Zo, voorstellen 2.0! Wil zo nu en dan komen kijken bij trackdagen van jullie, vandaar het verhaal.
En ja, de (alhoewel het een beetje een cliché klinkt) de droom is uitgekomen! Mijn opa wilde toch afscheid gaan nemen van de GTI. Hier het verhaal (schaamteloos gekopieerd van het Mini forum) :
Wat voelde ik me vroeger goed toen ik nog op de basisschool zat en opgehaald werd door mijn oma in haar Peugeot 205 GTI! Liefde voor auto's was er toen ook al, en ik genoot altijd wanneer ik mee reed. Vandaar dat ik ook zonder meer ja zei op de vraag of ik hem 2 jaar geleden in de zomer een weekje wilde rijden. In die week ben ik verliefd geworden op de auto. De supersnelle gasrespons, het sportieve karakter en een goede pk/gewichtsverhouding.
Zonder meer zei ik dan ook vorig jaar ja op de vraag of ik hem 3 weken wilde rijden om te gebruiken om naar mijn zomervakantiebaantje te komen, wat toch wel een flink stuk fietsen was. In die tijd speelde het idee bij mijn Opa en Oma om afstand te doen van de auto. Als dank heb ik samen met Mark de Peugeot grondig gewassen, in de was gezet en foto's gemaakt voor de verkoop. Goh, zou toch wat zijn als ik de auto zou overnemen.. Is het handig, moet dan wel compromissen gaan sluiten ( :bier). Ach, ik zie het ter zijne tijd wel...
2 weken geleden: Mijn opa verteld mij dat hij de auto op marktplaats wil gaan aanbieden. Ik had beloofd hem daarbij te gaan helpen, wanneer ik uit mijn toetsweek zou zijn. Nog voordat ik de kans had om hem op marktplaats te zetten (en bij mezelf te bedenken of ik niet deze auto zou moeten overnemen) kreeg ik een telefoontje van hem: Mijn arts heeft interesse, kom je even langs? Sh*t... das toch jammer, maarja de arts was een goede bekende van mijn Opa en Oma, en hij had al meerdere klassiekers staan, knapte ze op en onderhield ze in een fantastische staat. Misschien maar beter zo. Na snel even een globale prijsinschatting te maken door het aanbod met elkaar te vergelijken liet ik dit zien aan mijn Opa. Samen kwamen we op een prijs uit. Echter was er 1 maar. De eventuele geïnteresseerde vond het ook geen probleem om de auto later dit jaar/volgend jaar over te nemen, zodat ik er nog van kon genieten. Hij vond dat het rijden van klassiekers gestimuleerd moest worden! Hoe dan ook zou hij komen kijken, om te controleren in wat voor de staat de Peugeot keerde.
Ik had zelf ook al wat voorwerk gedaan, en een vriend heeft de auto helemaal nagelopen en we kwamen tot de conclusie dat het plaatje eigenlijk volledig klopt. De auto heeft altijd in de garage gestaan, dus staat van de lak is op 1 roestplek en wat gebruikersschade nog zeer goed te noemen. Er zat een slag in de remmen, maar daar bleef het bij. Motor liep goed, olie zag er goed uit, zag er goed schoon uit... Nog meer kriebels...
Gister is de arts komen kijken, en heeft hem samen met mij even doorgelopen. Ook hij was enthousiast over de staat van de auto. Noemde hier en daar een aandachtspuntje op, ook tijdens het rijden, maar dat was allemaal verwaarloosbaar, zelfs de remmen. Zowel tijdens het gesprek met mijn Opa en Oma als tijdens de testrit raadde hij mij aan om zelf lekker te gaan genieten van de auto. In mijn hoofd was ik inmiddels al om, deze wil ik heel graag hebben!
Voor mijn Opa was het geen probleem, de geïnteresseerde heeft verteld dat hij altijd interesse in de auto blijft houden. Hij gunde het mij van harte om erin te rijden.
Zo blij als een kind reed ik in de Mini terug naar huis, met het idee dat ik mijn eerste eigen auto heb! Uiteraard had ik geen moment geduld meer en heb ik hem gisteravond direct met een vriend van me opgehaald. Wat is dat genieten zeg, rijbeleving den top! Stuurt heerlijk direct, gas loslaten in de bocht betekend dat de kont een uitstap(je) maakt, motor is zowel boven als onderin de toeren krachtig en de looks zijn naar mijn mening ook echt top! Ik ben helemaal blij! Even wat foto's om haar even voor te stellen:
Ik wil meteen de 2 minpuntjes aan de auto verhelpen:
1. De remmen. Ik kan er mee doorrijden, maar irriteer me mateloos aan de slag die erin zit dat ik ze zelf ga vervangen
2. De radio: Er zit geen radio in. Heb een radio gekocht om toch nog wat muziek te hebben tijdens het rijden
Radio ga ik vanavond ophalen, remmen ga ik vanmiddag bestellen zodat ik er zo snel mogelijk van kan genieten!
--------------------------------------------------------------------------------------
Gister de radio ingebouwd. Was ff zoeken naar de juiste draadjes, maar toen die gevonden waren was het allemaal gelukt. Heb me best gedaan om een bescheiden radio te kopen, en dat is me wel gelukt. Het is gelukkig niet zo'n kermis ding, want eigenlijk past deze al niet bij de auto. (sorry voor de telefoon foto's)
5/6 jaar geleden zijn m'n opa en oma verhuist naar een appartement, waarbij ze aanzienlijk minder opslagruimte hebben. Betekende dus grote opruimactie. Mijn oom heeft blijkbaar ook nog een 1.9 GTI gehad, waarbij hij in de boxen in de hoedenplank had gebouwd. Die heb ik mee naar huis genomen. Gelukkig zijn het mooie speakers, want speakers in de hoedenplank is niet direct mijn smaak. Toch vind ik het wel fijn om wat muziek te hebben, dus heb ze maar erin gezet met dit als resultaat:
Valt best mee toch?
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Vrijdag zijn de remmen bezorgt. Bij een vriend van me afgesproken waar ze een carport hebben, omdat het de hele dag lekker regende...
Had er een DIY bij, maar die bleek toch minder aan te sluiten op de remmen van de 205 dan ik dacht. Vandaar samen met een vriend zo goed mogelijk gekeken, logisch nagedacht en soms een hulplijntje hier en daar. Ook de huidige schijf even goed bekeken, en zoals op de foto te zien is, is de schijf soms op een hele aparte plek "afgesleten":
Goed, na een uur was de eerste schijf eraf, en konden we de nieuwe plaatsen:
Uiteindelijk een uur en kwartier over gedaan over de 1ste schijf. De 2de schijf was in een kwartier vervangen. Heb daar wel ontzettend om gelachen, als je eenmaal weet hoe het moet is het peace of cake.
Was echter niet helemaal vlekkenloos verlopen. De schijf draaide nog steeds wat stroef op 1 plek. Ik was dus even bang dat het hele probleem van het remmen niet in de schijf lag. Wanneer ik de nieuwe schijf ronddraaide, had hij op 1 plek wat meer weerstand. Maargoed, was maar 1 manier om daarachter te komen: Testrijden.
Heel rustig weggereden, en merkte dat ik meteen al goede remdruk had, mooi! Snelheid heel rustig opgebouwd en tot de conclusie gekomen dat het hele probleem weg was. Hij remt weer fantastisch! Ben er echt heel blij mee.
Die avond even een stuk snelweg gepakt. Ik had dat voorheen niet gedaan omdat het niet prettig was om met 120 te remmen met de oude remschijven. Dit ging ook helemaal goed. Ondanks dat de auto heel weinig heeft gereden de afgelopen jaren is hier niets van te merken. Maakt niet uit welk toerental, overal pakt ie goed op en rijdt hij heel soepel. Ga er nu niet veel meer aan doen, eerst maar lekker kilometers maken en genieten!
Afsluitend plaatje:
----------------------------------------------------------
Zo, er kan weer een punt van m'n to do list af: Roest is weg!
Heb samen met m'n opa een adres gevonden van een man die schade's hersteld. Is een echte liefhebbers van oude auto's. Daar heeft de Peugeot een dagje geslapen, en is de roest op de achterklep vakkundig hersteld.
Gelukkig hoefde het raam niet uit de achterklep. Dit kan namelijk zorgen voor nieuwe zwakken plekken. Was heel bang voor groot kleurverschil. Gelukkig is dit niet/nauwelijks te zien. Pics:
Heb er 10w40 van castroll bijgegooid. Nu maar is even kijken of de Peug van een slokje houdt, hoewel ik sterk het vermoeden heb dat het wel mee zou vallen. Tevens is de auto gebalanceerd door Profile tire center. Heb daar meteen een prijsopgave gevraagd voor 4 vredestein banden. Moet even kijken of ik hiervoor kies of voor wat anders, maar dat is zorg voor later.
To do list voor aankomende zomer:
1. Rijden!!

(misschien wel weekendje ring
kijken!
2. Speakers voorin, geluid alleen achterin is niet ideaal wanneer je met 2+ in de auto zit.
3. Olietemperatuursensor vervangen (twijfel)
4. Gordels achterin (alleen kijken hoe, aansluitingen zitten er niet)
Verder schiet me er niet zoveel te binnen. Auto begint eigenlijk in mijn ogen "af" te raken, en geniet van elke kilometer. Als ik erin rij, of als ik er naar kijk, ben ik er echt trots op! Moet me ook inhouden om niet elke avond een stuk te gaan rijden.
------------------------------------------------------------------------
Wil eind van de zomer de banden rondom vervangen. Staat nu op energy savers, en dat is kwa lift off oversteer erg leuk en leerzaam. Hij gaat op relatief lage snelheid dwars, maar is kwa sturen wel wat minder.
Voor de rest is het, zoals hierboven al gezegd, intens genieten geweest. Het is mijn eerste eigen auto, en had altijd voor ogen dat het iets speciaals moest zijn. Denk dat het hierbij gelukt is.
Misschien tot meetings!