Project Knakenkar: BMW E38 740i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Femme

Project Knakenkar: BMW E38 740i

Bericht door Femme » 17 jun 2013, 23:59

Een paar weken terug kreeg ik de acute behoefte om weer eens een auto te kopen. Omdat ik geen zin had er veel geld aan uit te geven moest het een wagen van een paar duizend euro worden die toch leuk reed en er toonbaar uit moest zien. Na wat zoeken op Marktplaats en mobile.de en het bijlezen van de bijtellingsregels werd duidelijk dat zich het latente verlangen om een BMW E38 te bezitten had geopenbaard. Een E38 is goedkoop zakelijk te rijden en omdat iedereen bang is voor de running costs zijn ze voor een habekrats te krijgen. In München vond ik een navaraviolettenexemplaar dat er veelbelovend uitzag en na wat overleg met een vriendin die wel in was voor een roadtrip werd afgelopen donderdag als datum geprikt om de auto te gaan bezichtigen en eventueel op te halen. Woensdagavond was ik vanuit mijn werk om half zeven vertrokken met de ICE naar Oberhausen waar ik om 20.45u door Leonie werd opgepikt met de sechser. Van daaruit het gas erop gezet richting München. De Duitsers die we onderweg tegenkwamen op de linkerbaan reden allemaal lekker door en zodoende waren we om half twee 650km verderop bij het hotel.

Afbeelding

De volgende ochtend was het nog een paar kilometer rijden naar de handelaar waar de 740i stond die ik op het oog had. De carrosserie van de auto zag er redelijk uit met hier en daar wat roestplekken op de wielkasten wat de goedkope exemplaren blijkbaar allemaal hebben. Omdat ik normaal gesproken niet winkel in het knakensegment was het lastig inschatten wat normaal is voor dit geld. Het interieur van de auto was in zeer goede staat en zag er in de aubergine/bruine kleurstelling erg chique uit. Starten deed de handelaar door achterlijk veel toeren te maken waarbij de combinatie van het luide motorgeluid en gekwitsch van de multiriem niet bepaald aangenaam in het gehoor lag. De zintuigen werden verder geprikkeld door een metershoog rookgordijn dat achter de auto werd opgetrokken en voor een waar visueel spektakel zorgde. Volgens de verkoper had er diesel in de tank gezeten en zou het roken voorbij zijn door de auto af te tanken met benzine en wat injectorreiniger te gebruiken. Nogal een vreemd verhaal en de witte rook zag er ook niet uit als verbrande diesel. Een lekke koppakking is een plausibeler verklaring voor het roken. Proefrijden was alleen mogelijk op privéterrein wat bestond uit een hobbelige gravelbaan van een halve kilometer lang waar die aan weerszijden was gemarkeerd door rijen sloopwaardige auto's en waar uiterst shady autobedrijven aan waren gevestigd. Er lekte olie tussen motor en versnellingsbak en het abs-lampje brandde. Het was niet helemaal wat ik had verwacht van een auto in 'sehr guter Zustand'.

Afbeelding

Deze auto dus maar laten staan en 80km verderop een andere 740i bekeken in zogenaamde 'A1 Zustand'. Deze was 500 euro goedkoper en had een hogere kilometerstand en een minder goede uitrusting. Een belangrijke troef was wel de aanwezigheid van een door mij zo fel begeerde afneembare trekhaak (waarvan het afneembare deel helaas spoorloos bleek). De vorige eigenaren hadden onder andere middels montage van een subwoofer, Alpine-radio, verlagingsveren, spoorverbreders, een dubbele sportauspuff en het verwijderen van het BMW-logo en gladmaken van de motorkap hun Anatoolse signatuur achtergelaten. De auto startte echter zonder drama en de handelaar had dealerplaten om mee op de openbare weg te rijden. Dat rijden ging heel erg mooi. Het onverbloemd ordinaire gorgelen van de sportuitlaat deed een glimlach van linker- tot rechterbuitenspiegel op het gezicht tekenen. Omdat deze auto de beste kans was om nog op dezelfde dag met een knakenkar huiswaarts te keren was de koop na het bedingen van enige korting bezegeld. De verkoper hielp vervolgens met wat formaliteiten op het gemeentehuis om de auto over te schrijven en een tijdelijk kenteken met verzekering te regelen. De kentekenpapieren en het kenteken werden ter plekke gemaakt in een keet naast het gemeentehuis waar een dame de hele dag vermoedelijk niet veel anders had gedaan dan op ons wachten. Ik was er vanuit gegaan dat ik naar een Kfz Zulassung moest met mogelijk lange wachttijden maar op het bijna verlaten gemeentehuis verliep het proces erg vlot.

