Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding
- Hielke
Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe
Ben ik even blij dat ik een slechte knie heb! 

- Peric
Knap van je dat je weet wat die hartaanval veroorzaakt heeft.romo schreef:Niet om vervelend, belerend of betweterig te doen, maar onderstaande is IMHO een prima voorbeeld voor wat er gebeurt als je Testoron/AS niet serieus neemt, wellicht te serieus neemt (hoe je het ook wil benoemen)
http://www.at5.nl/artikelen/106637/body ... -overleden" onclick="window.open(this.href);return false;

- RVV
Smoesjes.Hielke schreef:Ben ik even blij dat ik een slechte knie heb!

Opzich wel grappig dat je minder wordt na je 30e. Nu 42 en nog nooit zo in "topvorm" geweest. Ook in mijn tienerjaren toen ik veel aan sport deed niet zo geweest. Hardlopen ga me easy af. Ik moet mezelf letterlijk afremmen om geen grotere afstanden te lopen dan ca. 10 a 12 km. Conditioneel is tussen de 17 en 20 km makkelijk te doen. Maar het nadeel is dat ik alleen maar langere herstelperiodes moet pakken, dus minder vaak kan hardlopen. Runners high.. Beetje onzin begrip vond ik het. Maar dat bestaat dus echt.
- Peric
Iets meer eiwitten tot je nemen Rico? Helpt bij het herstel..
Effe gauw opgezocht:
Effe gauw opgezocht:
Bron: http://www.hrdlpn.nl/herstel-snel-na-het-hardlopen/" onclick="window.open(this.href);return false;Aanvullen eiwit na het hardlopen
Uit divers onderzoek blijkt dat herstel van glycogeenvoorraden extra wordt bevorderd
door toevoeging van eiwitten aan de koolhydraten. Een kleine hoeveelheid eiwitten blijkt al voldoende te zijn voor herstel. Advies is om circa 15-30 gram eiwitten, afhankelijk van de spierschade en spiermassa, direct na een inspanning in te nemen. Dit kan door middel van speciale herstelsportdranken (zogenaamde recovery drinks) of door middel van voedingsmiddelen met eiwitten.
Spieren hardlopen bij laten komen
Door voldoende eiwitten te nemen, kunnen de spieren zich optimaal herstellen.
Herstel voeding
Goede herstelvoeding, waarin dus zowel koolhydraten als eiwit zit, is bijvoorbeeld een bak yoghurt met verse fruitsalade, een bak cornflakes met melk en een banaan erdoor, een bord havermoutpap met melk en gewelde rozijnen, een gemiddelde pannenkoek met stroop, een bord spaghetti bolognese of twee bruine boterhammen met jam.
- RVV
Als ik heb hardgelopen neem ik een bak magere Franse kwark 500 gram met 100 gram walnoten en en een flinke scheut honing.
- Peric
Dan zit je goed denk ik.. 
Ik merk 't ook hoor. Ben best wel weer fanatiek aan het fitnessen, maar merk tevens dat ik minder snel herstel.
Dus dan maar iedere andere dag..

