Will F. schreef:Cayenne S V8 motoren van 1e generatie hebben toch een specifiek probleem? De turbo niet, dacht ik.
Ik ben alleen vergeten wat

; iets met cilinderwandslijtage misschien?
De cilinderwanden van de N/A 8-cilinder waren gecoat met Nikasil en kunnen niet erg lang tegen benzine met een hoog sulfur-gehalte, wat in bijv. Engeland in gebruik is. Na een tonnetje km's is de coating dan zo aangetast dat de motor volledig in puin draait.
De zes-cilinder en de Turbo hebben een andere coating en geen last, de facelifted 4.8S is vanaf 2006 of 07 ook zonder Nikasil.
Evo magazine had een tijd geleden een buying guide over de 1st Gen. Cayenne, en de daar geraadpleegde Porker specialist wilde door dit probleem niet eens meer 4.5S -en verhandelen.
Het probleem dient zich ook niet geleidelijk aan maar gaat in een paar honderd km van nothing-on-the-hand naar totale motorschade.
In NL hebben we gelukkig niet zoveel sulfur in de benzine, want ook bijv. de aluminium M52B25 en -28 blokken van bmw hebben nikasil cilinder coatings en vinden high-sulfur fuel ook niet lekker.
De 4.5 is hier dus ook geen probleem. Han heeft een mooie trouwens:
http://www.autohan.nl/aanbod/778/Porsch ... e-45S.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaaf ding toch wel.