Tips voor de beginnende zzp'er

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Re: Tips voor de beginnende zzp'er

Bericht door Richardt. » 09 aug 2013, 13:11

Ik hoop van harte dat je die eikel een flinke poot kunt uitdraaien Bram. Verschrikkelijk dat soort figuren :wtf:

dvh

Re: Tips voor de beginnende zzp'er, die begonnen is

Bericht door dvh » 09 aug 2013, 13:11

dvh schreef:En anders:
http://www.bigfrank.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
:tooth:

RVV

Bericht door RVV » 09 aug 2013, 13:19

Bram laat schieten! Principes kosten eenmaal te veel geld. En een ander gaat het niet gratis voor je binnen halen.

Je moet anders gaan werken. Je moeten nieuwe klanten een eenmalige incasso laten ondertekenen. Ter waarde van de inkoopwaarde van de tent (dus als je die moet vervangen bij totaalverlies).

Als de klant de tent met schade bij je inlevert dan heeft hij er van te voren voor getekend dat jij gerechtigd bent om het bedrag ter hoogte van de inkoopwaarde van zijn rekening af te schrijven. Informeer bij je bank even hoe dit werkt.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 09 aug 2013, 13:31

RVV schreef:Bram laat schieten! Principes kosten eenmaal te veel geld. En een ander gaat het niet gratis voor je binnen halen.

Je moet anders gaan werken. Je moeten nieuwe klanten een eenmalige incasso laten ondertekenen. Ter waarde van de inkoopwaarde van de tent (dus als je die moet vervangen bij totaalverlies).

Als de klant de tent met schade bij je inlevert dan heeft hij er van te voren voor getekend dat jij gerechtigd bent om het bedrag ter hoogte van de inkoopwaarde van zijn rekening af te schrijven. Informeer bij je bank even hoe dit werkt.
Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er dan ook nog maar 1 weldenkend persoon een tent wil huren. Ter hoogte van de inkoopwaarde van de tent? Dat gaat nergens over.

RVV

Bericht door RVV » 09 aug 2013, 13:54

Tja is een afweging die Bram moet maken. Het geeft klanten ook meer verantwoording om goed op de spullen van Bram te letten. Nu heb ik geen idee wat de inkoopwaarde van zo'n tent is. Hoef ik ook niet te weten, maar bram zou ook een significant bedrag kunnen handhaven. Bijvoorbeeld €1000,- Bijkomend voordeel voor de klant is dat je geen borg hoeft te vragen. Ik zou er als klant overigens GEEN probleem mee hebben omdat ik er voor zorg dat de spullen gewoon heel blijven. Zou voor mij de huur van iets ook niet in de weg staan.

Gezien de vervelende ervaring die Bram nu heeft met de schade moet hij zich afvragen of hij überhaupt klanten wil die het niet nauw nemen met de spullen van een ander, van hem dus. Leuk als je voor 150 euro iets verhuurt als er steeds bij asociaal volk schade uit voortvloeit. En diegene die nu niet voor de schade wil opdraaien vind ik gewoon asociaal volk. Je moet dit soort volk niet als klant willen hebben als het gaat om verhuur van dure goederen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 14:03

Puur afgaand op uiterlijk en de manier van communiceren durf ik te stellen dat dit wel asociaal volk is ja, wat trouwens in een E60 5 serie met Duits kenteken rijdt. Ik heb hier op de camping in Italië goed contact met de buren, waarvan hij jurist blijkt te zijn. Hij heeft me al wat geadviseerd en zegt uit te kijken met het doordrukken van het één en ander, aangezien het type mens zoals ik omschreef, onberekenbaar en dus gevaarlijk kan zijn.

