Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 12 jun 2013, 20:33

Mijn 911 996 C4 is behoorlijk zweverig in het stuur sinds ik hem heb. En er zit een rammeltje in de voortrein wat niemand kan vinden. Het "knoept" als je over een drempel rijd.

Kort verleden:

Aanschaf:
- kocht hem met bridgestone banden die nagenoeg op waren, en vreselijk uit onbalans waren en opgedroogd
- nieuwe michelins PS2 N3 ZR codering, alles naar 0 gebalanceerd (heb er zelf op staan kijken, en die zijn echt goed
- nog steeds zweverig, maar goed, hij moest uitgelijnd worden, maar daar wilde ik mee wachten totdat ik verlagings veren had

Eerste onderhoud:
- weg gebracht naar ERPA voor het rammeltje omdat ik het echt niet zelf kon vinden, bleek 1 spoorstang toch niet helemaal goed (030 onderstel, dus stangetje was duurder en wat levertijd), die mensen hebben verder *alles* gecontroleerd qua speling en draagarmen, maar 1 rammetlje is weg, maar het 'geknoek' over een drempeltje is er nog steeds

Tweede onderhoud:
- had een lekke ashoes links voor, en die vervang ik liever niet zelf (smerig, en ik heb het asrubber spreid gereedschap niet), dus weg gebracht, en gelijk veren (nieuwe H&R) laten vervangen rondom, staat nu net ff wat beter, mensen bij dat Bosch service center alles laten controleren op zweverig, en rammeltjes, konden niets vinden, behalve een kapot veerpootlager , het evulcaniseerd rubber waar de bus in zit waar de schokbreker op schroeft viel in stukjes naar beneden, dus nieuw veerpootlager links voor, fantastisch, uitgelijnd, en weer rijden.
- weer zweverig in het stuur, rammeltje niet weg, verder, uitlijning was volgens mij heel slecht, dus, opnieuw laten uitlijnen

Onderzoek:
In de tussentijd op een brug gehad, en een uur met een monteur van een bevriend garage bedrijf (geen porsche specalist, wel vag) onder de auto rond gelopen om dingen te vinden, het was hun ook een raadsel. Wel een klein aantal dingen gevonden, maar of die nou echt impact hebben:
* er lijkt een HEEEL klein beetje speling op het stuurhuis te zitten
* draagarm rechts achter, het rubber piept als je het heen en weer beweegt
* bevestigings rubber aan subframe van de stabi links achter zit speling op (zorgt voor een rammeltje wat ik achterin merk, maar dat is echt achterin)

Opnieuw uitlijnen:
- anway, opnieuw uitlijnen dus, alles precies in het midden van de min-max marges, rammels niet weg, nog steeds zweverig.

Nu gaat hij a.s. 22 juni naar Renntech in Steenwijk, om daar helemaal nagelopen te worden, maar ja, misschien zijn er ondertussen mensen die een idee hebben wat het zweverige en het geknoep is.

Hier is het uitlijn rapport
Afbeelding

Verder:
asverzet voorzijde : -4mm (was -9mm)
asverzet achterzijde: -6mm (was -7mm)
spoorbreedte verschil: -60mm (was -62mm)
wielbasis verschil: 1mm (was -2mm)

Iemand ideeen? Ik begin een beetje moe te worden :)

Gebruikersavatar
DennisvdB
Berichten: 89
Lid geworden op: 29 mei 2012, 17:59

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door DennisvdB » 12 jun 2013, 20:41

Een gokje: versleten topmounts aan de voorzijde?
Maar Renntech kennende lossen het wel op.

Online
erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door erwin20vt » 12 jun 2013, 21:48

Originele wielen en bandenmaat eronder?

Hebben ze de schokbrekers ook al getest? zijn de 911 ook redelijk gevoelig op.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door GTRene » 12 jun 2013, 22:55

bij wat voor snelheid voelt ie zweverig?

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 12 jun 2013, 23:10

Originele GT3 velgen, met porsche gespecificeerde bandenmaat, 225/40/18 op 8J voor en 285/30/18 op 10J achter. Zijn Michelins PS2 (nieuw) met N3 porsche goedkeuring.

Zweverig wordtie vanaf zo'n 100km/u.

Schokbrekers zijn nog niet getest, waar zou ik dat kunnen laten testen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door GTRene » 12 jun 2013, 23:26

bij 100 al...das idd wel heel snel...

hoe zit het met je stuurhuis...

wellicht zit daar ergens je euvel, daar kan ook het geluid weg komen.

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3660
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door Martijn M » 12 jun 2013, 23:30

Iets stuurbekrachtiging gerelateerds?

Gebruikersavatar
jaydee
Berichten: 784
Lid geworden op: 21 sep 2007, 11:42
Locatie: Zeewolde

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door jaydee » 13 jun 2013, 00:11

Vanwege de behoorlijke snelheid... iets aerodynamisch misschien? Heb je een grote achtervleugel waardoor de neus nog lichter aanvoelt dan normaal?

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 13 jun 2013, 10:10

Hij is volledig origineel spoiler wise. Dus geen spoiler.

Afbeelding

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 13 jun 2013, 10:11

GTRene schreef:bij 100 al...das idd wel heel snel...

hoe zit het met je stuurhuis...

wellicht zit daar ergens je euvel, daar kan ook het geluid weg komen.
stuurhuis zit dus een HEEEEEEEEEEEEEEEEEL klein beetje speling op. Zo weinig dat de monteur zei dat dat het niet kon zijn. Maar wellicht...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door GTRene » 13 jun 2013, 11:06

op die snelheden kan dat het zo maar zijn, dat kan dan worden uitvergroot zeg maar, de wielen kunnen dan gaan zoeken vooral als je de banden vrij hard hebt of erg stijve wangen in de banden hebt, dan wordt zoiets ook versterkt...
zou het dus maar zo kunnen zijn als je verder geen speling in bv de kogels/rubbers hebt.

maar denk dat je het dan ook in het stuur kan voelen? dan zou die lijkt mij heel lichte rukjes kunnen geven die je onbewust wellicht opvangt?
misschien tijdens de volgende rit eens extra daar op letten qua gevoel of je het richting dat kunt gaan zoeken.

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 13 jun 2013, 12:03

Ik voel het absoluut in het stuur, anders was het ook geen issue :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door GTRene » 13 jun 2013, 12:22

bedoel, je kan het ook meer in de 'neus' voelen, bv bij keiharde banden en de rest allemaal oke, dan komt het gevoel meer vanaf de neus zeg maar.
als je het zoals jij benoemd meer in het stuur krijgt (in verhouding) dan zit het waarschijnlijk meer in bv die kogels/rubbers en of stuurhuis, als de kogels en rubbers goed zijn kan je dus gerichter zoeken richting dat stuurhuis, Porsche is al snel gevoelig op snelheden vanwege de motor achter, dus alle kleine dingen die er bij komen worden versterkt lijkt me.

benieuwd wat het uiteindelijk is.

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 23 jun 2013, 10:54

Uitkomst van renntech: belangrijkste: rondje draagarmen vervangen. Uitgelubberde rubbers, en links voor zit een aftermarket draagarm.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door GTRene » 23 jun 2013, 11:42

kijk, dara kun je wat mee, neem aan dat je het nog moet laten doen?
benieuwd naar je before (weten we al) en after rijgevoel :df:

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 23 jun 2013, 17:35

GTRene schreef:kijk, dara kun je wat mee, neem aan dat je het nog moet laten doen?
benieuwd naar je before (weten we al) en after rijgevoel :df:
Het moet nog gedaan worden, maar ik doe dat wel zelf, draagarmen vervangen is nou niet de moeilijkste klus op de aardbol. Moet even kijken waar ik ze vandaag ga halen ook.

Of dat ik besluit om in de bestaande draagarmen de rubbers te vervangen door powerflex rubbers, en de ene aftermarket draagarm vervang voor een gebruikte originele, en daar dan ook de rubbers van vervang.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door GTRene » 23 jun 2013, 21:54

als je maar 2 precies dezelfde draagarmen hebt/krijgt...

idd draagarmen is normaal gesproken niet zo moelijk, wellicht wel ff opnieuw uitlijnen to be sure.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door matthyssie » 23 jun 2013, 21:57

Ik snap overigens niet hoe je erbij komt 1 aftermarket draagarm op je Porsche te monteren...

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 23 jun 2013, 22:09

omdat die 3x zo goedkoop zijn wellicht?

Een set op ebay kost 410 euro , en dan heb je ze rondom. Prijsopgaaf die ik nu van renntech heb is 1253,80. Dat is een behoorlijk verschil. Als ze de helft van de levensduur van origineel meegaan, dan kan het wel uit.

Het is niet anders dan een stuk aluminium met een rubber bus en een fuseekogel.

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 23 jun 2013, 22:10

GTRene schreef:als je maar 2 precies dezelfde draagarmen hebt/krijgt...

idd draagarmen is normaal gesproken niet zo moelijk, wellicht wel ff opnieuw uitlijnen to be sure.
Precies, gelijke draagarmen is in ieder geval m'n doel. Uitlijnen gaat dan uiteraard (weer..) gebeuren :)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door matthyssie » 23 jun 2013, 22:18

Prijsverschil snap ik, maar als je een beetje weet hoe een ophanging in elkaar steekt zou ik toch altijd voor een set gaan?

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 23 jun 2013, 22:23

Op die manier, tsja, ik kan niet in iemand anders z'n portemonnee kijken :) (het is niet de goedkoopste auto om te onderhouden, dus het zal wel een centenkwestie zijn geweest)

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6226
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door matthyssie » 23 jun 2013, 22:24

Wellicht. Is natuurlijk wel wat te verwachten als je zo'n auto koopt, maar dat mag iedereen lekker zelf weten. :thumbup:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door GTRene » 23 jun 2013, 22:28

@Maarten, idd 'weer' kost elke keer knaken, had een aantal jaar geleden zoiets met mijn auto...
der was iets niet goed, als ik gewoon steady reed niks aan de hand, maar als ik gas gaf dan trok die naar rechts...ik :wtf:
dus maar uitlijnen...
maar toen was het nog niet verholpen...
dus weer uitlijnen maar nog niet goed, ja zegt die man het moet goed zijn...
dus hij mee en zei verrek...dus weer alles nakijken of er niet ergens speling in zat...nope nergens...
hij wist het ook niet meer...

ondertussen is die periode al 2x dat uitlijnen betaald en hun konden me verder dus niet helpen en geld weg...
dus zelf maar eens beter nadenken...

ik was een tijdje daarvoor met mijn schokbrekers aan het verstellen geweest om alles meer gelijk te zetten qua hoogte vloer carros L+R en iets met de hoogte gedaan.
maja zo'n ding (Z3) is raar met dat diff oog alleen links dus krachten op anders...
daardoor werd dus 1 kant als het ware wat opgetild (stijve carros) en dus andere grip e.d. als je optrok zeg maar :D dus toen alles weer wat veranderd en daarna (was het betalen beu) zelf de auto uitgelijnd :df:

moest wel 8 x ofzo mijn garage uit want en stuur moest weer recht staan en de rechtuitloop moest goed zijn, maar daarna was ie weer perfect en ook geen 'vreemd' gedrag meer.
Dus zoiets kan zelfs bij je schokdempers weg komen.

maartenmoerman
Berichten: 31
Lid geworden op: 04 jun 2007, 10:49

Re: Porsche 911-996 C4 zweverig in het stuur >100

Bericht door maartenmoerman » 23 jun 2013, 22:39

matthyssie schreef:Wellicht. Is natuurlijk wel wat te verwachten als je zo'n auto koopt, maar dat mag iedereen lekker zelf weten. :thumbup:
Ik heb wel in de gaten dat er altijd een reden is waarom zo'n ding te koop/ingeruild is.

Ik heb er redelijk wat (troep) gezien, en beste gekocht wat in het budget mogelijk was, moet er niet aan denken om een 15k auto gekocht te hebben (er staan aardig wat 996'en voor rond de 15k nu te koop), want daar zit ellendig veel werk in volgens mij.

Ik klaag verder zelf ook (nog) niet over dat ik er geld in moet steken, dat wist ik van te voren wel :) Tot nu toe valtie me mee qua kosten.

@GTrene, dat heb ik gelezen ja, dat 'uitwegen' van een auto ook nogal verschil kan maken ja. Toevallig staat op porsche-forum.nl door renntech een interessant topic daarover.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast