BMW E46 M3 Carbonschwarz (Nieuw sper, nieuwe velgen:)
- Ender
Re: BMW E46 M3 Carbonschwarz
De linker in dat filmpje was mijn auto en ik kan je vertellen dat die rechter met de Supersprint ook een x-pipe van Eisenmann eronder heeft. Vandaar dat die zo (absurd) hard klinkt.
-
@Ender: Oh, grappig dat dat jouw M3 is in het filmpje. Wel leuk zo'n vergelijk, daar heb je nog eens wat aan.
Zo, even een M3 update. Afgelopen week even in Munchen geweest bij BMW en ze waren daar zo vriendelijk de nieuwe M3 mee te geven voor wat rondjes door de bavarische (kan je dat zo schrijven?) heuvels.
Ze hadden een coupe niet vrij dus moest ik het doen met de cabrio, maar dat mocht de pret niet drukken bij 26 graden en een lekker zonnetje.
Om de stad uit te komen heb ik eerst zo'n 2 uur in de file gestaan, met als voordeel dat ik de boel een beetje op me in kon stellen. Ipod aan de bluetooth, alle volumes open, allerlei menu'tjes doorploegen met resultaat na een keer of 2 opgeven
.

Na even snel wat gegeten te hebben en eindelijk de drukte uit te zijn, het betere rijderswerk gevonden. Wat een fantastische omgeving. Van die rustige dorpjes waar je even rustig door heen moet slingeren en dan zo'n heerlijk stuk glooiende heuvels met veel overzicht en een paar kilometer slingerende 2-baansweg. Gevolgd door weer een klein dorpje dat op zijn beurt de weg opent naar lekker bosweggetje. Ideaal om vrijuit route te kiezen op de navigatie en lekker een end weg te scheuren.

Dus ik kon de auto even lekker aan de tand voelen. En ik moet zeggen, dat ik meer koppel had verwacht van de V8. Dat zal deels komen door het zware gewicht van de cabrio, maar het blijft ook wel een toerenmotor. En zo even op het gevoel af had ik niet het idee dat de E46 veel minder snel is. En hoewel die V8 echt geweldig klinkt (ook zo lekker veel verschillende soorten geluid, van brommen onderin naar gillen en schreeuwen bovenin.). Mistte ik toch een beetje dat racy van de 6 in lijn. Ik had dat eigenlijk niet verwacht.
De balans van de E93 is wel echt een pluspunt. Misschien door het gewicht van het vouwdak achterin, maar dat was goed in orde. Als auto is het uiteindelijk echt niks voor mij. Een achterbank is waardeloos in een open auto, je wappert er toch weg. Je houd werkelijk geen kofferruimte over, ik kon er net een rugzak in kwijt. Zonde om dat gewicht overal naartoe mee te zeulen. Het body flex verhaal kennen we natuurlijk allemaal daar kan je ook niet omheen. Al moet ik zeggen, hij was een stuk stijver dan ik verwacht had.
Met 300km op de teller voelde deze M3 toch wel even wat strakker aan dan mijn 2e handsje. Gebruikelijk natuurlijk, maar toch wel erg prettig. Beetje perfectionist die ik ben heb ik dus het lijstje aangevuld aan dingen die bij mijn M3 goed moeten komen. Een setje nieuwe dempers is een paar plaatsjes omhoog gekomen en aansluitgemak van een ipod oid kan ook wel omhoog. Andere verschillen ben ik al mee bezig op te lossen of staan in de agenda. Uiteindelijk moet hij technisch beter dan nieuw worden.

Terug in mijn eigen M3 een paar keer de neiging flippers te gebruiken aan het stuur moeten onderdrukken en bij het zien van de E46 komen er gelijk beelden naar boven van de E93, dus ze hebben duidelijk dezelfde genen. Binnenkort meer over de M3.
Zo, even een M3 update. Afgelopen week even in Munchen geweest bij BMW en ze waren daar zo vriendelijk de nieuwe M3 mee te geven voor wat rondjes door de bavarische (kan je dat zo schrijven?) heuvels.
Ze hadden een coupe niet vrij dus moest ik het doen met de cabrio, maar dat mocht de pret niet drukken bij 26 graden en een lekker zonnetje.
Om de stad uit te komen heb ik eerst zo'n 2 uur in de file gestaan, met als voordeel dat ik de boel een beetje op me in kon stellen. Ipod aan de bluetooth, alle volumes open, allerlei menu'tjes doorploegen met resultaat na een keer of 2 opgeven

