Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 02 sep 2013, 10:35

De afgelopen weekenden lekker bezig geweest aan de M3. De auto heeft nu 140 000 km op de klok dus wilde ik preventief de lagers vervangen en verder inspection 2 uitvoeren. Ook waren er nog wat andere kleine problemen zoals een lekkende stuurbekrachtiging leiding. Het werk viel alleszins mee, buiten dat het gewoon veel werk is zat alles gelukkig mee, het enige nadeel / voordeel is dat de lagers er echt als nieuw uitzagen, maar toch gewoon vervangen voor de verbeterde BMW rood / blauw lagerschalen.

De versnellingsbak en diff olie ook vervangen, diff olie was nog als nieuw, bak olie wel wat aan de donkere kant. Na alles gedaan te hebben en de motor ter controle gestart te hebben begon de druk sensor aan de zijkant van het blok te lekken, dus deze ook gelijk vervangen.

Verder wil ik binnenkort bij Bas Roos een afspraak maken om kleppen te stellen en hem verder af te stellen, hij loopt erg rijk en wat onrustig stationair als we hem uitlezen geeft hij af en toe een storing op de lambda, betere foto's volgen
Bijlagen
IMG-20130831-WA001.jpg
IMG-20130831-WA001.jpg (92.36 KiB) 4756 keer bekeken
IMG-20130831-WA000.jpg
IMG-20130831-WA000.jpg (65.69 KiB) 4756 keer bekeken

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door 328Ti » 02 sep 2013, 10:37

Goed bezig M3 Duif,

De bak is wel aardig onder de olie. Toevallig lekkend ATF potje?


Gr Jans

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 02 sep 2013, 10:54

Ja de olie was van de stuurbekrachtiging, gelijk aangepakt en weer netjes schoon gemaakt

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 03 sep 2013, 19:28

Vandaag de eerste meters in de auto gemaakt, ik vond de auto altijd vrij traag maar dat dacht dat dit kwam omdat mijn dagelijks vervoer een 535d is en mijn fun auto een dikke evo 8 was, maar vandaag was de M3 echt bloedsnel.

Ik weet niet hoe het komt dat er zo een verschil in zit, ik denk de bougies en de olie er zat 10w60 in en nu 5w40, ik zou het anders ook niet kunnen verklaren?

Ook nog wat foto's gemaakt, de auto is nu niet echt schoon
Bijlagen
IMG-20130903-00212.jpg
IMG-20130903-00212.jpg (345.4 KiB) 4605 keer bekeken
IMG-20130903-00211.jpg
IMG-20130903-00211.jpg (341.62 KiB) 4605 keer bekeken

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6229
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door matthyssie » 03 sep 2013, 20:13

Erg mooie wagen! Is dat Madeiraviolet?

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 03 sep 2013, 21:05

nee is daytona violet, op de foto lijkt hij erg paars maar is in het echt iets donkerder

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door GTRene » 03 sep 2013, 21:13

wel zonde van die lagers....als je dat van te voren wist zou ik ze mooi laten zitten, ik denk dan maar mooi op elkaar ingewerkt en met nwe lagers moet dat eerst weer in 'slijten' .

Ik las laatst ook ergens dat je dat ATF? potje ook moet wisselen om de zoveel? of in elk geval beter, daar zit schijnbaar ook een filter oid in, nooit over nagedacht eerder :D

als ik ooit een een nieuw stuurhuis nodig zou hebben (koop dan een echt nwe) dan komt er ook zo'n nieuw potje e.d. in :D

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door markm » 04 sep 2013, 07:41

GTRene schreef:wel zonde van die lagers....als je dat van te voren wist zou ik ze mooi laten zitten, ik denk dan maar mooi op elkaar ingewerkt en met nwe lagers moet dat eerst weer in 'slijten' .

Ik las laatst ook ergens dat je dat ATF? potje ook moet wisselen om de zoveel? of in elk geval beter, daar zit schijnbaar ook een filter oid in, nooit over nagedacht eerder :D

als ik ooit een een nieuw stuurhuis nodig zou hebben (koop dan een echt nwe) dan komt er ook zo'n nieuw potje e.d. in :D

helaas kun je dat van te voren niet weten.
en als de boel toch los is, kun je vioor dat geld net zo goed nieuwe dr op zetten.

Maar wat is de reden voor de 5w40 olie?

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 04 sep 2013, 09:29

voor de olie is het denk ik een eeuwenoude discussie, ik stop er in wat voorgeschreven staat, de 10w60 vind ik voor waar ik de auto voor gebruik te dik.

De lagerschalen zelf zijn de kosten niet en er zat toch al een modificatie op. Ik vind het nu wel een lekker gevoel, ik kan hem nu gerust tot 7300 doorhalen voorheen durfde ik dat toch niet

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3096
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door 328Ti » 04 sep 2013, 19:17

GTRene schreef:wel zonde van die lagers....als je dat van te voren wist zou ik ze mooi laten zitten, ik denk dan maar mooi op elkaar ingewerkt en met nwe lagers moet dat eerst weer in 'slijten' .

Ik las laatst ook ergens dat je dat ATF? potje ook moet wisselen om de zoveel? of in elk geval beter, daar zit schijnbaar ook een filter oid in, nooit over nagedacht eerder :D

als ik ooit een een nieuw stuurhuis nodig zou hebben (koop dan een echt nwe) dan komt er ook zo'n nieuw potje e.d. in :D
De lekkage komt door de sluitingen. Als je daar wat aandacht aan schenkt en nieuwe klemmen erop zet stopt de lekkage

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door ///Joost » 05 sep 2013, 15:37

328Ti schreef:
GTRene schreef:wel zonde van die lagers....als je dat van te voren wist zou ik ze mooi laten zitten, ik denk dan maar mooi op elkaar ingewerkt en met nwe lagers moet dat eerst weer in 'slijten' .

Ik las laatst ook ergens dat je dat ATF? potje ook moet wisselen om de zoveel? of in elk geval beter, daar zit schijnbaar ook een filter oid in, nooit over nagedacht eerder :D

als ik ooit een een nieuw stuurhuis nodig zou hebben (koop dan een echt nwe) dan komt er ook zo'n nieuw potje e.d. in :D
De lekkage komt door de sluitingen. Als je daar wat aandacht aan schenkt en nieuwe klemmen erop zet stopt de lekkage
Opmerking van Rene is wel een goede. Ik heb mijn ATF potje ook vervangen. Er zit inderdaad een filter in, en waarschijnlijk is het potje nog het originele af fabriek. Kost iets van 25 euro, maar dan is wel weer alles vers en nieuw.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 05 sep 2013, 16:56

Wat ik kon zien waren het de slangklemmen die het begeven hebben, ik zal bij de volgende beurt eens het potje vervangen.

Waar ik nu nog wel naar op zoek ben is de kunststof onderkap en de kunststof kap in de wielkappen, dus als iemand weet waar ik dit kan kopen graag

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 07 sep 2013, 18:34

Vandaag eindelijk de originele radio binnen gekregen die in de auto hoort, volgend weekend maar eens inbouwen, kan eindelijk de aftermarket rommel er uit!
Bijlagen
IMG-20130907-00215.jpg
IMG-20130907-00215.jpg (278.5 KiB) 4336 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Tim N » 07 sep 2013, 20:27

Ook gaaf. Haalt het dash echt op als je alles in dezelfde kleur en soort knopjes hebt

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 08 sep 2013, 17:51

Na het zien van de witte M3 zijn mooi opgepoetste motorruimte moest die van mij er ook aan geloven. Ik heb de meguiars engine clean en engine dressing gebruikt. Ik vind het altijd wel link om water te gebruiken bij de electronica maar het vuil liet goed los, een paar plekje moet ik nog een keer bijwerken.

Verder ook nog met het leer bezig geweest, het leer is nog goed maar zeker op de achterbank erg hard geworden en zal dus kunnen scheuren als er niks aan gedaan wordt. Ik heb het eerst meet een leer cleaner schoon gemaakt en daarna in het vet gezet. Het invetten moet ik denk ik nog wel een paar keer herhalen
Bijlagen
IMG-20130908-00219-1.jpg
IMG-20130908-00219-1.jpg (293.15 KiB) 4267 keer bekeken
IMG-20130908-00220.jpg
IMG-20130908-00220.jpg (302.71 KiB) 4267 keer bekeken

markm
Berichten: 816
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door markm » 09 sep 2013, 07:25

hij is mooi schoon geworden onder de kap zeg.
hoe werkt dat met die engine dressing?

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 09 sep 2013, 12:32

De engine dressing is echt super simpel, spuit je er gewoon op als de motor schoon is, dan laten trekken en de restanten afvegen.
Ik had het grootste vuil al een keer eerder weg gehaald en nu met de engine clean was alles goed vet vrij te maken.