Ik merk 't ook hoor. Ben best wel weer fanatiek aan het fitnessen, maar merk tevens dat ik minder snel herstel.
Dus dan maar iedere andere dag..
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
RVV schreef:Als ik heb hardgelopen neem ik een bak magere Franse kwark 500 gram met 100 gram walnoten en en een flinke scheut honing.
Das te veel kwark, magere kwark bevat ongeveer 10 a 11 gram eiwit per 100gr product, das dus 50 a 55 gram eiwit ineens wat je naar binnen werkt.
Het lijf kan een dergelijke hoeveelheid niet in een keer verwerken. Tevens is het van groot belang er voldoende vocht bij te nemen, eiwit verwerking kan alleen dan plaatsvinden.
Neem direct na je training max 30 gr eiwit ! Hierbij moet je ook nog onderscheid maken tussen langzaam en snel opneembare eiwitten (langzaam=Caseine, Snel=Whey)
Volgens zeer recent onderzoek is het beste de snelle Whey eiwitten direct na de training in te nemen, voor het slapen neem je dan de Caseine.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Peric schreef:Knap van je dat je weet wat die hartaanval veroorzaakt heeft.romo schreef:Niet om vervelend, belerend of betweterig te doen, maar onderstaande is IMHO een prima voorbeeld voor wat er gebeurt als je Testoron/AS niet serieus neemt, wellicht te serieus neemt (hoe je het ook wil benoemen)
http://www.at5.nl/artikelen/106637/body ... -overleden" onclick="window.open(this.href);return false;
Google eens op vroeg overleden bodybuilders, the list is long and distinguished ......en dat zijn dan nog mensen die naam en faam hadden.........de rest is van de amateurs haalt de pers niet en is roemloos ten onder gegaan.
Tevens zijn er talloze studies die een zeer sterk verband tussen gebruik van Testo/AS en vroegtijdig overlijden door massief hartfalen aantonen.
You do the math.......
- RVV
Romo ik doe niet echt aan voedingstudies. Ik eet het omdat ik het lekker vind en me er goed bij voelt. Hoeveel gram zus of zo of snel of langzaam. Dat zal wetenschappelijk misschien wel goed onderbouwd zijn maar het belangrijkste vind ik dat ik luister naar mijn eigen lichaam. Hoe ik reageer op herstel en hoe comfortabel ik me er bij voel. Je leest heel veel soorten advies. Veelal gebaseerd op allerlei goede en minder goede onderzoeken. Voor een topsporter die echt naar zware prestaties moet toe werken om het maximale in competitieverband er uit te halen is het erg belangrijk. Maar ik ben maar een recreatieve sporter zonder prestatiedrang of willen werken naar doelen die het uiterste vergen van mij. Het moet voor mij vooral leuk blijven. Desalniettemin waardeer ik je advies ten zeerste en neem ik het toch mee in keuzes voor voeding.romo schreef:RVV schreef:Als ik heb hardgelopen neem ik een bak magere Franse kwark 500 gram met 100 gram walnoten en en een flinke scheut honing.
Das te veel kwark, magere kwark bevat ongeveer 10 a 11 gram eiwit per 100gr product, das dus 50 a 55 gram eiwit ineens wat je naar binnen werkt.
Het lijf kan een dergelijke hoeveelheid niet in een keer verwerken. Tevens is het van groot belang er voldoende vocht bij te nemen, eiwit verwerking kan alleen dan plaatsvinden.
Neem direct na je training max 30 gr eiwit ! Hierbij moet je ook nog onderscheid maken tussen langzaam en snel opneembare eiwitten (langzaam=Caseine, Snel=Whey)
Volgens zeer recent onderzoek is het beste de snelle Whey eiwitten direct na de training in te nemen, voor het slapen neem je dan de Caseine.

EDIT: bak kwark is geen 500 gram maar 450 gram en er zit 9 gram eiwitten in per 100 gram. Is pak em beet 40 gram eiwitten.
- RVV
Overigens drink ik veel water of thee na het sporten. Eigenlijk zo vanzelfsprekend dat ik het vermelden ervan niet waard vind.
- Peric
Dat weet ik wel, maar het kan ook gewoon een hartafwijking zijn..romo schreef:Peric schreef:Knap van je dat je weet wat die hartaanval veroorzaakt heeft.romo schreef:Niet om vervelend, belerend of betweterig te doen, maar onderstaande is IMHO een prima voorbeeld voor wat er gebeurt als je Testoron/AS niet serieus neemt, wellicht te serieus neemt (hoe je het ook wil benoemen)
Google eens op vroeg overleden bodybuilders, the list is long and distinguished ......en dat zijn dan nog mensen die naam en faam hadden.........de rest is van de amateurs haalt de pers niet en is roemloos ten onder gegaan.
Tevens zijn er talloze studies die een zeer sterk verband tussen gebruik van Testo/AS en vroegtijdig overlijden door massief hartfalen aantonen.
You do the math.......
Maar Edje heeft wel wat gebruikt in z'n leven hoor..