Na even snel wat gegeten te hebben en eindelijk de drukte uit te zijn, het betere rijderswerk gevonden. Wat een fantastische omgeving. Van die rustige dorpjes waar je even rustig door heen moet slingeren en dan zo'n heerlijk stuk glooiende heuvels met veel overzicht en een paar kilometer slingerende 2-baansweg. Gevolgd door weer een klein dorpje dat op zijn beurt de weg opent naar lekker bosweggetje. Ideaal om vrijuit route te kiezen op de navigatie en lekker een end weg te scheuren.

Dus ik kon de auto even lekker aan de tand voelen. En ik moet zeggen, dat ik meer koppel had verwacht van de V8. Dat zal deels komen door het zware gewicht van de cabrio, maar het blijft ook wel een toerenmotor. En zo even op het gevoel af had ik niet het idee dat de E46 veel minder snel is. En hoewel die V8 echt geweldig klinkt (ook zo lekker veel verschillende soorten geluid, van brommen onderin naar gillen en schreeuwen bovenin.). Mistte ik toch een beetje dat racy van de 6 in lijn. Ik had dat eigenlijk niet verwacht.
De balans van de E93 is wel echt een pluspunt. Misschien door het gewicht van het vouwdak achterin, maar dat was goed in orde. Als auto is het uiteindelijk echt niks voor mij. Een achterbank is waardeloos in een open auto, je wappert er toch weg. Je houd werkelijk geen kofferruimte over, ik kon er net een rugzak in kwijt. Zonde om dat gewicht overal naartoe mee te zeulen. Het body flex verhaal kennen we natuurlijk allemaal daar kan je ook niet omheen. Al moet ik zeggen, hij was een stuk stijver dan ik verwacht had.
Met 300km op de teller voelde deze M3 toch wel even wat strakker aan dan mijn 2e handsje. Gebruikelijk natuurlijk, maar toch wel erg prettig. Beetje perfectionist die ik ben heb ik dus het lijstje aangevuld aan dingen die bij mijn M3 goed moeten komen. Een setje nieuwe dempers is een paar plaatsjes omhoog gekomen en aansluitgemak van een ipod oid kan ook wel omhoog. Andere verschillen ben ik al mee bezig op te lossen of staan in de agenda. Uiteindelijk moet hij technisch beter dan nieuw worden.

Terug in mijn eigen M3 een paar keer de neiging flippers te gebruiken aan het stuur moeten onderdrukken en bij het zien van de E46 komen er gelijk beelden naar boven van de E93, dus ze hebben duidelijk dezelfde genen. Binnenkort meer over de M3.
- Knot
Geven ze die E93 zomaar mee, of heb je wel echt aangegeven dat je in de markt was?
-
Dat vraag ik me inderdaad ook af. anders ga ik ook maar even langs een E92 lenen....Knot schreef:Geven ze die E93 zomaar mee, of heb je wel echt aangegeven dat je in de markt was?
- Knot
Oh, niet dat ik in de markt ben en persé wil rijden ofzo maar was gewoon benieuwd, moet voor hun toch ook enige vorm van doelstelling in zitten?
-
Nee, die geven ze niet zomaar mee nee, haha, dat zou mooi wezen. Ik was voor wat zaken bij BMW in Munchen.
En dit is een auto uit het BMW on demand aanbod. Je kan hem daar ook huren voor iets van 40,- per uur.
Echt een aanrader als je het mij vraagt. Staat in een garage vol met m135i's M3's, Z4, M5's en M6 die je allemaal kan huren geloof ik.
En dit is een auto uit het BMW on demand aanbod. Je kan hem daar ook huren voor iets van 40,- per uur.
Echt een aanrader als je het mij vraagt. Staat in een garage vol met m135i's M3's, Z4, M5's en M6 die je allemaal kan huren geloof ik.
- Knot
On demand was ik al helemaal vergeten.. kost je 150 euro (3 betaalde uren) voor de hele avond.....
De M6 cabrio's zijn ook goed geboekt zeg!
De M6 cabrio's zijn ook goed geboekt zeg!
-
In de omgeving toeren is nog leuk ook. Zo kwam ik de nieuwe mini, en dat M1 MR model in camo tegen plus de nieuwe 4. Sorry voor de waardeloze foto. (Bestellen in het knalrood, veruit de beste kleur)

- Martijn_bmw
gaaf! nooit geweten dat dat er ook was 
wil binnenkort toch eens naar munchen gaan en een tour door het BMW museum doen misschien ook wel leuk om dan even zo'n auto te huren en wat rond te touren in de bergen daar
Ik heb al wel veel snel spul gereden maar alleen maar hier in NL op platte rechte wegen, zo'n ervaring in de bergen moet geweldig zijn

wil binnenkort toch eens naar munchen gaan en een tour door het BMW museum doen misschien ook wel leuk om dan even zo'n auto te huren en wat rond te touren in de bergen daar

Ik heb al wel veel snel spul gereden maar alleen maar hier in NL op platte rechte wegen, zo'n ervaring in de bergen moet geweldig zijn

-
Probleem in de benzine aanvoer gevonden.
Aan de bestuurderskant van de tank zit een vacuum pomp. Ik had al zo'n idee dat deze de boosdoener was aangezien ik elke keer rond een kwart tank op het probleem liep. Hoe het mogelijk is, ik heb geen idee, maar toen ik de tank openmaakte aan de bestuurderskant toen zat deze pomp niet vast. Zo kan er geen vacuum getrokken of druk op gezet worden. hij dreef dus gewoon een beetje nutteloos rond.
Ik had al een nieuwe klaar liggen, maar de bestaande zag er nog erg goed uit en ik heb hem weer aan zijn bevestiging geklikt. Daarmee zat hij goed vast. Mijn laatste rit heeft bevestigt dat dit het probleem was
. Dus opgelost!
Nummer 3 op het plaatje, toepasselijk "sucking jet pump" genoemd.

Inmiddels ook de autotelefoon verwisselt voor een setje bekerhouders. Veel prettiger, ook al staat er vooral een telefoon in.
Een nieuw setje ruitenwissers was ook nodig, heb nu van die handige silicone dingen van PIAA. Werken erg prettig. En het raamrubber onder de voorruit vervangen omdat deze begonnen te scheuren. Nu is dat ook netjes zwart rubber in plaats van grijs verkleurt.
Aan de bestuurderskant van de tank zit een vacuum pomp. Ik had al zo'n idee dat deze de boosdoener was aangezien ik elke keer rond een kwart tank op het probleem liep. Hoe het mogelijk is, ik heb geen idee, maar toen ik de tank openmaakte aan de bestuurderskant toen zat deze pomp niet vast. Zo kan er geen vacuum getrokken of druk op gezet worden. hij dreef dus gewoon een beetje nutteloos rond.
Ik had al een nieuwe klaar liggen, maar de bestaande zag er nog erg goed uit en ik heb hem weer aan zijn bevestiging geklikt. Daarmee zat hij goed vast. Mijn laatste rit heeft bevestigt dat dit het probleem was

Nummer 3 op het plaatje, toepasselijk "sucking jet pump" genoemd.

Inmiddels ook de autotelefoon verwisselt voor een setje bekerhouders. Veel prettiger, ook al staat er vooral een telefoon in.
Een nieuw setje ruitenwissers was ook nodig, heb nu van die handige silicone dingen van PIAA. Werken erg prettig. En het raamrubber onder de voorruit vervangen omdat deze begonnen te scheuren. Nu is dat ook netjes zwart rubber in plaats van grijs verkleurt.
- GTRene
that 'sucks'
mooi opgelost dus

mooi opgelost dus

-
Goei bezig!
-
BMW E46 M3 Carbonschwarz (Nieuw sper, nieuwe velgen:)
Zo, Dit was de upgrade die eigenlijk al vast stond voordat ik besloot de M3 te kopen. Dat M-visco sper er uit en een OS Giken Superlock er in. Het kost even om dat monsterlijke zware diff onder de auto vandaan te krijgen en na de inbouw er weer onder, maar het was het zeker waard. En omdat dit sper geen revisie nodig heeft, hoeft dit waarschijnlijk nooit meer gedaan te worden. Je spaart ook je lagers doordat er vrijwel geen frictie materiaal vrij komt, alleen van tijd tot tijd natuurlijk een oliewissel.
Dit sper er dus in:

Op deze manier:

En gassen maar. Mijn ervaring is dat hij net zo soepel spert als het M sper, maar niet met een vertraging. Ga op het gas staan en je voelt onmiddelijk actie. Dit geeft vanaf de eerste kilometers al zoveel meer vertrouwen! Het is gewoon zielig voor je banden
Dus daar was ook al snel een nieuw setje voor nodig en omdat ik toch 18" zocht in combinatie met een beetje breder voor. Heb ik de set Apex wielen van Andre gekocht en er wat Goodyear Eagle F1 Assy 2 rubbertjes om laten leggen.
Op de auto gezet:

Staan een stuk breder dan de originele set:

Nu alleen nog een setje BMW kapjes:

Dit sper er dus in:
Op deze manier:

En gassen maar. Mijn ervaring is dat hij net zo soepel spert als het M sper, maar niet met een vertraging. Ga op het gas staan en je voelt onmiddelijk actie. Dit geeft vanaf de eerste kilometers al zoveel meer vertrouwen! Het is gewoon zielig voor je banden

Dus daar was ook al snel een nieuw setje voor nodig en omdat ik toch 18" zocht in combinatie met een beetje breder voor. Heb ik de set Apex wielen van Andre gekocht en er wat Goodyear Eagle F1 Assy 2 rubbertjes om laten leggen.
Op de auto gezet:

Staan een stuk breder dan de originele set:

Nu alleen nog een setje BMW kapjes:

- Petrolhead Tom
Heel erg mooi! 

-
Re: BMW E46 M3 Carbonschwarz (Nieuw sper, nieuwe velgen:)
Thanks!
Ohja, ook 2 litertjes Royal Purple Synchromax in de versnellingsbak gestopt, nadat ik de originele, in modder veranderde, olie er uit had laten lopen. Dat schakelt gelijk een stuk prettiger, life time olie stickertje er ook maar zo snel mogelijk af getrokken.
Ohja, ook 2 litertjes Royal Purple Synchromax in de versnellingsbak gestopt, nadat ik de originele, in modder veranderde, olie er uit had laten lopen. Dat schakelt gelijk een stuk prettiger, life time olie stickertje er ook maar zo snel mogelijk af getrokken.
- GTRene
klinkt goed en spert goed en staat goed 

- Jeroen
Waarom eigenlijk je keuze voor een ander sper? In een M3 zit standaard een sper wat kan sperren tot 100%, en volgens mij werkt dat geweldig. Wat is nu precies het grote voordeel aan het andere diff buiten het onderhoud om?
- Hitz
- Auto: KIA
De originele werkt volgens mij met vloeistof en heeft dus even nodig om druk op te bouwen en dus te sperren. Deze spert direct.
- Jeroen
Klopt, dat is een viscosper; de tijd om op te bouwen heb ik trouwens nooit gemerkt; die is ook vrij minimaal (in mijn herinnering, al een aantal jaartjes terug, dat wel.) En het OEM sper heeft ook de unieke eigenschap om 100% te sperren, dat heeft dit diff waarschijnlijk niet?
- Hitz
- Auto: KIA
Tekst geleend van http://www.hardemanmotorsport.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
"De BMW Motorsport modellen M3 en M3 CSL zijn standaard voorzien van een visco sperdifferentieel. Dit is een systeem dat met siliconen olie druk opbouwt op het moment dat 1 van de wielen doorslipt en daarmee geleidelijk meer sperwerking afgeeft tot 100%. Dit is een prachtig systeem, er zitten echter wat haken en ogen aan.
De techniek die voor de sperwerking zorgt laat namelijk niet toe dat er voor deceleratie andere sperwaarden mogelijk zijn als bij acceleratie. Dit kan voor onnodig onderstuur kan leiden bij het aanremmen in de bochten. Tevens is het zo dat verhitting van de olie voor verbranding van de siliconen kan zorgen, bij zwaar gebruik zoals op het circuit of tijdens driften en rally is het daarom nodig om na elke race deze dure olie te vervangen teneinde de sperwerking te behouden. Dit fenomeen treedt dus tijdens de race al op, vlak na de oliewissel zal het differentieel anders reageren als daarvoor."
-
Het standaard M-variable sper is een unit van GKN, gemaakt om goedkoop te zijn en vooral geschikt om tot weinig last te zijn van mensen die geen gebruik maken van een sper. Buiten de designfouten van de vroege versies die bij veel mensen voor gebonk zorgen door speling op de flenzen. Hij zou inderdaad tot 100% kunnen sperren, maar daar is de kous niet mee af.Jeroen schreef:Waarom eigenlijk je keuze voor een ander sper? In een M3 zit standaard een sper wat kan sperren tot 100%, en volgens mij werkt dat geweldig. Wat is nu precies het grote voordeel aan het andere diff buiten het onderhoud om?
Het is namelijk een visco sper, Dit betekent dat er in het sper plaatjes zitten zoals bij een platensper en een differentieel element om beide wielen op verschillende snelheden te kunnen laten draaien. Alleen om sper te ontwikkelen gebruikt dit sper een een soort oliepomp die geactiveerd word zodra 1 wiel harder draait dan het andere. Zodra dit gebeurt bouwt hij druk op door een pomp in het sper en zet druk op de plaatjes waardoor je sper krijgt op de wielen. Dit is allemaal leuk bedacht en en werkt vooral lekker soepel, maar het nadeel is dat je dus al met 1 wiel aan het slippen moet zijn wil je dat je diff gaat sperren. En hoe meer grip je auto heeft, des te langer duurt het voordat dit sper genoeg druk heeft opgebouwd.
Als je dus een sper wilt wat reageert voordat het kwaad geschied is, kan je veel beter voor een platensper gaan. Een platensper bouwt namelijk sper op afhankelijk van hoeveel koppel het ontvangt vanuit de motor relatief aan de grip van je banden.
In de praktijk betekent dit dat een platensper je auto een stuk sneller maakt, maar ook behoorlijk wat beter te voorspellen, stel je wilt dwars een haakse bocht door, dan zal het M-sper eerst slippen en dan moet je je voet goed op het gas houden... even je hart vast houden... en dan gaat je sper je de grip geven die de auto heeft. Bij het platensper, hoef je niet te wachten, het sper is er al voor je. En je kan met je gas bedienen hoeveel sper je nodig hebt.
Ik persoonlijk vind het in ieder geval een erg prettige upgrade.
Dit specifieke platensper spert ook tot 100%. Is door een gepatenteerd design soepeler dan een normaal platensper.
De bonk in de aandrijflijn was ook een goede reden voor het sper, want het klinkt alsof er een motorrijder achterop klapt als je gas lost in de sportstand. Deze bonk is nu aardig weg, maar de rechter aandrijfas heeft het ook zwaar gehad en heeft wat speling op de homokineet aan de wielkant. Daar heb ik al wat nieuwe kogels voor besteld.
-
Dit effect van vertraagd sper neemt steeds meer af naarmate je het LSD additief in je olie verbrand. Dit is leuk, want zo word de vertraging in je sper minder, maar zorgt er ook voor dat je sperplaten harder slijten en het sper gaat sperren als je het nog niet wilt. Dit zorgt dan voor een stotterend binnenste wiel ook als je gewoon een bochtje neemt. Dit is dan weer vrij waarschijnlijk de oorzaak van mijn kapotte aandrijfas.
- Jeroen
Duidelijke post, thnx. Snap nu je aanschaf wel. In mijn herinnering was dit OEM sper superieur aan een goed platensper. Zo zie je maar dat bij benadering toch niks boven een goed platensper gaat.
-
Kan de wielen niet mooi vinden. sorry
De originele stonden 100 x beter
De originele stonden 100 x beter
- markk
m sperren zijn platensperren en geen visco sperren. Standaard preload van een M sper is 25% maar loopt op naar 100% door middel van een olie/vloeistof/visco systeem naarmate de rotatie snelheid van de wielen verschillend blijft.
Kortom 25% sper heb je direct, full lock naar 100% duurt even.
En dan was er nog wat met sper werking bij de-acceleratie / gas los...
Mark.
Kortom 25% sper heb je direct, full lock naar 100% duurt even.
En dan was er nog wat met sper werking bij de-acceleratie / gas los...
Mark.