Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voeding
- RVV
Re: Transvetten, voedingsleer en wetenswaardigheden over voe
Ik denk niet dat het relevant is of het makkelijk of moeilijk is voor die man. Veel belangrijker is dat je je realiseert in hoe zo'n korte tijd (6 maand) je van een een afgetraind lichaam kan veranderen in een moddervet dik lichaam. Nu zocht hij het ivm een experiment bewust op. Maar door even niet op je eetpatroon te letten kan het je ook overkomen, misschien niet in 6 maand maar wel bv in 1 a 2 jaar.
- Peric
Dat is net hoeveel het je interesseert en je eigen discipline Rico..
- RVV
Dat klopt maar er gaat wel een waarschuwend effect van uit.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Ik fitness nu zo'n 5 jaar , de ene maand/seizoen wat heftiger dan de andere, het moet wel leuk blijven. Ik jog/loop hard en doe cardio. Ben niet van de spieren eigenlijk. Heb wel 'n keurige conditie voor m'n 43e, voor zover ik ook meetel wat ik wekelijks aan lekkers/bier tot mij neem.
Vanaf de Kerst tot ongeveer eind april stond het fitnessen/trainen op bijna nul. Ik ben daarin misschien 1,5 2 kg max aangekomen. Nu ik dus weer redelijk train(Ik ben geen fanaticus daarin zoals sommigen hier, 2,3 soms 4 x per week uur, soms 5 en dat vind ik teveel, hangt er vanaf) zit ik zo weer binnen 'n dikke maand redelijk 'strak' erbij(zeg maar Strandfähig tussen de losbollen op Cherso over 'n week of 4:)))
Dus 't lichaam onthoudt z'n conditie en layout inderdaad.
Vanaf de Kerst tot ongeveer eind april stond het fitnessen/trainen op bijna nul. Ik ben daarin misschien 1,5 2 kg max aangekomen. Nu ik dus weer redelijk train(Ik ben geen fanaticus daarin zoals sommigen hier, 2,3 soms 4 x per week uur, soms 5 en dat vind ik teveel, hangt er vanaf) zit ik zo weer binnen 'n dikke maand redelijk 'strak' erbij(zeg maar Strandfähig tussen de losbollen op Cherso over 'n week of 4:)))
- Hielke
Dat klopt inderdaad ja.Robin schreef:

- RVV
Ook al in het hardloop draadje gemeld, maar ik ben momenteel behoorlijk hardloop addict. Elke dag tussen de 10 en 13 km (afhankelijk van de route).
-
Ik hoop dat je knieën en andere gewrichten dat tempo kunnen bijhouden. Bij mij is het al afgelopen met lopen op mijn 25. Nu doe ik alleen nog maar roeien, crosstrainer en fietsen als cardio. Dat doe ik 3-4x 45 minuten per week. Daarnaast nog 3-4x krachttraining in de week.RVV schreef:Ook al in het hardloop draadje gemeld, maar ik ben momenteel behoorlijk hardloop addict. Elke dag tussen de 10 en 13 km (afhankelijk van de route).
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Hielke schreef:Dat klopt inderdaad ja.Robin schreef:
Dat "geheugen" moet je idd met een korrel zout nemen...............het brein heeft een geheugen, that`s it.
De genetica zorgt er voor dat je constitutie is zoals ie is, dat kan je een beetje beter/slechter maken al naar gelang wat je er mee doet. Hence wat Hielke aangeeft, de een heeft pech, de ander geluk. De grootste groep geen van beide

Het is echt NIET zo dat als je 10 jaar geen ene moer hebt uitgevreten qua sport, anderzijds je hebt volgevreten met verzadigde vetten, dat het dan niet negatief merkbaar zou zijn. Ook is het NIET zo dat je in "mum van tijd" weer de oude wordt als je maar weer gaat trainen.
Het is helaas zo dat na ons 30e levensjaar de fysiek top grofweg bereikt is waarna de we bergafwaarts gaan ( iedereen snapt dat een 50 jarige geen olympisch goud kan winnen, althans nog niet).
Dit geldt voor de zogenaamde "grond motorische eigenschappen", waarvan de belangrijkste zijn;
1 Kracht
2 Conditie
3 Coördinatie
4 Lenigheid
5 Snelheid
Het "geheugen" wat hierboven door een aantal wordt genoemd is niets anders dan het jaren lang "inslijpen" van motorische patronen, zie het als fietsen en schaatsen, een keer aangeleerd, vergeet je het nooit meer.
Waar worden die motorische patronen opgeslagen en aangestuurd??
Nou, ik zal het u vertellen; In het Cerebellum, ofwel onze kleine hersenen, een apart rekencentrum voor al onze motorische vaardigheden. Die zijn zo complex dat er een soort van APU (Auxillary Power Unit) in ons brein is aangelegd. De spieren hebben geen geheugen kortom, het zit wat hoger op.
Je kan het sporten/bewegen oppikken, na jaren, maar zo goed als je ooit was, word je nooit meer.
- dvh
Gisteren een beetje meegedaan met cross-fitness
Dacht dat ik dood ging..
Die max is bij mij al een tijdje geleden bereikt volgens mij
Wat ik begrepen heb, zonder er inhoudelijke kennis van te hebben is dat in de kinderjaren al bepaald wordt hoeveel vetcellen je bevat. Je groeit (op) en dmv je eet en drinkpatroon worden vetcellen aangemaakt.
Een kind wat veel suiker eet en drink in zijn kindertijd, zal daardoor sneller dik worden op latere leeftijd z
Een kind weinig of minimaal suiker tot zich neemt in zijn kindertijd zal later minder snel aankomen gezien er gewoon minder vetcellen zijn zijn/haar lichaam zitten en nieuwe cellen minder snel aangemaakt worden.
Dacht dat ik dood ging..
Die max is bij mij al een tijdje geleden bereikt volgens mij

Wat ik begrepen heb, zonder er inhoudelijke kennis van te hebben is dat in de kinderjaren al bepaald wordt hoeveel vetcellen je bevat. Je groeit (op) en dmv je eet en drinkpatroon worden vetcellen aangemaakt.
Een kind wat veel suiker eet en drink in zijn kindertijd, zal daardoor sneller dik worden op latere leeftijd z
Een kind weinig of minimaal suiker tot zich neemt in zijn kindertijd zal later minder snel aankomen gezien er gewoon minder vetcellen zijn zijn/haar lichaam zitten en nieuwe cellen minder snel aangemaakt worden.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
dvh schreef:Gisteren een beetje meegedaan met cross-fitness
Dacht dat ik dood ging..
Die max is bij mij al een tijdje geleden bereikt volgens mij![]()
Kinderen kunnen idd het aantal vetcellen uitbreiden, bij volwassen blijft het aantal gelijk, de cellen kunnen wel groeien, dus je wordt dikker. (uitzondering; ernstige obesitas, waar mogelijk ook het aantal vetcellen zich nog uitbreidt)
Bij spieren is dat iets anders, als je 10 spiervezels hebt gekregen van je pa en ma, dan worden, ondanks bodybuilding, nooit 20, of 100.
Je 10 spiervezels kunnen wel in omvang toenemen (hypertrofie), dit afhankelijk van genetische aanleg. Er is geen verband tussen het aantal spiervezels en de kracht.
Wel bepaalt het aantal "motorunits" hoeveel vezels je daadwerkelijk kan rekruteren !
* 10 is volledig speculatief en illustratief
- RVV
Ik wandel al ca. 2 jaar gemiddeld 300 km per maand in vrij hoog tempo. Daarnaast veel krachttraining dmv kettlebell swings, squaten, burpee training etc. Ik heb een goede basis. Maar inderdaad ik let er wel goed op, luisteren naar de signalen, herstel etc.Jussi schreef:Ik hoop dat je knieën en andere gewrichten dat tempo kunnen bijhouden. Bij mij is het al afgelopen met lopen op mijn 25. Nu doe ik alleen nog maar roeien, crosstrainer en fietsen als cardio. Dat doe ik 3-4x 45 minuten per week. Daarnaast nog 3-4x krachttraining in de week.RVV schreef:Ook al in het hardloop draadje gemeld, maar ik ben momenteel behoorlijk hardloop addict. Elke dag tussen de 10 en 13 km (afhankelijk van de route).
- dvh
Hoe werkt dat bij het gebruik van steroïden Romo?romo schreef: Bij spieren is dat iets anders, als je 10 spiervezels hebt gekregen van je pa en ma, dan worden, ondanks bodybuilding, nooit 20, of 100.
Je 10 spiervezels kunnen wel in omvang toenemen (hypertrofie), dit afhankelijk van genetische aanleg. Er is geen verband tussen het aantal spiervezels en de kracht.
Wel bepaalt het aantal "motorunits" hoeveel vezels je daadwerkelijk kan rekruteren !
* 10 is volledig speculatief en illustratief
Gezien sommige mensjes dan exploderen qua spiermassa.
En wat zou het voor toegevoegde waarde zijn om 100 ipv 20 spiervezels te hebben ( aantal ook hier puur hypothetisch )
- romo
Dat werk zo;
Ik quote mezelf even uit draadje " 62and still going strong"
Spit dat draadje door, ik heb er een boel zinnigs geschreven, al zeg ik het zelf
http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=13532" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik quote mezelf even uit draadje " 62and still going strong"
Verstandig gebruik kan medisch gesproken eigenlijk alleen maar bij mensen die zelf te weinig hormonen produceren. Dat komt voor, zij het zeer gering. In die voorkomende gevallen moet je bv Testosteron gaan toevoegen, zodat het lijf normaal functioneert. ( Ik blijf even bij Testosteron, voor de meesten hier zal dat een bekend hormoon zijn + dat het natuurlijk bekend staat om de spier opbouwende kwaliteiten in de sport, er zijn nog veel meer functies die door Testosteron gestimuleerd worden, maar daar ga ik even niet op in ) Testosteron is een zogenaamde Anabole Steroïde, dwz dat het een stof is die weefsel/spier opbouwende werking heeft.
De Testosteron spiegel daalt naarmate we ouder worden, daardoor hebben ouderen ook minder spiermassa, en kunnen ze ook minder spiermassa opbouwen ( bij clean sporten dus) Er zijn momenteel studies gaande om bij ouderen de testosteron spiegel zodanig te verhogen dat deze overeenkomt met de produktie op jonge leeftijd( lees; < 28 jaar, +/- 7 mg/dag) Dit gaat dus door extern Testosteron toe te dienen. Hiermee zou het natuurlijk evenwicht hersteld worden en naar men hoopt zouden ook negatieve gevolgen van een laag Testosteron vermeden kunnen worden. Uitkomsten nog niet bekend. Een andere stof die hiermee samen getest wordt en ook enige tijd een hype is geweest is DHEA, het anti verouderings hormoon. Studies hebben hier van aangetoond dat deze eigenschap idd aan dit hormoon toegewezen kan worden, echter het hoe en waarom is vooralsnog niet duidelijk.
Dit even betrekkende op de heer Stallone, 62 jaren jong. Die gegarandeerd een verminderde Testosteron spiegel in zijn bloed heeft obv zijn leeftijd. Om er dus zeer musculair en afgetraind uit te zien, is op jonge leeftijd al een opgave, laat staan als je 62 bent. Op basis van deze simpele fysiologische feiten kan je dus al glashard aantonen dat Sly echt wel aan de smarties gewesst is ( Ga maar uit van injecteren, das minder lever belastend dan oraal gebruik).
Het mooie van het lijf is de homeostase. Dit houdt in dat alle processen die in het lijf plaatsvinden, zich zeer gereguleerd en binnen nauwkeurig bepaalde bandbreedtes afspelen. Worden deze bandbreedtes overschreden ( negatief danwel positief) dan grijpt de regulerende cyclus onverbiddelijk in, en brengt de processen weer tussen de bandbreedte. Een simpel voorbeeld; je lichaams temperatuur van 37 graden Celcius. Is die, (door welke oorzaak dan ook) verhoogd/verlaagd, dan zal het lijf alles doen wat in haar vermogen ligt om de normale temperatuur, zijnde 37 graden, te herstellen. Zo zijn er talloze processen die onbewust verlopen.
Even terug naar Testosteron. Stel je bent jong en wilt wat; een torso ala Schwarzenegger..........................je traint je een ongeluk, maar de groei valt nogal tegen. Zie daar het wonder middel; Testosterone. Op jonge leeftijd produceer je zelf al de max hoeveelheid, ga je nu bijspuiten dan verhoog je de bloedspiegel uiteraard, en je gaat groeien idd, soms heel flink waarbij je zelfs huidscheuren ontwikkelt ( Striae), erg lelijk en niet reversibel. (Nadeel 1) Vervolgens breekt er iets van een tweede pubertijd uit, je krijgt puisten zoals je ze nog nooit voor mogelijk had gehouden, met kraters die je geeneens op de Maan aantreft en ook littekens die eveneens niet reversibel zijn. ( Nadeel 2) Vervolgens word je zoveel sterker in je spieren, maar blijven de pezen achter; mogelijk gevolg; een totale ruptuur (=spierscheuring) Sly kan er over meepraten, want hij heeft een totale Pectoralis Major ruptuur gehad (=grote borstspier) die operatief hersteld moest worden. Litteken altijd zichtbaar en nooit meer de symetrie die heilig is voor de bodybuilder ( Nadeel 3) Dan heb je flink gebruikt, maar zie daar; de homeostase grijpt in, de bandbreedte is fors overschreden door externe toevoeging van Testo, wat zegt het lijf. Er is Testo zat, ik ga minder maken. Je ballen zeggen dus bekijk het maar, de productie daalt. Als je nu heel lang hebt gebruikt dan is het lijf van slag. Hierdoor impotentie en geen/verminderde libido. Zal je vrouw/vriendin blij mee zijn, over jezelf en je kleine jongen, die dus echt klein blijft en nimmer zijn kop meer opsteekt heb ik het maar even niet.( Nadeel 4) Vervolgens heb je jaren gekuurd, waardoor je lichaam aan alle kanten groeit. Dat zijn niet alleen je spieren, maar ook je bot, je voeten je handen, je kaken, zie de vierkante bakkes van de gebruiker. Acromegalie met een medische term, nadeel 5
Dan hebben we nog een toename van mentale instabiliteit-psychosen en een forse toename van de agressiviteit van de gebruiker, nadeel 6
Zo dit lijkt me voorlopig voldoende..............................
Spit dat draadje door, ik heb er een boel zinnigs geschreven, al zeg ik het zelf

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =9&t=13532" onclick="window.open(this.href);return false;
- dvh
- romo
De van nature dalende Testosteron spiegel zorgt er in belangrijke mate voor de de spiermassa en daarmee de spierkracht bij de zelfde persoon daalt.
Dit wordt in de vak taal ook wel Sarcopenie genoemd.
http://www.wikifysio.nl/index.php/Sarco ... sziekte%3F" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit wordt in de vak taal ook wel Sarcopenie genoemd.
http://www.wikifysio.nl/index.php/Sarco ... sziekte%3F" onclick="window.open(this.href);return false;
- MartijnGizmo
Als kind was ik altijd al stevig, voor zover ik me kan herinneren vanaf m'n 10de oid. Door de jaren heen wel wat variatie, maar een algeheel gebrek aan beweging gecombineerd met royale consumptie van bier en lekker eten maakte het begin dit jaar erger dan ooit. Na een gezellig weekend in Barcelona begin dit jaar besloot ik het eens anders te gaan proberen.
Geïnspireerd door o.a. Rico besloot ik dagelijks stevig te gaan wandelen, hardlopen is na een knieschijfbreuk van een paar jaar geleden wat lastig, maar dit bevalt ook goed. Koptelefoon op en gaaaan... Tegelijk begonnen met 'iets gezonder eten', aanvankelijk om m'n vriendin te steunen in d'r diëetperikelen. Maar, zoals dat gaat met hobby's: al snel had ik de smaak te pakken en ging ik er erg fanatiek voor. Van alles gelezen over voeding, transvetten, glycemische index, etc en voor mezelf een strak voedingsschema gemaakt. En me daar vervolgens ook strikt aan gehouden!
Gecombineerd met het vele wandelen kwamen de resultaten al snel, en toen ook begonnen met dagelijks thuis trainen. Niets heel heftigs, gewoon pushup, situps, burpees, wat oefeningen met Kijkshop-dumbells, enz.
In ruim 5 maanden ben ik nu 20kg kwijtgeraakt (van 114,5kg naar 94,4kg) en heb ik zichtbare spieren gekregen op plekken waarvan ik niet eens wist dat ik ze had.
Aan motivatie ontbreekt het me nog steeds niet, sterker nog: ik vind het hartstikke leuk om te doen!
Hier een indicatieve voor/na-foto, de linker is van 8 januari 2013, de rechter van een half uur geleden...