Ik reageerde eigenlijk meer omdat er gelijk een cliché bevestigd werd. Ik heb best veel te maken gehad met bodybuilding en het hele wereldje. Dus ook met het gebruik..
- michaelvg
Heel leuk onderwerp wat ik met plezier heb door gelezen evenals het ''62 and still going''.
Kan hier nog veel van leren en zeker van Romo/Shakes, maar we hebben weer wat opgestoken om de komende dagen weer goed op de voeding te gaan letten.
Ben zelf vanaf februari redelijk bezig met me voeding alleen moet daar nog veel verbetering in komen.(voornamelijk het weekend)
En hoe mensen het mis kunnen laten gaan heb ik in een licht geval gehad.
Van vroeger dagelijks wielrennen en maar aan 1 ding denken wat sport was tot aan op je 18e stoppen en je helemaal uitleven in het weekend zonder aftrainen maar wel je eetgewoonte aanhouden..
Sinds dat ik weer me eigen ding aan het doen ben weer lekker 5/6 dagen in de week aan het fitnesse en dat geeft toch wel op meerdere vlakken een goed gevoel aangezien ik het een heerlijke uitlaatklep vindt.
Nu heb ik niet te klagen met 1.72 lang een gewicht van 73 kilo en een laatst vetpercentage van 9,5% alleen wil iemand soms gewoon wat meer..
Kan hier nog veel van leren en zeker van Romo/Shakes, maar we hebben weer wat opgestoken om de komende dagen weer goed op de voeding te gaan letten.
Ben zelf vanaf februari redelijk bezig met me voeding alleen moet daar nog veel verbetering in komen.(voornamelijk het weekend)
En hoe mensen het mis kunnen laten gaan heb ik in een licht geval gehad.
Van vroeger dagelijks wielrennen en maar aan 1 ding denken wat sport was tot aan op je 18e stoppen en je helemaal uitleven in het weekend zonder aftrainen maar wel je eetgewoonte aanhouden..
Sinds dat ik weer me eigen ding aan het doen ben weer lekker 5/6 dagen in de week aan het fitnesse en dat geeft toch wel op meerdere vlakken een goed gevoel aangezien ik het een heerlijke uitlaatklep vindt.
Nu heb ik niet te klagen met 1.72 lang een gewicht van 73 kilo en een laatst vetpercentage van 9,5% alleen wil iemand soms gewoon wat meer..
- Downforce Hans
Nou, je vermeld al zoveel dat dat er ook nog wel bij kan....................RVV schreef:Overigens drink ik veel water of thee na het sporten. Eigenlijk zo vanzelfsprekend dat ik het vermelden ervan niet waard vind.
- RVV
En dit zit er in je kipnuggets ! Eet smakelijk
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-fuL-E2hPlc&sns=em[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-fuL-E2hPlc&sns=em[/youtube]
- Bijlagen
-
- image.jpg (95.9 KiB) 2457 keer bekeken
-
- image.jpg (86.36 KiB) 2457 keer bekeken
-
- image.jpg (72.31 KiB) 2457 keer bekeken
-
- image.jpg (71.82 KiB) 2457 keer bekeken
-
Denken jullie dat ik naast me noten dieet wel een likje slagroom kan nemen of word ik dan 25 gram dikker?
- Downforce Hans
Ik zou het niet doen denk ik.................
- MartijnGizmo
Slagroom bestaat denk ik voor een belangrijk deel uit lucht. En van lucht word je toch niet dik?
- GTRene
we horen al redelijk vaak wat over cola/frisdrank en de klontjes suiker per fles, maar las net weer wat nieuws, althans voor mij.
en bron van het bericht in Engels kan je daar ook vinden.
Frisdrank leidt tot agressie bij kinderen
via http://www.niburu.nl/gezondheid/5194-fr ... j-kinderen" onclick="window.open(this.href);return false;Kinderen die frisdrank drinken maken vaker dingen van anderen kapot, vallen vaker mensen aan, belanden vaker in gevechten en kunnen zich moeilijker concentreren dan kinderen die geen frisdrank nemen.
Dat blijkt uit een studie van de Columbia-universiteit in New York die in het Journal of Pediatrics is verschenen.
Tijdens de studie werd gekeken naar het gedrag van 2929 kinderen uit 20 grote Amerikaanse steden. Van deze groep dronk 43 procent tenminste één glas frisdrank per dag. Vier procent dronk vier of meer glazen per dag.
Glucose-fructosestroop
Kinderen die twee of vier of meer glazen frisdrank per dag dronken gedroegen zich agressiever dan de kinderen die geen frisdrank kregen. De onderzoekers hielden ook rekening met andere zaken die de resultaten zouden kunnen beïnvloeden zoals de televisie, snoep en de etnische afkomst of opleiding van de moeder.
De onderzoekers schrijven dat ze niet precies weten hoe het verband tussen frisdrank en gedragsproblemen bij kinderen wordt veroorzaakt, maar dat een ingrediënt in frisdrank – bijvoorbeeld cafeïne of glucose-fructosestroop – kan leiden tot agressief gedrag.
Wapens
Janet Fischel van de Stony Brookuniversiteit in New York zei dat de studie een stap in de goede richting is. Nog een reden om het enorme frisdrankschap in de supermarkt te vermijden?
Uit eerder onderzoek bleek al dat tieners die dagelijks genieten van een blikje frisdrank zich agressiever gedragen dan leeftijdsgenoten. Jongeren gedragen zich gewelddadiger en hebben vaker wapens op zak als ze wekelijks vijf blikjes koolzuurhoudende dranken consumeren.
- dvh
Weet je hoe een ballon werkt ?MartijnGizmo schreef:Slagroom bestaat denk ik voor een belangrijk deel uit lucht. En van lucht word je toch niet dik?
- romo
MartijnGizmo schreef:Slagroom bestaat denk ik voor een belangrijk deel uit lucht. En van lucht word je toch niet dik?
Van gebakken lucht dan weer wel.............

