Sleet op een coureur
- Mathieu
Sleet op een coureur
Bij welke leeftijd begint er sleet op een coureur te raken?
Over het algemeen gezien dan!
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Jan Lammers racet ook nog steeds en kan nog zeer snel zijn.
Mario Andretti heeft tot ongeveer pensioengerechtigde leeftijd geracet en met succes.
Michael Bleekemolen daarentegen laat toch wel wat sleet zien in z'n raceprestaties.
Over het algemeen gezien dan!
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Jan Lammers racet ook nog steeds en kan nog zeer snel zijn.
Mario Andretti heeft tot ongeveer pensioengerechtigde leeftijd geracet en met succes.
Michael Bleekemolen daarentegen laat toch wel wat sleet zien in z'n raceprestaties.
Laatst gewijzigd door Mathieu op 24 apr 2007, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
- Mathieu
Absoluut knap als je 62 jaar oud bent en je weet dan nog zo het gaspedaal te vinden.
Maar rest dan toch de vraag, wanneer kwam bij hem de sleet erop.
Want ik mag aannemen dat hij ooit sneller was geweest, en hoe snel, only god knows, denk ik dan.
Dan doen we het met de stelregel:
Een coureur wordt minder snel als hij de 35 jaar is gepasseerd?!
Mee eens of oneens.
Maar rest dan toch de vraag, wanneer kwam bij hem de sleet erop.
Want ik mag aannemen dat hij ooit sneller was geweest, en hoe snel, only god knows, denk ik dan.
Dan doen we het met de stelregel:
Een coureur wordt minder snel als hij de 35 jaar is gepasseerd?!
Mee eens of oneens.
-
klopt ik doe veel simracen om de reflexen zo lang mogelijk op pijl te houden. Je moet je conditiie ook op peil houden.
Het racen zelf houdt je wel lang vol.
Maar bijv een f1 klasse ben je qua leeftijd eerder me klaar dan bijv toerwagens. De g krachten zijn een stuk zwaarder in de f1 en daar ga je sneller stuk op naarmate je ouder wordt.
Het racen zelf houdt je wel lang vol.
Maar bijv een f1 klasse ben je qua leeftijd eerder me klaar dan bijv toerwagens. De g krachten zijn een stuk zwaarder in de f1 en daar ga je sneller stuk op naarmate je ouder wordt.
-
Volgens mij is het ook zo dat je als coureur ouder kan worden in toerwagenracen omdat je, mits je de ervaring hebt, wéét welke geintjes je van je medecoureurs kan verwachten en waar. Dat je meer moet gaat trainen naarmate de leeftijd vordert lijkt me duidelijk, dat is immers in iedere fysieke sport wel zo.
Wat ik me dan afvraag is het volgende. In enduranceracen á la LMES moet je een prima conditie hebben en voldoende scherp zijn, maar in hoeverre bepaalt de lengte van de stints en de rijstijl de fysieke belasting op een rijder?
Wat ik me dan afvraag is het volgende. In enduranceracen á la LMES moet je een prima conditie hebben en voldoende scherp zijn, maar in hoeverre bepaalt de lengte van de stints en de rijstijl de fysieke belasting op een rijder?
- Bert ///M3
Lengte lijkt me wel behoorlijk van belang hoor, samen met de hoeveelheid G krachten en warmte. Vooral dat laatste, als het erg warm is dan slaat de vermoeidheid ook sneller toe.
Of bijvoorbeeld ook zoiets, bij een 24H waar in de nacht gereden word heb je lijkt mij toch extra concentratie nodig. En dat terwijl je ritme al enigsinds verstoord is doordat een mens s'nachts slaapt.
Of bijvoorbeeld ook zoiets, bij een 24H waar in de nacht gereden word heb je lijkt mij toch extra concentratie nodig. En dat terwijl je ritme al enigsinds verstoord is doordat een mens s'nachts slaapt.
-
Warmte is een goeie, vanaf 2007 mag het in de cockpit van een LMES auto niet warmer worden dan 37graden celcius. (wat toch ook al flink is).
Op s´nachts rijden kan je trainen. Ik heb vroeger regelmatig "getraind" tussen 2 en 4 uur s´nachts omdat het dan op zijn rustigste is hier, maar je gaat er best wel aan wennen. Zoveel zelfs dat je moeite krijgt met rijden overdag.
[off-topic] Philips is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van lichttherapie om jet-lag tegen te gaan. Dat heeft in 2006 nog een prijs gewonnen op Sport&Technology. Dat systeem zou wellicht ook gebruikt kunnen worden om coureurs te trainen op nachtelijke stints. Interessante materie iig. [/off-topic]
Op s´nachts rijden kan je trainen. Ik heb vroeger regelmatig "getraind" tussen 2 en 4 uur s´nachts omdat het dan op zijn rustigste is hier, maar je gaat er best wel aan wennen. Zoveel zelfs dat je moeite krijgt met rijden overdag.

[off-topic] Philips is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van lichttherapie om jet-lag tegen te gaan. Dat heeft in 2006 nog een prijs gewonnen op Sport&Technology. Dat systeem zou wellicht ook gebruikt kunnen worden om coureurs te trainen op nachtelijke stints. Interessante materie iig. [/off-topic]
- Hielke
Gesteld je weet als 20 jarige al het klappen van de zweep vwb autosport, dan zul je vanaf je 25ste iets gaan inleveren. Die "sleet" zet zich natuurlijk voort, maar of het in tijd meetbaar is? Misschien tot je 40ste met 1/10 sec. per 5 jaar per ronde en na je 40ste 2/10 sec. per 5 jaar.
Zelf ben ik natuurlijk een uitzondering op deze regel. Ik wacht nog steeds op mijn piek
Zelf ben ik natuurlijk een uitzondering op deze regel. Ik wacht nog steeds op mijn piek