Vorige week heb ik de Bilstein PSS9 set van de 328i naar de M3 overgezet (de set is oorspronkelijk voor een M3 bedoelt).
Sinds de set op de M3 zit heb ik last van een *kloenk* aan de voorzijde.
Bij het wisselen van de set samen met een maat, zijn ook de toplagers gewisselt, want op de 328i rijd ik met M3 3.0 setup en de M3 3.2 heeft andere toplagers.
Het ging zo snel (hij hij de ene set demper vast, ik de andere) dat bij het wisselen, waarschijnlijk een ring niet goed/verkeerde kant is geplaatst.
Het probleem is dat ik geen idee heb waar mijn PSS9 installatie handleiding is met de diagrammen erop, en op Bilstein's website kun je van alles downloaden, behalve dit soort cruciale informatie.
Dus mijn vraag is, weet iemand waar de ring nu hoort. Er staat me iets bij dat er een niet werd gebruikt.
Bovenop de hoofdveer heb je dus zo'n plaate zilveren alu plaat, en daar bovenop komt het toplager. Weet iemand of tussen die 2 nu wel of niet zo'n dikke washer (vulring) hoort te zitten en hoort er (ook) wel of niet een bovenop het toplager te liggen, dus tussen het lager zelf en de grote moer die daar bovenop komt?
Ik weet niet exact hoe het werkt, maar mogelijk dat het lager bovenin nu verkeerd belast wordt...
Als dit natuurlijk iets met het probleem te maken heeft. Maar dit wil ik eerst uitsluiten. Op de 328i heb ik sinds de montage in 2009 nooit last van een dergelijke *kloenk* gehad.
P.S. onderaan net toplager zit een conische washer. Moet deze nog met een bepaalde kant richting het lager staan? Ik weet niet of dit wat uitmaakt of niet. (ok zojuist gelezen dat dit wel uitmaakt, maar niet welke kant richting lager moet).
E36 Bilstein PSS9 probleem/vraag
- MParallel
- Auto: BMW
-
Re: E36 Bilstein PSS9 probleem/vraag
In een ringetje tussen je lager en de moer op de schokdemper heeft behalve wat beschadiging voorkomen geen nut, dus als er een speciale ring bij zit zal deze zeker onderop moeten en kan er een gewoon ringetje onder je moer.
Die konische ring, is die om te centreren of om wat voordruk te geven?
Die konische ring, is die om te centreren of om wat voordruk te geven?
- MParallel
- Auto: BMW
Re: E36 Bilstein PSS9 probleem/vraag
Er zit een speciale ring, €7 p/stuk, een dikke conische ring. Deze zorgt ervoor dat de schokdemper mee kan draaien bij het sturen en brengt de druk van de veer/schotel over naar alleen de binnenste ring van het lager.
Inmiddels heb ik de installatiehandleiding van de PSS9 gevonden. Tussen de bovenste schotel en de uiteindelijke moer die je boven schroeft, moet dus alles zitten wat er standaard zit.
Ringen zijn besteld en gaan later vandaag gemonteerd worden.
Inmiddels heb ik de installatiehandleiding van de PSS9 gevonden. Tussen de bovenste schotel en de uiteindelijke moer die je boven schroeft, moet dus alles zitten wat er standaard zit.
Ringen zijn besteld en gaan later vandaag gemonteerd worden.