Koppeling E36
- Knot
- Berichten: 40241
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koppeling E36
Bert,
Ik had puur even bij Paul Vlasblom geinformeerd omdat mijn auto daar binnenkort naartoe gaat voor de hydro handrem inbouw. Dan ga je de wielen vanaf 0 weer opspinnen en mijn koppeling slipt niet bij normaal rijden maar bij opschakelen met wielspin etc wel dus wil m vervangen.
Wil ook niet teveel geld in de auto steken, blok gaat er ooit een keer aan en dan meteen een S50 erin natuurlijk.
Die trillingen, heb je daar geen last van als je alleen de sachs racekoppeling erin zet en vliegwiel standaard laat? De drukgroep hoop ik dat die niet teveel ingesleten is omdat ik soms wel iets slip heb met driften (ga wel van het gas af maar je hebt toch even slip). Dan hoef ik alleen een koppeling in te bouwen en heb ik dat euvel niet meer.
Natuurlijk fijn een enkel massa vliegwiel maar is weer 300 euro erbij, zo blijf je gaan. Al zakt/klimt de motor dat wel veel lekkerder in de toeren natuurlijk.
Ik had puur even bij Paul Vlasblom geinformeerd omdat mijn auto daar binnenkort naartoe gaat voor de hydro handrem inbouw. Dan ga je de wielen vanaf 0 weer opspinnen en mijn koppeling slipt niet bij normaal rijden maar bij opschakelen met wielspin etc wel dus wil m vervangen.
Wil ook niet teveel geld in de auto steken, blok gaat er ooit een keer aan en dan meteen een S50 erin natuurlijk.
Die trillingen, heb je daar geen last van als je alleen de sachs racekoppeling erin zet en vliegwiel standaard laat? De drukgroep hoop ik dat die niet teveel ingesleten is omdat ik soms wel iets slip heb met driften (ga wel van het gas af maar je hebt toch even slip). Dan hoef ik alleen een koppeling in te bouwen en heb ik dat euvel niet meer.
Natuurlijk fijn een enkel massa vliegwiel maar is weer 300 euro erbij, zo blijf je gaan. Al zakt/klimt de motor dat wel veel lekkerder in de toeren natuurlijk.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Koppeling E36
Ik weet niet hoe goed eea op elkaar reageert Knot. Met een standaard vliegwiel zou je die trillingen niet hebben nee omdat je het schokwerend hart nog hebt.
Met een race plaat word je koppeling ineens aan/uit. Ik weet niet of een 2 massa vliegwiel dat allemaal wel zo lekker vind en alsnog stuk gaat. Nog niet te spreken over als je toch gaat sleutelen.... Maw misschien maak je het geheel open en staan de scheuren er evengoed al in en raak je toch aan het vervangen.
Enkelmassa vliegwiel + M5 plaat lijkt mij wel logischer als standaard vliegwiel + sinterplaat.
Wel is het zo dat je een beetje geluk moet hebben met de kwaliteit van een enkelmassa vliegwiel. Je zou niet de eerste zijn waarbij er allerlei vage problemen optreden welke aan extra trillingen te danken zijn. Torsieveren dempen de trliingnen naar de bak wel maar je hebt ze nog steeds in je motor, denk aan buiten die los trillen, oliepomp moer die er af komt enz enz enz.
Met een race plaat word je koppeling ineens aan/uit. Ik weet niet of een 2 massa vliegwiel dat allemaal wel zo lekker vind en alsnog stuk gaat. Nog niet te spreken over als je toch gaat sleutelen.... Maw misschien maak je het geheel open en staan de scheuren er evengoed al in en raak je toch aan het vervangen.
Enkelmassa vliegwiel + M5 plaat lijkt mij wel logischer als standaard vliegwiel + sinterplaat.
Wel is het zo dat je een beetje geluk moet hebben met de kwaliteit van een enkelmassa vliegwiel. Je zou niet de eerste zijn waarbij er allerlei vage problemen optreden welke aan extra trillingen te danken zijn. Torsieveren dempen de trliingnen naar de bak wel maar je hebt ze nog steeds in je motor, denk aan buiten die los trillen, oliepomp moer die er af komt enz enz enz.
- Knot
- Berichten: 40241
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koppeling E36
Duidelijk... trillingsgedoe vind ik als idee al 3x niks.
Paul zei wel, als de drukgroep nog oke is kan er gewoon een sinterplaatkoppeling in op originele drukgroep met origineel vliegwiel.. zal hij vaker zo gedaan hebben en die auto's zullen best wat kilometers gemaakt hebben neem ik aan?
Paul zei wel, als de drukgroep nog oke is kan er gewoon een sinterplaatkoppeling in op originele drukgroep met origineel vliegwiel.. zal hij vaker zo gedaan hebben en die auto's zullen best wat kilometers gemaakt hebben neem ik aan?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Koppeling E36
Zal wel kunnen dan... Ik zou niet gek zijn op het idee maar dat is alleen mijn gevoel. Als Paul het vaker doet zal het wel goed zitten 
Voordeel is wel dat je drukgroep niet zo fel aangrijpt als je een standaard drukgroep gebruikt.

Voordeel is wel dat je drukgroep niet zo fel aangrijpt als je een standaard drukgroep gebruikt.
- Knot
- Berichten: 40241
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koppeling E36
Met standaard drukgroep dus iets minder last van het aan/uit gevoel (file rijden), maar wel de grip bij doorschakelen tijdens driften?
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: Koppeling E36
Knot, Paul heeft bij mij een sinterplaat met nieuwe standaard drukgroep geplaatst.
Mijn standaard koppeling heb ik vrij snel kapot gereden nadat ik mijn hydraulische handrem had ingebouwd. Je hebt toch slip in je koppeling en drukgroep als je de koppeling in trapt, handrem en dan weer gas geeft en koppeling laat opkomen.
Het aan/uit gevoel valt mij reuze mee. Ik ben nog een tijd met de auto naar driftdagen gereden en heb er nooit last gehad van gehad tijdens het file rijden.
Mocht je in november naar papenburg gaan mag je wel een stuk rijden/driften. Weet je meteen hoe het voelt. En leer ik meteen de baan kennen
Mijn standaard koppeling heb ik vrij snel kapot gereden nadat ik mijn hydraulische handrem had ingebouwd. Je hebt toch slip in je koppeling en drukgroep als je de koppeling in trapt, handrem en dan weer gas geeft en koppeling laat opkomen.
Het aan/uit gevoel valt mij reuze mee. Ik ben nog een tijd met de auto naar driftdagen gereden en heb er nooit last gehad van gehad tijdens het file rijden.
Mocht je in november naar papenburg gaan mag je wel een stuk rijden/driften. Weet je meteen hoe het voelt. En leer ik meteen de baan kennen

- Knot
- Berichten: 40241
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koppeling E36
Bedankt voor de info.
Is een standaard drukgroep dan zoveel goedkoper? Een sachs HD drukgroep bijvoorbeeld is ruim 300 euro (die er dan bovenop de 275 euro voor de koppeling en de 200 euro arbeid komt).
Ik wil het er voor 15 sep al in hebben zitten (papenburg), maar bedankt voor het aanbod iig.
Is een standaard drukgroep dan zoveel goedkoper? Een sachs HD drukgroep bijvoorbeeld is ruim 300 euro (die er dan bovenop de 275 euro voor de koppeling en de 200 euro arbeid komt).
Ik wil het er voor 15 sep al in hebben zitten (papenburg), maar bedankt voor het aanbod iig.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Koppeling E36
Volgens mij kost een standaard setje, plaat en drukgroep zo'n 300 dus zal wel een aardig eind goedkoper zijn.
Je moet je voorstellen dat beiden het aan/uit gevoel versterken. Zo'n plaat heeft meer grip als het ware bij dezelfde druk, zelfde als sintermetaal remblokken. En ze zijn veel temperatuursbestendiger. Maar zo'n drukgroep heeft een hogere leverage ratio en sterkere veren. Dus die komt veel sneller terug als jij je voet van het pedaal af haalt.
Ben niet zo'n drifter maar met racen is 1 van de voordelen van een HD drukgroep dus dat ze veel sneller aankoppelen en als je heel snel schakeld heb je dus minder slip. De meesten halen hun voet van de koppeling en gaan meteen op het gas, dan krijgt een standaard koppeling meestal op zijn flikker, en met terugschakelen als je geen tussengas geeft.
Je moet je voorstellen dat beiden het aan/uit gevoel versterken. Zo'n plaat heeft meer grip als het ware bij dezelfde druk, zelfde als sintermetaal remblokken. En ze zijn veel temperatuursbestendiger. Maar zo'n drukgroep heeft een hogere leverage ratio en sterkere veren. Dus die komt veel sneller terug als jij je voet van het pedaal af haalt.
Ben niet zo'n drifter maar met racen is 1 van de voordelen van een HD drukgroep dus dat ze veel sneller aankoppelen en als je heel snel schakeld heb je dus minder slip. De meesten halen hun voet van de koppeling en gaan meteen op het gas, dan krijgt een standaard koppeling meestal op zijn flikker, en met terugschakelen als je geen tussengas geeft.
- Knot
- Berichten: 40241
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koppeling E36
Bert,
Zie hier bij 2:57, precies in het overgooien/pendelen moet het gebeuren 2 naar 3, slechts 193pk dus je hebt weinig tijd te verliezen, met 300pk spint het wel op maar nu moet het in 1x goed gaan.
Deze auto heeft een sinterkoppeling op standaard drukgroep, dat gaat aardig, maar ik twijfel dus of ik ook een HD drukgroep meteen moet nemen. Als de standaard groep van mij nog in orde is kan je m laten zitten, maar is die al wat ingesleten dan natuurlijk meteen een andere erin en ook druklager meepakken.
Alleen ik denk persoonlijk dat een (desnoods nieuwe) standaard drukgroep + sinterkoppeling mij voldoende helpt en ook in de file etc beter te doen is dan ook nog een HD drukgroep erbij.
Zie hier bij 2:57, precies in het overgooien/pendelen moet het gebeuren 2 naar 3, slechts 193pk dus je hebt weinig tijd te verliezen, met 300pk spint het wel op maar nu moet het in 1x goed gaan.
Deze auto heeft een sinterkoppeling op standaard drukgroep, dat gaat aardig, maar ik twijfel dus of ik ook een HD drukgroep meteen moet nemen. Als de standaard groep van mij nog in orde is kan je m laten zitten, maar is die al wat ingesleten dan natuurlijk meteen een andere erin en ook druklager meepakken.
Alleen ik denk persoonlijk dat een (desnoods nieuwe) standaard drukgroep + sinterkoppeling mij voldoende helpt en ook in de file etc beter te doen is dan ook nog een HD drukgroep erbij.
-
- Berichten: 112
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:27
Re: Koppeling E36
Waarom meer geld uitgeven als het niet hoeft? Als zo'n versterkte drukgroep ook past op een s50bxx dan snap ik het daarintegen weer wel.
Met enige regelmaat doe ik een clutchkick en dan grijpt het ook allemaal meteen aan. Ik heb dan echt niet het idee dat er iets slipt ofzo.
Toen mijn koppeling kapot was heb ik net zoals jij getwijfeld of ik niet meteen een versterkte drukgroep moest plaatsen. Na overleg met Paul heb ik er toen toch vanaf gezien.
Met deze combo drift ik nu al een jaar of 3. Er zijn al weet ik hoe veel clutchkick's en handrem entry's mee gedaan en nog steeds grijpt het allemaal goed aan en slipt er niks. Absoluut geen spijt van dus.
Als de drukgroep nog goed is zou ik hem lekker laten zitten.
Met enige regelmaat doe ik een clutchkick en dan grijpt het ook allemaal meteen aan. Ik heb dan echt niet het idee dat er iets slipt ofzo.
Toen mijn koppeling kapot was heb ik net zoals jij getwijfeld of ik niet meteen een versterkte drukgroep moest plaatsen. Na overleg met Paul heb ik er toen toch vanaf gezien.
Met deze combo drift ik nu al een jaar of 3. Er zijn al weet ik hoe veel clutchkick's en handrem entry's mee gedaan en nog steeds grijpt het allemaal goed aan en slipt er niks. Absoluut geen spijt van dus.
Als de drukgroep nog goed is zou ik hem lekker laten zitten.
- Knot
- Berichten: 40241
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Koppeling E36
Duidelijk, bedankt voor de info.
Alleen mocht ik de huidige drukgroep toch al te ver ingesleten hebben s het natuurlijk een ander verhaal. maar dan nog zal een originele nieuwe goedkoper zijn.
Alleen mocht ik de huidige drukgroep toch al te ver ingesleten hebben s het natuurlijk een ander verhaal. maar dan nog zal een originele nieuwe goedkoper zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten