Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Bram » 10 jun 2013, 11:30

Dus wordt het nog slechter, want de salarissen van de top moeten natuurlijk wel marktconform betaald worden. Dat was er voor de privatisering nog niet.

Luco

Bericht door Luco » 10 jun 2013, 12:05

Toen verdiende de top ook al veel te veel hoor.

Maar het is diep triest.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 jun 2013, 15:11

mijn vrouw werkt als verzorgende in de zorg maar als je ook hoort wat daar voor dingen gebeuren of eerder gezegd niet gebeuren wegens personeel / tijd te kort echt ongelooflijk...

Je mag hopen dat je nooit op die manier oud hoeft te worden :bag:

Luco

Bericht door Luco » 10 jun 2013, 15:51

Dat was 30 jaar geleden niet anders, toen werkte mijn moeder in een verpleeghuis en was er snachts ook maar 1 zuster voor een hele afdeling.
En met de warme maaltijden moesten er zoveel mensen geholpen worden met eten dat meer dan de helft koud vreten kreeg.
En zo nog wel veel meer dingen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 10 jun 2013, 15:53

die dingen zijn inderdaad nogsteeds aan de hand + de rest...

Luco

Bericht door Luco » 10 jun 2013, 15:57

Denk dat het een beetje vergelijkbaar is, alleen zijn mensen nu mondiger, er zijn meer ouderen, er wordt meer ruchtbaarheid aan gegeven, enz enz enz enz.

Maar per definitie was de zorg 30 jaar geleden dus ook niet al te best.

Bram

Bericht door Bram » 10 jun 2013, 16:05

Ja, maar 30 jaar geleden draaide de overheid nog op voor de kosten.

Nu zijn het de zorginstellingen die resultaat verantwoordelijk zijn, aangezien het de overheid blijkbaar wijs leek om de zorg te vermarkten. Daarom is het voor de instellingen dus bijzonder belangrijk om winst te draaien. En daarvoor nemen ze bestuurders aan die helemaal geen klap met zorg van doen hebben, maar wel weten hoe een bedrijf financieel sterk te maken. (of niet, getuige een aantal recente forse missers). Ook dat is niet nieuw, kijk naar het Fyra drama, managers die inhoudelijk geen kennis van zaken hebben en puur op basis van financiële informatie besluiten nemen.

Gevolg, hoge beloningen, personeel de deur uit vanwege bezuinigingen, nog hogere werkdruk en daardoor een verslechtering van de kwaliteit en minder handen aan het bed. Natuurlijk hogere kosten voor ons, want die beloningen, bonussen en vertrekpremies moeten natuurlijk wel betaald worden.

Ik heb niks tegen het vrije markt principe, want het brengt over het algemeen welvaart. In de zorg vind ik het niet passen, aangezien het product daar de mens betreft.

Luco

Bericht door Luco » 10 jun 2013, 16:27

Bram, 30 jaar geleden speelden dezelfde dingen, destijds hadden de desbetreffende directeuren/managers of hoe je ze ook wilt noemen ook helemaal niks met de zorg.

1 zuster per afdeling snachts toen, 1 zuster per afdeling snachts nu, is dat minder handen bij het bed?
Meer dan de helft koud vreten toen, nu is het niet anders, dus of er inderdaad minder personeel is per aantal ouderen die zorg nodig hebben dat waag ik te betwijfelen.

De overheid is minder efficient dan een geprivatiseerd bedrijf, de winst is natuurlijk belachelijk hoog, maar die kan je vermoedelijk zo wegschrappen tegen de prutsers van de overheid.
Dus uiteindelijk heeft die privatisering denk ik best wel een betere efficientie, alleen het geld wat daarmee verdient/bespaard wordt gaat naar de verkeerde mensen.
Al zou nu de overheid alles weer moeten gaan regelen denk ik dat het nog veel meer gaat kosten.

