Tussengas, schadelijk?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
indobesar
Auto: M3P, 130i

Tussengas, schadelijk?

Bericht door indobesar » 24 apr 2007, 00:10

Is het gebruik van tussengas veel schadelijker voor de auto? Slijt bijv. de koppeling dan evenredig hard of is valt dat te bezien.
Mijn Franzoos kenmerkt de Franse slag en daardoor is het gebruik van tussengas vaak wenselijk voor een fijner toeren verloop. Nu ben ik eigenlijk benieuwd in hoeverre dat in relatie staat met de slijtage van de koppeling. 55.000 km voor straat/circuit gebruik is nl. niet aanzienlijk veel.

Hoor graag hoe jullie hierover denken... :)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 24 apr 2007, 00:14

Tussengas bij terugschakelen is juist bedoeld om de motor op die snelheid te krijgen waar de bak om vraagt. Dus als je het goed doet zou de koppeling minder moeten slijten.

Damir Vukovic

Bericht door Damir Vukovic » 24 apr 2007, 09:44

Hangt natuurlijk af van je definitie van tussengas. Als je met een beetje feeling opschakelt en met tussengas terug dan kun je zonder de koppeling te gebruiken (en zonder vervelende knarsgeluiden) van de 1e naar de 5e versnelling schakelen en weer terug.
Werkt natuurlijk niet als je vol op het gas gaat staan tijdens het schakelen (hobby van de bejaarden hier in de straat...als ze niet met 7000rpm in zijn 1 de straat uit sukkelen).

Geert.

Bericht door Geert. » 25 apr 2007, 14:58

Tussengas is alleen maar een verlichting van de koppeling, je brengt zodoende de bak en het blok op evenredige snelheid zodat de overbrenging soepel in elkaar overvloeit... zo en beter kan ik het niet verwoorden :?

Je voelt toch ook duidelijk een verschil als jij van een aanzienlijk toerental terugschakelt naar een nog lagere versnelling dan voel je de auto plots gigantisch afremmen, doe je dit met tussengas (op de juiste manier) gaat het opeens heel soepel :mrgreen:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 25 apr 2007, 20:24

Het is beter voor je synchromesh ringen in de versnellingsbak omdat je met tussengas de snelheid van het motortoerental even omhoogbrengt. Hierdoor passeert dus een moment waarop motortoerental en versnellingsbaktoerental kortstondig gelijk is.

Je neemt hierdoor dus de taak van de synchromesh ringen over. Bij ongesynchroniseerde versnellingsbakken MOET je zelfs tussengas geven bij het schakelen :D

HSR

Bericht door HSR » 27 apr 2007, 10:12

Niels schreef: Je neemt hierdoor dus de taak van de synchromesh ringen over. Bij ongesynchroniseerde versnellingsbakken MOET je zelfs tussengas geven bij het schakelen :D

Ik heb 2 Alfa 75's gehad, weet er dus alles van :D

Engelse term is overigens double declutching en komt op het zelfde neer als heel-toe'en maar om dat te kunnen moeten de pedalen goed staan, iets wat ik tot nu toe alleen kan toepassen in Bmw's en Mini Coopers.

RVV

Bericht door RVV » 27 apr 2007, 10:37

SMG bak geeft automatisch tussengas, klinkt altijd wel stoer.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 27 apr 2007, 15:30

Rico v Velzen schreef:SMG bak geeft automatisch tussengas, klinkt altijd wel stoer.
Jaaa dat vond ik echt zo super met dat ding....klinkt echt stoer, echt het gevoel dat je een coureur bent :mrgreen: . Dat zijn van die details die je anderen verteld :D

Maar goed, doet ie niet voor niets :wink:

Mathieu

Bericht door Mathieu » 27 apr 2007, 15:42

@Rico

Tsssss, prutser 8)

Plaats reactie