sep 2013, 10:48

:crazy:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!

Bericht door Peric » 09 sep 2013, 10:52

Gaaf Frank! Succes met het uitdokteren..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!

Bericht door GTRene » 09 sep 2013, 11:32

:clap: geweldig :D

idd wel vaker gezien hele mooie oplossingen voor voor die vanos delete, ook dry sump maar kan idd prijzig zijn, wellicht handiger om een passende carterpan met een goed schotten system te vinden/maken, alhoewel jij raced er alleen mee en je beter uit bent met dry-sump maar heb daar totaal geen verstand van :mrgreen:

prachtig in elk geval zo'n V8 en past wel bij die bat mobiel.

alpina b8 pan dan moet je ook die pomp e.d. gebruiken...en eventueel ook die motorsteunen e.d. heb ik er ook allemaal onder zitten :mrgreen:

http://www.thealpinaregister.com/downlo ... 6%20b8.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!

Bericht door GTRene » 09 sep 2013, 11:58

ik heb zoiets ook al eens gezien in een Z3 met delete vanos, deze lijkt heel mooi/strak, zag ook van VAC ofzo zo'n kit maar ben je zo 1.000,-euro verder...

weet niet wat onderstaande kit is? maar lijkt wel strak.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur!!!

Bericht door Frank280zx » 09 sep 2013, 12:02

Rene !! dat is nu handig! heb jij een foto van de onderkant van je auto? lees de oliepan ?
Ik vind de alpina motor nl wat ver naar voren liggen.
Maar inderdaad dit gaat weer geld kosten :S

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1985
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door Hitz » 09 sep 2013, 12:31

:clap:

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door Frank280zx » 09 sep 2013, 12:45

dinan_suspension2.jpg
dinan_suspension2.jpg (190.11 KiB) 2897 keer bekeken
De oliepan van een z8 is een goede optie als ik het zo bekijk.. maar goed de prijzen maar naast elkaar leggen

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door GTRene » 09 sep 2013, 13:04

bij mij is ie aardig ver naar achter met die alpina pan en dus vervalt dan sowieso die stuurbekrachtigingskoeler die jij gebruikt, dan zou je meer naar zoiets van de Z3M toe moeten die voor de radiateur zo'n pijpje heeft rondlopen.

zal ff kijken bij mijn foto's voor die alpina pan e.d., zag op een andere site dat bv deze een pan maken (dry sump denk) en via VAC ook maar dan ben je ook weer 1.000,-euro verder, maja een Alpina carter e.d. ben je wat meer voor kwijt.

Afbeelding

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... M5-v8-(S62" onclick="window.open(this.href);return false;)-swap

Kan helaas geen foto's meer vinden, had destijds heel wat verzameld qua overzicht tussen M62 en de Alpina B8 e.d. maar lijkt weg te zijn allemaal :hmmm:

vond nog wel op het net een overzicht foto (ik had er aardig wat maja...foetsie) tussen de M62 en de Alpina B8 carter en pomp, weet niet of de S62 (had ik ook foto's van maja ook foetsie) net zo'n pan heeft?

Afbeelding

edit, nice picture van die Z8, ik zal weer beginnen met opnieuw opbouwen van foto's ivm conversies e.d. :D

deze Z8 komt er dus bij, die kende ik niet qua carter.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door Frank280zx » 09 sep 2013, 13:31

Eerste foto ken ik al ja.. ik neig ook naar zelf een 'RMRmotorsport' dry sump te gaan maken. want dat is de mooiste methode om hem laag en ver naar achter te krijgen. De aplina optie is geen optie dat blok kan nog zeker 10cm naar het schutbord.. en ik heb geen ruimte door mijn radiator voor..
En voor racen is dry sump gewoon het beste!

As we speak is Nathan van NGine bezig met de pan te lichten om eens te kijken wat de staat is!

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door GTRene » 09 sep 2013, 13:36

hier een foto sessie van iemand die een M60 in een e36 bouwt en lijkt me ook dat die een alpina carter gebruikt? al lees ik daar zo niet van, maar lijkt wel zo, lijkt ook aardig ver naar achter te zitten, zie ook ruimte tussen stuurhuis en blok.

http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatf ... -_E36.html" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: 10cm verder naar achter? don't know :D das best veel.

eneuh je radiateur, vergeet niet dat je straks 2 cilinders korter uit bent qua lengte naar voor :D
je houd nog ruimte over ;-)

maar dry-sump lijkt me idd beter in een race situatie en ben je vrijer met schuiven e.d. :df:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door GTRene » 09 sep 2013, 13:39

zoiets van VAC ziet er ook best goed uit

http://www.vacmotorsports.com/catalog/v ... mp-pan.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22502
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door Niels » 09 sep 2013, 17:24

Goed plan :crazy:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door Peric » 09 sep 2013, 21:48

Frank280zx schreef:Foto[/attachment]

De oliepan van een z8 is een goede optie als ik het zo bekijk.. maar goed de prijzen maar naast elkaar leggen
Zo te zien is het subframe niet standaard Frank..

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door GTRene » 09 sep 2013, 22:12

heb nu meerdere foto's gezien van de Z8 maar denk niet dat je dara mee weg komt ivm bv dat kruis onder de motor daar? en dan zit je denk nog met de pomp e.d. zal denk allemaal anders zijn :D

dry sump zal denk idd de makkelijkste en wellicht ook goedkoopste oplossing zijn als je het blok laag en naar achter wil hebben en je er ook nog eens mee racet :D

In Nl rijd/reed er toch ook zo'n drifter mee met z'n M5 motor in een andere carros? wellicht heeft die wat leuke tips/uitkomsten, als ie die dwarskrachten allemaal aankan zal het wel aardig goed zitten denk :D

joast
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 mar 2013, 15:41

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door joast » 09 sep 2013, 23:09

dat is team brabo

http://www.teambrabo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door GTRene » 10 sep 2013, 10:23

die kan ook idd, zie dat hun een e34 M5 carros gebruiken met S62 maar lijkt mij een gewoon carter? zie foto>

Afbeelding

ik dacht meer aan (heb hem gevonden) Remo Niezen maar das een e30 met M5

http://www.remmo-autosport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

dat vliegwiel en koppeling :kikker:

Afbeelding

Afbeelding

hij heeft daar dus dry-sump in>

Afbeelding

vanaf hier hele opbouw met veel foto's

http://www.driftforum.nl/forum//index.p ... 128&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door InjectTheVenom » 10 sep 2013, 11:02

Geweldig, met deze motor komt de auto pas echt helemaal tot zijn recht dit gaat een dik monster worden :thumbup: Veel succes gewenst met het vinden van werkbare aanpassingen!

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer seizoen voorbij een nieuw avontuur s62

Bericht door Frank280zx » 10 sep 2013, 11:59

De z8 pan zou best passen, dat subframe is overigens standaard z8, maar afgezet tegen de kosten van zo een pan met pomp etc is een dry sump al niet zo gek veel duurder meer. (rond de 2000 voor een pan en pomp etc)
Dry sump is wel veel beter! Naast het punt dat de standaard oliepomp weleens de neiging heeft te ontploffen, smeert het veel beter!
En ik kan dan het blok maximaal in het schutbord schuiven.
Ik heb een lead op een compleet systeem dus even duimen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten