RMR e36 GTR s62b50 V8 gezocht frisse krukas of onderblok

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Tristan » 21 aug 2013, 11:55

Ik was allang blij dat hij alsnog in de 1e versnelling ging vlak na het groene licht. Binnen 2 ronden lag ik alweer 2e dus niks verloren qua positie. :)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Luco » 21 aug 2013, 11:59

Het lijkt ook wel alsof je eigenlijk tever naar achteren zit, als ik je zie sturen en je rechterhand zit op 12 uur, dan is je arm helemaal gestrekt, lijkt me niet prettig sturen en niet goed voor de controle.
Ook met schakelen naar de 5 is het alsof je dat maar net haalt qua lengte met je arm.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Frank280zx » 21 aug 2013, 12:31

Dat komt denk ik door de 'groothoek' van gopro ik heb eigenlijk juist een vrij korte hoek ...

Stuur kan idd. iets dichterbij idd maar dan moet ik een verwijderbare naaf hebben.
Overigens stoort het helemaal niet en heb over het hele bereik controle

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Luco » 21 aug 2013, 12:49

Bij 4,12 is toch echt je arm helemaal gestrekt met schakelen, en je arm helemaal gestrekt bij sturen lijkt me ook niet ideaal.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Frank280zx » 21 aug 2013, 13:09

Het vertekend toch een beetje denk ik.
Ik heb er geen last van in ieder geval, als heb ik al wel over het stuur nagedacht dat kan wel dichterbij.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29343
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Luco » 21 aug 2013, 13:18

ok :thumbup:

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door RonV » 21 aug 2013, 13:23

Tristan schreef:Ik was allang blij dat hij alsnog in de 1e versnelling ging vlak na het groene licht. Binnen 2 ronden lag ik alweer 2e dus niks verloren qua positie. :)
Mja, zag het gebeuren, maar snel rechtgetrokken. Je rijdt wel in een vacuüm - de eerste twee hebben wat te bakkeleien (nou ja, binnen een meter of 30), en achter je is het ook wel raak. Je moet natuurlijk wel hard doorgaan, maar strijd is er niet echt.

Frank, de vierde versnelling op het rechte stuk verklaart het wel, leek alsof het diff te kort was. Gewoon veel rijden, en wennen aan de auto, komen die tijden vanzelf!

Overigens vond ik qua strijd de Sportklasse wel leuker, daar waren over het algemeen wel plukjes van drie/vier auto's bij elkaar.

Mooi om te zien dat zelfs in een groot veld van E30 cup auto's, wij geen schade te zien was. Dat was wel anders bij de Porsches (de snelle). Ik vond de driving standard erg achteruit gegaan - ik bedoel, het is echt niet nodig om een ander te T-bonen bij uitkomen Audi-S zodat ie tegen de vangrail klapt, 180 graden doet en dan nog een keer regen de rail gaat - zoveel staat er ook niet op het spel (en dan nog).

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Tristan » 21 aug 2013, 14:05

RonV schreef:
Tristan schreef:Ik was allang blij dat hij alsnog in de 1e versnelling ging vlak na het groene licht. Binnen 2 ronden lag ik alweer 2e dus niks verloren qua positie. :)
Mja, zag het gebeuren, maar snel rechtgetrokken. Je rijdt wel in een vacuüm - de eerste twee hebben wat te bakkeleien (nou ja, binnen een meter of 30), en achter je is het ook wel raak. Je moet natuurlijk wel hard doorgaan, maar strijd is er niet echt.

.
Klopt, mijn auto is gewoon lang niet zo snel als de M3's voor mij. Kom ook ca. 100pk te kort. :(

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Frank280zx » 21 aug 2013, 14:10

Aah Tristan de rest rijd wel naar je toe .. en Wagmans en Greenwood zouden er al moeten zijn

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door Frank280zx » 22 aug 2013, 09:37

Probleem gevonden .....
baksteun.jpg
baksteun.jpg (149.46 KiB) 3119 keer bekeken
Één is verdwenen de andere is de bout al van gescheurd ... dat was dus 65 Pond .... Wat een rotzooi..

