Voorstellen & op zoek naar hobby-auto

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
HobbyBob

Voorstellen & op zoek naar hobby-auto

Bericht door HobbyBob » 29 jun 2013, 10:37

Goedemorgen allemaal,

Even voorstellen, mijn naam is Dennis Kooiman, 39jaar en chauffeur van beroep.

Ik zit al geruime tijd als gast op dit forum rond te neuzen.
Zit ook al geruime tijd te kijken om toch maar weer 'n hobby-auto (die ook voor woon-/werkverkeer gebruikt gaat worden) voor de deur te zetten. Heb verschillende Ford Sierra Cosworths gereden, maar dat wordt allemaal bijna onbetaalbaar, zeker nu ik inmiddels getrouwd ben en 'n kleine man van net geen jaar over de grond heb kruipen. Als gezinsvervoer hebben we 'n 2007 Vectra Station. Altijd wat tegen Opel gehad, maar vanaf dit model Vectra ben ik v.w.b. het uiterlijk om. En in alle eerlijkheid, als gezinsauto bevalt ie ons uitermate goed. Rijdt goed, redelijk verbruik, maar vooral de ruimte.......ENORM.

Maar nu over de hobby-auto: mijn keuze is inmiddels gevallen op 'n E30 BMW, liefst 'n 325, i.i.g. op benzine, liefst handbak.
Hoeft niet per sé 'n perfecte te zijn, zolang hij technisch maar OK is, en er niet aan gelast hoeft te worden. Interieur is zo vervangen indien nodig, en met ander lampen rondom en veel poetsen/polijsten is 'n nette koets weer mooi te krijgen. Mijn schoonvader heeft 'n mooie, ruime garage. Bovendien heeft ie veel gereedschap. En als ie het niet heeft, kan ie het meenemen van z'n werk. Hij werkt bij de technische dienst van Koni!! Altijd handig........
M.a.w. het normale onderhoud en gesleutel zouden we zelf kunnen doen.

Nu mijn vragen, waarbij de antwoorden hopelijk leiden tot aanschaf van 'n leuke 325:

- Is het veel werk (en is dit redelijk makkelijk zelf te doen) om 'n auto met automaat om te bouwen naar handbak?? Ik heb namelijk 'n zeer nette rode 4 deurs op het oog. Maar heb liever geen automaat. Het is geen probleem om er voorlopig mee rond te rijden, maar t.z.t. wil ik er dan toch 'n handbak in.

- Als we hem dan toch op de brug hebben, wil ik van 4gaats naar 5gaats naven. Heb al diverse methoden gezie/gevonden. Maar toch graag jullie advies. Zat zelf te denken om eens bij http://www.300mm.de" onclick="window.open(this.href);return false; rond te neuzen.

- Zijn er nog specifieke dingen waar op gelet moet worden??

Ik weet, hoop letters, weinig foto's, maar daar hoop ik binnenkort verandering in aan te brengen.
Heb zelfs van de Sierra's geen foto's. Enige foto die ik kan vinden, is van mijn laatste,......hoewel ie toen de foto gemaakt werd al niet meer in mijn bezit was.

Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen, en hoop dat ik binnenkort wat meer kan laten zien.

Groeten, Dennis

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Re: Voorstellen & op zoek naar hobby-auto

Bericht door G Kolkman » 29 jun 2013, 11:05

Hoi, welkom.

Ik denk dat het redelijk eenvoudig te doen is, het is alleen wel wat werk en er komen nogal wat onderdelen bij kijken:

- versnellingsbak (uiteraard). Er zit hier verschil tussen type 1 en type 2 bakken. Type 1 heeft meer sensoren op de bak zitten. Versnellingspookmechanisme zul je moeten regelen. Niet vergeten dat je een vliegwiel + koppeling nodig gaat hebben.
- cardan-as
- pedalen-set + koppelingscilinders. Mogelijk moet je ook een andere rembekrachtiger gebruiken. De toevoer van de koppeling wordt (bij een handbak althans) afgetapt van het remvloeistofreservoir
- kabelboom aanpassen (i.v.m. kickdown).

Het is dus wel te doen maar het zijn stiekem wel een hele stapel met onderdelen die je moet verzamelen :) .

Plaats reactie