De doe het zelver...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

De doe het zelver...

Bericht door GTRene » 27 apr 2007, 14:36

Hebben jullie dat nu ook wel eens, denk je eindelijk van ooow dat wordt appeltje eitje een makkie en dan loopt het toch tegen...

Zo wilde ik vandaag mijn Hartge een beurtje geven en hem verwennen met frisse Motul 20w/60 Lemans 300V 100% syntheet...

Ik keek eens onder de auto en dacht hey, hoef je auto niet eens op te krikken, en de aftap plug zat erg makkelijk aan de zijkant dichtbij, dus dacht, mooi, geen olie in mijn mouw zoals wel eens vaker gebeurde...voor de zekerheid legde ik toch een krantje eronder en een opvangbak(oud 5 liter vaatje uitgesneden) eronder..ik draai de plug los en alles verliep goed, dus niet plug in die opvangbak en vissen naar dat ding in smerige olie...
Zover zo goed..ik kijk een tijd en zie de oliestroom al minderen en had dop er al af en meetstaaf eruit...dus dacht ooooooow dat past mooi in die bak dus doe ff wat anders en ff weer controleren, ow dat gaat goed zo..

5 min later weer kijken :shock: aaaaaaaaaaah alle olie erover heen!! wat bleek ik had geen rekening gehouden met de olie koelers enzo er ging ook totaal 7,5 liter olie op...dus minstens een liter van die troep over de garage vloer aaaaaaaaaarrghhh veel kranten erop en daarna schoonmaken met peut enzo..pfff wat een smeertroep terwijl de rest zo perfect liep :cry: maar goed, dat was ook de enige blamage veel olie gesmeer...
Nieuwe Olie is super! hij loopt meteen nog mooier :lol: en dat oude olie filter zag er niet uit, dus werd schijnbaar tijd! anyway ff laten draaien weer meten en bijvullen weer draaien en meten en yep, er ging minstens 7,5 liter Motul in...maar goed dat ik 10L besteld had voor wat reserve :lol:

Wim jij hebt vast ook leuke klassieker verhalen met hete onderdelen enzo haha...had ik vroeger wel eens aan de uitlaat of iets vast draaien of los draaien op een rotplek hele hand en arm beschadigd of los aaaargh :D

Wouter81
Berichten: 9434
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 27 apr 2007, 14:41

Ach, een maatje van me wou een tijdje terug de olie van zijn motor verversen. Mooi de aftapplug losgedraaid onderaan het carter, netjes alle olie eruit laten lopen en toen nieuwe olie erin gegoten... :)

...alleen was hij vergeten de aftapplug weer terug te plaatsen. :lol:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 27 apr 2007, 14:43

Wouter81 schreef:Ach, een maatje van me wou een tijdje terug de olie van zijn motor verversen. Mooi de aftapplug losgedraaid onderaan het carter, netjes alle olie eruit laten lopen en toen nieuwe olie erin gegoten... :)

...alleen was hij vergeten de aftapplug weer terug te plaatsen. :lol:
:lol: daar ben ik ook wel eens bang voor, en check altijd nog eens extra maar dan nog kun je iets vergeten...das wel balen haha.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 apr 2007, 14:56

Handig om van te voren te weten hoeveel er in zit :lol:

Maar goed, toen ik nog op zeeschepen werkte was ik ook beroemd om mijn kwaliteiten, namelijk naast dingen stuk maken met sleutelen een zo groot mogelijk oppervlak onder de olie smeren, bij voorkeur als het net geverfd was :lol: :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 27 apr 2007, 15:09

Stuurbekrachtiging inbouwen en halverwege op paasdag erachter komen dat het koppelstuk naar de stuurkolom verschilt. 170 km verderop een jongen bereid gevonden om de sloop voor ons open te gooien en op de weg terug een lekker muesli reep opgesmikkeld die me 10 minuten later duur kwam te staan vanwege m'n allergie.

Acs shortshifter omgooien. Klusje van niets? Tenzij je het nog nooit eerder hebt gedaan en het weer plotsklaps van zonnig warm naar koud, bewolkt en natte sneeuw omslaat. Dat heb ik geweten! :lol:

Remconversie? Geen verstand van remmen maar gelukkig heb ik een kleine broer die dat wel kan. Laat nu net bij de tweede klauw de nippel afbreken. :lol:

Kan wel eeuwen doorgaan met sleutelbloopers. Vandaar dat ik dit keer alles aan Bas Roos heb overgelaten. Hebben Tommy en Joy het ook weer wat rustiger. Heb namelijk de gewoonte even met de overburen te kleppen wanneer we met z'n allen zouden moeten sleutelen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 apr 2007, 17:37

Brommer (Honda CD50/70):

GF van destijds maakte het uit. Dus ik dacht: 's middags mooi wat extra tijd over om blokje te wisselen voor vakantie over 2 weken naar Engeland. :twisted:

Er zat een mooi 50 cc blokje met 72cc kop op de CD, met snelle nokkenas en de hele teringzooi, zonder kickstart, maar voor vakantie leek het me relaxter om het originele C70 blok van mijn winter C-tje te pakken. Semi automaat, meer trekkracht, zuiniger, betrouwbaarder en origineel, dus in UK makkelijk aan onderdelen komen. Daarnaast heeft dat blok kickstart, wel zo handig met volle bepakking.

Zo gezegd zo gedaan, in een paar minuten tijd was het CD blok los en begon ik aan montage van het C blokje. Kwartier later ketting erom en even testen of de tandwielverhouding wel ok was. Omdat het semi automaat was (hint hint to myself didn't work) liep ik links van de brommer om hem aan te duwen. Je geeft dan een schop tegen de schakelpook en dan doet 'ie het doorgaans direct.

Dat klopte

Blok sloeg VOLGAS aan, meteen een wheely, terwijl ik er links naast liep, dus met brommer en al vloog ik volle pijp de heg van de buren in!!!!

DAMN, voor het eerst sinds lange tijd tranen!! Mijn vakantie, mijn mooiste brommer!!! Had ik hier zo hard voor gewerkt??? ex-GF was ik allang vergeten :lol:

Hele voorkant krom, pas gemoffelde tank vol krassen.

Heg had niks! :evil:

Moraal van het verhaal: Controleer altijd je gasschijf in je carburateur! Hij kan er op 2 manieren in: goed. Of volgas. 8)

------

Met de auto ook een leuke. Samen met Niels Kroeze.
Omdat we ooit eens velgen gewisseld hadden met onze Volvo 360's toen mijn blok stuk was hadden we de velgen niet zorgvuldig vastgedraaid. Paar maanden later gingen we motorblokken uitwisselen. Niels had blok gewisseld in stroe en was vanaf daar naar schoonebeek gereden. Daar haalde ik de auto vervolgens op. En 500 meter daarna viel de auto links voorover en zag ik mijn linker voorwiel tegen een boom knallen en die vloog zo vlak voor/over 2 fietsende meisjes de sloot in.

Moraal van dit verhaal: Al moet je je auto 1 meter verplaatsen in 1 jaar tijd, draai ALTIJD je wielbouten goed vast.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 27 apr 2007, 18:47

Ik heb in mijn leven bij anderen ook al 3x een wiel zien uitrollen van een auto af :shock: indeed scary it is :?

Zo was ik in mijn jonge jaren ook eens bezig in m'n pa z'n garage met een gasinstallatie in mijn auto(die zat al in die bak en lekker goedkoop tanken) en ik moest de verdamper reviseren,nwe membraam en pakkingen enz enz, dus had een complete set huis liggen daarvoor.
In m'n pa z'n garage was het altijd vol met allerlij bakspullen enzo want hij was vroeger ook bakker geweest haha dus weinig ruimte in de garage en ik stal alles uit bouw die verdamper uit de auto en haal hem helemaal uit elkaar netjes georderd en de nwe pakkingset enzo ook allemaal bij die andere zooi gelegd, affijn na wat uurtjes later en goed cleanen en super in elkaar gezet(dacht ik) en het was een heel karwei die verdamper in de auto te zetten, moest veel gedemonteerd worden om erbij te kunnen... starte ik de auto en hoorde ssssssssssssssss aaaaaaaaa :shock: :roll: keek onder de motrokap de hele verdamper bevroren :lol: :shock: dacht huh? was dat nu...keek ik op de vrieskast die daar ook stond lag daar nog 1 pakking ergens half tussen die ik vergeten was omdat die niet op de plek lag waar die hoorde te liggen! dus moest ik alles weer uit elkaar halen!! aaaaaaaaarggghhh nwe NL woorden uit kramend :roll:


Moraal van het verhaal, maak veel vrije ruimte en orden je matteriaal en let er op dat je alle onderdelen bij elkaar houd :idea:

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 27 apr 2007, 21:58

Heb eens een verkeerd oliefilter meegekregen.
Gelukkig dat ik het merkte bij het stationair draaien van de motor.

Vond het zo vreemd het tikken van de hydrostoters hield niet op.

Hoef je niet te vertellen hoe 4L olie in een motorruimte eruit zit.... :evil:
Voordeel, roesten ?
Denk dat er ergens nog op een sloop een golf 2 TD staat met een super gave motorruimte, geen spatje roest.
:roll:


Heb zelf eens in 20sec een Glader naar zijn grootje geholpen.
Hoe doet er niet meer toe......maar erg slim was het niet.
Schade 1800 gulden.
:oops:

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Re: De doe het zelver...

Bericht door Wim te Riet » 27 apr 2007, 22:49

GTRene schreef:Hebben jullie dat nu ook wel eens, denk je eindelijk van ooow dat wordt appeltje eitje een makkie en dan loopt het toch tegen...

...

Wim jij hebt vast ook leuke klassieker verhalen met hete onderdelen enzo haha...had ik vroeger wel eens aan de uitlaat of iets vast draaien of los draaien op een rotplek hele hand en arm beschadigd of los aaaargh :D
Hou op, schei uit! :)

Laatst nog: 'even' de cilinderkop van de Morris weer monteren. Netjes een momentsleutel gepakt om de moeren aan te draaien. Moment ingesteld, moeren in de juiste volgorde aandraaien (eerst 'vast', daarna pas met het juiste moment). Bij een moer op een steun van de as waar de klepstoters op zitten (bent u daar nog?) Kon ik maar door blijven draaien...
Dat vond ik vreemd... Dus ik hield op (duh). Wat blijkt? Hele steun aan gort gedraaid. Althans, hij was ingedrukt en een beetje gescheurd.
Hoe kan dat nou? Even gekeken: de momentsleutel had twee schalen. Een in Nm en een in Pounds/Feet of zo. En wat denk je? Juist! :evil:
Gelukkig dat ik de auto bij een kennis heb staan die zowat alle soorten draai- en freesbanken heeft, dus hij kon het oplossen. Ik moest wel beloven dat ik niet zo nonchalant zou blijven, want hij kon niet alles zo repareren ;)

Afgelopen maandag was ook leuk: uitlaatspruitstuk lassen. Met een korte broek aan. Dat ging perfect. Passen, slijpen, lassen, passen, lassen, slijpen. Met dat slijpen ging 't even mis: ik pakte met de blote hand het net geslepen stuk pijp beet. Niet zo handig...

Verder valt 't eigenlijk wel mee, ik blijk redelijk handig te zijn 8)

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 27 apr 2007, 22:49

A1-G60 schreef:Heb zelf eens in 20sec een Glader naar zijn grootje geholpen.
Hoe doet er niet meer toe......maar erg slim was het niet.
Schade 1800 gulden.
:oops:
Ehm, wat is een Glader?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 27 apr 2007, 22:51

G-Lader Wim (turbo op de volkswagens Golf en Corrado)

Ik kan jammergenoeg niet meepraten over dit soort doe-het-zelf acties. Een keer een set wiel verwisselen is een van de weinige dingen die ik nog aan mijn eigen auto kan doen (wat een ramp die moderne auto's).

Echter wel van de winter de winterbanden links en rechts omgewisseld. Kwam ik later achter, toen ik ze er al onder had, kon ik nog een keer de wielen loshalen :(

Wouter81
Berichten: 9434
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 27 apr 2007, 22:54

Wim te Riet schreef:
A1-G60 schreef:Heb zelf eens in 20sec een Glader naar zijn grootje geholpen.
Hoe doet er niet meer toe......maar erg slim was het niet.
Schade 1800 gulden.
:oops:
Ehm, wat is een Glader?
Denk dat je ff een streepje na de G moet denken. :wink:

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 27 apr 2007, 23:01

Wouter81 schreef:
Wim te Riet schreef:
A1-G60 schreef:Heb zelf eens in 20sec een Glader naar zijn grootje geholpen.
Hoe doet er niet meer toe......maar erg slim was het niet.
Schade 1800 gulden.
:oops:
Ehm, wat is een Glader?
Denk dat je ff een streepje na de G moet denken. :wink:
Ach! Der G-Lader von Vau-Weh! :)
Sorry, ben niet meer helemaal fris. Heb tot 21.00 uur gewerkt (koopavond)...

A1-G60
Berichten: 106
Lid geworden op: 02 feb 2007, 21:59

Bericht door A1-G60 » 28 apr 2007, 08:25

Beetje OFF topic.

G-Lader is eigenlijk een vervelend woord, het bestaat niet.
Dus soms is het glader, Glader, G lader ga zo maar door.

Dit is wel een leuk geanimeerde uitleg.

http://de.wikipedia.org/wiki/Scrollverdichter

Een principe dat heel vaak wordt gebruikt, buiten auto's.



Om het niet geheel OT af te sluiten.
Sluit je deur van de auto als je de brug omhoog brengt.
Laten we zeggen tip van mij. :?

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk

Bericht door Wim te Riet » 28 apr 2007, 08:42

A1-G60 schreef:Beetje OFF topic.

G-Lader is eigenlijk een vervelend woord, het bestaat niet.
Dus soms is het glader, Glader, G lader ga zo maar door.
wikipedia schreef:Darüber hinaus wurde er zur Leistungssteigerung in einigen Volkswagen-Modellen unter dem Namen G-Lader eingebaut.
Waarom is G-Lader dan een vervelend woord?
Het roept bij mij herinneringen op aan de Corrado's en Polo's (vaak paars metallic). Waren best stoere dingen.

On topic:
Ga je laswerk verrichten aan de kokerbalken van een Mini, zorg dan dat je alle schuim en andere 'isolatie'materiaal eerst weg haalt.
Ik was een Mini van een kennis aan het lassen (auto stond op de brug) toen het in het interieur begon te roken. En klim dan maar eens op een brug die ca. 1.75 hoog staat!
Het viel allemaal gelukkig mee, maar je schrikt je wezenloos :P

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 28 apr 2007, 12:25

haha Wim, ja dat heb ik ook al eens zien gebeuren! dan gaat je koppie razendsnel denken :lol:

Ow, en heel veel ajren geleden toen je auto's nog moest tectyleren met een dikke kwast(en ja Wim oude klassiekers ook :wink: ) zet dan een pet op oid, mijn vader had destijds een leuke garage met smeerput...gemaakt op zijn hoogte die is een aantal centimeteres lager dan mij, dan denk je ach lastig zo'n pet en ik let wel goed op en destijds had ik nog een enorme bos haar :roll: :lol: en dan ben je lekker aan het tectyleren en smeren(lees gatverdamme wat een klote werk) en na een tijdje gaat het te vlot en vergeet je je koppie en hup..allemaal tectyl in je haar aaaaaaaaaarrgh wat een rotspul haha dus veel terpentine enzo in je haar om die kleefzooi er weer uit te halen, tjonge wat ben ik blij met de hedndaagse vordering van auto's met verzinkt plaatwerk en vaak goed voorbereide bodems van auto's dus tectyleren zoals toen is verleden tijd, of je moet met klassiekers bezig zijn :lol:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 28 apr 2007, 13:47

Joop schreef:G-Lader Wim (turbo op de volkswagens Golf en Corrado)

Klein denkfoutje joop.....Een G-lader moet je niet vergelijken met een uitlaatgasturbo maar met een compresor

Gebruikersavatar
G Kolkman
Berichten: 2636
Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
Locatie: Eindhoven

Bericht door G Kolkman » 29 apr 2007, 05:34

Leuk topic :) . Aangezien toyota's niet zo heel vaak stuk gaan weinig echt interessants te vertellen:

1x bij he vervangen van een veerpoot achter bij het allerlaatste boutje 'iets' teveel kracht gezet in het kader van vast is vast. Niet dus, want het boutje brak af. Hele poot kon er weer onderuit. Alleen moest ik daarvoor dus voor de derde keer (losvastlos) de bout onderaan met onbenullig veel kracht losdraaien en je raad het al: rond. Gelukkig was m'n pa dat 40 jaar geleden als monteur ook wel eens overkomen dus van een sleutel 18 een sleutel 17 kop gemaakt :) . Veerschotelboutje wat afgebroken was was overigens een fluitje van 'n cent om weer klaar te maken.

Laatst nog iets anders *heel* erg dom gedaan. Wilde terug vanuit Luxemburg naar m'n ouders voor een bomvol weekend met die avond nog 2 afspraken. Werk was ietsje uitgelopen dus snel even die tankstop doen en peuken halen voor een kameraad. Blaf die parking af en bedenk me ineens dat ik alweer minimaal 3 tanks (1200 km) lang het oliepeil niet gecontroleerd had. Niet handig als je nog een rit van 400 km te gaan hebt over de autobahn waarbij de snelheid typisch hoog genoeg ligt om de olie goed op te stoken in een auto die elke 1000 km een liter 10W40 verorbert. Om dan ook nog eens met te weinig te gaan rijden is niet handig. Dus bij de volgende parking eraf om 'even vlug' een pitstop te doen. Motorkap open, vuldop eraf, koffer open, olievat eruit, bijvullen, kap dicht pot dicht klep dicht en gaan. 600 km later (het is inmiddels zondagavond) sta ik op het punt om te vertrekken als pa bij me komt 'heb je wel gezien hoeveel olie er onder je auto ligt :? '. :shock: , dat kan ik echt niet gebruiken nu! Doe de motorkap open en zie een seconde later waar het vandaan komt: oliedop niet teruggedraaid! Leg 'm normaal al-tijd op het slotmechanisme zodat je de fout niet kunt maken maarja, haast he. Roesten zal ie onder de motorkap iig niet meer doen want er zat nog net een drup aan de peilstok :roll: . Gelukkig kon de lokale toyotaspecialist me voorzien van een exemplaar van een inruilcorolla 8) en had ik in de schuur nog een vaatje staan om het weer bij te vullen (je moet wat in je kofferbak houden).

Week later vul ik 'm weer bij (er waren weer 1000 km gereden) en kijk dus in de kofferbak .... :shock: . Heb bij dezelfde 'pitstop' de dop blijkbaar niet goed genoeg dichtgedraaid (er zit nl. een slurfmechanisme in om het bijvullen makkelijker te maken). Laat ik het zozeggen: ook de reservewielbak zal geen last krijgen van uitgedroogde rubbers of roest :lol: .

Heeft me hele middag gekost al die zut weer schoon te krijgen. Les: nooit iets haastig doen waarvan je niet 100% zeker bent of je daar wel kundig genoeg voor bent :P .

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 29 apr 2007, 12:18

Marc RS4 schreef:
Joop schreef:G-Lader Wim (turbo op de volkswagens Golf en Corrado)

Klein denkfoutje joop.....Een G-lader moet je niet vergelijken met een uitlaatgasturbo maar met een compresor
OK... :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, SlowCo en 2 gasten