Er is al een een idee gemaakt om het geheel te fixen en nu in 2.0 versie ( lees de juiste manier)

Maar dit verklaard wel de beweging van de bak ... met name in rechtse bochten en aanremmen voor rechts

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door GTRene » 22 aug 2013, 10:26

wow, helemaal foetsie :shock: vandaar...
spul te hard daar en wellicht en kwaliteit onder de maat en door bewegingen geknapt?
het blok maakt de meeste/grootste bewegingen als je daar de slappere rubbers hebt en bij de bak de stijvere ist ook moeilijk :D
kan dan beter andersom of gelijk waardig denk.

trouwens die cardanas donut lijkt ook gescheurd te zijn?

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door RonV » 22 aug 2013, 13:18

Aluminium bus/klos maken? Beweegt echt heel weinig!

We hadden ook eens zo'n rood ding besteld voor de koppeling die tussen stuur en stuurhuis zit - helemaal niks. Nu ook van massief aluminium, en weer meer gevoel bij sturen....

Gebruikersavatar
RonV
Berichten: 95
Lid geworden op: 26 jun 2009, 12:59

Re: e36 M3 GTR racer [Solid mounts in de maak+start tristan]

Bericht door RonV » 22 aug 2013, 13:20

Frank280zx schreef:Aah Tristan de rest rijd wel naar je toe .. en Wagmans en Greenwood zouden er al moeten zijn
Mja, die Wagtmans (familie van de bekende?) maakt zomaar twee-derde van het rechte stuk goed toen er een Code 60 situatie ontstond bij de derde SS race. Misschien ook maar eens de E30 in die klasse loslaten, kan ik ook meekomen als er veel code 60's zijn :D :D

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Tristan » 22 aug 2013, 13:22

Bij Code 60 zag ik dat hij idd 2/3 van de afstand weer op mij inreed. Maar goed, werd er niet zenuwachtig van. Wilde die strijd wel aan gaan maar bij groene vlag was hij binnen 2 ronden weer op behoorlijke afstand t/m code rood.

Online
Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door frank de jonge » 22 aug 2013, 13:26

Wat is Code 60?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Tristan » 22 aug 2013, 13:49

frank de jonge schreef:Wat is Code 60?
Bij de DNRT wordt er geen Safety Car ingezet maar een code 60 indien er gevaar op de baan is. Je mag dan niet harder dan 60 km/u oftewel max. rondje 4.18.

Gebruikersavatar
Frank280zx
Berichten: 543
Lid geworden op: 19 mei 2008, 09:45
Locatie: Amsterdam of e36 GTR v8, 280ZXR v8, Range Rover tuinhuiseditie

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Frank280zx » 23 aug 2013, 16:18

Dit weekend aan de slag met alu steunen draaien en een Z3M 54MM per draai stuurhuis monteren! Dat scheelt overpakken als de bak het weer eens uit zichzelf gaat doen.

Verder zijn er plannen voor de motor deze winter daarover later meer.

Het is allemaal niet puur om maar harder te rijden, maar ik heb ook veel lol in projecten. kortom de auto steeds beter maken. en lekker op zaterdag wat uit onze handen krijgen ipv (in mijn geval) een toetsenbord!

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Jussi » 23 aug 2013, 16:56

Naar mijn weten is het Z3M stuurhuis gewoon een E36 stuurhuis. Het stuurhuis van de Z3 2.8 is korter dan dat van de Z3M. Even controleren voor je ermee aan de slag gaat.

SteveD
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2013, 22:47

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door SteveD » 23 aug 2013, 22:52

Hallo, je moet stuurhuis van een z3 1.8 monteren dat is stukken Korter. Wel moet je de vernauwing in de retourleiding iets groter maken.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Jussi » 23 aug 2013, 23:03

Even opgezocht:

Z3M heeft hetzelfde stuurhuis als elke E36, part number: 32 13 1 096 280
Z3 1.8, 1,9, 2.2, 2.5, 2.8, 3.0 hebben een korter stuurhuis met part number 32 13 1 095 575

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door GTRene » 23 aug 2013, 23:54

niet als elke e36, ik had nog een lijstje van Bert dacht ik?
anyways de E36 M3 3.0 is nog langzamer 32 13 2 227 191

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... _steering/" onclick="window.open(this.href);return false;

dit heb ik opgeslagen op men pc :D
Wil je 2 stuurhuizen van 2 verschillende auto's vergelijken dan moet je kijken naar hoeveel mm travel je hebt als je je stuur 1 omwenteling draait.

Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev = beste/snelste.

M3 3.0 is dus mega traag on centre vergeleken met Z3 non M.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Jussi » 24 aug 2013, 07:36

GTRene schreef:niet als elke e36, ik had nog een lijstje van Bert dacht ik?
anyways de E36 M3 3.0 is nog langzamer 32 13 2 227 191

http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... _steering/" onclick="window.open(this.href);return false;

dit heb ik opgeslagen op men pc :D
Wil je 2 stuurhuizen van 2 verschillende auto's vergelijken dan moet je kijken naar hoeveel mm travel je hebt als je je stuur 1 omwenteling draait.

Dan kom je bij stuurhuizen ongeveer op de volgende waarden:
M3 3.0 variabel 39 mm/rev
M3 3.2 / E36 / Z3M - 45 mm/rev
E46 compact - 50 mm/rev
Z3 non M - 53 mm/rev = beste/snelste.

M3 3.0 is dus mega traag on centre vergeleken met Z3 non M.
Ok, samen komen we eruit. Z3M heeft hetzelfde stuurhuis als elke E36, met uitzondering van de 3.0. :D Je ziet het wel eens op MP dat mensen goud durven vragen voor Z3M stuurhuizen terwijl er op elke sloop 10 liggen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door GTRene » 24 aug 2013, 10:02

@Jussi, klopt :D M van marketing af en toe ;-)
SteveD schreef:Hallo, je moet stuurhuis van een z3 1.8 monteren dat is stukken Korter. Wel moet je de vernauwing in de retourleiding iets groter maken.
@SteveD, is dat alleen de koperen retour leiding oid? zodat je bv ook de leidingen van van z'n grotere broer kan gebruiken? stel je zou alleen het snelle huis willen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Bert ///M3 » 24 aug 2013, 10:46

Z3 Stuurhuizen passen 1:1 op een E36 qua aansluitingen. Enkel als je er bijvoorbeeld een S54 in schroeft en ook een S54 pomp gebruikt dan moet je slangen gebruiken van een Z3M S54 omdat die aan de pomp zijde een aandere aansluiting heeft.

Volgens mij moet je alleen iets aan een steun veranderen, dat staat mij nog bij.

Verder is het enige verschil tussen een gewoon E36 en een M3 3,2 / Z3M stuurhuis dat er begrenzers op zitten, dat zijn eigenlijk alleen maar andere lock plates met een verdikking.

Je kan dus inderdaad elk stuurhuis van een Z3 gebruiken, zolang het geen M is.

Wat ik verder trouwens ook zou adviseren is een andere pulley op je SB pomp, dan kookt je olie minder snel als je veel toeren draait. Ik had daar altijd gelazer mee, nu TMS race pulley's en geen probleem.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: e36 M3 GTR racer [oops Baksteun.........]

Bericht door Jussi » 24 aug 2013, 11:48

Z3 stuurhuis past zonder aanpassingen op een Z3M dus zouden er ook geen aanpassingen moeten gebeuren om een Z3 stuurhuis op een E36 te plaatsen, lijkt mij.

Iets met als A op B past en B op C... :)

@ Bert: wat gebeurt als de SB-olie begint te koken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bimmer M, Bram, Diebels_alt, Erik dB, frank de jonge, Gisae, MarcelV, Mark 320iS, Nivek, sebas16v, SvB en 1 gast