RVV

Bericht door RVV » 09 aug 2013, 14:10

Ach dat bang en onberekenbaar moet je je niet zo druk om maken. Punt is alleen dat dit soort klant#tuig een bepaalde mentaliteit heeft waar je gewoon niets aan veranderd. Zelfs een rechtszaak schrikt ze niet af. Daarom zeg ik ook, laten waaien en bij de "poort" je klanten beter selecteren. Het lijkt klantonvriendelijk om een drempel op te werpen bijvoorbeeld door een eenmalige incasso te laten ondertekenen. Maar als je uitlegt waarom en je ook graag ziet dat jouw klant iemand is die verantwoordelijk met jouw spullen omgaat dan is daar bij 8 van de 10 klanten begrip voor. Die 2 klanten die dat niet hebben behoren tot de categorie asociaal tuig (ga daar dan maar van uit) en moet je gewoon niet als klant willen. Dit soort dingen heb ik in het begin ook allemaal wel meegemaakt. Is kostbaar leergeld, maar alleen dan weet je goed je business in te richten naar hoe jij het wilt.

Bram

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 14:19

Nou ja, het afhaalpunt voor de goederen is mijn garage en daar woon ik 5 meter boven. Als lui 'verhaal' komen halen kan dat voor vervelende situaties zorgen :)

RVV

Bericht door RVV » 09 aug 2013, 14:22

Sowieso verstandig om elke vorm van confrontatie te mijden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 aug 2013, 16:16

RVV schreef:Tja is een afweging die Bram moet maken. Het geeft klanten ook meer verantwoording om goed op de spullen van Bram te letten. Nu heb ik geen idee wat de inkoopwaarde van zo'n tent is. Hoef ik ook niet te weten, maar bram zou ook een significant bedrag kunnen handhaven. Bijvoorbeeld €1000,- Bijkomend voordeel voor de klant is dat je geen borg hoeft te vragen. Ik zou er als klant overigens GEEN probleem mee hebben omdat ik er voor zorg dat de spullen gewoon heel blijven. Zou voor mij de huur van iets ook niet in de weg staan.

Gezien de vervelende ervaring die Bram nu heeft met de schade moet hij zich afvragen of hij überhaupt klanten wil die het niet nauw nemen met de spullen van een ander, van hem dus. Leuk als je voor 150 euro iets verhuurt als er steeds bij asociaal volk schade uit voortvloeit. En diegene die nu niet voor de schade wil opdraaien vind ik gewoon asociaal volk. Je moet dit soort volk niet als klant willen hebben als het gaat om verhuur van dure goederen.
:shock:

Als je zo goed voor de spullen zorgt dan zou ik liever een beetje borg betalen als een volmacht voor 1000 euro tekenen. Dan is het namelijk ook geen probleem om die borg weer terug te krijgen.

Teken jij altijd voor een wildvreemde zomaar een volmacht voor dat soort bedragen?

Als ik voor iets van een partytent een volmacht zou moeten tekenen van 1000 euro dan was bij mij deal bij voorbaat off. Als je in een geschil met de verhuurder terecht komt dan kan die zonder blikken of blozen 1000 euro van je rekening trekken.

Sterker nog het geeft een verhuurder de kans alsnog 1000 euro van je rekening te trekken ook al heb je het spul 100% in orde ingeleverd. Een malafide verhuurder kan dan gewoon het geld afschrijven naar eigen inzicht en dan moet jij het maar weer terug zien te krijgen.

Desnoods stel je de borg op 1000 euro, daar zou ik nog eerder mee akkoord gaan als een eenmalige incasso van 1000 euro, mits die 1000 euro redelijk is met de waarde van zo'n tent. Automatische incasso geeft ook een hoop gedoe. Je zou dan zaken als rekeningnummers etc moeten valideren anders is het wel heel fraudegevoelig. Je kalkt een random nummer op zo'n blaadje en met een beetje ongeluk word er vervolgens bij de verkeerde wat afgeschreven, dan heb je ineens nog veel meer gelazer.

Sterker nog in het laatste scenario moet je wel oppassen. Want een kwaadwillende huurder kan dus je hele inventaris huren, verduisteren en op MP verkopen. Jij hebt alleen het geld van de huur. Schrijf je vervolgens die incasso af en blijkt het van de verkeerde rekening te komen dan heb je ineens een helehoop gelazer, ben jij de dief/fraudeur, inventaris weg en met een beetje pech bedrijf over de kop.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 09 aug 2013, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom

Bericht door Tom » 09 aug 2013, 16:24

Die 1000,- lijkt mij zelfs meer dan de nieuwwaarde?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 09 aug 2013, 16:36

Tom schreef:Die 1000,- lijkt mij zelfs meer dan de nieuwwaarde?
Met een vlugge google schat ik dat brams tenten voor ruwweg1/5e van de aanschaf de verhuur ingaan.
1000 zou 3 x de aanschaf van de grootste 4x8 zijn.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 16:43

Bram schreef:
Bert ///M3 schreef:Bram, ik zou toch wel stappen ondernemen, ook al is het maar als testcase. Levert het niks op dan heb je het toch geprobeerd.

Het is maar 260 euro. Maar 10 van zulke klanten per jaar en het kost je 2600 euro. Had je van op vakantie gekund.
Wil ik ook doen Bert, al is het maar om er het gevoel aan over te houden er zoveel mogelijk aan gedaan te hebben. Ik denk dat de tip van David om een gerechtsdeurwaarder in de arm te nemen in plaats van en incassobureau een goede is. Bij laatstgenoemde werken voor zover ik weet niet perse juristen, een gerechtsdeurwaarder heeft die wel in dienst en zouden dus hopelijk meer indruk moeten maken en sowieso goed kunnen adviseren.

Trouwens, als ik besluit die in dienst te nemen, gaat het niet meer om €260,-, iets wat ik de klant ook heb laten weten. De kosten voor de aangetekende brief, wettelijke rente (mogelijk een x bedrag voor alle tijd die ik er ingestoken heb) en de kosten van de gerechtsdeurwaarder komen er bovenop. Hij negeert bijna alle communicatie en wil niet meewerken om er in den minne uit te komen, prima, is z'n goed recht, maar dan heb ik geen zin meer om hem te matsen en bijvoorbeeld voor te stellen de schade te delen.

Ik ben in ieder geval blij als dit hele gezeik achter me ligt.
Bram, tijd die je erin steekt kan je echt niet verhalen.
Ook een gerechtsdeurwaarder heeft zonder een uitspraak wie gelijk heeft geen poot om op te staan, maar wie weet maakt het indruk, maar als die een beetje op de hoogte is dan lacht die erom.
Blijft lullig natuurlijk.
Wat voor bedrijf heeft die? Misschien kan je hem op een andere manier een oor aannaaien :tooth:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 09 aug 2013, 16:50

Luco schreef: Wat voor bedrijf heeft die? Misschien kan je hem op een andere manier een oor aannaaien :tooth:
Of we :tooth:

Wel effe half jaartje wachten natuurlijk, voor meneer de verbindingen legt.

RVV

Bericht door RVV » 09 aug 2013, 16:54

Bert jij redeneert vanuit de positie als klant, mijn advies aan Bram vanuit de positie als ondernemer. Die 1000,- euro die ik noemde kan van mij part ook 750,- euro zijn of 500,- euro. Ik weet niet wat de waarde is dus het bedrag was min of meer een slag in de lucht.

Als je als klant zoiets niet wilt, nou prima toch dan huur je gewoon ergens anders. Misbruik van het systeem kun je simpel voorkomen door gewoon een bankpasje in combi met een ID te checken. Bram is geen malafide verhuurder dus dat speelt geen rol. Als ik iets huur dan is het bij een bonafide bedrijf, met het ondertekenen van een eenmalige incasso vergelijkbaar met het bovenstaande en een bovengrens van 1000,- zou ik geen probleem hebben. Of Bram zo'n drempel aan zijn toekomstige klanten wil opleggen dat is verder aan hem zelf.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 09 aug 2013, 17:00

In feite dus hetzelfde als een borgbetaling die je na de verhuurperiode weer terug krijgt.

Toch zou ik als klant liever een borg betalen dan een eventuele toestemming voor een incasso geven.

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 17:00

Volgens mij kan je een afschrijving vanuit een eenmalige incassomachtiging heel eenvoudig terugvorderen/terug laten storten, binnen een bepaalde tijd.

RVV

Bericht door RVV » 09 aug 2013, 17:12

Luco schreef:Volgens mij kan je een afschrijving vanuit een eenmalige incassomachtiging heel eenvoudig terugvorderen/terug laten storten, binnen een bepaalde tijd.
Dat zou je met je bank moeten bespreken, daar zijn vast wel bepaalde contracten over. En er zijn ook nog iets als algemene voorwaarden die Bram zal hanteren. Waardoor het niet zomaar zonder slag of stoot kan.

Bovendien is het systeem ook niet om er misbruik van te maken door Bram, maar een extra zekerheidsstelling. Blijkbaar is het ook nodig om de boel goed af te timmeren.

Overigens is een borg betalen ook een drempel. Wat je wel of niet liever wil tja die keuze is persoonlijk.

Bram

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 17:33

Luco schreef:
Bram schreef:
Bert ///M3 schreef:Bram, ik zou toch wel stappen ondernemen, ook al is het maar als testcase. Levert het niks op dan heb je het toch geprobeerd.

Het is maar 260 euro. Maar 10 van zulke klanten per jaar en het kost je 2600 euro. Had je van op vakantie gekund.
Wil ik ook doen Bert, al is het maar om er het gevoel aan over te houden er zoveel mogelijk aan gedaan te hebben. Ik denk dat de tip van David om een gerechtsdeurwaarder in de arm te nemen in plaats van en incassobureau een goede is. Bij laatstgenoemde werken voor zover ik weet niet perse juristen, een gerechtsdeurwaarder heeft die wel in dienst en zouden dus hopelijk meer indruk moeten maken en sowieso goed kunnen adviseren.

Trouwens, als ik besluit die in dienst te nemen, gaat het niet meer om €260,-, iets wat ik de klant ook heb laten weten. De kosten voor de aangetekende brief, wettelijke rente (mogelijk een x bedrag voor alle tijd die ik er ingestoken heb) en de kosten van de gerechtsdeurwaarder komen er bovenop. Hij negeert bijna alle communicatie en wil niet meewerken om er in den minne uit te komen, prima, is z'n goed recht, maar dan heb ik geen zin meer om hem te matsen en bijvoorbeeld voor te stellen de schade te delen.

Ik ben in ieder geval blij als dit hele gezeik achter me ligt.
Bram, tijd die je erin steekt kan je echt niet verhalen.
Ook een gerechtsdeurwaarder heeft zonder een uitspraak wie gelijk heeft geen poot om op te staan, maar wie weet maakt het indruk, maar als die een beetje op de hoogte is dan lacht die erom.
Blijft lullig natuurlijk.
Wat voor bedrijf heeft die? Misschien kan je hem op een andere manier een oor aannaaien :tooth:
Dus de tijd die je met zo'n zaak kwijt bent valt allemaal onder het ondernemersrisico?

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 17:47

Simpel gezegd ja.
Je kan niet bij een niet betalende klant ook nog eens de tijd rekenen dat jij ermee bezig bent, je hebt al de wettelijke rente die je mag rekenen, incassokosten, kan je wel rekenen, maar de vraag is of je die uiteindelijk toegewezen krijgt van de rechter.

Want geloof me, een klant die echt niet wil betalen kan je pas dwingen met een uitspraak van de rechter, en als je dan gelijk krijgt en hij betaald nog niet, dan pas heeft een incassobureau of gerechtsdeurwaarder iets om mee te slaan, zonder uitspraak ben je gewoon afhankelijk van de welwillendheid van de klant.

In dit geval gaan dus je principes je ook geld kosten.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 aug 2013, 17:49

Ik redeneer een beetje vanuit beiden Rico.

Gaat mij ook niet om die 1000 euro dat is inderdaad gewoon een voorbeeld. Ook niet of Bram nou wel of geen betrouwbare verhuurder is. Wij weten hier wie Bram is maar als ik op Google iets zoek en iets ga huren dan weet ik meestal ook niet met wie ik te maken heb.

Als klant zou ik nooit zomaar blind een incasso voor 1000 euro tekenen.

Omgekeerd zou ik als ondernemer kijken wat normaal voor beiden een beetje acceptabel is. Jij kan immers wel zeggen dan ga je maar bij iemand anders huren. Maar als je dat tegen iedereen moet zeggen en jij hebt geen omzet dan schiet het ook een beetje zijn doel voorbij,

(Hoewel de 1000 euro genoemd in het voorbeeld wel van belang is, bedrag is niet arbitrair in dit geval. Neem aan dat jij ook eerder accoord gaat met een incasso van 500 euro als je een tent huurt ipv een mogelijke automatische incasso van 100.000 als je een dagje in een ferrari gaat sturen....)

Ik zou het eerder anders doen.
1. Borg ben je als klant kwijt dat vergoed al een deel van de schade. Hier moet je echt niet te makkelijk in zijn en in de algemene voorwaarden moet je gewoon duidelijke grenzen stellen aan evt schades en gemaakte kosten. Als jij alles bijvoorbeeld uit moet pakken en herordenen etc omdat ze het gewoon zo terug gepropt hebben, kost jou ook tijd en moeite dus weg deel van je borg.
2. Verreken een bepaald % in de verhuurprijs bestemd voor dit soort gevallen
3. Ondanks dat je dit verrekend hebt zou ik er toch een factuur achteraan sturen (niet geschoten is altijd mis)
4. Als dat niet werkt zou ik ook die no cure no pay deurwaarder nog eens proberen (ook niet geschoten is altijd mis)

3 en 4 zijn optioneel en leuk als je tijd over hebt maar je moet dus zorgen dat 1 en 2 de schade dekken.

Wat heel erg lastig te bepalen is, is schade door inkomstenderving, als jij nee verkopen moet omdat de spullen niet voorhanden zijn. Dan zou je dus moeten weten wat de levertijd is voor zo'n ding etc. Stel je schrijft hem af en het duurt een week voor je een nieuwe hebt dan zou je daar ook wat voor moeten rekenen als je een risicocalculatie maakt en 1 en 2 bepaald.

Volgens mij loop je als verhuurder altijd wel iets van een risico (bijvoorbeeld heel ver gezocht, een bedrijf geeft een feestje, huurt jou spullen, beschadigd, volgende dag is om 1 of andere reden het bedrijf failliet, zit jij met een schadepost en een kale kip kan je niet plukken) Daarom is het denk ik ook belangrijk om vanaf de eerste verhuur direct een % te reserveren voor dat soort gevallen. In het leven van je bedrijf zullen er wel meer sneuvelen. Maar dat risico is het grootste bij de opstart, als je bedrijf loopt zouden de borg en dat extra percentage in principe kostendekkend moeten zijn. Wat lastig te bepalen is omdat het aantal schades veranderlijk is, maar zit je met je gemiddelde goed dan is dat geen belemmering.

Verder altijd zorgen dat je de borg in je handen houd tot je echt alles nagelopen hebt. Ik las eerder terug iets over een te snelle nainspectie omdat het druk was. Doe dat desnoods de volgende dag en maak dan de borg over aan de klant, als hij het daar niet mee eens is en zijn geld terug wil, laat hem dan maar gewoon wachten. Je wilt ook niet weten wat voor trucjes mensen proberen uit te halen met vakantiehuizen etc om toch maar hun borg terug te krijgen ook al klopt het niet.....

Vergeet niet hoe de mentaliteit van mensen in elkaar steekt. Als je iets bij de buren gaat lenen dan doe je meestal normaal met de spullen. Maar gaan mensen het huren en betalen ze er voor, dan is de mentaliteit meestal van er word toch voor betaald dus je hoeft niet voorzichtig te zijn. Kijk hoe men gemiddeld met een huurauto om gaat.

Bram

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 17:50

Droevige zaak.

Het is een bedrijf wat in de brandwering zit in Kerkdriel. Bestel maar zoveel je wilt Luco :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 17:58

:tooth:

Luco

Bericht door Luco » 09 aug 2013, 18:03

hart eloze vent

Bram

Bericht door Bram » 09 aug 2013, 18:10