Vanos revisie adres

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Vanos revisie adres

Bericht door ///Martijn » 31 mei 2012, 15:05

Hallo
Ik wil het vanos van mijn m3 laten reviseren en zoek een goed en betrouwbaar adres. Iemand tips/ervaring?
liefst richting oost nl.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 31 mei 2012, 20:35

///Martijn schreef:Hallo
Ik wil het vanos van mijn m3 laten reviseren en zoek een goed en betrouwbaar adres. Iemand tips/ervaring?
liefst richting oost nl.
Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik heb via e-mail met Rajaj van Beisansystems.com te horen gekregen dat de Vanos o-ring kit voor de S50 Euro binnen 2 weken beschikbaar is. Dat zal dus aanzienlijk goedkoper zijn dan via een specialist.
Wat doet zo iemand trouwens, want bij mijn weten zijn de o-ringen nog helemaal niet los verkrijgbaar'(m.u.v. de solenoid o-ringen)...Mocht je het niet zelf kunnen, dan zou ik sowieso wachten op de kit van Beisansystems, aangezien dat Teflon is, en je dan in principe er voor zeer lange tijd niet naar om hoeft te kijken. Dan kan je specialist er ze voor je inzetten. Bas Roos in Oss is altijd een veel genoemde naam in de BMW wereld, maar ik heb zelf geen ervaring met hem.

Ik zit zelf ook al op zo'n kit te wachten, maar ik zet het er wel zelf in. :mrgreen:

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Martijn » 31 mei 2012, 21:44

Klopt! Ik heb ook al contact gehad met beisan. Ze zijn daar idd bezig met een specifieke s50b32 set. Kost 100 dollar zo'n beetje. Bas ken ik, die staat ook op mijn lijstje. In arnhem schijnt ook een zaak te zitten die ervaring heeft met die revisies. Eerst dus maar ff wachten tot de set beschikbaar komt

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 06 jun 2012, 21:31

Weer even gemaild met Rajaie van Beisan en hij denkt de set over een week te kunnen releasen. :D Laat even weten, misschien kan ik wel een korting bedingen (can u say Group Buy?)

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: Vanos revisie adres

Bericht door yorick » 07 jun 2012, 18:40

Is de werking van de vanos niet meer goed, of maakt hij geluid? Ik heb her en der gelezen en gehoord van een BMW specialist dat bijgeluiden na een revisie vaak terug komen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 07 jun 2012, 21:16

yorick schreef:Is de werking van de vanos niet meer goed, of maakt hij geluid? Ik heb her en der gelezen en gehoord van een BMW specialist dat bijgeluiden na een revisie vaak terug komen.
Ach weet je wat het is (weet trouwens niet of je het tegen de OP hebt of tegen mij), maar het ratelen (marbles in a can/dieselgeluid) waar men het vaak over heeft, komt van de tolerantie/axiale speling op de tandwielen en zou geen invloed op het vermogen moeten hebben. Het geluid is ook niet zozeer een indicatie voor problemen en wordt bijna altijd verward met het lekken van de inwendige o-ringen. :hmmm:

Echter, na een (in mijn geval) 170k worden de o-ringen binnenin rond de zuiger(s) gewoon hard, net als alle o-ringen in je blok. Er zal altijd wat olie langs gaan lekken (vergelijk het met zuigerveren in een onderblok, die slijten ook waardoor je blow-by krijgt), bij mij lekken de o-ringen waar de vanos tegen het blok aan zit, dus is het reviseren van de complete vanos een no-brainer, aangezien hij er compleet af moet om deze ringen te vervangen. :?
Ik denk dat het altijd wel goed is om alle o-ringen in je vanos preventief (zeg, elke 150k) te vervangen. Het is immers een belangrijk onderdeel in de S50, en een geleidelijke zuigerlekkage zal geen foutcode geven (tot de vanos vastslaat), maar kost je wel vermogen, doordat de nokkenas niet over de complete range verdraaid zal kunnen worden. Ik heb een dyno sheet van m'n auto in huidige conditie (goede staat overigens), dus ik ben benieuwd in hoeverre het gaat schelen bij een nieuwe dyno pull.
De o-ringen van de solenoids heb ik al vevangen preventief, deze hadden geen lekkage, maar dat is wel een hekel punt bij S50 blokken. Overigens wordt het vervangen van 'slechts' deze o-ringen vaak op zijn beurt weer verward met het reviseren van de Vanos.

Afijn, we zullen zien als het zover is. My 2 cents... :angel:

Gebruikersavatar
///Martijn
Berichten: 319
Lid geworden op: 10 mar 2009, 13:24

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Martijn » 11 jun 2012, 21:10

yorick schreef:Is de werking van de vanos niet meer goed, of maakt hij geluid? Ik heb her en der gelezen en gehoord van een BMW specialist dat bijgeluiden na een revisie vaak terug komen.
De werking is niet meer goed en ik krijg foutcodes op de intake/outtake. Je merkt het niet als je half gas geeft of geleidelijk, maar wel als je voluit wilt gaan. Dan houdt de motor in tussen +- 1200-2500 toeren. Daarnaast heb ik ook de indruk dat mijn M3 meer verbruikt dan zou moeten.

@ Joost: ik laat het door een specialist doen, maar dat lukt me binnenkort nog niet. ik laat je zsm nog ff weten of je voor mij de kit ook kunt bestellen. was toch iets van 100 dollar ofzo?

gr
Martijn

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 11 jun 2012, 22:48

///Martijn schreef:
yorick schreef:Is de werking van de vanos niet meer goed, of maakt hij geluid? Ik heb her en der gelezen en gehoord van een BMW specialist dat bijgeluiden na een revisie vaak terug komen.
De werking is niet meer goed en ik krijg foutcodes op de intake/outtake. Je merkt het niet als je half gas geeft of geleidelijk, maar wel als je voluit wilt gaan. Dan houdt de motor in tussen +- 1200-2500 toeren. Daarnaast heb ik ook de indruk dat mijn M3 meer verbruikt dan zou moeten.

@ Joost: ik laat het door een specialist doen, maar dat lukt me binnenkort nog niet. ik laat je zsm nog ff weten of je voor mij de kit ook kunt bestellen. was toch iets van 100 dollar ofzo?

gr
Martijn
Hey Martijn,

Geen probleem. Ik ben nog steeds aan het wachten tot de kit beschikbaar is. Helaas heb ik geen informatie over de prijs, maar dat zal idd rond de $100 zijn schat ik.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 25 jun 2012, 11:17

De nieuwe set voor de Euro S50 (enkele/dubbele Vanos) is beschikbaar via Beisan!!!

http://www.beisansystems.com/products

:wave:

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Vanos revisie adres

Bericht door Vlokmans » 02 aug 2013, 16:48

///Joost schreef: Echter, na een (in mijn geval) 170k worden de o-ringen binnenin rond de zuiger(s) gewoon hard, net als alle o-ringen in je blok. Er zal altijd wat olie langs gaan lekken (vergelijk het met zuigerveren in een onderblok, die slijten ook waardoor je blow-by krijgt), bij mij lekken de o-ringen waar de vanos tegen het blok aan zit, dus is het reviseren van de complete vanos een no-brainer, aangezien hij er compleet af moet om deze ringen te vervangen.

Ik denk dat het altijd wel goed is om alle o-ringen in je vanos preventief (zeg, elke 150k) te vervangen. Het is immers een belangrijk onderdeel in de S50, en een geleidelijke zuigerlekkage zal geen foutcode geven (tot de vanos vastslaat), maar kost je wel vermogen, doordat de nokkenas niet over de complete range verdraaid zal kunnen worden. :?
Ik slinger weer eens even een oude draad omhoog.....over welke o-ringen en zuigers/lekkage hebben we het hier?

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Vanos revisie adres

Bericht door Ahmed » 03 aug 2013, 22:26

Heb over twee weken een revisie gepland staan van mijn vanos. De afgelopen tijd merk ik echt dat ik vermogen mis onder de 3000rpm en de opbouw over het gehele toerenbereik niet lineair is.

Spulletjes kunnen tegenwoordig ook in NL besteld worden:
http://www.vanosrepair.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 23 aug 2013, 09:30

Vlokmans schreef:
///Joost schreef: Echter, na een (in mijn geval) 170k worden de o-ringen binnenin rond de zuiger(s) gewoon hard, net als alle o-ringen in je blok. Er zal altijd wat olie langs gaan lekken (vergelijk het met zuigerveren in een onderblok, die slijten ook waardoor je blow-by krijgt), bij mij lekken de o-ringen waar de vanos tegen het blok aan zit, dus is het reviseren van de complete vanos een no-brainer, aangezien hij er compleet af moet om deze ringen te vervangen.

Ik denk dat het altijd wel goed is om alle o-ringen in je vanos preventief (zeg, elke 150k) te vervangen. Het is immers een belangrijk onderdeel in de S50, en een geleidelijke zuigerlekkage zal geen foutcode geven (tot de vanos vastslaat), maar kost je wel vermogen, doordat de nokkenas niet over de complete range verdraaid zal kunnen worden. :?
Ik slinger weer eens even een oude draad omhoog.....over welke o-ringen en zuigers/lekkage hebben we het hier?
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... d_vanos-2/

#18 in bovenstaande link waren voor mij een bron van behoorlijke lekkage. Geen druppels op de vloer, maar wel een behoorlijke bende voor op het blok. Het zuigertje van de Vanos (inlaat) staat niet op RealOEM, maar deze zit achter dekseltje met #5. Dmv druk voor en achter dit zuigertje (afgesloten door een o-ring als 'zuigerveer') wordt de nokkenas versteld.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Vanos revisie adres

Bericht door Vlokmans » 26 aug 2013, 20:48

Het is me ondertussen duidelijk geworden: heb de Vanos op de M3 toch ook maar laten aanpakken. Geeft een behoorlijk verschil, de motor voelt zeker onderin veel "vetter en dikker".

Wat me alleen blijft verbazen, is dat een lekkende/stuklopende Vanos geen foutcodes geeft. Ook uitlezen met DIS, met Vanostest, gaf aan dat er niets mis was. En toch is het verschil zo groot.....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 27 aug 2013, 09:25

Mja, er zal wel een redelijk breed bandbereik zijn voordat ie een foutcode geeft (net als bijv. een lambdasonde). Ik dacht dat er ook alleen maar een foutcode was voor Vanos als ie echt vast slaat, of als de o-ringen compleet doorlekken, maar ik kan het mis hebben. Te snel een foutcode afgeven is goed voor pietje-precies autoliefhebbers zoals wij, maar niet voor de doorsnee BMW klant. Die wil rijden en niet voor ieder wiswasje naar de garage.
Een 80% werkende Vanos zal geen motorschade geven, maar wel vermogen missen en emissies omhoog gooien.

Gebruikersavatar
Jim V.
Berichten: 161
Lid geworden op: 18 jan 2012, 08:32

Re: Vanos revisie adres

Bericht door Jim V. » 27 aug 2013, 10:17

Vlokmans schreef:Het is me ondertussen duidelijk geworden: heb de Vanos op de M3 toch ook maar laten aanpakken. Geeft een behoorlijk verschil, de motor voelt zeker onderin veel "vetter en dikker".

Wat me alleen blijft verbazen, is dat een lekkende/stuklopende Vanos geen foutcodes geeft. Ook uitlezen met DIS, met Vanostest, gaf aan dat er niets mis was. En toch is het verschil zo groot.....

heb je ook alleen de o-ringen aan laten pakken?
ik heb het ratelende 'dieselgeluid' ook op de m3 en wil daar ook echt wat aan laten doen,
had bij paul vlasblom geinformeert en daar vertrouw ik ook wel op maar had op marktplaats gezien vanos repair of dergelijke en dat scheelt aanzienlijk in de prijs maar ik weet niet of die betrouwbaar zijn, wel doen zij het met de beissan set, net als paul.
waar heb jij het laten doen als ik vragen mag?

zelf zou ik het wel willen doen maar daar ben ik te bang voor dat het fout gaat met het in elkaar zetten.

Gebruikersavatar
Vlokmans
Berichten: 1363
Lid geworden op: 25 sep 2008, 22:14
Locatie: Rotterdam

Re: Vanos revisie adres

Bericht door Vlokmans » 27 aug 2013, 21:16

Ik heb de full monty gedaan: seals, o-ringen of hoe dat het ook mag heten plus de anti rattle kit. De overweging hierbij was dat als het eenmaal open lag, het een kleine moeite was om de anti rattle kit er ook op te zetten. Ik ben niet zo heel handig, dus ik was blij dat ik het heb laten doen.

Ik heb het hier laten doen:
http://bmw-service-blom.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

@Joost: Lekker is dat. Als de Beierse topingenieurs dat zo voor iedere sensor of mechaniek bedacht hebben..... :hmmm:

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Vanos revisie adres

Bericht door Jesper » 27 aug 2013, 21:37

Hier ook sinds kort een vanos probleem. Auto begon opeens heel onrustig stationair te draaien. Laten uitlezen bij een lokale garage waar de foutmelding "vanos, regeling vervroeging uitlaatklep" uit kwam.
Nog even contact gehad met bas roos, hij verdenkt de vanos plunjers. Aangezien ik de m3 niet graag naar een huis/tuin/keuken garage breng en al wat jaren tevreden klant ben van bas, besloten om de m3 volgende week bij hem langs te brengen voor nadere inspectie en reparatie (ook al is Oss voor mij niet om de hoek).
Hopelijk valt de reparatie mee.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Vanos revisie adres

Bericht door ///Joost » 28 aug 2013, 09:23

Jesper schreef:Hier ook sinds kort een vanos probleem. Auto begon opeens heel onrustig stationair te draaien. Laten uitlezen bij een lokale garage waar de foutmelding "vanos, regeling vervroeging uitlaatklep" uit kwam.
Nog even contact gehad met bas roos, hij verdenkt de vanos plunjers. Aangezien ik de m3 niet graag naar een huis/tuin/keuken garage breng en al wat jaren tevreden klant ben van bas, besloten om de m3 volgende week bij hem langs te brengen voor nadere inspectie en reparatie (ook al is Oss voor mij niet om de hoek).
Hopelijk valt de reparatie mee.
Bas heeft er in ieder geval verstand van. Het eerste wat ie waarschijnlijk doet is het vervangen van de solenoid o-ringen. Een klusje van 15 minuten, omdat je er eenvoudig bij kan. Beter zou het zijn om je Vanos een complete overhaul te geven met de Beisan kit. Maar ja, dat kost wel knaken...

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 838
Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
Auto: BMW M135i

Re: Vanos revisie adres

Bericht door Jesper » 28 aug 2013, 10:12

Hij had het inderdaad ook over de solenoids. Overigens heeft hij het minder bij een koude start smorgens, dus zou best goed lekkende o-ringen kunnen zijn.
Ik vraag hem gewoon eens wat wijs is om te doen. Als de boel niet open hoeft, dan lijkt het mij een beetje overdreven om nu al de complete beisan kit toe te passen. Ik had immers geen last van bijgeluiden of zo. Moet het wel open, ja dan pak je die kit natuurlijk gelijk mee.

hanske
Berichten: 1019
Lid geworden op: 09 nov 2011, 15:45

Re: Vanos revisie adres

Bericht door hanske » 28 aug 2013, 10:43

Jim V. schreef:zelf zou ik het wel willen doen maar daar ben ik te bang voor dat het fout gaat met het in elkaar zetten.

Je kunt ook terecht bij Van Ooijen in Asten (BMW specialist), zij zijn montage partner van VanosRepair.

BMW Van Ooijen auto's
Ommelseweg 44c
5721 WV ASTEN
0493-560561
ooijenauto@zonnet.nl
http://www.bmwvanooijen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten