Doe jij wel eens een goede daad?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Luco

Re: Doe jij wel eens een goede daad?

Bericht door Luco » 05 sep 2013, 15:51

Erik dB schreef:
@Luco, doe es rustig man! Het is maar een forum, en een mening van iemand.
Ik ben rustig hoor, maar net wat dvh zegt het kan verkeren en veranderen, en dan zou je het ook een keer van de andere kant kunnen bekijken.
Maar opmerkingen als "onderklasse" en elke voedselbankbezoeker moet maar niet roken en zijn gsm wegdoen, vind ik ontzettend arrogante opmerkingen van iemand die niet weet hoe het is om elk dubbeltje te moeten omdraaien en je te melden bij de voedselbank, natuurlijk hebben we hier uitkeringen en allerlei toeslagen waar ik het ook niet mee eens ben omdat het sommige figuren te makkelijk gemaakt wordt om hun handje op te houden.
Maar er zijn wel degelijk ook schrijnende gevallen en die doe je met zulke opmerkingen wel tekort.

Maar goed, het zal wel.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 05 sep 2013, 15:57

25 jaar ofzo terug heb ik hier eens (?) 3 tientjes(fl) aan gespendeerd.

Goeie tekst ook. :angel:

dvh

Bericht door dvh » 05 sep 2013, 15:58

Robin schreef:25 jaar ofzo terug heb ik hier eens (?) 3 tientjes(fl) aan gespendeerd.

Goeie tekst ook. :angel:

:tooth:

JP

Bericht door JP » 05 sep 2013, 16:17

Appels voor het goede doel? Het moet niet gekker worden. De fruitoogsten van appels en peren vallen gigantisch tegen en dat zie je in de prijs ervan. Kiloprijs van een Jonagold of Conference peer gaan dik over de €3,- komen.
Je ziet ze nu al, 6 appeltjes op een schaaltje, bij de grote supermarkt. €2.99. Dit is dan tegelijk een kilo, want de nieuwe appels en peren zijn erg klein nu. Kun je nagaan wat de prijs de komende tijd nog gaat doen.
Ook groente wordt peperduur de komende tijd.

Luco

Bericht door Luco » 05 sep 2013, 16:23

Nou wij hebben nog nooit zoveel appels gehad :lollerdelol:

JP

Bericht door JP » 05 sep 2013, 16:30

....maak er een handeltje van ! Op de veiling zijn ze peperduur. :lol:

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 05 sep 2013, 18:11

Vorige week nog een scootmobiel van een oud vrouwtje in elkaar staan klussen midden op een druk zebrapad. Stuurknuppel was er af komen zetten, lag op zijn kop op het asfalt en werd dus geactiveerd waardoor de scootmobiel in een rodeo-achtig geval veranderde... :wheelchair:
Vrouwtje helemaal hulpeloos, flinke file, maar gelukkig kon ik het hele spul eenvoudig weer vastmaken. Gratis. :blink: Heb me trouwens verbaasd hoe sullig dat ding ontworpen was, mag er natuurlijk nooit zomaar af vallen.
Het dankbare vrouwtje gaf me wel een blij gevoel.... Als je echt mensen kunt helpen is dat fantastisch.

RVV

Bericht door RVV » 05 sep 2013, 18:54

Klopt kleine dingetjes, waarmee je mensen kunt helpen, dat is voor mij al een goede daad. Simpel voorbeeld, 2 meisjes op de fiets die een drukke weg moeten oversteken gewoon de ruimte geven, niet doorknallen omdat ik er recht op heb als verkeersdeelnemer, maar omdat ik die meisjes een veilige overgang gun. Een opstekende hand en een glimlach is mijn "winst".

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 05 sep 2013, 21:31

RVV schreef:Klopt kleine dingetjes, waarmee je mensen kunt helpen, dat is voor mij al een goede daad. Simpel voorbeeld, 2 meisjes op de fiets die een drukke weg moeten oversteken gewoon de ruimte geven, niet doorknallen omdat ik er recht op heb als verkeersdeelnemer, maar omdat ik die meisjes een veilige overgang gun. Een opstekende hand en een glimlach is mijn "winst".
Dit mogen ze er van mij instampen voor iedereen die zijn rijbewijs haalt!

Wat me overigens opvalt met mensen voor laten gaan is dat op de motor je veel vaker een bedankje ziet/hoort als met de auto. Geen idee waarom, maar misschien denken ze dat je juist op de motor hem er nog even voor langs knalt, en zijn ze je dan extra dankbaar als je stopt. :hmmm:

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 05 sep 2013, 21:51

Eric Z schreef:
RVV schreef:Klopt kleine dingetjes, waarmee je mensen kunt helpen, dat is voor mij al een goede daad. Simpel voorbeeld, 2 meisjes op de fiets die een drukke weg moeten oversteken gewoon de ruimte geven, niet doorknallen omdat ik er recht op heb als verkeersdeelnemer, maar omdat ik die meisjes een veilige overgang gun. Een opstekende hand en een glimlach is mijn "winst".

Wat me overigens opvalt met mensen voor laten gaan is dat op de motor je veel vaker een bedankje ziet/hoort als met de auto. Geen idee waarom, maar misschien denken ze dat je juist op de motor hem er nog even voor langs knalt, en zijn ze je dan extra dankbaar als je stopt. :hmmm:
Ja, dat valt mij ook altijd wel op. Ook in een file als je even een paar cm naar rechts of links gaat zodat ze er makkelijker langs kunnen; even een handje van 'danku!'.

Eric Z

Bericht door Eric Z » 05 sep 2013, 22:11

Robin Hartog schreef:
Eric Z schreef:

Ja, dat valt mij ook altijd wel op. Ook in een file als je even een paar cm naar rechts of links gaat zodat ze er makkelijker langs kunnen; even een handje van 'danku!'.
Dat was niet de manier waarop ik het bedoelde, maar zit wel een kern van waarheid in.

Ik doelde op de voetgangers die wanneer ze van mij mogen oversteken terwijl ik voorrang heb ik in de auto minder vaak een handje zie, en op de motor juist weer wel.

Overigens krijg je van mij ook een handje/duimpje/uitgestoken pootje als je als goede daad aan de kant gaat in de file.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 05 sep 2013, 23:11

@Eric Z:

Ah, verkeerd geïnterpreteerd. Maar jouw punt is me dan weer niet echt opgevallen, maar geloof je zo.

Met dat uitgestoken pootje moeten jullie motorrijders trouwens oppassen, ik dacht een tijd terug dat een motorrijden mijn auto wilde schoppen, gelukkig bedacht ik me op tijd dat hij misschien wel eens een bedankje bedoelde aan de auto achter mij. :mrgreen: Had ik hem toch bijna express dwars gezeten met de auto. :oops:

GTRene

Bericht door GTRene » 05 sep 2013, 23:24

of zoiets :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 06 sep 2013, 07:56

Nog even over die voedselbanken.
Het merendeel van de mensen die daar komen is het hun schuld niet, wordt gezegd.
Daar kan ik inkomen. En dat zal ook .

Maar: mensen die(hier en daar) klagen over het bureaucratische ysteem, Den Haag, subsidies, medelanders, graaicultuur, kortom een deel van de maatschappij wat hun niet zint, worden vaak hier(en in 't algemeen) terechtgewezen dat men niet moet zeuren dat 't altijd aan 'n ander ligt behalve hunzelf....doe er zelf wat aan en lig niet te zeuren. Ofzo.

En dan weer terug naar de eerste alinea...

Dus.

:coffee:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 sep 2013, 08:17

Ben ik het niet mee eens. Ze moeten leren dat ze geen voorrang hebben op bepaalde plekken! Ik zeg en heb mijn kinderen geleerd dat ook al geeft een vriendelijk iemand jou hier voorrang, je hebt het niet. Komt er in tegenovergestelde richting iemand aan die het niet door heeft of ff niet op zit te letten dan weet je het wel... Dus waar ze geen voorrang hebben laat ik ze ook niet voorgaan. Voor je het weet denken ze dat het zo hoort en dan stopt de volgende net even niet.
Eric Z schreef:

RVV

Bericht door RVV » 06 sep 2013, 09:34

Arthur wel mee eens hoor, maar in desbetreffende situatie was het iets anders. Er stond een file in beide richtingen voor de stoplichten. Auto's stonden stil of reden heel langzaam. Die meisjes de ruimte geven was niet zo heel spannend. Wel weer opvallend dat ik het moest doen terwijl een ander er "schijt" aan heeft.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 sep 2013, 09:47

Was ook meer richting Eric Z mbt het "erin stampen".

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 06 sep 2013, 15:38

Eens met Tom. We leven in één van de rijkste landen ter wereld en ik ben ervan overtuigd dat iedereen redelijk gelijke kansen heeft in dit land. Wie er echt wat van wil maken kan dat, als je maar hard genoeg doorzet. Ik heb ook een opleiding van niks maar nu wel een goed lopend bedrijf na 7 jaar hard werken. En het is niet dat ik geniaal ben. Je kunt meer dan je denkt. Een tijdje geleden zag ik nog zo'n zielig geval op de TV met een huilverhaal dat hij geen geld had om zijn familie in het buitenland te bezoeken. Wel een dikke plasma op de achtergrond aan de muur hangen.

Ik denk dat we soms wat meer terug naar de basis moeten en leren dat je moet inleveren of harder werken als je uit de shit wilt komen. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen leven maar vergeten dat snel. Die rotbank moet die torenhoge hypotheek van mij maar deels overnemen, dat soort geneuzel. En natuurlijk vergeten dat ze zelf hun handtekening hebben gezet onder die offerte. Altijd afschuiven, nooit eens kritisch in de spiegel kijken. Calimero-gedrag. De zieligheidsindustrie in Nederland (met daarop volgend wat politieke linkse opportunisten) varen er wel bij. Nog maar meer nivelleren. Als we een puinhoop van ons leven maken, dan red de overheid ons wel weer met een zak geld, subsidies en toeslagen. Hou toch op... de verschillen moeten juist veel groter worden tussen de onderkant en werklozen en de werkenden. Wat van je leven proberen te maken moet lonen.

Natuurlijk zijn er altijd gevallen waarbij je er niets aan kunt doen. Hierbij denk ik dan vaak aan medische zaken. Mensen die ziek worden. Zakelijk doe ik hier wel wat aan. We hebben een geestelijk gehandicapte jongen als 'stagiair' een half jaar mee laten lopen. Die jongen vond dat prachtig. We hebben een tijdje geleden meegewerkt aan een Make a Wish voor een zieke jongen hier in de buurt. Ik heb net weer wat sponsoring toegezegd voor een jongetje van 8 die kanker heeft en in de VS behandelt moet worden en dus geld nodig heeft. Dat soort dingen vind ik goed.

Privé probeer ik in mijn omgeving mensen te helpen waar nodig, zolang het maar 'persoonlijk' is. Afgelopen weekend liepen we in de stad en kwamen we een verdwaald meisje van 5 tegen wat haar ouders kwijt was. Kindje op sleeptouw genomen, half uur lang kris kras de stad doorgelopen tot we haar ouders weer vonden. Die waren erg ongerust en daarna natuurlijk heel opgelucht en blij. Goede daad van de dag weer gehad. :) Maar als het onpersoonlijk wordt, dan zal ik nooit machtigingen tekenen voor eoa. goed doel of een random actie op Giro 555. Ooit eens meegewerkt aan een actie om geld in te zamelen voor die Tsunami ramp. Hebben we met 3 dagen keihard werken 32.000 euro binnengehaald voor Giro 555. Lees je daarna dat er 150 miljoen is binnengekomen daar, een groot deel na lange tijd nog steeds niet was besteed en een heel groot deel aan corrupte strijkstokken is blijven hangen. Tja, dat is dan even een koude douche zeg maar.

Dus de 'echte' slachtoffers probeer ik te helpen waar mogelijk. Maar klagende mensen aan de onderkant van de samenleving die door scheiding, dure huizen, verloren banen oid. krap zitten, daar heb ik minder medelijden mee. Gewoon zorgen dat je er weer bovenop komt, dat kan best in dit land. We zijn te verwend geraakt. En daarnaast, zoals Tom ook aangeeft, betaal ik kapitalen aan de belastingdienst waarvan een groot deel weer naar die zieligheidsindustrie gaat dus vind dat ik wel genoeg (of eigenlijk veel te veel) bijdraag op dat gebied.

Robin

Bericht door Robin » 06 sep 2013, 15:45

*applaus*

:bloemetje:

(mijn vrouw komt uit 'n Zuid Amerikaans land waar 't er vroeger niet al te rooskleurig uitzag en nu is 't ng niet bepaald zoals West Europa, maar had zich wel opgewerkt als accountant/chef met 20 man onder zich, dus ja de gemiddelde NL loser moet zich diep en diep schamen en de medelander die hier zielig naartoe komt en 'n grote bek, nog meer)

Eric Z

Bericht door Eric Z » 06 sep 2013, 16:51

Arthur schreef:Was ook meer richting Eric Z mbt het "erin stampen".
Uiteraard moet de situatie het toelaten, maar dat iedereen er in iedergeval rekening mee houd. Kinderen zijn heel onvoorspelbaar in het verkeer. Dus zeker in woonwijken als ik zie dat ze staan te wachten mogen ze van mij voorgaan. Kids die daareentegen zo de straat over steken en overal schijt aan hebben rem ik niet eerder voor dan nodig, maar meestal zijn die al een stuk ouder met oortjes in of telefoon voor hun neus.

Robin Hartog schreef:@Eric Z:

Ah, verkeerd geïnterpreteerd. Maar jouw punt is me dan weer niet echt opgevallen, maar geloof je zo.

Met dat uitgestoken pootje moeten jullie motorrijders trouwens oppassen, ik dacht een tijd terug dat een motorrijden mijn auto wilde schoppen, gelukkig bedacht ik me op tijd dat hij misschien wel eens een bedankje bedoelde aan de auto achter mij. :mrgreen: Had ik hem toch bijna express dwars gezeten met de auto. :oops:
Haha, dat kan ik me voorstellen, maar meestal zijn ze bezig met rem/koppeling als er een pootje uitgestoken word.

Plaats reactie