Vrij voor een weekje Oostenrijk / Zell am See. Kind is inmiddels jonge vrouw en gaat niet meer mee op vakantie. Dus eerste mogelijkheid om de, inmiddels ook al weer bijna 13 jaar oude, BoxsterS te gebruiken. Best wel even getwijfeld want je zet er natuurlijk in 1x veel kms op. Maar aan de andere kant zo'n auto is natuurlijk gemaakt voor dit soort trips en meer dan Eifel/Ardennen had ie in z'n leven nog niet gezien. Op 1x Bordeaux met m'n vader na dan.
De heenreis:
Bij het inladen merk je al dat het een zeer practische auto is. Door z'n middenmoter concept heb je zowel voor als achter bagageruimte en kan naast de noodzakelijke kleding e.d. gewoon ook de gehele foto uitrusting + statief mee.
Vrijdag 12 juli was het prachtig weer in NL. Dus zoals het hoort de heenreis "topless" ingezet. Geen haast want we konden pas zaterdag 13 juli het geboekte hotel in Zell am See in en moesten toch "ergens" overnachten.
Wat op de Duitse autobahn opvalt is dat waar je vroeger "heer en meester" was met een 3,2l 252pk roadster het leven je nu zuur wordt gemaakt tot dikke middenklasser turbo diesels. Stel je rijdt rustig op cruise-control 130 ofzo en er hangt zo'n stinkende familie transformer op satans's brandstof achter je. Je geef vol gas en zo'n pleuris ding volgt je dan gewoon. Wegrijden lukt niet door het turbo koppel dat die dingen hebben. En het feit dat jij in 6 zit met zo'n 3000 rpm waar het blok nou niet op z'n sterkst is. Daarover later meer. Oplossing is natuurlijk gewoon terug naar 4 (of 3) en binnen no-time ben je Henk-en-Riet kwijt en staat er open even 235 op de teller. Maar relaxed is het niet en na zo'n 3x heb je dat ook wel gehad en is het wel klaar. Zelfs een paar keer de kap dichtgedaan want boven de 180 met kap open is toch wel vermoeiend...
's avonds rond een uur of 20.00 afslag genomen en hotelleke gezocht. Beland in Tegernsee. Een prachtig dorpje aan een groot meer en direct statiefje gepakt, wat foto's genomen en heerlijk aan het water wat gedronken.


De bestemming:
De volgende dag door naar Zell am See/Thumersbach. Was niet zo ver meer dus tussenstop gemaakt in Kitzbuhel. Prachtig dorpje, broodje gegeten en binnendoor naar Zell am See. Topless rijdend tussen de bergen en de zon op je knar. Van bocht naar bocht. Wat een leven. Hier is de auto voor gemaakt !
Qua sturen denk je in het begin "nou dat mag best scherper". Normale auto's zijn de laatste jaren steeds "harder" en "sportiever" geworden en je verwacht initieel meer van zo'n "sportauto". Maar schijn bedriegt. De belans is fantastisch, de leren sportstoelen zitten formidabel en zelfs vrouwlief klaagt nooit over een gebrek aan comfort. En bij serieus stuurwerk in de bergen merkt je toch, ondanks een initieel schijnbaar gebrek aan scherpte, zeer veel gevoel en grip. Het stuurt zonder morren in, houdt veel grip, elk steentje / riggeltje voel je qua feedback en de balans is formidabel neutraal.
Ook wordt in de bergen het karakter van het blok wat duidelijker. Tot de 3000rpm is ie prachtig karaktervol. Rustig rijdend met een hol brom geluid in de sportuitlaat waar je U tegen zegt. Elk rpm verschil in toerental hoor je direct aan het uitlaatgeluid. Dan komt er een stuk wat wat tegenvalt. Van 3000prm tot zeg 4500rpm. Daar drijft ie prima aan maar er is geen karakter. Het volle holle geluid is een beetje weg en de echte krachtexplosie is er ook niet. Boven de 4500rpm hoor je tenslotte vervolgens het inlaatgeluid links achter je aanzwellen en komt de 3,2l merkbaar "on-cam". De versnelling voorwaards schiet omhoog en hij begint als een bezetene naar z'n redline van 7200rpm te jubelen. Bijna orgasmatisch, zeker als je open rijdt en na een haarspeld bocht in 2 een bergweggetje omhoog opknalt en de Porsche echt moet werken voor z'n geld.
Na de middag: Zell am See. En 's avonds zit je dan te dineren met zo'n een uitzicht


Het vermaak:
Tja wat doe je dan de hele week. Samenvattend: Bergweggetjes rijden, fotograferen, wandelen en in de zon liggen. Uiteraard de Grossclockner gereden, diverse meertjes bezocht en natuurlijk ook wat watervalletjes (Kaprun, St. Johan en Krimml) bezocht. Ook elke avond heerlijk rondje meer (12km) gewandeld. Beelden zeggen meer dan woorden...









De terugreis:
Dan de terugreis. Zaterdag 20 juli 9:45 na het ontbijt. Met een snik uitgecheck en de BoxsterS softtop geopend om in iedergeval het eerste stuk door Oostenrijk open te rijden. Welnu we hebben totaan 's avonds circa 19.30 de kap niet aangeraakt. Prachtig weer, rond de 30 graden en vollop zon. En voor het nadeel van teveel windgebulder op wat hogere snelheid (>180) een simpel maar doeltreffende oplossing gevonden. Als motorrijder heb ik nl. altijd oordopjes (herriestoppers, of zoals ik ze thuis wel eens noem als de dames lopen te zeuren "bitchstoppers") bij me.
En dan. Dan opeens zit je in een "andere" auto met je oordopjes. Het vermoeiende windgebulder is weg. Alles is gedempter maar je hoort nog genoeg, en eigenlijk meer, van de auto. En dat is meer "gefocussed" zeg maar. De omgevingsruis is weg. En dan merk je met je oordopjes in dat tussen de 3000-4500rpm (in zes 120-190) de auto het prima doet enkel zonder veel kabaal. En bovenin, dus boven de 4500rpm, hoor je nog scherper de huil van de boxer naar z'n redline. Echt prachtig.
En heeft ie na 13 jaar nog z'n volle vermogen ? Nou ik twijfel er niet over. Toen ie nieuw was deed ie 250/252 op de teller open en 270/272 dicht. Nu heb ik 244 open gezien en was ie nog druk aan het klimmen maar moest helaas in de rem. No problemo...
De anti-climax:
En was het dan allemaal alleen maar fantastisch ? Helaas.
De dag voor vertrek waren we naar Salzburg en op de weg terug ergens binnendoor neemt een K*T duitser in een busje een bocht te ruim en boort 'em zo (uiteindelijk) stapvoets in de linkerzijkant van m'n BoxsterS. Linksvoor spatbord en deur beschadigd. Slechts blikschade en gewoon rijdbaar naar huis. Maar


Mark.
PS: Voor wie in alle (140+) foto's is geinteresseerd: https://picasaweb.google.com/mrkinterne ... e_juli2013" onclick="window.open(this.href);return false;