BMW 320d Touring Lifestyle Edition (E46)
- Dennis Cavallino
Na lang wikken en wegen heb ik besloten om geen Land Rover Discovery te kopen. Wel wilde ik weer een stationwagon, een trekhaak, eventueel automaat en een zuinige doch snelle Diesel, dus toen liep ik al snel tegen mijn nieuwe auto aan.
Chip (specs weet ik niet precies, maar hij is rap en zuinig)
Auromaat (met manuele stand)
Zilver met shadow line
Donker hemeltje
Antraciet sierlijsten interieur
Instaplijsten chrome/zwart
Sportstoelen, half leder, multifunctioneel stuurwiel met leer bekleed
Navigatie waarmee je terug in de tijd kunt reizen (Business) DVD is uit 2004, maar ik ga die uit 2013 erbij kopen. Kost geen drol en het werk.
Climate Control
Cruise control
Regensensor
Bluetooth carkit
16 inch 5-spaaks
Etc
Alle boekjes erbij. Auto komt uit Bonn van origine. Naast een gestempeld onderhoudsboekje zitten er ook nog rekeningen van de 1e eigenaar bij.
Verbruik tot nu toe (300 km) is 1:20 precies volgens de boordcomputer. Met woon-werk erbij zal dat rond de 1:18 uitkomen verwacht ik. Dat verbruikte de 159 ook. Gewicht is ook hetzelfde (1500 kg). De 159 zat qua auto wel een niveau hoger, dat merk je aan alles, zelfs de bouwkwaliteit van de 159 lag 3 treden hoger dan de E46, en de Alfa vond ik ook mooier, maar dit is meer het soort allrounder waar ik van hou. Met de Alfa kon ik verder weinig meer dan kilometers vreten, omdat het een sedan was. Ik heb gewoon een station met trekhaak nodig. Planten scoren bij het tuincentrum, weekendtassen & kinderwagen achterin stouwen... in de 159 was dat niet altijd even praktisch. Wel jammer, want verder beviel hij uitstekend.
Foto's van mijn nieuwe oliestoker moet ik nog maken. Binnenkort wil ik hem een soort 0-beurt geven, zodat ik er een paar jaar onbekommerd in hoop te kunnen rijden. Ook moet ik nog een setje wielen met winterbanden scoren, want de Conti Sportcontacts ken ik, en nu de pepernoten alweer in winkels liggen moet je met die banden de weerberichten nauwlettend in de gaten houden!
Zijn er nog VAG / FWD reldraadjes? I'm in!
Chip (specs weet ik niet precies, maar hij is rap en zuinig)
Auromaat (met manuele stand)
Zilver met shadow line
Donker hemeltje
Antraciet sierlijsten interieur
Instaplijsten chrome/zwart
Sportstoelen, half leder, multifunctioneel stuurwiel met leer bekleed
Navigatie waarmee je terug in de tijd kunt reizen (Business) DVD is uit 2004, maar ik ga die uit 2013 erbij kopen. Kost geen drol en het werk.
Climate Control
Cruise control
Regensensor
Bluetooth carkit
16 inch 5-spaaks
Etc
Alle boekjes erbij. Auto komt uit Bonn van origine. Naast een gestempeld onderhoudsboekje zitten er ook nog rekeningen van de 1e eigenaar bij.
Verbruik tot nu toe (300 km) is 1:20 precies volgens de boordcomputer. Met woon-werk erbij zal dat rond de 1:18 uitkomen verwacht ik. Dat verbruikte de 159 ook. Gewicht is ook hetzelfde (1500 kg). De 159 zat qua auto wel een niveau hoger, dat merk je aan alles, zelfs de bouwkwaliteit van de 159 lag 3 treden hoger dan de E46, en de Alfa vond ik ook mooier, maar dit is meer het soort allrounder waar ik van hou. Met de Alfa kon ik verder weinig meer dan kilometers vreten, omdat het een sedan was. Ik heb gewoon een station met trekhaak nodig. Planten scoren bij het tuincentrum, weekendtassen & kinderwagen achterin stouwen... in de 159 was dat niet altijd even praktisch. Wel jammer, want verder beviel hij uitstekend.
Foto's van mijn nieuwe oliestoker moet ik nog maken. Binnenkort wil ik hem een soort 0-beurt geven, zodat ik er een paar jaar onbekommerd in hoop te kunnen rijden. Ook moet ik nog een setje wielen met winterbanden scoren, want de Conti Sportcontacts ken ik, en nu de pepernoten alweer in winkels liggen moet je met die banden de weerberichten nauwlettend in de gaten houden!
Zijn er nog VAG / FWD reldraadjes? I'm in!
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 29 jul 2013, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- dvh
Re: BMW 320d Touring
Facelift?
Veel plezier ermee
En foto's !
Veel plezier ermee

En foto's !
-
Netjes! maar de bouwkwaliteit van een 159 beter dan een e46? 

- Dennis Cavallino
Jazeker. En ik reed vorige week in een E61 530d en die voelde kwalitatief ook minder aan dan mijn 159. Maar goed, dat gelooft geen enkele BMW-fapper natuurlijk. Qua luxe en comfort is het ook een stap terug. Maar daar krijg ik een leukere allrounder voor terug.
-
Ik heb zelf een e46 en ook gereden met een 159, maar ben het er niet helemaal mee eens.
Maar daar zijn we mensen voor:)
Maar daar zijn we mensen voor:)
- Dennis Cavallino
Facelift inderdaad. Tnx, foto's maak ik wel als het mooi weer wordt.dvh schreef:Facelift?
Veel plezier ermee
En foto's !

- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Feli!
Eigenlijk zie ik alleen maar redenen voor een Disc staan, maar iedereen heeft recht op zijn eigen eco-mobiel, toch
Eigenlijk zie ik alleen maar redenen voor een Disc staan, maar iedereen heeft recht op zijn eigen eco-mobiel, toch

- Dennis Cavallino
Zo'n Disco met daktent komt er nog wel een keer, en het is vooral de 200 euro per maand aan MRB die mij ervan weerhouden heeft, want ik had een prachtig exemplaar op het oog. Misschien dat we eerst eens een 4x4 huren in Marokko volgend jaar. Rondje Zwarte Zee met eigen auto blijft gewoon op het lijstje staan. 

- Reind
Heerlijke auto's. Ik heb er zelf 2 gehad en in totaal dik 150.000km mee gereden. Van die slechtere afwerking dan een 159 kan ik me niet helemaal in vinden. Van alle auto's die ik heb gehad zat de e46 het beste in elkaar. Misshcien lijkt het zo omdat de 159 een paar jaartjes jonger is?
Het brandstofverbruik op de BC kan er behoorlijk naast zitten en 1:18 ga je noooooit halen. Ik had een schakel en alleen op hele lange ritten haalde ik 1:17,5. En dan reed ik extra zuinig. Mijn gemddelde verbruik was 1:16. Met een automaat zou het verbruik nog iets hoge moeten liggen.
Foto's????
Het brandstofverbruik op de BC kan er behoorlijk naast zitten en 1:18 ga je noooooit halen. Ik had een schakel en alleen op hele lange ritten haalde ik 1:17,5. En dan reed ik extra zuinig. Mijn gemddelde verbruik was 1:16. Met een automaat zou het verbruik nog iets hoge moeten liggen.
Foto's????
-
- Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s
Goede keus! Ik heb zelf ook een special edition, inclusief tijdreis navi, maar die functioneert nog prima. Ik vind hem wel fijner rijden met 16" winterset dan met 17" zomerset. Misschien iets om rekening mee te houden als je een set erbij gaat kopen. Verder een geen problemen na 100.000km (stand nu 260.000km).
- RVV
Gefeliciteerd er mee Dennis 

- Petrolhead Tom
Feli! Nu styling 42 er onder!
- Riceaux
Of styling 68. Wat bied je Dennis?Petrolhead Tom schreef:Feli! Nu styling 42 er onder!

-
OnlineMartijn_bmw
herkenbaar eigenlijk wil ik ook eens een SUV/Jeep achtige auto alleen die MRB van 200EUR in de maandDennis Cavallino schreef:Zo'n Disco met daktent komt er nog wel een keer, en het is vooral de 200 euro per maand aan MRB die mij ervan weerhouden heeft, want ik had een prachtig exemplaar op het oog. Misschien dat we eerst eens een 4x4 huren in Marokko volgend jaar. Rondje Zwarte Zee met eigen auto blijft gewoon op het lijstje staan.

- Knot
Kom maar op met die foto's.
Kost dat nou in de MRB per maand?
Handbakje is wel zuiniger lijkt me, al kan het nooit zo erg zijn als de E34 automaat, dat was gewoon 1 op 7 tegen 1 op 9 voor een handbak met zelfde motor!
Kost dat nou in de MRB per maand?
Handbakje is wel zuiniger lijkt me, al kan het nooit zo erg zijn als de E34 automaat, dat was gewoon 1 op 7 tegen 1 op 9 voor een handbak met zelfde motor!
-
OnlineMartijn_bmw
130EUR in de maand zo'n beetje (320dA/utrecht)
- dvh
Jep.Martijn_bmw schreef:herkenbaar eigenlijk wil ik ook eens een SUV/Jeep achtige auto alleen die MRB van 200EUR in de maandDennis Cavallino schreef:Zo'n Disco met daktent komt er nog wel een keer, en het is vooral de 200 euro per maand aan MRB die mij ervan weerhouden heeft, want ik had een prachtig exemplaar op het oog. Misschien dat we eerst eens een 4x4 huren in Marokko volgend jaar. Rondje Zwarte Zee met eigen auto blijft gewoon op het lijstje staan.![]()
Anders stons hier al lang een 3.0d X5 voor de deur.
-
OnlineMartijn_bmw
hier ook X3 of X5 3.0Ddvh schreef:Jep.Martijn_bmw schreef:herkenbaar eigenlijk wil ik ook eens een SUV/Jeep achtige auto alleen die MRB van 200EUR in de maandDennis Cavallino schreef:Zo'n Disco met daktent komt er nog wel een keer, en het is vooral de 200 euro per maand aan MRB die mij ervan weerhouden heeft, want ik had een prachtig exemplaar op het oog. Misschien dat we eerst eens een 4x4 huren in Marokko volgend jaar. Rondje Zwarte Zee met eigen auto blijft gewoon op het lijstje staan.![]()
Anders stons hier al lang een 3.0d X5 voor de deur.

- MParallel
- Auto: BMW
Klinkt goed, ben benieuwd naar de foto's.
- Wout309t
- Auto: A4 40TFSI
Deze?Petrolhead Tom schreef:Feli! Nu styling 42 er onder!
http://link.marktplaats.nl/700702400" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet doer!
- Petrolhead Tom
Jawel man! DE velg voor de E46.Wout309t schreef:Deze?Petrolhead Tom schreef:Feli! Nu styling 42 er onder!
http://link.marktplaats.nl/700702400" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet doer!
-
OnlineMartijn_bmw
Zijn inderdaad mooie velgen onder een e46!
Heb ze ook een tijdje gehad wel drama met schoon maken...
Heb ze ook een tijdje gehad wel drama met schoon maken...
- Niels
- Auto: Prius+
Bouwkwaliteit van de E46 vind ik ongeëvenaard, daarom staat er ook geen E91 op de stoep. Die vind ik qua interieur gewoon minder. Zelfs met 3,5 ton op de klok rammelt of kraakt er niets in een E46 diesel, dat zie ik welke Alfa dan ook nog niet doen. De V70 D5 met de helft aan kilometers redde dat zelfs niet. Des te langer je rijdt des te meer ga je em waarderen Dennis, wij hebben onze 2e 320D nu alweer een jaar en dit jaar heb ik er een 325ci cabrio bij gekocht. Ik vind de E46 echt een topper.
Die 1 op 20 op de BC is een gevolg v.d. chip. De ECU is gewoon het spoor helemaal bijster qua metingen en verhoudingen lucht/turbo druk en brandstof. Die van mij gaf het ook aan, kwalmde en de automaat schakelde zo nu en dan niet helemaal netjes. Toen 2x bij VVT geweest (turbo Johan) en die heeft de auto "on-chipt" en uiteindelijk frisse verstuivers gemonteerd en de EGR afgesloten. Het ding loopt nu echt helemaal top en het verbruik zit zo rond de 1 op 14/15. Ik heb mijn twijfels over de chip om eerlijk te zijn maar voor de rest heb je er een topper aan
Wat een verademing vond ik de onze na 3 weken een nieuwe huur Zafira 1.7CDTI gereden te hebben 
Die 1 op 20 op de BC is een gevolg v.d. chip. De ECU is gewoon het spoor helemaal bijster qua metingen en verhoudingen lucht/turbo druk en brandstof. Die van mij gaf het ook aan, kwalmde en de automaat schakelde zo nu en dan niet helemaal netjes. Toen 2x bij VVT geweest (turbo Johan) en die heeft de auto "on-chipt" en uiteindelijk frisse verstuivers gemonteerd en de EGR afgesloten. Het ding loopt nu echt helemaal top en het verbruik zit zo rond de 1 op 14/15. Ik heb mijn twijfels over de chip om eerlijk te zijn maar voor de rest heb je er een topper aan

-
Feli!
E46 is inderdaad top... zowel qua model (tijdloos mooi vind ik) als bouwkwaliteit...
E46 is inderdaad top... zowel qua model (tijdloos mooi vind ik) als bouwkwaliteit...
- Dennis Cavallino
Smaken verschillen, die velgen vind ik prachtig, maar niet op deze Touring.
Tja, die chip. Hij is wel retesnel voor een Dieseltje (en ik ben best wat gewend). Verbruik zal in de praktijk wel minder zijn, ik ga eerdaags voor 't eerst tanken, dan reken ik het uit.
Mijn gevoel qua bouwkwaliteit:
- Ramen in beide voorportieren kraken continu (schijnt e46 kwaal te zijn en op te lossen door de raamrubbers met aanrijdingsstrips (?) te smeren).
- Module BM54 is bij E46's vaak in de war en ik heb al meegemaakt dat de radio totaal niet uitwilde
- Het leer is gewoon nog altijd kippekuttenleer (als het überhaupt al echt leer is...).
- Stuurwiel in de Alfa was nog niet versleten, in de BMW met slechts 50k extra op de klok wel (daarentegen was de Alfa vloermat wel doorgesleten en is 'ie in de BMW nog als nieuw)
- Geluid van de radio is echt dramatisch! In de Alfa was het prima (paar speakers extra en volgens mij ook een subwoofer, maar dat weet ik niet zeker).
- Als je de achterklep/achterruit van de E46 Touring open doet krijg ik niet bepaald een premium-gevoel. Kan ook aan de kentekenplaathouder liggen die rammelt.
- Deze E46 Special Edition heeft instapsierlijsten, maar zelfs een tupperware bakje voelt meer solide aan. Echt een schande dat BMW zoiets heeft geleverd.
De Alfa was maar 2 jaar nieuwer, maar gewoon van een hogere klasse. Meer opties, meer toeters en bellen, betere ventilatie (in de E46 kan de passagier gewoon geen luchtstroom in zijn/haar gezicht krijgen, de achterpassagiers al helemaal niet).
De Alfa had geen kraakje of rammeltje. De materiaalkeuze vond ik in de Alfa gewoon beter.
Neemt niet weg dat deze E46 verder prima in elkaar zit, maar de verheerlijking en het Alfa-kraken deel ik absoluut niet. Het is een lekkere auto voor de actieve rijder, en icm de automaat ook voor de luie rijder die wel van doorrijden en bochtjes houdt). Eigenlijk had er in de 159 een automaat moeten zitten zoals deze.
Wat een heel groot voordeel is van de BMW is dat 'ie geen distributieriem heeft. Met vrij betaalbare beurtjes (en een monteur die weet wat 'ie verder moet doen) moet je de BMW heel lang tegen geringe kosten kunnen rijden.
Bovenstaande klinkt misschien als een zeikverhaal, maar ik vind het onterecht dat de 159 niet serieus wordt/werd genomen. Het is één van de fijnste ruime middenklassers waarin ik de afgelopen jaren heb gereden. Misschien dat het geen echte Alfa is, maar hij evenaarde de 166 en dat vind ik wel een échte Alfa.
MRB in de 320d Touring is hetzelfde als van de Alfa 159 JTDm sedan. Beide wegen 1500 kg op kenteken. Volgens mij betalen wij 120 euro in de maand.
Ben er verder wel blij mee, want het rijdt prima en biedt voldoende ruimte voor de plantjes die we van de week bij het tuincentrum scoorden. Dat was in de 159 niet gelukt. Op de leuke slinger- en dijkweggetjes naar onze zeilboot rijdt het ook leuker/agieler/scherper dan met de Alfa 159 en BMW F10 525d. Dat is mij veel waard.
Foto's volgen.
Tja, die chip. Hij is wel retesnel voor een Dieseltje (en ik ben best wat gewend). Verbruik zal in de praktijk wel minder zijn, ik ga eerdaags voor 't eerst tanken, dan reken ik het uit.
Mijn gevoel qua bouwkwaliteit:
- Ramen in beide voorportieren kraken continu (schijnt e46 kwaal te zijn en op te lossen door de raamrubbers met aanrijdingsstrips (?) te smeren).
- Module BM54 is bij E46's vaak in de war en ik heb al meegemaakt dat de radio totaal niet uitwilde
- Het leer is gewoon nog altijd kippekuttenleer (als het überhaupt al echt leer is...).
- Stuurwiel in de Alfa was nog niet versleten, in de BMW met slechts 50k extra op de klok wel (daarentegen was de Alfa vloermat wel doorgesleten en is 'ie in de BMW nog als nieuw)
- Geluid van de radio is echt dramatisch! In de Alfa was het prima (paar speakers extra en volgens mij ook een subwoofer, maar dat weet ik niet zeker).
- Als je de achterklep/achterruit van de E46 Touring open doet krijg ik niet bepaald een premium-gevoel. Kan ook aan de kentekenplaathouder liggen die rammelt.

- Deze E46 Special Edition heeft instapsierlijsten, maar zelfs een tupperware bakje voelt meer solide aan. Echt een schande dat BMW zoiets heeft geleverd.
De Alfa was maar 2 jaar nieuwer, maar gewoon van een hogere klasse. Meer opties, meer toeters en bellen, betere ventilatie (in de E46 kan de passagier gewoon geen luchtstroom in zijn/haar gezicht krijgen, de achterpassagiers al helemaal niet).
De Alfa had geen kraakje of rammeltje. De materiaalkeuze vond ik in de Alfa gewoon beter.
Neemt niet weg dat deze E46 verder prima in elkaar zit, maar de verheerlijking en het Alfa-kraken deel ik absoluut niet. Het is een lekkere auto voor de actieve rijder, en icm de automaat ook voor de luie rijder die wel van doorrijden en bochtjes houdt). Eigenlijk had er in de 159 een automaat moeten zitten zoals deze.
Wat een heel groot voordeel is van de BMW is dat 'ie geen distributieriem heeft. Met vrij betaalbare beurtjes (en een monteur die weet wat 'ie verder moet doen) moet je de BMW heel lang tegen geringe kosten kunnen rijden.
Bovenstaande klinkt misschien als een zeikverhaal, maar ik vind het onterecht dat de 159 niet serieus wordt/werd genomen. Het is één van de fijnste ruime middenklassers waarin ik de afgelopen jaren heb gereden. Misschien dat het geen echte Alfa is, maar hij evenaarde de 166 en dat vind ik wel een échte Alfa.
MRB in de 320d Touring is hetzelfde als van de Alfa 159 JTDm sedan. Beide wegen 1500 kg op kenteken. Volgens mij betalen wij 120 euro in de maand.
Ben er verder wel blij mee, want het rijdt prima en biedt voldoende ruimte voor de plantjes die we van de week bij het tuincentrum scoorden. Dat was in de 159 niet gelukt. Op de leuke slinger- en dijkweggetjes naar onze zeilboot rijdt het ook leuker/agieler/scherper dan met de Alfa 159 en BMW F10 525d. Dat is mij veel waard.
Foto's volgen.