Golf 7 GTD of BMW F30 320d
- Davy MR2DRIFT
Golf 7 GTD of BMW F30 320d
Het lijkt misschien een vreemd vergelijk, maar gezien de prijs komen de Golf 7 GTD en de BMW 320d EDE heel dicht bij elkaar in de buurt.
Op dit moment rijd ik een Golf 6 GTD. Super auto! Snel, lekker veel koppel, kan knoepert hard door de bocht en is zuinig. Nadelen van mijn 6 GTD vind ik het saaie dieselgeluid, het overhellen in de bochten, het bandengeruis en de 3-deurs uitvoering. Dit weekend heb ik bij Pon in de Golf 7 GTD gereden en die is toch wel weer een tikkeltje anders. Die GTD stuurt echt een heel stuk directer, helt vrijwel niet over en is een stukje vlotter (voor het gevoel niet, vanwege lineaire vermogensopbouw). Wat helemaal een vooruitgang is, zijn de driving profiles waarbij in de stand "Sport" het uitlaatgeluid verandert. Niet dat het gewoon wat harder is, maar het is gewoon echt een mooi geluid! Knap gedaan VW. Tevens heb ik in een 5-deurs gereden en die is gewoon perfect. Veel ruimte voor zijn klasse en goede instap. Het enige grote nadeel is de prijs. Als ik de Golf hetzelfde configureer, maar dan met DSG, dan kom ik op € 47.000,-!! Ook is de bijtelling dan 25% i.p.v. 20% bij de handbak.
Daarna nog even bij de nieuwe A3 Sportback gekeken in S-line trim. Interieur is simpelweg prachtig! De rest van de auto gewoon goed, maar ook ergens een tikkeltje saai. Wel een serieuze concurrent.
Later in de middag bij Mercedes-Benz wezen kijken en omdat de huidige C-klasse in 2014 vervangen wordt, is dat niet echt een optie. De A-klasse is achterin gewoon te klein en de CLA vind ik wat fout overkomen.
Als laatste naar BMW gereden. Daar gekeken naar de 1-serie, maar die vind ik lelijk en klein. Helaas niet in gereden, want misschien had ik mijn mening dan bijgesteld. Wel kreeg ik een proefrit in een 320d EDE aangeboden en die heeft me heel erg positief verrast. Bij het opendoen van de deur vond ik het interieur saai, maar eenmaal achter het stuur, voelt het op de een of andere manier toch helemaal goed. Het interieur is compact om je heen gebouwd en alles voelt direct vertrouwd aan. Ook viel me op dat de 320d gewoon sneller aanvoelde dan de GTD, zeker boven de 100 km/u. De BMW even in stand sport+ gezet en dan is het gewoon echt leuk rijden. Op een rotonde met droog wegdek kun je de kont simpel om laten komen. Al met al dus een erg leuke auto.
Eigenlijk zijn de opties nu dus: Golf GTD 5-deurs met DSG en 25% bijtelling € 47.000,- of de BMW 320d EDE met sportautomaat en 20% bijtelling. Die tikt wel de 50 mille aan. De BMW heeft mijn voorkeur, omdat die achterin meer ruimte biedt en vooral nog iets aparter en sportiever rijdt. Voordeel van de Golf is het geluid. Mijn gevoel zegt nu dus F30 320d, maar ik vind de standaard buitenzijde zonder M-pakket niet mooi.
Wie weet of het M-pakket achteraf te monteren is en hoe zit het dan met het onderstel?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar: 320d EDE Sedan, M-pakket, sportonderstel, 19" wielen, M-remsysteem, sportautomaat met flippers, Xenon, breed scherm Professional, sportstoelen met alcantara, internet, enz.
Zijn die opties te combineren met een EDE? En zijn er opties die je bij een BMW zeker moet nemen? Kan de 320d EDE gechipt worden?
Op dit moment rijd ik een Golf 6 GTD. Super auto! Snel, lekker veel koppel, kan knoepert hard door de bocht en is zuinig. Nadelen van mijn 6 GTD vind ik het saaie dieselgeluid, het overhellen in de bochten, het bandengeruis en de 3-deurs uitvoering. Dit weekend heb ik bij Pon in de Golf 7 GTD gereden en die is toch wel weer een tikkeltje anders. Die GTD stuurt echt een heel stuk directer, helt vrijwel niet over en is een stukje vlotter (voor het gevoel niet, vanwege lineaire vermogensopbouw). Wat helemaal een vooruitgang is, zijn de driving profiles waarbij in de stand "Sport" het uitlaatgeluid verandert. Niet dat het gewoon wat harder is, maar het is gewoon echt een mooi geluid! Knap gedaan VW. Tevens heb ik in een 5-deurs gereden en die is gewoon perfect. Veel ruimte voor zijn klasse en goede instap. Het enige grote nadeel is de prijs. Als ik de Golf hetzelfde configureer, maar dan met DSG, dan kom ik op € 47.000,-!! Ook is de bijtelling dan 25% i.p.v. 20% bij de handbak.
Daarna nog even bij de nieuwe A3 Sportback gekeken in S-line trim. Interieur is simpelweg prachtig! De rest van de auto gewoon goed, maar ook ergens een tikkeltje saai. Wel een serieuze concurrent.
Later in de middag bij Mercedes-Benz wezen kijken en omdat de huidige C-klasse in 2014 vervangen wordt, is dat niet echt een optie. De A-klasse is achterin gewoon te klein en de CLA vind ik wat fout overkomen.
Als laatste naar BMW gereden. Daar gekeken naar de 1-serie, maar die vind ik lelijk en klein. Helaas niet in gereden, want misschien had ik mijn mening dan bijgesteld. Wel kreeg ik een proefrit in een 320d EDE aangeboden en die heeft me heel erg positief verrast. Bij het opendoen van de deur vond ik het interieur saai, maar eenmaal achter het stuur, voelt het op de een of andere manier toch helemaal goed. Het interieur is compact om je heen gebouwd en alles voelt direct vertrouwd aan. Ook viel me op dat de 320d gewoon sneller aanvoelde dan de GTD, zeker boven de 100 km/u. De BMW even in stand sport+ gezet en dan is het gewoon echt leuk rijden. Op een rotonde met droog wegdek kun je de kont simpel om laten komen. Al met al dus een erg leuke auto.
Eigenlijk zijn de opties nu dus: Golf GTD 5-deurs met DSG en 25% bijtelling € 47.000,- of de BMW 320d EDE met sportautomaat en 20% bijtelling. Die tikt wel de 50 mille aan. De BMW heeft mijn voorkeur, omdat die achterin meer ruimte biedt en vooral nog iets aparter en sportiever rijdt. Voordeel van de Golf is het geluid. Mijn gevoel zegt nu dus F30 320d, maar ik vind de standaard buitenzijde zonder M-pakket niet mooi.
Wie weet of het M-pakket achteraf te monteren is en hoe zit het dan met het onderstel?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar: 320d EDE Sedan, M-pakket, sportonderstel, 19" wielen, M-remsysteem, sportautomaat met flippers, Xenon, breed scherm Professional, sportstoelen met alcantara, internet, enz.
Zijn die opties te combineren met een EDE? En zijn er opties die je bij een BMW zeker moet nemen? Kan de 320d EDE gechipt worden?
- Davy MR2DRIFT
Re: Golf 7 GTD of BMW F30 320d
Speakers aan en kijken van 3:40
- Joop
M-sport pakket is niet af-fabriek in combinatie met de 320d EDE te krijgen. Je zult het dan met de dealer op een akkoordje moeten gooien dat zij het pakket bij afleveren erop zetten.
- Niels
- Auto: Prius+
No brainer......zeker geen VAG imho 

- Fernando
Ja pm anders Luca ff voor wat advies.... 

- Snipe
Het bindend koopadvies van Macboy is onvermijdelijk in dit topic.
- Tristan
Rij nu bijna een jaar met volle tevredenheid met de 320d EDE. Chip is tegenwoordig lastig omdat deze A) moeilijk te kraken is en B) problemen met BMW garantie. Zodra zij erachter komen vervalt de volledige garantie. Optie is om een 'box' er tussen te zetten. Dit wordt o.a. geleverd door ACS, Hartge etc. Die geven wel garantie op motor. Maar praten wel over 1800 euro ex. ofzo.
- ASW
Volle GTD of kale(re) 3..?
Ik zou voor de dikke Golf kiezen, je bent immers tevreden met je huidige en geeft aan dat op punten van rijdynamiek en geluid de 7 een grove stap voorwaarts heeft gezet ten opzichte van de de 6.
Succes met je afwegingen?
Ik zou voor de dikke Golf kiezen, je bent immers tevreden met je huidige en geeft aan dat op punten van rijdynamiek en geluid de 7 een grove stap voorwaarts heeft gezet ten opzichte van de de 6.
Succes met je afwegingen?
- Martijn_bmw
tja ik ben helemaal gek van de F30 dus mijn keuze zou makkelijk zijn, de F30
maar uiteindlijk moet je kiezen wat je zelf het leukste/makkelijkste/beste/etc lijkt

maar uiteindlijk moet je kiezen wat je zelf het leukste/makkelijkste/beste/etc lijkt

- Luca
BMW!!!!!!!!!!!!!!!!!
- GTRene
na het Luca verhaal en de verhalen van anderen...
wordt de keuze alleen maar gemakkelijker, BMW
wordt de keuze alleen maar gemakkelijker, BMW

- Hielke
47.000 euro voor een Golfje?
En voor 3.000 meer heb je een 3-serie met superieure motor?
Daar hoefde ik niet lang over na te denken.
En voor 3.000 meer heb je een 3-serie met superieure motor?
Daar hoefde ik niet lang over na te denken.
- Tristan
Voor 50K heb je een aardig aangeklede F30.
- dvh
Luca schreef:BMW!!!!!!!!!!!!!!!!!

Even los van het gezeik.
Een 320d. ( wat een mooiere auto is ) of een Golf 7 GTD.. Lastig keuze.
Hoeveel verschil zit er in het rijden ? Pk's , 0-100 , koppel enzovoort ?
- Robin Hartog
Meer dan aardig, de onze zit redelijk wat opties in, maar was nog geen 50k IIRC.Tristan schreef:Voor 50K heb je een aardig aangeklede F30.
- Martijn_bmw
trouwens BMW is ook zeker niet meer vrij van problemen he
diesels met regelmatig rammelende/brekende distributiekettingen en benzine's met veel injectoren/bobines gezeik (al is mij niet bekend of dit ook nog zo is met de huidige 4 cilinder turbo benzine motoren)

- Tristan
@Martijn: Dat was vooral in de vorige 1-serie en 3-serie modellen. De nieuwe hebben daar naar mijn weten geen last meer van.
-
Oeh, kritiek uiten op BMW. Bannen die gast!Martijn_bmw schreef:trouwens BMW is ook zeker niet meer vrij van problemen hediesels met regelmatig rammelende/brekende distributiekettingen en benzine's met veel injectoren/bobines gezeik (al is mij niet bekend of dit ook nog zo is met de huidige 4 cilinder turbo benzine motoren)

Zolang BMW de motorkap niet langer door laat lopen tot aan de nieren zal geen haar op m'n hoofd ooit nog dat merk overwegen. Die lijn tussen de voorbumper en de motorkap stoort me gewoon te erg. Zeker nu, de motorkap wel weer een stukje langs de koplampen loopt.
De Golf 7 vind ik dan weer een prachtige wagen en alles tussen 25 en 35 lijkt me een redelijke prijs. 50K voor een Golf, ik shop wel verder.
- Arthur
- Auto: Nr.51
Ik zou de Golf nemen, hatchback is veel praktischer. Echter die kleine 50k had ik er niet voorover. 3-serie touring zou wel m'n voorkeur hebben.
-
47K voor een Golf?? Knettergek. Emotieloos saai hok.
BMW dus.
BMW dus.
- Snipe
Groeten aan je BMW-dealer.allen schreef:Zolang BMW de motorkap niet langer door laat lopen tot aan de nieren zal geen haar op m'n hoofd ooit nog dat merk overwegen. Die lijn tussen de voorbumper en de motorkap stoort me gewoon te erg.
- Martijn_bmw
allen schreef:Oeh, kritiek uiten op BMW. Bannen die gast!Martijn_bmw schreef:trouwens BMW is ook zeker niet meer vrij van problemen hediesels met regelmatig rammelende/brekende distributiekettingen en benzine's met veel injectoren/bobines gezeik (al is mij niet bekend of dit ook nog zo is met de huidige 4 cilinder turbo benzine motoren)
![]()
Zolang BMW de motorkap niet langer door laat lopen tot aan de nieren zal geen haar op m'n hoofd ooit nog dat merk overwegen. Die lijn tussen de voorbumper en de motorkap stoort me gewoon te erg. Zeker nu, de motorkap wel weer een stukje langs de koplampen loopt.
De Golf 7 vind ik dan weer een prachtige wagen en alles tussen 25 en 35 lijkt me een redelijke prijs. 50K voor een Golf, ik shop wel verder.

ik heb ook al de eerste gevallen bij een F30 320d gehoordTristan schreef:@Martijn: Dat was vooral in de vorige 1-serie en 3-serie modellen. De nieuwe hebben daar naar mijn weten geen last meer van.

- Robin Hartog
320d EDE, 30k km and counting, nul problemen nog hier.Martijn_bmw schreef:trouwens BMW is ook zeker niet meer vrij van problemen hediesels met regelmatig rammelende/brekende distributiekettingen en benzine's met veel injectoren/bobines gezeik (al is mij niet bekend of dit ook nog zo is met de huidige 4 cilinder turbo benzine motoren)

- Arthur
- Auto: Nr.51
Wat is nu 30kkm?
-
K = 1000Arthur schreef:Wat is nu 30kkm?
Dus 30.000 km