Nederland gaat naar de haaien
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nederland gaat naar de haaien
Is de mediamarkt dan een leuke winkel?
- JP
- Berichten: 35101
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: "No Risk, full poes"
Re: Nederland gaat naar de haaien
Nee, hier niet meer. Hier werken ze blijkbaar op provisie, want ze zijn opeens wel heel erg opdringerig. Overal willen ze een bon van maken, die je mee neemt naar de kassa, zodat hun naam (vd verkoper) er iig opstaat.RVV schreef:Is de mediamarkt dan een leuke winkel?
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nederland gaat naar de haaien
Media Markt is al een tijd bezig met Den Bosch en Emmen. Schijnt nogal lastig te zijn met vergunningen en bezwaarschriften, voor zover ik weet staan ze ook niet op de planning om dit jaar geopend te worden.
Overigens is Media Markt/Saturn ook behoorlijk aan het reorganiseren, net zoals Makro (ook onderdeel van de Metro groep). Ook daar gaat het niet crescendo maar als concurrenten in dit tempo om blijven vallen wordt het een kwestie van last man standing.
Prijs (en vooral marge) erosie door online prijsdruk, overall minder consumentenbestedingen en een snel veranderend aankoop- en oriëntatieproces door consumenten is killing voor 'oude' retailketens.
Een behoorlijk gedeelte van de ' oude familieketens' is al weg (van Schaijik, de Block, de Harense Smid) en Mikro Electro en Scheer & Foppen hebben het ook erg lastig. Als leverancier -maar ook voor consumenten- is het geen positieve ontwikkeling als er uiteindelijk alleen MMS, BCC en inkoopgroepen overblijven als 'brick' winkels.
Dat gezegd hebbende is dit een normale ontwikkeling in een snel veranderende markt. Bestaande organisaties kunnen zich niet snel genoeg aanpassen en nieuwe spelers zonder de last van het verleden (personeel, panden en voorraden) met de slagkracht om snel te reageren komen op.
De totale markt (vooral bruingoed) krimpt al een tijd en dit gecombineerd met een forse omzetverschuiving naar nieuwe kanalen maakt een shake out bij bestaande winkels heel logisch. De markt is niet groot genoeg meer voor alle partijen.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de Harense Smid failliet is, ik heb altijd prettig met ze samengewerkt en ken er behoorlijk wat mensen, maar verrassend en onlogisch is het niet.
Overigens is Media Markt/Saturn ook behoorlijk aan het reorganiseren, net zoals Makro (ook onderdeel van de Metro groep). Ook daar gaat het niet crescendo maar als concurrenten in dit tempo om blijven vallen wordt het een kwestie van last man standing.
Prijs (en vooral marge) erosie door online prijsdruk, overall minder consumentenbestedingen en een snel veranderend aankoop- en oriëntatieproces door consumenten is killing voor 'oude' retailketens.
Een behoorlijk gedeelte van de ' oude familieketens' is al weg (van Schaijik, de Block, de Harense Smid) en Mikro Electro en Scheer & Foppen hebben het ook erg lastig. Als leverancier -maar ook voor consumenten- is het geen positieve ontwikkeling als er uiteindelijk alleen MMS, BCC en inkoopgroepen overblijven als 'brick' winkels.
Dat gezegd hebbende is dit een normale ontwikkeling in een snel veranderende markt. Bestaande organisaties kunnen zich niet snel genoeg aanpassen en nieuwe spelers zonder de last van het verleden (personeel, panden en voorraden) met de slagkracht om snel te reageren komen op.
De totale markt (vooral bruingoed) krimpt al een tijd en dit gecombineerd met een forse omzetverschuiving naar nieuwe kanalen maakt een shake out bij bestaande winkels heel logisch. De markt is niet groot genoeg meer voor alle partijen.
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de Harense Smid failliet is, ik heb altijd prettig met ze samengewerkt en ken er behoorlijk wat mensen, maar verrassend en onlogisch is het niet.
- Luco
- Berichten: 29589
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Nederland gaat naar de haaien
Ik vond de Harense smid ook een fijne zaak, tenminste "normaal" personeel en over het algemeen zeer goede service van de eigen technische dienst.
Ben benieuwd hoe snel ze zijn bij BCC als je koelkast of wasmachine naar de klote gaat.
Maar goed ben wel benieuwd of ze een doorstart gaan maken en of de garantiecertificaten dan nog geldig zijn.
Ben benieuwd hoe snel ze zijn bij BCC als je koelkast of wasmachine naar de klote gaat.
Maar goed ben wel benieuwd of ze een doorstart gaan maken en of de garantiecertificaten dan nog geldig zijn.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nederland gaat naar de haaien
Of de Mediamarkt leuk is, was natuurlijk een retorische vraag. In Groningen zitten ze al vele jaren, zelden kom ik er wel eens, batterijen of inktcartridges kopen. Soms een serie op blue ray. Als ik er ben is er altijd maar 1 of 2 kassa's open. Verder wel altijd veel kijkers in de winkel.
-
SlowCo
- Berichten: 4546
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Nederland gaat naar de haaien
Die dan thuis online gaan kijken waar ze de spullen het goedkoopst kunnen bestellen....RVV schreef:Of de Mediamarkt leuk is, was natuurlijk een retorische vraag. In Groningen zitten ze al vele jaren, zelden kom ik er wel eens, batterijen of inktcartridges kopen. Soms een serie op blue ray. Als ik er ben is er altijd maar 1 of 2 kassa's open. Verder wel altijd veel kijkers in de winkel.
Offline kijken, voelen en uitproberen en dan online kopen.
- Fernando
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: Nederland gaat naar de haaien
Dit ging recentelijk allemaal falliet:
De Harense Smid
Vestigingen: 33
Werknemers: 450
Block
Sector: elektronica
Vestigingen: 20
Werknemers: 175
Doorstart: Vooralsnog niet, hoewel er voor enkele vestigingen interesse is, aldus de curatoren.
E-plaza
Ging officieel niet failliet. Eigenaar Blokker besloot eind 2012 alle vestigingen te sluiten vanwege een gebrek aan bezoekers. In maart 2013 hield de keten ook online op te bestaan.
Sector: computerspellen
Vestigingen: 52
Werknemers: ongeveer honderd
Doorstart: Nee.
EXPO
Sector: wenskaarten en cadeaus
Vestigingen: 20
Werknemers: ongeveer zeventig
Doorstart: Naast de twintig gesloten vestigingen bleven 26 franchisewinkels wel open.
Free Record Shop
Sector: entertainment
Vestigingen: 141
Werknemers: 755
Doorstart: Investeringsmaatschappij Procures zag maandagochtend af van overname.
Henk ten Hoor
Sector: kleding
Vestigingen: 103
Werknemers: 487
Doorstart: Betaald door investeringsmaatschappij Romani Beleggingen, zestig winkels bleven open en 250 mensen hielden hun baan.
House of Shoes
Sector: schoenen
Vestigingen: 41
Werknemers: 288
Doorstart: Investeringsmaatschappij Vagomij nam dertig vestigingen over. 180 mensen konden hun baan houden.
iCentre
Sector: Apple-producten
Vestigingen: 34
Werknemers: 400
Doorstart: 25 winkels overgenomen door BAS Group.
Piet Kerkhof
Officieel niet failliet, maar per 1 december 2012 gesloten vanwege dreigend faillissement.
Sector: kleding
Vestigingen: 18
Werknemers: 200
Doorstart: Nee.
Sabon
Sector: cosmetica
Vestigingen: 64
Werknemers: 375
Doorstart: Werd overgenomen door drie investeerders, verenigd in White Star Retail. Veertig winkels gingen weer open, 125 banen bleven bestaan.
Schoenenreus
Sector: schoenen
Vestigingen: 206
Werknemers: 1500
Doorstart: Met geld van investeerders Synergia, Eric Companjen en Paul Schouwenaar bleven 141 winkels open en hielden duizend werknemers hun baan.
bron: nuzakelijk.nl
De Harense Smid
Vestigingen: 33
Werknemers: 450
Block
Sector: elektronica
Vestigingen: 20
Werknemers: 175
Doorstart: Vooralsnog niet, hoewel er voor enkele vestigingen interesse is, aldus de curatoren.
E-plaza
Ging officieel niet failliet. Eigenaar Blokker besloot eind 2012 alle vestigingen te sluiten vanwege een gebrek aan bezoekers. In maart 2013 hield de keten ook online op te bestaan.
Sector: computerspellen
Vestigingen: 52
Werknemers: ongeveer honderd
Doorstart: Nee.
EXPO
Sector: wenskaarten en cadeaus
Vestigingen: 20
Werknemers: ongeveer zeventig
Doorstart: Naast de twintig gesloten vestigingen bleven 26 franchisewinkels wel open.
Free Record Shop
Sector: entertainment
Vestigingen: 141
Werknemers: 755
Doorstart: Investeringsmaatschappij Procures zag maandagochtend af van overname.
Henk ten Hoor
Sector: kleding
Vestigingen: 103
Werknemers: 487
Doorstart: Betaald door investeringsmaatschappij Romani Beleggingen, zestig winkels bleven open en 250 mensen hielden hun baan.
House of Shoes
Sector: schoenen
Vestigingen: 41
Werknemers: 288
Doorstart: Investeringsmaatschappij Vagomij nam dertig vestigingen over. 180 mensen konden hun baan houden.
iCentre
Sector: Apple-producten
Vestigingen: 34
Werknemers: 400
Doorstart: 25 winkels overgenomen door BAS Group.
Piet Kerkhof
Officieel niet failliet, maar per 1 december 2012 gesloten vanwege dreigend faillissement.
Sector: kleding
Vestigingen: 18
Werknemers: 200
Doorstart: Nee.
Sabon
Sector: cosmetica
Vestigingen: 64
Werknemers: 375
Doorstart: Werd overgenomen door drie investeerders, verenigd in White Star Retail. Veertig winkels gingen weer open, 125 banen bleven bestaan.
Schoenenreus
Sector: schoenen
Vestigingen: 206
Werknemers: 1500
Doorstart: Met geld van investeerders Synergia, Eric Companjen en Paul Schouwenaar bleven 141 winkels open en hielden duizend werknemers hun baan.
bron: nuzakelijk.nl
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
-
ErikS
- Berichten: 18984
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Nederland gaat naar de haaien
Zo snel?!
Goed doordacht faillissement......... 250 werknemers lozen, slechte winkels lozen en hoppa, door maar!
Goed doordacht faillissement......... 250 werknemers lozen, slechte winkels lozen en hoppa, door maar!
-
Robin
- Berichten: 56227
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Nederland gaat naar de haaien
Nu heb ik ook 'n winkel op locatie en merk dat interent/webshop in 't algemeen in mijn branch 3/4 grote jongens zijn en de rest rendeert niet(erbij, naast 'n winkel) daar zijn ook cijfers van. Nu is mijn branche geen wit/bruingoed/electronica of kleding, maar toch raar.
Nogmaals het internetshoppen en door ons op maat laten maken, neen zo werkt 't niet, maar ik 'moet' wel. Internetprijzen zijn hetzelfde vaak(gangbare nieuwe klokjes/sieraden modesegment van 50-500 zegmaar)) als in de winkel. Dus daar ligt 't ook niet aan.
Verder las ik 'n ingezonden stukje in 't AD van iemand die zei, (erg zwart/wit)dat door internet/webshops je natuurlijk indirect winkelleegstand krijgt in de centra van de woonplaatsen. Zo'n winkel valt minder makkelijk te verhuren en de verkoopprijs van zo'n pand gaat omlaag. MAAR trekt ook de huizenprijzen mee naar beneden en vice versa. Diezelfde huizen van die internetkoper kortom. En 't cirkeltje is weer rond...
Nogmaals het internetshoppen en door ons op maat laten maken, neen zo werkt 't niet, maar ik 'moet' wel. Internetprijzen zijn hetzelfde vaak(gangbare nieuwe klokjes/sieraden modesegment van 50-500 zegmaar)) als in de winkel. Dus daar ligt 't ook niet aan.
Verder las ik 'n ingezonden stukje in 't AD van iemand die zei, (erg zwart/wit)dat door internet/webshops je natuurlijk indirect winkelleegstand krijgt in de centra van de woonplaatsen. Zo'n winkel valt minder makkelijk te verhuren en de verkoopprijs van zo'n pand gaat omlaag. MAAR trekt ook de huizenprijzen mee naar beneden en vice versa. Diezelfde huizen van die internetkoper kortom. En 't cirkeltje is weer rond...
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Nederland gaat naar de haaien
Nou kan ik alleen uit mijn eigen ervaring spreken bij het filiaal waar ik werkte; maar ik vind BCC een van de ketens die de service wél goed geregeld heeft. Tuurlijk zijn er grenzen, maar 99% van de problemen werden gewoon zo snel mogelijk verholpen.Luco schreef:Ik vond de Harense smid ook een fijne zaak, tenminste "normaal" personeel en over het algemeen zeer goede service van de eigen technische dienst.
Ben benieuwd hoe snel ze zijn bij BCC als je koelkast of wasmachine naar de klote gaat.
Maar goed ben wel benieuwd of ze een doorstart gaan maken en of de garantiecertificaten dan nog geldig zijn.
Overigens blijven MediaMarkt, Saturn, BCC, Expert en E.P. nog wel even bestaan. Die hebben allemaal grote (internationale) bedrijven achter zich staan. Dat had Harendse Smid en De Block bijvoorbeeld niet.
Overigens dat De Block failliet is verbaasd me niks, die liepen achter met de dag..
- Luco
- Berichten: 29589
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Nederland gaat naar de haaien
Die SP is ook van god los, wat een stel mongolen zitten daar zeg.
Personeel moet meebeslissen over het salaris van de top van een bedrijf.
Het moet niet gekker worden
Personeel moet meebeslissen over het salaris van de top van een bedrijf.
Het moet niet gekker worden
- smiley
- Berichten: 9757
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nederland gaat naar de haaien
Phygisch is het internet nu eenmaal goedkoper.Robin schreef:Nogmaals het internetshoppen en door ons op maat laten maken, neen zo werkt 't niet, maar ik 'moet' wel. Internetprijzen zijn hetzelfde vaak(gangbare nieuwe klokjes/sieraden modesegment van 50-500 zegmaar)) als in de winkel. Dus daar ligt 't ook niet aan.![]()
Elke zichzelf respecterende winkel zal het internet als een verlengstuk/verkoper moeten gaan zien.
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nederland gaat naar de haaien
Over BCC gaan al een hele tijd geruchten dat die het ook erg lastig hebben en die worden steeds sterker. In de filialen zie ik over het algemeen weinig klanten. Ik kan niet helemaal goed inschatten hoe het gaat met de Darty groep en eventuele gevolgen voor BCC.
Persoonlijk zou het me niet verbazen als BCC op (zeer?) korte termijn ook serieus in de problemen komt maar dat is speculatie van mijn kant.
Expert en EP (en United retail) zijn franchise organisaties. Daar staat geen grote kapitaalkrachtige internationale organisatie achter die er geld in pompt.
Persoonlijk zou het me niet verbazen als BCC op (zeer?) korte termijn ook serieus in de problemen komt maar dat is speculatie van mijn kant.
Expert en EP (en United retail) zijn franchise organisaties. Daar staat geen grote kapitaalkrachtige internationale organisatie achter die er geld in pompt.
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nederland gaat naar de haaien
Multichannel is tegenwoordig het toverwoord. Absoluut noodzakelijk maar je moet als retailer nog wel een meerwaarde bieden met je stenen winkels. Dat is de zoektocht op dit moment.Elke zichzelf respecterende winkel zal het internet als een verlengstuk/verkoper moeten gaan zien.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Nederland gaat naar de haaien
Gaat helemaal niet zo slecht met BCC hoor, blijft stabiel. Althans, volgens de info die ik zo nu en dan hoor.HansD schreef:Over BCC gaan al een hele tijd geruchten dat die het ook erg lastig hebben en die worden steeds sterker. In de filialen zie ik over het algemeen weinig klanten. Ik kan niet helemaal goed inschatten hoe het gaat met de Darty groep en eventuele gevolgen voor BCC.
Persoonlijk zou het me niet verbazen als BCC op (zeer?) korte termijn ook serieus in de problemen komt maar dat is speculatie van mijn kant.
Expert en EP (en United retail) zijn franchise organisaties. Daar staat geen grote kapitaalkrachtige internationale organisatie achter die er geld in pompt.
En bij Expert zit er echt wel een groter geheel achter. Het zijn inderdaad franchise organisaties, maar de Expert groep staat wel achter ze: http://www.expert.nl/shop/UserTemplate/bedrijfsprofiel" onclick="window.open(this.href);return false; (Hoe dit verder geregeld is geen idee, maar mij is altijd duidelijk geworden dat er wel een grotere groep achter ze staan)
- HansD
- Berichten: 2376
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Nederland gaat naar de haaien
Alle 3 de inkoopgroepen zijn internationale organisaties maar er wordt niet op macro nivo geld in gepompt om individuele winkels te ondersteunen. Voornaamste taak van de organisatie is marketing (folders en online strategie), inkoopcondities en assortimentsadviezen.
Elke winkel moet zijn eigen bestaansrecht verdienen en lukt dat niet gaat hij failliet maar dat is op lokaal nivo.
Elke winkel moet zijn eigen bestaansrecht verdienen en lukt dat niet gaat hij failliet maar dat is op lokaal nivo.
- Riceaux
- Berichten: 8206
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Nederland gaat naar de haaien
1 ding is duidelijk, dat soort winkels innoveren niet genoeg. Hoofdreden naar mijn idee waarom ze dit niet doen is omdat ze vanuit hun eigen oogpunt hun winkelformules bepalen en niet vanuit het oogpunt van de consument.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Nederland gaat naar de haaien
Wel merk je dat dankzij het internet er meer vraag komt naar specialisme.
Oefen je een ambacht uit, een 'echt' beroep. Daar is steeds meer vraag na. Kennis gaat verloren. Internetwinkels domineren de prijs. Maar zoek je specialisme, dan blijven daar winkel(tje)s voor bestaan. En deze boeren dan vaak ook goed.
Oefen je een ambacht uit, een 'echt' beroep. Daar is steeds meer vraag na. Kennis gaat verloren. Internetwinkels domineren de prijs. Maar zoek je specialisme, dan blijven daar winkel(tje)s voor bestaan. En deze boeren dan vaak ook goed.
- Riceaux
- Berichten: 8206
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Nederland gaat naar de haaien
Juist dat soort winkeltjes redeneren vanuit het oogpunt van de consument. Ze kunnen op het gebied van prijs niet concurreren met de online stores. Dus moeten ze zich op een andere wijze differentiëren. Dat kan inderdaad bijvoorbeeld op kwaliteit (ambacht) maar het zou ook kunnen door het bieden van uitmuntende service die de iets hogere prijs tov de online stores dan rechtvaardigd. Alleen moet je het bedrijfsimago dan wel daar aan vast weten te koppelen. Bedrijven als Scheer&Foppen hebben, bij mij in ieder geval, het imago van vroeger dat ze goedkoop zijn. In die tijd waren ze ook nog goedkoop in vergelijking met de vakzaken. Maar nu ze concurrentie hebben van online stores hadden ze zichzelf een ander imago moeten aanmeten. En hun promotie hier juist op moeten richten. En dit is allemaal samen te vatten in de zin, winkels innoveren niet genoeg.dvh schreef:Wel merk je dat dankzij het internet er meer vraag komt naar specialisme.
Oefen je een ambacht uit, een 'echt' beroep. Daar is steeds meer vraag na. Kennis gaat verloren. Internetwinkels domineren de prijs. Maar zoek je specialisme, dan blijven daar winkel(tje)s voor bestaan. En deze boeren dan vaak ook goed.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Nederland gaat naar de haaien
Klopt, dat merken wij ook. Mensen willen gedegen advies. Daarin kunnen we ons goed onderscheiden. Oja wat ook heel belangrijk begint te worden zijn online klantenwaarderingen. Wij merken echt dat mensen daar hun winkelkeuze op baseren. Geeft je ook mogelijkheden om je te bewijzen en je echt te onderscheiden van grootwinkelbedrijven. Linkje niet om te spammen maar om een indruk te geven. http://www.klantenvertellen.nl/beoordelingen/meditras/" onclick="window.open(this.href);return false; een van onze beste zetten van afgelopen tijd.
- dvh
- Berichten: 17197
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Nederland gaat naar de haaien
Wij gebruiken ook zoiets 
- Bijlagen
-
- image.jpg (98.34 KiB) 985 keer bekeken
- Martijn_bmw
- Berichten: 29040
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Nederland gaat naar de haaien
ik vind het inderdaad als consument ook makkelijk geeft je toch wat meer vertrouwens als je veel positieve reactie's leest.
- Luco
- Berichten: 29589
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Nederland gaat naar de haaien
Andere kant is als je een paar onredelijke/ontevreden klanten hebt het ook tegen je kan werken.Martijn_bmw schreef:ik vind het inderdaad als consument ook makkelijk geeft je toch wat meer vertrouwens als je veel positieve reactie's leest.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Nederland gaat naar de haaien
Ik heb het in deze tijden van grote ketens als MM en BCC, en van vooral internetaanbieders een godswonder gevonden dat ketens als De Harense Smid nog zo lang hebben kunnen bestaan.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 10 gasten