EDIT:

Geïnspireerd door o.a. Rico besloot ik dagelijks stevig te gaan wandelen, hardlopen is na een knieschijfbreuk van een paar jaar geleden wat lastig, maar dit bevalt ook goed. Koptelefoon op en gaaaan... Tegelijk begonnen met 'iets gezonder eten', aanvankelijk om m'n vriendin te steunen in d'r diëetperikelen. Maar, zoals dat gaat met hobby's: al snel had ik de smaak te pakken en ging ik er erg fanatiek voor. Van alles gelezen over voeding, transvetten, glycemische index, etc en voor mezelf een strak voedingsschema gemaakt. En me daar vervolgens ook strikt aan gehouden!

Gecombineerd met het vele wandelen kwamen de resultaten al snel, en toen ook begonnen met dagelijks thuis trainen. Niets heel heftigs, gewoon pushup, situps, burpees, wat oefeningen met Kijkshop-dumbells, enz.
In ruim 5 maanden ben ik nu 20kg kwijtgeraakt (van 114,5kg naar 94,4kg) en heb ik zichtbare spieren gekregen op plekken waarvan ik niet eens wist dat ik ze had.

Hier een indicatieve voor/na-foto, de linker is van 8 januari 2013, de rechter van een half uur geleden...

EDIT:
Ik word over 10 dagen 31, dus het was nu of nooit...romo schreef:[...] Het is helaas zo dat na ons 30e levensjaar de fysiek top grofweg bereikt is waarna de we bergafwaarts gaan [...]

- Petrolhead Tom
- Hielke
De crisis hakt er bij die Groningers blijkbaar extra zwaar in!
Nee, knap hoor Martijn, gelijk heb je. Nou niet doorslaan zoals je provinciegenoot want je moet wel herkenbaar blijven.
Ben zelf tov vorig jaar met hangen en wurgen 10 kilo kwijt geraakt. M'n linkerknie speelde me tijdens tennis, maar vooral de dag erna behoorlijk op. Heb die knie in mijn diensttijd op de stormbaan (toen ik ook al een mannelijk gewicht had) teveel pijn moeten doen. Die 10 kilo's hebben wonderen gedaan. Voel 'm nauwelijks nog. Zou voor het goede nog wel 15 kilo kwijt mogen raken maar ben hier al heel tevreden mee.

Nee, knap hoor Martijn, gelijk heb je. Nou niet doorslaan zoals je provinciegenoot want je moet wel herkenbaar blijven.
Ben zelf tov vorig jaar met hangen en wurgen 10 kilo kwijt geraakt. M'n linkerknie speelde me tijdens tennis, maar vooral de dag erna behoorlijk op. Heb die knie in mijn diensttijd op de stormbaan (toen ik ook al een mannelijk gewicht had) teveel pijn moeten doen. Die 10 kilo's hebben wonderen gedaan. Voel 'm nauwelijks nog. Zou voor het goede nog wel 15 kilo kwijt mogen raken maar ben hier al heel tevreden mee.
- RVV
Mooi resultaat Martijn! Ook leuk dat ik je heb weten te inspireren 

- Peric
Ik gebruik elke dag Maca om m'n Testosteron-spiegel op pijl te houden.
Edit: Oh, en Martijn, goed bezig!
Edit: Oh, en Martijn, goed bezig!

- romo
Niet om vervelend, belerend of betweterig te doen, maar onderstaande is IMHO een prima voorbeeld voor wat er gebeurt als je Testoron/AS niet serieus neemt, wellicht te serieus neemt (hoe je het ook wil benoemen)
http://www.at5.nl/artikelen/106637/body ... -overleden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.at5.nl/artikelen/106637/body ... -overleden" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dennis Cavallino
Goed man Martijn!
Net als ik, op bijna dezelfde leeftijd dezelfde hoeveelheid kilo's kwijtgeraakt. Hopelijk krijg je ze ook niet meer terug. Ik zit nu al tijden op die 94 a 95 kilo. Rond kerst komt er altijd een paar kilo bij, maar dat is een soort oermens-syndroom waar ik kennelijk niet vanaf kom. Rond februari zijn die kilo's er alweer af.
Als ik meer ga sporten word ik niet lichter, maar krijg ik wel meer spieren en minder vetrandjes. En dan ben ik ook wel geneigd om meer te eten. Dus daarom doe ik alles met mate.
Over testoron: op de geweldige website The Art Of Manliness las ik dat je testoron gehalte 's ochtends (logischerwijs) het hoogste is en je daarom het beste meteen in de ochtend je spieren een optater kunt geven. Patrick Savalle gaf ooit de tip om 100 kniebuigingen te doen en wat push-ups. Dat is naast een beetje wandelen echt dikke prima om in vorm te komen. Af en toe een keertje knallen op de fiets en klaar ben je. Ik doe 't vrijwel dagelijks tijdens het tandenpoetsen (de kniebuigingen dan, maar misschien moet ik die push-ups ook eens met 1 hand proberen
). Ik had mezelf voorgenomen om minimaal anderhalf uur per week in de tuin te rommelen als 'workout', maar dat is me nog niet gelukt. Het onkruid is nu bijna mooi aan 't worden...
Net als ik, op bijna dezelfde leeftijd dezelfde hoeveelheid kilo's kwijtgeraakt. Hopelijk krijg je ze ook niet meer terug. Ik zit nu al tijden op die 94 a 95 kilo. Rond kerst komt er altijd een paar kilo bij, maar dat is een soort oermens-syndroom waar ik kennelijk niet vanaf kom. Rond februari zijn die kilo's er alweer af.
Als ik meer ga sporten word ik niet lichter, maar krijg ik wel meer spieren en minder vetrandjes. En dan ben ik ook wel geneigd om meer te eten. Dus daarom doe ik alles met mate.

Over testoron: op de geweldige website The Art Of Manliness las ik dat je testoron gehalte 's ochtends (logischerwijs) het hoogste is en je daarom het beste meteen in de ochtend je spieren een optater kunt geven. Patrick Savalle gaf ooit de tip om 100 kniebuigingen te doen en wat push-ups. Dat is naast een beetje wandelen echt dikke prima om in vorm te komen. Af en toe een keertje knallen op de fiets en klaar ben je. Ik doe 't vrijwel dagelijks tijdens het tandenpoetsen (de kniebuigingen dan, maar misschien moet ik die push-ups ook eens met 1 hand proberen

- Downforce Hans
Krijg je dan sterke knieën? 

- Dennis Cavallino
Nee, een groter ego!
- Downforce Hans
Kijk maar uit, dadelijk pas je niet meer in je auto........Dennis Cavallino schreef:Nee, een groter ego!
Sterker nog, een ritje in een stadsbus zit er niet eens meer in........