Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Porsche 991 GT3 lichter, sneller & zuiniger

Bericht door Robin » 08 aug 2013, 08:05

Als er volgens mij één moderne auto is die een afgrijselijke hoeveelheid beleving geeft(wat ik hoor van de eigenaar tot 'n paar die ermee gereden hebben, dus geen internetverhalen.) is het wel de 458. Ergo een F12 weet ik uit eerste hand dat dat daarmee ook 't geval is. Die hebben flippers.

Maar ok ik ben ook een handbakfan, maar om het bij de 991 GT3 op nonbeleving te gooien dat het zo snel naar z'n 9000rpm gaande blok een handbak nodig heeft? Neh.

Maar als ie leverbaar wás... Dan twijfelde ik en zou ik dmv een proefrit 'm toch niet (kunnen) kopen:)

Fabian

Bericht door Fabian » 08 aug 2013, 08:35

Ook de F12 berlinetta heb ik mogen ervaren op de Ring, flippers zijn absolute noodzaak. Daar kun je echt niet tegen op schakelen. Je hebt al die elektronica gewoon nodig. Is zo absurd snel. Ik had dezelfde reactie als Jeremy Clarkson, een beetje minder vermogen please want je kunt er nu eigenlijk niets mee :D

Je zit met dergelijke auto's gewoon echt in een andere categorie als de sportwagens "van vroeger" die met handbak super uitdagend zijn.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 08 aug 2013, 08:54

Ik denk dat we het de echte rijder over een paar jaar eens moeten vragen.
In het begin vinden we het allemaal leuk die flippers omdat het nieuw is, dat heb ik zelf ook.
Maar denk ik daar na twee jaar flipperen nog zo over, ik DENK het niet maar misschien is er de kans dat die pook ook van mij niet meer hoeft.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 08 aug 2013, 09:00

Handbak is een stukje emotie uit het verleden. Als je er bij nadenkt is het van de zotte dat we nog zelf ontkoppelen en met een pook schakelen, dat kan zo'n auto veel beter en efficiënter. Zoals romo al zegt, als je emotie wilt moet je ook geen stuurbekrachtiging willen, geen rembekrachtiging en ga zo maar door. Ergo: dan zou iedereen hier in een Super-7 moeten rijden. Maar die zie ik hier niet zoveel dus stiekem vinden we een hoop van die nieuwerwetsigheden toch wel fijn.

Mijn Golf GTI heeft ook een handbak maar zou niets tegen hebben op een DSG met flippers. 3 Jaar geleden toen ik de Golf kocht moest en zou ik ook persé een handbak hebben. Inmiddels denk ik daar wat anders over, de snelheid, efficiency en het gemak van een DSG is ook niet verkeerd. Ik denk dat je dit argument (handbak boven flippers) over 10 jaar (of misschien wel eerder) nooit meer gaat horen.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 08 aug 2013, 09:04

romo schreef:
Ruben schreef:En die kan de pdk niet leveren?

+1

Kijk, ik ben ook wel een pook liefhebber, maar het PDK hoeft het DF gevoel zeker niet negatief te beïnvloeden IMO, het een sluit het ander niet uit.

It`s all a matter of perception IMHO

Als je zelf met de pook wil roeren om de "emo", prima, maar goed dan kan je ook zeggen ik wil harder trappen met tremmen, schaf die rem bekrachtiger maar af, dat geeft meer emo. Lekker belangrijk dat ie beter remt zeg, emo man, dat is wat je wil............ :tooth:
Sturen idem dito, schaf de bekrachtiging maar af, want meer emo..............maar daar hoor ik dan weer niemand van de pook roerders over........

Kortom; rem/stuurbekrachtiging is fact of DF, PDK/DCT what ever system also.............just a matter of time.

Zelf rijden is ook history binnenkort, enjoy it while it lasts..........

Het schijnt trouwens ook veel meer voldoening te geven om je auto met een zwengel aan de voorkant te starten. Schande die startmotor. Haalt alle beleving uit je auto starten weg. Wel lastig om te combineren met start / stop systeem om een beter energie label te krijgen, dat wel.

markk

Bericht door markk » 08 aug 2013, 18:37

Emotie / beleving is persoonlijk en denk ik ook gewoon tijd / leeftijd / context gebonden.

Ik, 44 jaar, kom uit een tijd waarbij ik ben opgegroeid met hydrolische stuurbekrachtiging, startmoter en rembekrachtiging. Qua context is dat wat mij betreft "normaal". Of een auto zonder deze faciliteiten meer emotie/beleving geeft weet ik eigenlijk niet.
(Maar gezien m'n leeftijd, achtergrond en conditionering betwijfel ik dat natuurlijk ;-))

Ik weet wel dat zonder (hydrolische) stuurbekrachtiging IK het vervelend rijden vind. En dat er significante verschillen zijn qua stuurbekrachtiging en beleving / gevoel / feedback. De ene is K*T, de andere is prima.

Verder merk ik dat m'n BoxsterS relatief weinig rembekrachtiging heeft en je relatief hard moet trappen. M'n oude 206gti had juist heel veel bekrachtiging. BoxsterS geeft m.i. meer beleving / gevoel / feedback / doseerbaarheid. Dus ook daar gelden voor mij nuances en is het niet zwart/wit. Maar geheel zonder rembekrachtiging lijkt me heel raar...

Tenslotte heb ik diverse automaten, handgeschakelde automaten (o.a Porsche Tiptronic) of automatische / manual geschakelde handbakken (SMG2/SMG3/Cambio Corsa, Ferrari, etc.) gereden, inclusief dual-clutch bakken (DSG). Uiteraard zitten hier ook weer nuances in. Een oude amerikaanse automaat rijdt toch echt wel ff anders dan een Ferrari flipper of DSG-bak. Lees die zijn veel gaver / leuker / sportiever / etc. PDK heb ik zelf nog niet gereden. Maar tot nu toe vind vind ik al die systemen gewoon niet fijner dan een handbak. Geef mij maar gewoon een handbak en laat me heel-and-toe tussengas geven. Laat mij de koppeling doseren. Etc. Vind ik leuk om te doen en geeft me meer voldoening en een grote glimlach als het lukt.

En hoe goed die GT3 PDK bak ook is, IK zal in zo'n auto een handbak en koppeling missen. En het feit dat je 'em niet eens met handbak of sequentiele race/mechanische bak kan bestellen ervaar IK als een gemis. Marginaal snelheid / performance winst is voor MIJ geen relevant argument. Zet mij in de nieuwste GT3 op Zandvoort en ik word voorbij gereden door home-made e30's met talentvolle coureurs achter het stuur. Die laatste (milli) seconden die een PDK bak sneller is boeien me totaal niet.

Kortom vanuit mijn leeftijd, achtergrond, context en conditionering is het voor mij heel logisch, verklaarbaar en argumenteerbaar dat IK een GT3 met alleen een PDK bak ervaar als een gemis. Dat de "playstation generatie", of liever gezegd mensen met een andere achtergrond/context, daar anders over denkt kan ik ook begrijpen. En als Porsche dit goed had begrepen dan hadden ze m.i. beide opties geboden...

Zoals de kaarten nu liggen zou ik als potentieele koper serieus in een 991 GT3 en een 997 GT (RS 4.0 :-) gaan rijden en me serieus afvragen wat ik fijner vind. En zeer waarschijnlijk zal ik dat tot de conclusie komen dat een 997 GT3 (RS 4.0 :-) meer beleving, en sowieso meer value-for-money, biedt...

Andere kant van de medaille is natuurlijk dat als nu iemand een 991 GT3 voor m'n deur zet in ruil voor de "handbak troep" die voor de deur staat dat ik uiteraard niet zal zeggen dat ik liever een e46 M3 handbak houd

Tenslotte: Hoe moeilijk zou het zijn om een PDK bak te voorzien van een traditionele hydrolische koppeling. Of van mijn apart elektronisch als dit maar een vergelijkbaar gevoel op levert. Pookje om sequentieel te schakelen zit er toch al in en ze hebben al een slap aftreksel (trek aan beide flippers, laat ze los en dat ding doet een clutch-dump) ervan gebouwd. Schakelaartje erbij om het automatische tussengas en koppelen/ontkoppelen tussen versnellingen uit te schakelen en iedereen is happy...

Mark.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 08 aug 2013, 18:45

Een heel verhaal weer maar met 1 zin die alles eigenlijk zegt: ik vind het leuk om te doen........dat is het, daar gaat het om. :thumbup:

Flamman

Bericht door Flamman » 08 aug 2013, 19:16

romo schreef:
Ruben schreef:En die kan de pdk niet leveren?

+1

Kijk, ik ben ook wel een pook liefhebber, maar het PDK hoeft het DF gevoel zeker niet negatief te beïnvloeden IMO, het een sluit het ander niet uit.

It`s all a matter of perception IMHO

Als je zelf met de pook wil roeren om de "emo", prima, maar goed dan kan je ook zeggen ik wil harder trappen met tremmen, schaf die rem bekrachtiger maar af, dat geeft meer emo. Lekker belangrijk dat ie beter remt zeg, emo man, dat is wat je wil............ :tooth:
Sturen idem dito, schaf de bekrachtiging maar af, want meer emo..............maar daar hoor ik dan weer niemand van de pook roerders over........

Kortom; rem/stuurbekrachtiging is fact of DF, PDK/DCT what ever system also.............just a matter of time.

Zelf rijden is ook history binnenkort, enjoy it while it lasts..........

Deze vergelijking slaat als een tang op een varken !

Het is absoluut niet zo dat alle vernieuwingen een achteruitgang zijn van de rijbeleving, zeker niet bij Porsche.
Sterker nog, ik denk dat bijna alles in standaard onaangepaste staat beter is dan voorheen echter..... dat maakt de handbak toch niet ineens ouderwets ? We vinden immmers een wiel toch ook niet ineens ouderwets omdat de eerste 911 die ook al had ?

Ik zeg absoluuut niet dat het rijden met PDK niet leuk is maar het staat voor mij wel een stapje onder de handgeschakelde vrienden omdat ik het gewoon weg leuker vindt, en het meer van de rijder vereist.

Kortom, het is en blijft de koper die beslist wat de fabrikant bouwt dus ik ben helaas verplicht voor de 997 GT3 RS 4.0 te gaan met jawel HANDBAK !!!

:df:

RVV

Bericht door RVV » 08 aug 2013, 19:42

Deze discussie is natuurlijk al 10 jaar oud. Toen BMW de M3 CSL van SMG voorzag, was het exact hetzelfde. Ook al is de achterliggende techniek anders (SMG vs PDK) het principe van flipperen blijft hetzelfde. Ik heb 2 auto's met SMG gehad. de M3 CS en de e60 M5, en in beide auto's vond ik het een toegevoegde waarde bieden ook en misschien wel vooral op het gebied van emotie en DF. Die systemen maakten in mijn beleving die auto's extra bijzonder. Als je de lijn in ontwikkeling doortrekt zie ik dezelfde pluspunten in de 991 GT3. Auto's van dit kaliber komen in mijn ogen beter tot hun recht met flippersystemen. Overigens heb ik in het algemeen de voorkeur voor een handbak.

Flamman

Bericht door Flamman » 08 aug 2013, 20:04

RVV schreef:Deze discussie is natuurlijk al 10 jaar oud. Toen BMW de M3 CSL van SMG voorzag, was het exact hetzelfde. Ook al is de achterliggende techniek anders (SMG vs PDK) het principe van flipperen blijft hetzelfde. Ik heb 2 auto's met SMG gehad. de M3 CS en de e60 M5, en in beide auto's vond ik het een toegevoegde waarde bieden ook en misschien wel vooral op het gebied van emotie en DF. Die systemen maakten in mijn beleving die auto's extra bijzonder. Als je de lijn in ontwikkeling doortrekt zie ik dezelfde pluspunten in de 991 GT3. Auto's van dit kaliber komen in mijn ogen beter tot hun recht met flippersystemen. Overigens heb ik in het algemeen de voorkeur voor een handbak.

Meeeens, 10 jaar geleden hetzelfde verhaal, en inmiddels hebben we al een tijd ervaring in dit soort automaten maar desondanks is de discussie niet veranderd dus aan de leeftijd van de gebruiker ligt het niet....

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 08 aug 2013, 21:07

Las al geruchten dat de 991 GT3 RS toch een handbak gaat krijgen (en misschien wel alleen handbak). Ben benieuwd wat daar van waar is en zo ja; apart beslissing van Porsche. Doe dan allebei in allebei de modellen..

Robin

Bericht door Robin » 09 aug 2013, 08:10

Nu is de ene flipperbak de andere niet. En ze worden steeds sneller/beter en moderner.

Bij Porker gingen ze bijv met Überwagen Carrera GT niet over één nacht ijs en was 't gewoon oldskool een handbak terwijl de Enzo al flipperde.

Ik reed in 1997 voor 't eerst in 'n SMG bak, de toen geintroduceerde E36 M3 3.2 reden we in Duitsland grensstreek Limburg. Buiten dat blok wat prima is en de rest van de auto(ik reed met Phil Bastiaans die door BMW was ingehuurd , detail) vonden we beide eerlijk gezegd dat de gehele auto goed was(understatement, nieuw 3.2 blokje) , maar dat in onze ogen het flipperen maar 'n klein deel uitmaakte van het geheel.

En 't was wel wennen. En 't bonkte bij 't schakelen als 'n gek op momenten. Niet normaal. Had er 'n handbak ingezeten had ik 't wel lekkerder gevonden herinner ik me.

Maar ja toen stond dat in de kinderschoenen.

Ook lees ik wel eens en hoor ik uit eerste hand dat een M3 CSL misschien wel nog lekkerder was geweest(niet sneller) met handbak(?)

MAAR, ik weet wel dat ik liever een E9x M3 had gehad met flipper dan met handbak. Beter verdeelde overbrengingen(1 versnelling meer)..

Nu weet ik dat Ferrari en BMW tóch een beetje de geflipte pioniers zijn(?) betr dat (ieder in zijn segment) en Porsj komt dan nu in Zijne Heiligheid zo'n ding toepassen.

Ik heb er wel vertrouwen in als handbakman. Want ís Porsj. Als die iets doen is 't vaak goed. Nouja. Dat schakelpatroon automaat ofzo opschakelen naar voren en terug naar achteren alsmede een Cayenne en 'n Panamera Diesel dat vergeet ik even:)

:coffee:

Robin

Bericht door Robin » 09 aug 2013, 08:20

Nu zie je bij een vorm van Motorsport waarbij 't elke seconde concentratie is , genaamd WRC soms een schakel ring/rand achter 't stuur, maar vaker(?) een enorm(pienter) pookje. Daar is (denk ik:)) over nagedacht.

Zie hoe wereldkampioen 2013(lol)Ogier schakelt als 'n gek. Waarom geen flipers denk ik dan? Tuurlijk is dit geen normale htk handbak doh, maar toch.

Wat doe ik fout betr youtube ?

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 09 aug 2013, 08:28

We kunnen beter zeggen wat je goed doet, zijn we sneller klaar. :tooth:

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 09 aug 2013, 09:05

Wat mij overigens zou storen aan een GT3 (of andere Porsche) met handbak. Is dat het ding 7 versnellingen heeft.
Met zes versnellingen is het nog lekker poken, maar de zevende versnellingen inleggen lijkt me maar een raar iets.

En verder handbak of PDK? Als ik op filmpjes hoor hoe lekker die PDK bak schakelt dan zou ik er weinig moeite mee hebben.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 aug 2013, 09:13

@Robin

HTTPS

Die S even wieberen............fixed that for you :mrgreen:

Robin

Bericht door Robin » 09 aug 2013, 09:33

Richardt. schreef:Wat mij overigens zou storen aan een GT3 (of andere Porsche) met handbak. Is dat het ding 7 versnellingen heeft.
Met zes versnellingen is het nog lekker poken, maar de zevende versnellingen inleggen lijkt me maar een raar iets.

En verder handbak of PDK? Als ik op filmpjes hoor hoe lekker die PDK bak schakelt dan zou ik er weinig moeite mee hebben.
Afbeelding

:tooth:

Andre

Bericht door Andre » 09 aug 2013, 12:03

Ik heb afgelopen race gereden met schakeling aan het het stuur. Er is maar 1 reden voor en dat is gewoonweg dat je sneller bent.

Echter zou ik altijd in me straat/fun auto liever een handbak hebben. De laatste tiendes tellen niet. Je wil gewoon lekker auto rijden en alles wat daarbij hoort. Dus ook koppelen en schakelen.

Moet je een auto erom staan laten? Nee

Maar heb je de keus altijd handbak.

Rupie

Bericht door Rupie » 09 aug 2013, 12:51

Afbeelding
Afbeelding

Doe mij maar een zwarte overigens.

Flamman

Bericht door Flamman » 09 aug 2013, 20:24

Andre schreef:Ik heb afgelopen race gereden met schakeling aan het het stuur. Er is maar 1 reden voor en dat is gewoonweg dat je sneller bent.

Echter zou ik altijd in me straat/fun auto liever een handbak hebben. De laatste tiendes tellen niet. Je wil gewoon lekker auto rijden en alles wat daarbij hoort. Dus ook koppelen en schakelen.

Moet je een auto erom staan laten? Nee

Maar heb je de keus altijd handbak.

+1. :headbang:

Tom

Bericht door Tom » 09 aug 2013, 21:31

Gvd wat een dik apparaat, wat een feest moet dat zijn!

Marius

Bericht door Marius » 09 aug 2013, 22:16

Robin schreef:Zie hoe wereldkampioen 2013(lol)Ogier schakelt als 'n gek. Waarom geen flipers denk ik dan? Tuurlijk is dit geen normale htk handbak doh, maar toch.
Vermoedelijk schakelt hij zo, omdat :
A dit een simpeler systeem is dan controls op het stuur. Je wilt zo min mogelijk aan systemen in rally die stuk kunnen gaan.
B met zoveel snelle heftige stuuruitslagen gedurende een klassementsproef zit schakelen op het stuur meer in de weg dan dat het handig is. Dat is bij een circuitracer dus weer het tegenovergestelde.

Tom V

Bericht door Tom V » 10 aug 2013, 08:49

Robin schreef:Nu zie je bij een vorm van Motorsport waarbij 't elke seconde concentratie is , genaamd WRC soms een schakel ring/rand achter 't stuur, maar vaker(?) een enorm(pienter) pookje. Daar is (denk ik:)) over nagedacht.

Zie hoe wereldkampioen 2013(lol)Ogier schakelt als 'n gek. Waarom geen flipers denk ik dan? Tuurlijk is dit geen normale htk handbak doh, maar toch.

Wat doe ik fout betr youtube ?
Wordt simpelweg niet meer toegestaan binnen de reglementen sinds een paar jaar. (sinds ze met de 1.6jes rijden)

Robin

Bericht door Robin » 10 aug 2013, 09:42

OK Marius en Tom. Duidelijk. Bedankt.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 10 aug 2013, 20:08

Jij ook bedankt Robin, voor het stellen van de vraag..... :thumbup:

Plaats reactie