Langzaam verschuift het aandeel BMW naar Porsche op DF
Goed, de wekker ging om 06:00 vanmorgen en dat in mijn weekend

Voor de verandering de M-Qpe maar weer eens aangeslingerd om naar Arthur te rijden. Dat leek me wel passend om vervolgens naar een Porsche te kijken

. Vervolgens met de Mazda CX-5 richting A'dam vertrokken. Arthur had (natuurlijk) behoorlijk wat voor werk gedaan: verkoper uitgehoord, internet afgestruind etc. De S zou origineel NL zijn, boekjes erbij, diverse facturen erbij, AKK van 12-2012 (Porsche Gelderland) erbij waar o.a. in staat dat de auto geheel in de originele laklaag zit.
De CX5 verraste me aangenaam

Fijn en goed afgewerkt interieur en mooie sportieve stoelen. De navigatie laat meteen zien dat je met je eigen TomTom hopeloos achterloopt. Na een uurtje of twee aangekomen bij de verkoper onder de rook van Schiphol. Het huis en de buurt zijn redelijk conform de auto en de Boxster staat te glimmen voor de deur

De eerste indruk is een goede, de auto ziet er niet uit als eentje van 2005 maar zeker als eentje die maar 37kkm heeft gereden. Nagenoeg geen steenslag en deuren, spatborden en overige plaatdelen zijn superstrak. De wielen zijn onbeschadigd, de remklauwen brandschoon en het rood steekt prachtig af tegen de grijze lak. Zowel Arthur als ik zijn positief verrast omdat zilver toch wel wat zilver is, de Boxster S is in het echt net ff een tikkeltje donkerder. Super! En erg fijn dat de 1e eigenaar hiervoor 2K extrta heeft willen aftikken zo blijkt later uit de aankoop factuur
De eigenaar komt naar buiten en ook dat plaatje klopt

Technisch niet vreselijk op de hoogte maar wel secuur. De auto is net terug van vakantie naar Italie en heeft vlak daarvoor een beurtje met twee nieuwe voorbanden gehad. De achterbanden zijn slechts een paar maanden ouder en allen voorzien van de N codering zoals Porsche voorschrijft. Alles wordt geopend en alle vragen worden gesteld. Naden tussen alle panelen zijn gelijk, nergens sporen van additioneel spuitwerk en het interieur ziet en ruikt als nieuw

Tja denk ik bij mezelf..... als dit niet naar het zin is dan kun je wel ophouden. Dus nogmaals de auto bij langs en vanalles en nog wat bekijken en checken, het blijft wel een hoop geld. De (koude) motor slaat mooi aan, geen gekwalm en geen onheilspellende geluiden.
Arthur stapt met de eigenaar in om een proefrit te maken, ik wacht en werk DF ff bij

Bij het wegrijden valt natuurlijk de prachtige sound van de zes cilinder op. Man wat "raspt" dat lekker
Bij terugkomst wordt me de sleutel overhandigd zodat beide heren de documentatie ff gaan doornemen. Ach, omdat het moet rij ik ook maar even een blokkie

De laatste "nieuwere" Porsche die ik heb gereden was een destijds nieuwe 996 uit 1999 en wat Porsche goed doet is dat het toch herkenbaar blijft. Net als dat ik het schakel gevoel ervaar als een beetje 944 en ook de 911 3.2 kwam even naar boven. Vervolgens schieten diverse Porsche test uitspraken door het hoofd "precisie instrument", "als je over een Euro rijdt dan voel je aan het stuur of het kop of munt is" en ik kan ze alleen maar beamen.

Wat klopt zo'n auto zeg, van voor naar achter en van A tot Z. De M-Qpe is in vergelijking een echte onbeholpen lomperik

Het stuur gevoel is ongeëvenaard (van wat ik heb gereden), gas reactie, remmen, sound en gretigheid..... WAT WIL IK GRAAG MET DIT DING DOOR DE EIFEL BOENDEREN
Vooraf had ik nog contact gehad met een bevriende Porsche monteur om de nodige informatie in te winnen. Deze auto maakt van meet af aan indruk, een heel goede indruk. Je kunt niet in de motor kijken, je koopt particulier maar als alle documentatie klopt dan is dit gewoon je auto denk ik bij mezelf. Daarnaast kost eentje bij de dealer gewoon zo maar duizenden Euro's meer en anders weet ik wel een goede maar relatief goedkope monteur mochten er verassingen uit komen
De documentatie is tamelijk uitgebreid en ook de beurt uit 2009 die op de foto's leek te ontbreken is uitgevoerd. Dus 37kkm maar wel tenminste 1x per 2 jaar een beurt gehad bij de dealer. Een nieuwe dynamo a 1500,- in 2011 valt wel op maar je kunt em maar gehad hebben. De originele aankoop factuur a 96K (!) zit er zelfs bij. Het keuringsrapport uit 12-2012 laat geen spannende dingen en aan Arthur te zien heeft ie zonder ook maar een woord te overleggen zijn besluit al gemaakt
Uiteindelijk stap ik dan maar in de CX5..............tot na de lunch waarna ik ook nog even een dikke 100km op de S mag zetten. Wat een heeeerlijke machine, wat klinkt de boxer motor mooi en wat is het toch herkenbaar Porsche. Wel vervelend is dat die dikke diesels je willen opduwen, ook vervelend is dat je hoopt dat die oude BMW niet tegen gaat vallen op de terug reis want man, man, man maakt Porsche toch een geweldige sportwagens.
Na 5 uren in de auto moet ik nog een uur terug. Het afscheid is kort, te meer omdat Arthur zijn vrouw de Boxster meteen inpikt

. Ik stap in de M-Qpe op weg naar huis. Natuurlijk moet ik weer tanken en kieper er 40 liter V-Power in, eenmaal op temperatuur gaat de toerenteller ff twee versnellingen net over de 8000RPM

Zo'n Porsche moet er nog maar eens komen........voor d'r bij

Die onbeholpen lomperik moet er maar niet voor weg.