- Mari Oh Oh!
Ja, weer zo'n super onderzoek.... Ik twijfel niet over de resultaten hoor, maar kan me bijna niet voorstellen dat het probleem in het koolzuur zit(of Spa-roders moeten ook gaan stuiterenGTRene schreef:we horen al redelijk vaak wat over cola/frisdrank en de klontjes suiker per fles, maar las net weer wat nieuws, althans voor mij.
Frisdrank leidt tot agressie bij kinderenvia http://www.niburu.nl/gezondheid/5194-fr ... j-kinderen" onclick="window.open(this.href);return false;Kinderen die frisdrank drinken maken vaker dingen van anderen kapot, vallen vaker mensen aan, belanden vaker in gevechten en kunnen zich moeilijker concentreren dan kinderen die geen frisdrank nemen.
Dat blijkt uit een studie van de Columbia-universiteit in New York die in het Journal of Pediatrics is verschenen.
Tijdens de studie werd gekeken naar het gedrag van 2929 kinderen uit 20 grote Amerikaanse steden. Van deze groep dronk 43 procent tenminste één glas frisdrank per dag. Vier procent dronk vier of meer glazen per dag.
Glucose-fructosestroop
Kinderen die twee of vier of meer glazen frisdrank per dag dronken gedroegen zich agressiever dan de kinderen die geen frisdrank kregen. De onderzoekers hielden ook rekening met andere zaken die de resultaten zouden kunnen beïnvloeden zoals de televisie, snoep en de etnische afkomst of opleiding van de moeder.
De onderzoekers schrijven dat ze niet precies weten hoe het verband tussen frisdrank en gedragsproblemen bij kinderen wordt veroorzaakt, maar dat een ingrediënt in frisdrank – bijvoorbeeld cafeïne of glucose-fructosestroop – kan leiden tot agressief gedrag.
Wapens
Janet Fischel van de Stony Brookuniversiteit in New York zei dat de studie een stap in de goede richting is. Nog een reden om het enorme frisdrankschap in de supermarkt te vermijden?
Uit eerder onderzoek bleek al dat tieners die dagelijks genieten van een blikje frisdrank zich agressiever gedragen dan leeftijdsgenoten. Jongeren gedragen zich gewelddadiger en hebben vaker wapens op zak als ze wekelijks vijf blikjes koolzuurhoudende dranken consumeren.

Dát of ze durven nergens te vermelden dat dit een onderzoek naar Red Bull en/of (Coca) Cola gebruik is omdat ze bang zijn voor de fabrikanten...
- RobS
Is hier al iemand bezig met het gebruik van rode bietensap? Het zou voornamelijk effect hebben bij duursporten:
http://www.sportzorg.nl/nieuws/actueel/ ... teren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor mij staat dit nog op het lijstje om eens te testen aangezien ik redelijk wat op de fiets zit.
Als drinken tijdens het fietsen heb ik Isostar inmiddels vervangen door maltodextrine (het hoofdbestandsdeel van Isostar/sportdranken). Maltodextrine is vele malen goedkoper en redelijk smaakloos wat voor mij een grote pré is. Van Isostar kreeg ik altijd een zurig gevoel van binnen. Per 100 gram bevat het 95 gram koolhydraten wat erg veel is en dus gunstig is. Daarbij lost het ook nog eens erg goed op in water waardoor ik per bidon van 750ml zo'n 80 gram aan koolhydraten binnen krijg. Tochten van 100km kan ik nu op 2 bidons uitfietsen zonder erbij te eten. Voor langere tochten zal ik alsnog moeten eten en/of bidon moeten vullen met sportdranktabletten.
Verder eet en drink ik gewoon wat ik lekker vind, ik let wel een beetje op maar niet al te veel, m'n gewicht is nog nooit een issue geweest met 70kg@1m80. Voor lange tochten in de Alpen probeer ik altijd wel wat af te vallen en dan kom ik meestal op 67 of 68kg uit. (ja, die paar kg maakt echt wat uit, scheelt minuten in m'n eindtijd op bv de Alpe d'Huez)
http://www.sportzorg.nl/nieuws/actueel/ ... teren.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor mij staat dit nog op het lijstje om eens te testen aangezien ik redelijk wat op de fiets zit.
Als drinken tijdens het fietsen heb ik Isostar inmiddels vervangen door maltodextrine (het hoofdbestandsdeel van Isostar/sportdranken). Maltodextrine is vele malen goedkoper en redelijk smaakloos wat voor mij een grote pré is. Van Isostar kreeg ik altijd een zurig gevoel van binnen. Per 100 gram bevat het 95 gram koolhydraten wat erg veel is en dus gunstig is. Daarbij lost het ook nog eens erg goed op in water waardoor ik per bidon van 750ml zo'n 80 gram aan koolhydraten binnen krijg. Tochten van 100km kan ik nu op 2 bidons uitfietsen zonder erbij te eten. Voor langere tochten zal ik alsnog moeten eten en/of bidon moeten vullen met sportdranktabletten.
Verder eet en drink ik gewoon wat ik lekker vind, ik let wel een beetje op maar niet al te veel, m'n gewicht is nog nooit een issue geweest met 70kg@1m80. Voor lange tochten in de Alpen probeer ik altijd wel wat af te vallen en dan kom ik meestal op 67 of 68kg uit. (ja, die paar kg maakt echt wat uit, scheelt minuten in m'n eindtijd op bv de Alpe d'Huez)
-
Ik heb net een heerlijke Cornetto op. Hoe lang moet ik op me handen staan om die te verbranden?
- Petrolhead Tom
Andre schreef:Ik heb net een heerlijke Cornetto op. Hoe lang moet ik op me handen staan om die te verbranden?

- RobS
Andre schreef:Ik heb net een heerlijke Cornetto op. Hoe lang moet ik op me handen staan om die te verbranden?