Afbeelding

Tijd voor een geplande pelgrimage naar BMW Welt was er helaas niet meer. We vertrokken om 15.00u uit Augsburg met het idee op tijd thuis te komen. Na het aftanken van de auto met een whopping 85 liter aan benzine en het checken van de bandenspanning kon de terugreis beginnen. Het drukke verkeer in combinatie met de vele wegwerkzaamheden zorgden ervoor dat snelheid maken onmogelijk was. Door een falende airco en buitentemperaturen die de 30 graden celcius naderden waren de omstandigheden in de cockpit niet ideaal maar in ieder geval kon ik genieten van het fraaie interieur van de E38 en een prima geluid uit het aftermarket audiosysteem. Het rijden met open raam bood ook gelegenheid om te genieten van de V8-roffel. De auto reed verbazingwekkend goed: er waren geen trillingen, de automaat schakelde boterzacht, de remmen functioneerden prima en de verlaagde ride was dankzij de vergevingsgezinde ballonbanden om de 17 inch velgen toch zeer comfortabel. Het interieur kent vrijwel kraakvrij en de gebruikte materialen maken bijna twintig jaar na productie nog steeds een hoogwaardige indruk. De zitpositie is zoals je van een BMW verwacht: je kunt lekker diep zitten zodat je in de auto zit en achter het dashboard in plaats van er bovenop. Met mijn 1,88 meter lengte houd ik een hoofdruimte van ruim 15 cm over. BMW had net zo goed een chopped versie met sportievere daklijn kunnen maken. Het acceleratievermogen viel me in eerste instantie wat tegen totdat ik de kickdown ontdekte. Het duurt even voordat deze boot maximale thrust bereikt maar als ie eenmaal gaat versnellen zit je vlotjes op warpspeed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het drukke verkeer in de middag en de vele wegwerkzaamheden zorgden ervoor dat snelheid maken onmogelijk was. Na een paar uur rijden ontdekte ik bovendien een streep van zichtbaar canvas op de linkerachterband van de 650i. Even later begon de band leeg te lopen en om half acht stonden we met een platte band op een desolate parkeerplaats in de buurt van Frankfurt tegenover een vrachtwagen van Donkelaar uit mijn hometown Ruurlo. ANWB gebeld en drie kwartier later was er een sleepwagen van de ADAC ter plekke om de sechser af te slepen. De schade viel in dit geval mee omdat ik toch van plan was binnen drie weken beide achterbanden te vervangen door Pilot Super Sports. Het is alleen onhandig dat ik nu terugmoet naar Frankfurt. De slijtage op de achterband is wel vreemd, ook omdat deze op de band plaatsvond die bijna een jaar eerder was vervangen dan de rechterachterband (wegens eerder lek rijden waren beide achterbanden niet gelijktijdig vervangen).

Afbeelding

Afbeelding

Tropische hitte had inmiddels plaatsgemaakt voor enorme plensbuien die op de Duitse autobahnen zonder zoab altijd voor bizar slecht zicht zorgen. De siebener hield zich prima in deze omstandigheden. Toen het weer droog nam het gaspedaal een vlakkere stand aan en kachelden we op de gematigde snelheid van 170-190km/h huiswaarts. Van de snelweg af merk je bij het maken van een kort bochtje wel de respectabele afstand tussen voor- en achterwielen maar dat is helemaal niet erg aangezien het fijne interieur, de slome automaat en de lustig roffelende V8 een sterk onthaastende werking hebben. Helaas heb ik wel gemerkt dat bij een vlottere rijstijl op bochtige wegen de automaat regelmatig in zijn noodprogramma springt. Hopelijk gaat het om iets simpels zoals olie bijvullen. Ik heb namelijk geen zin om veel geld aan onderhoud uit te geven.

Zaterdag heb ik de 7 even wat liefde gegeven met een wasbeurt en het poetsen van de banden. Zolang je voldoende afstand bewaart om de vele imperfecties in de lak te kunnen waarnemen is het een prachtwagen. Hij heeft een mooie stance dankzij de spoorverbreders, verlaging is precies goed en de velgen zien er ook best leuk uit. Als ik een zinvollere toepassing zou hebben voor een sedan (bijvoorbeeld als family car) zou ik de direct de aanschaf van een mooier onderhouden exemplaar overwegen. Vanwege de bijtelling van 35 procent over de 'waarde in het economisch verkeer' zijn auto's van 15 jaar of ouder aantrekkelijk zakelijk te rijden. Een E38 rijdt in immergeradeausfahrt nog wat fijner dan een E39 en het interieur is zoals gezegd een aangename plek om in te verblijven. De volgende uitdaging is om apk te krijgen waarbij ik ook maar eens het oliepeil van de transmissie laat checken en de airco laat bijvullen. Daarna invoeren en dan moet ik maar eens zien wat ik ermee doe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Snipe

Re: Project Knakenkar: BMW E38 740i

Bericht door Snipe » 18 jun 2013, 00:28

Op dat deel van die lekke band na wel een tamelijk briljant verhaal.

Xave30

Bericht door Xave30 » 18 jun 2013, 00:33

Gaaf! Veel plezier met je E38 Femme.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 18 jun 2013, 01:14

Leuk man! Veel plezier ermee. Wat is nu eigenlijk het plan hiermee? Ivm gunstige bijtelling als daily? Of wat anders?

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 jun 2013, 06:56

Starten deed de handelaar door achterlijk veel toeren te maken waarbij de combinatie van het luide motorgeluid en gekwitsch van de multiriem niet bepaald aangenaam in het gehoor lag. De zintuigen werden verder geprikkeld door een metershoog rookgordijn dat achter de auto werd opgetrokken en voor een waar visueel spektakel zorgde.
:lollerdelol:

Veel plezier met de E38 :hangloose:

Fransbmw7

Bericht door Fransbmw7 » 18 jun 2013, 08:33

Knakenkar?
Als je hem netjes wil hebben en houden gaan er een behoorlijk aantal knaken in inderdaad :D

Iig veel plezier met dit icoon!

Knot

Bericht door Knot » 18 jun 2013, 08:42

Vind het ook gave auto's alleen zou ik zelf gaan voor een originele, niet verlaagd, standaard audio etc..

Maargoed, veel plezier met de auto, lekker v8 roffelen!

Hugo Bos

Bericht door Hugo Bos » 18 jun 2013, 08:50

Leuk boodschappenwagentje!

Walter

Bericht door Walter » 18 jun 2013, 09:55

.
Laatst gewijzigd door Walter op 24 jan 2017, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Peric

Bericht door Peric » 18 jun 2013, 10:28

Gaaf ding Femme.
Veel :df: ermee.

Robin Hartog

Bericht door Robin Hartog » 18 jun 2013, 10:36

Gaaf ding Femme! :)

daNpy

Bericht door daNpy » 18 jun 2013, 10:39

Whaha leuk verhaal :thumbup:

Zit er nog TUV goedkeuring op?
Dan neemt de RDW die datum namelijk over als vervaldatum APK.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2013, 10:49

mooi verhaal, leuk omschreven :D

en wat een fraaie bolide, ziet er zo op de foto's mooi uit, ook de verlaging en velgen kunnen goed :df:
dat vind ik het mooiere model 7-serie, af e toe staat er wel eens zo 1 onder bij de DEKA markt in Almelo,
kijk ik elke keer ff naar terwijl ik er langs loop en denk dan, ja dat is een mooi gelijnde 7
(die hebben ze ook leuk aangepakt en dikke Alpina's e.d.)

Tim N

Bericht door Tim N » 18 jun 2013, 11:10

Mooiste type 7-er ooit.

jgpeggeman

Bericht door jgpeggeman » 18 jun 2013, 11:28

Mooie wagen hoor! Mijn favoriete 7 serie!

Metchu

Bericht door Metchu » 18 jun 2013, 11:57

heel vet! gefeliciteerd met de aankoop, ben benieuwd wat het plan ermee is!

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 18 jun 2013, 12:23

Staat er erg goed bij die 7-serie!

Fabian

Bericht door Fabian » 18 jun 2013, 12:59

Ik mis de mijne nog steeds.......

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 jun 2013, 15:30

Ik heb er de afgelopen twee jaar enorm veel plezier mee gehad met mijn 7, helaas nu bakproblemen..... :wtf:

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 jun 2013, 15:36

1 van de weinige auto's met karakter zo'n E38 en net wat Tim N zegt de mooiste 7 serie. Vanwege de impuls aankoop nog geen verdere plannen zoals het weg (laten) werken van de imperfecties?

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 jun 2013, 15:41

Downforce Hans schreef:Ik heb er de afgelopen twee jaar enorm veel plezier mee gehad met mijn 7, helaas nu bakproblemen..... :wtf:
Waar bestaan die uit?

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 18 jun 2013, 15:41

Mooi verhaal hoor top.

Prachtwagens E38 en E34 5 serie. Mooiste BMW's naast'n mooie E46 M3:)
Downforce Hans schreef:helaas nu bakproblemen..... :wtf:
Altijd zonnebrand met 'n hoge factor gebruiken in de felle zon, Hans kerel :)

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 18 jun 2013, 15:44

^ of voortaan Becel gebruiken om aanbakken te voorkomen :)

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 18 jun 2013, 16:54

Robin schreef:Mooi verhaal hoor top.

Prachtwagens E38 en E34 5 serie. Mooiste BMW's naast'n mooie E46 M3:)
Downforce Hans schreef:helaas nu bakproblemen..... :wtf:
Altijd zonnebrand met 'n hoge factor gebruiken in de felle zon, Hans kerel :)
En ik maar denken dat dat factor 1 genoeg zou zijn...........nou 1 km per dag is wat hij net zou halen als ik hem in D zet......

Femme

Bericht door Femme » 18 jun 2013, 18:21

Fransbmw7 schreef:Knakenkar?
Als je hem netjes wil hebben en houden gaan er een behoorlijk aantal knaken in inderdaad :D
Dat geloof ik meteen. In de B10 heb ik destijds veel geld laten zinken om 'm mooi te krijgen.
Knot schreef:Vind het ook gave auto's alleen zou ik zelf gaan voor een originele, niet verlaagd, standaard audio etc..

Maargoed, veel plezier met de auto, lekker v8 roffelen!
Dit exemplaar is nogal impulsief gekocht en ik heb er niet veel tijd voor genomen. Dat van de audio is wel jammer temeer omdat bijna alle boordcomputerfuncties en een deel van de knoppen op het stuur niet meer werken door het ontbreken van de originele head unit.

Verlaging vind ik wel mooier. Het liefst had ik een exemplaar gevonden met 18 inch M Parallel-velgen. Wellicht blijf ik doorzoeken naar een mooiere E38 en doe ik deze van de hand als ik iets beters heb gevonden.
daNpy schreef:Whaha leuk verhaal :thumbup:

Zit er nog TUV goedkeuring op?
Dan neemt de RDW die datum namelijk over als vervaldatum APK.
Daar was ik inderdaad van op de hoogte. Die van mij heeft echter geen Tüv meer.
InjectTheVenom schreef:1 van de weinige auto's met karakter zo'n E38 en net wat Tim N zegt de mooiste 7 serie. Vanwege de impuls aankoop nog geen verdere plannen zoals het weg (laten) werken van de imperfecties?
Deze gaat niet zoveel liefde krijgen. Misschien dat ik 'm een keer laat polijsten door een hobbyïst en wat simpele dingen verbeter om de verkoopbaarheid en verkoopwaarde te verbeteren. De lol van het rijden van dit soort youngtimers begrijp ik nu wel dus wellicht komt er een vervolg.

Plaats reactie