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio (Radio inbouw )

Bericht door M3 Duif » 08 okt 2013, 11:08

Ik ben eindelijk begonnen aan de inbouw van de originele radio. Er zat een moderne radio in en dat vind ik echt geen gezicht, vol goede moed begonnen aan de inbouw niet wetende welk drama me te wachten stond.

Na alles uit elkaar gehaald te hebben kwam ik er achter dat echt de grootste prutsers ooit de vorige radio ingebouwd hadden. Overal in de originele bedrading geknipt, tv tuners er in en nog meer van dit soort rommel. Ik denk dat er zeker een 40 kg aan rommel in zat.

De auto heeft nu nauwelijks stroom verlies maar met zoveel rommel is het wachten op ellende, de hele dag bezig geweest om alles weer terug te bouwen, nog niet klaar maar we komen er wel!
Bijlagen
IMG-20130928-WA005.jpg
IMG-20130928-WA005.jpg (79.23 KiB) 3971 keer bekeken
IMG-20130928-WA002.jpg
IMG-20130928-WA002.jpg (76.16 KiB) 3971 keer bekeken
IMG-20130928-WA001.jpg
IMG-20130928-WA001.jpg (90.95 KiB) 3971 keer bekeken

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Vlokmans » 08 okt 2013, 11:32

Lekker opruimen en nog lekkerder weggooien. 40kg er uit is best netjes...... :duh:

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door InjectTheVenom » 08 okt 2013, 15:39

Goedkope troep en nog goedkopere installatie :duh: Je hebt in ieder geval wel eer van je werk, alles na testen op werking in verse linnentape wikkelen en het kan er weer tegen. Originele radio staat hem veel beter dan zo'n goedkoop aftermarket gevalletje.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Robin Hartog » 08 okt 2013, 15:40

Zo, lekker bezig.. 40kg minder ga je wel voelen denk ik zo...

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Erik K. » 08 okt 2013, 15:59

Vermoed dat het feit dat de motor beter loopt en qua vermogen beter aanvoelt voornamelijk te maken heeft ivm nieuwe bougies en door verse olie en zozeer doordat je nu 5W40 gebruikt ipv 10W60.

Persoonlijk zou ik de 10W60 blijven gebruiken zeker na het zien van de, als nieuw uitziende, gebruikte lagers. Dat is een teken dat de 10W60 olie z'n werk goed heeft gedaan. Bij de 5W40 olie mag je dat natuurlijk ook verwachten, maar is afwachten.

Dat je lagerschalen rood / blauw zijn heeft volgens mij niet te maken dat het verbeterde lagerschalen zijn, die kleuren hebben met de pas-maat te maken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Niels » 08 okt 2013, 16:06

Goed bezig :thumbup: Ziet er voor de rest netjes uit, dus gezond maken en koesteren :D

M3 Duif
Berichten: 188
Lid geworden op: 17 jul 2013, 16:00

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door M3 Duif » 09 okt 2013, 09:56

Vermoed dat het feit dat de motor beter loopt en qua vermogen beter aanvoelt voornamelijk te maken heeft ivm nieuwe bougies en door verse olie en zozeer doordat je nu 5W40 gebruikt ipv 10W60.

Persoonlijk zou ik de 10W60 blijven gebruiken zeker na het zien van de, als nieuw uitziende, gebruikte lagers. Dat is een teken dat de 10W60 olie z'n werk goed heeft gedaan. Bij de 5W40 olie mag je dat natuurlijk ook verwachten, maar is afwachten.

Dat je lagerschalen rood / blauw zijn heeft volgens mij niet te maken dat het verbeterde lagerschalen zijn, die kleuren hebben met de pas-maat te maken.
Wat ik heb gelezen zijn de olie kanalen dunnen van een 3.0 vandaar de 5W40, verder ziet de M3 geen circuit en hoogstens is een paar keer goed doortrekken. Mijn ervaringen met de 5w40 zijn goed, ook de olie blijft iets lager op temeperatuur

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43225
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Groot onderhoud E36 M3 Cabrio

Bericht door Arthur » 09 okt 2013, 11:37

Ja, dat denk ik ook wel... Als je het zo in de hand hebt liggen :roll: :wink:
Robin Hartog schreef:Zo, lekker bezig.. 40kg minder ga je wel voelen denk ik zo...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fedmas, k33z, MarcH, Rob33 en 8 gasten