De overheid heeft nooit opgedraaid voor de kosten, dat deden wij ook destijds, alleen was de verhouding betalenden/ de mensen die zorg nodig hadden, nog een beetje in verhouding, nu niet meer, steeds minder betalenden moeten het voor steeds meer mensen die zorg nodig hebben betalen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 14 jun 2013, 08:14

Volgens mij is deze bedenker niet helemaal lekker:
http://www.niburu.nl/financieel/4970-ba ... nixw.nujij" onclick="window.open(this.href);return false;

Met dit systeem houden we natuurlijk wél kansarmen buiten onze grenzen:)

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2013, 09:43

ik zat laatst ook al zoiets te lezen en op TV gezien, denk dat ze dat naar aanleiding van die Zwitsers opgepakt hebben...als je die bedragen leest dan krijg je spontaan het Zwitserleven gevoel (ala reclame)

http://www.niburu.nl/financieel/4905-kr ... sisinkomen" onclick="window.open(this.href);return false;

Rupie

Bericht door Rupie » 14 jun 2013, 09:53

Op zich is het niet eens zo'n slecht idee. Minimum loon/inkomen vind ik bijvoorbeeld te laag in Nederland (ik zou eerder over het maximum loon willen spreken :kikker: ).

Robin

Bericht door Robin » 14 jun 2013, 16:11

Ruben schreef:Op zich is het niet eens zo'n slecht idee. Minimum loon/inkomen vind ik bijvoorbeeld te laag in Nederland (ik zou eerder over het maximum loon willen spreken :kikker: ).
Bedoel je daarmee dat 't wettelijk minimumloon vaak 'te dicht' bij een uitkering ligt waardoor de prikkel om te werken vaak verdwijnt?

Of?

Bram

Bericht door Bram » 14 jun 2013, 16:27

Dat denk ik wel, daar zit natuurlijk altijd spanning tussen.

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2013, 09:43

Hier hebben we-dit was (eer)gisteren- het nog niet over gehad.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... amer.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit zegt (terwijl ik a) geen enorm Wilders fan ben en b) ik vroeger wel VVD aanhanger was) toch genoeg van de poppetjes(bovenin) de politiek: hoe ze zich 'n eigen weg banen met hun inspraak en hoe 't lang goed kan gaan.

Totdat ze gepakt worden.

Denk je nou echt dat ie was opgestapt uit zichzelf als dit níet aan 't licht was gekomen?
Één grote opportunistische boevenbende.

en dat leidt ons!
Laatst gewijzigd door Robin op 15 jun 2013, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Bram

Bericht door Bram » 15 jun 2013, 09:46

Dat hebben ze allemaal geleerd van de grote jongens in het bedrijfsleven :tooth:

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2013, 09:50

Bram schreef:Dat hebben ze allemaal geleerd van de grote jongens in het bedrijfsleven :tooth:
Dat zou misschien kunnen, maar ik denk dat 't in de politiek al 1000den jaren zó gaat. En toen was 't bedrijfsleven van 'n andere groote dan nu.

Overheden en de kerk. Het is nog niet veel anders.

En in 't bedrijfsleven zet ons(het volk) geen mes op de keel om meer belastingen te betalen.....

Kortom: Het bedrijfsleven zorgt voor economie;
De overheid draait 't de nek om.

Bram

Bericht door Bram » 15 jun 2013, 09:52

Nee, die pakken je wel op een subtielere (marketing) manier :lol:

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2013, 09:53

Bram schreef:Nee, die pakken je wel op een subtielere (marketing) manier :lol:
Wat ik net toevoegde: Het bedrijfsleven zorgt voor ecomie, de overheid draait 't de nek om.

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2013, 09:55

Maar Bram, misschien lees ik 't verkeerd, maar schuif jij nu niet 'het grote plaatje' af op 't bedrijfsleven?

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2013, 09:58

Bram schreef:Nee, die pakken je wel op een subtielere (marketing) manier :lol:
Maar de keus is nog altijd aan jouw om iets te kopen.
In de corrupte politiek heb je geen keuze.

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2013, 10:14

Onze 'fantastische' gemeente staat onder toezicht van de provincie sinds 'n dag of twee.

79,5 miljoen afschrijven op PAPIEREN verliezen van grondaankopen in 't kort. De gemeente dacht ook zakenman te zijn...en dan hebben we 't nog niet over ICESAVE verlizen waar zovele gemeentes'met 't geld van 'n ander(ja we hebben hier óók 'n PvdA burgemeester, haleluja ) het schip in zijn gegaan.

WIJ(de burger, niet te verwarren met whopper, of bigmac) krijgen dus 'n lastenverzwaring om de oren.

Een bepaald plan(de nieuwe Aldi zou hier 'n blok achter mijn stekkie komen) gaat waarsch niet door(geen geld), maar burgemeester en wethouders denken er aan om dat plan dan maar bij het stadion(500m hier verderop maar net uit 't centrum) te realiseren:
a) dan haal je dus de 'detailhandel' nog meer uit 't centrum
b) alsof dat nieuwe 'plan' gratis is in deze barre tijden.

Dan nog de kwestie Thialf. 50 miljoen voor verherbouwen waren 'we'(niet ik ik kan niet schaatsen) wat laat mee en 'kan' dus wel nu Almere er misschien mee aan de haal gaat...(?)

En niet te vergeten ons voetbalcluppie in rep en roer. Moet 't bestuur nu wel of niet opstappen. Zondag jl waren er hier 'n 1000 man te demonstrenen voor 't feitelijk opstappen vsn 't bestuur.

Foppe zei 't al. Anders komt ie niet terug. Nou dan sluit ik me maar bij de beste(ook klant van me) man aan...

Lang leve mijn woonplaats....

Maar liever op 'n andere manier.

Bram

Bericht door Bram » 15 jun 2013, 10:55

Robin schreef:Maar Bram, misschien lees ik 't verkeerd, maar schuif jij nu niet 'het grote plaatje' af op 't bedrijfsleven?
Dat gaat natuurlijk te ver, alleen al omdat ze daar een stuk efficiënter omgaan met liquide middelen. Je geeft net zelf al de voorbeelden, overheid is slecht in het spelen van zakenman waardoor er vaak veel geld verspild wordt. Diep triest.

Maar het verdraaien of verdoezelen van de waarheid, want daar reageerde ik op, is natuurlijk niet iets van de politiek alleen. Voorbeelden te over van grote multinationals die aan kartelvorming doen of op een andere manier de boel belazeren. Dat dient dan maar één doel en dat is meer geld binnenhalen.

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2013, 11:23

Bram schreef:
Robin schreef:Maar Bram, misschien lees ik 't verkeerd, maar schuif jij nu niet 'het grote plaatje' af op 't bedrijfsleven?
Dat gaat natuurlijk te ver, alleen al omdat ze daar een stuk efficiënter omgaan met liquide middelen. Je geeft net zelf al de voorbeelden, overheid is slecht in het spelen van zakenman waardoor er vaak veel geld verspild wordt. Diep triest.

Maar het verdraaien of verdoezelen van de waarheid, want daar reageerde ik op, is natuurlijk niet iets van de politiek alleen. Voorbeelden te over van grote multinationals die aan kartelvorming doen of op een andere manier de boel belazeren. Dat dient dan maar één doel en dat is meer geld binnenhalen.
Bij de multinationals krijgt de klant er nog 'n product/service voor terug, wordt er geld mee verdiend(economie) en helpt het 100duizenden gezinnen wereldwijd(de werknemers van die multinationals)

Ik snap dus serieus niet dát vergelijk met de overheid die hun verdoezelen/list/bedrog verhalen op de burger, die dan gewoon maar MOET dokken kortweg.

Twee verschillende zaken vind ik.

Ik speur in jouw 'multinational verhaal' een beetje alsof het gehele bedrijfsleven en ANY multinational de boel maar belazert de hele tijd. Ik verzeker je dat dat niet zo is.

Ik verzeker je WEL dat ANY overheid dat 24/7 doet. Van Cuba tot Rusland en van de USA via Nederland tot Marokko. En van België tot Ijsland.

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2013, 11:37

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2013, 19:36

Robin schreef:Afbeelding
:tooth:

Plaats reactie