nwe kentekenbewijzen op creditcard formaat met chip

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
GTRene

nwe kentekenbewijzen op creditcard formaat met chip

Bericht door GTRene » 07 jun 2013, 16:36

Kentekencard...

Afbeelding
Het papieren kentekenbewijs, dat in Nederland overbekend is, zal per 1 januari 2014 vervangen worden door een bewijs op creditcardformaat. Net als bij de rijbewijzen het geval is geweest zal deze kentekencard een stuk handzamer zijn en tevens moeilijker te vervalsen zijn. Maar wat verandert er precies?
Ieder voertuig dat een eigen kenteken heeft, heeft een eigen kentekenbewijs. Dat zal in het begin van 2014 vervangen worden door de handzame kentekencard. De kentekencard zal dezelfde informatie bevatten als de huidige papieren versie, maar niet alles is zichtbaar. Dat komt door de chip die in de kaart is ingebouwd. Daarop staan alle gegevens van de auto en daardoor wordt fraude met de kentekenbewijzen een stuk lastiger. Naast de chip staan er ook nog gegevens op de kaart die gewoon af te lezen zijn, zoals het kenteken, de naam van de eigenaar en het merk en type van de auto.
Ook het ‘geboortebewijs’ van de auto, het zogenaamde Certificaat van Overeenkomst (CvO), zal te vinden zijn op de chip. Dat CvO bevat alle informatie van de auto, inclusief technische gegevens die niet op het kentekenbewijs te vinden zijn. Het certificaat voldoet tevens aan de normen die de Europese overheid gesteld heeft. Daarmee is de kentekencard ‘klaar voor de toekomst’.
Aanpassingen
Na de eerste afgifte van de card zijn de gegevens op de chip niet meer te veranderen. Dat betekent, wanneer de auto bijvoorbeeld een andere kleur krijgt, dat ook de kentekencard opnieuw aangevraagd dient te worden. De kosten voor dit proces blijven gelijk, al is er wel het één en ander veranderd. Zo wordt de kaart nu centraal afgegeven en krijg je bij iedere overschrijving of aanvraag van de card hem nu niet meer direct mee. De eerstvolgende dag dat de post bezorgd wordt zal de kentekencard meegestuurd worden, waardoor je hem dus een dag later ontvangt.
In de tussentijd kun je bij een politiecontrole dus geen kentekenbewijs overhandigen. Agenten kunnen op dat moment in een digitale database informatie over de eigenaar en de auto opvragen en zo controleren of de bestuurder de waarheid spreekt.
2014
Per 1 januari 2014 worden alle papieren kentekenbewijzen bij overschrijving vervangen door een plastic exemplaar. Ieder voertuig dat een eigen kenteken heeft ontvangt dan een kentekencard op het moment dat hij verkocht wordt. Of dat particulier of via een bedrijf is maakt niet uit. De RDW verwacht dat tegen 2019 ieder papieren kentekenbewijs is vervangen door een kentekencard en dat de papieren bewijzen dan uit de roulatie genomen zijn.
Er verandert duidelijk het nodige. En dat heeft ook invloed op hoe je je auto kunt overschrijven. Meer daarover in ons volgende deel.
http://ww2.autoscout24.nl/mz_home.aspx? ... -CW23-2013" onclick="window.open(this.href);return false;

maarten22
Auto: Porsche 911 964 C2

Re: nwe kentekenbewijzen op creditcard formaat met chip

Bericht door maarten22 » 07 jun 2013, 16:39

Nog iemand die de autoscout mailing krijgt :wink:

GTRene

Bericht door GTRene » 07 jun 2013, 16:55

best handig af en toe om op de hoogte te blijven :mrgreen:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 07 jun 2013, 17:31

Handig. Heb ze nooit bij me, waar moet ik ze laten. Denk dat alleen andersgeaarden en Macboy met een handtas weg komen. Dus als ik aangehouden wordt begin ik altijd verbaasd in al m'n zakken te zoeken en beloof plechtig ze volgende keer bij me te hebben. Gaat all 22 jaar goed. Zo'n ding kan je gewoon bij de rest van je kaarten doen. Snap sowieso niet zo het nut van kentekenbewijs bij je dragen niet zo. Als je je kan identificeren is alles goed lijkt me. Of de auto gestolen is, apk heeft en verzekerd is kunnen ze zo nakijken. En al heb je kentekenbewijs bij je checken ze dat toch even.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 jun 2013, 18:04

Ik heb ze gewoon in me auto liggen...

Waarom zou je die dingen meenemen uit de auto, daar is immers de einige plek waar je ze misschien nodig hebt...

tomgtr

Bericht door tomgtr » 07 jun 2013, 18:08

Omdat ze als je auto gestolen NOG meer gezeik hebt dan normaal. En copietje werkt net zo goed/slecht als in al je zakken zoeken.

Booooh
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R

Bericht door Booooh » 07 jun 2013, 18:19

tomgtr schreef:Omdat ze als je auto gestolen NOG meer gezeik hebt dan normaal. En copietje werkt net zo goed/slecht als in al je zakken zoeken.
+1 (Done that, been there) , nix in de auto dus ...

Luc B

Bericht door Luc B » 07 jun 2013, 19:46

Lol @ minder fraude gevoelig. Dat blijft toch wel, kijk maar naar al die vervalse ID's , OV chipkaarten en andere pasjes. Vaak zijn het de criminelen die de politie vaak al een stap voor zijn,

Chili

Bericht door Chili » 07 jun 2013, 19:54

Inderdaad, straks kan iedere nerd die een beetje handig is met computers je auto onder je reet vandaan hacken, ben je mooi klaar mee..

GTRene

Bericht door GTRene » 07 jun 2013, 20:02

heb ook altijd een copy van 2 delen in de auto liggen, nooit de originele idd ivm diefstal, ik snap ook niet dat ze dat bijna eisen dat je ze in de auto hebt liggen, copy ok maar origineel no way.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 jun 2013, 20:10

Oh is dat zo? Ik heb nog expliciet nagevraagd bij mijn verzekeringmaatschappij en bij diefstal hoef ik alleen het overechrijvingsbewijs te hebben wat uiteraard thuis ligt overige papieren mocht ik in mijn auto hebben zeiden ze...

misschien toch maar weer er uit halen ;-)

DDX

Bericht door DDX » 07 jun 2013, 20:26

Ieder voertuig dat een eigen kenteken heeft ontvangt dan een kentekencard op het moment dat hij verkocht wordt. Of dat particulier of via een bedrijf is maakt niet uit. De RDW verwacht dat tegen 2019 ieder papieren kentekenbewijs is vervangen door een kentekencard en dat de papieren bewijzen dan uit de roulatie genomen zijn.
Hier mist info, want tegen 2019 zijn lang niet alle auto's verkocht ?

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 07 jun 2013, 21:46

Die van mij liggen ook gewoon in de auto. Maar denk niet dat het interessant is om in een oude Alfa in te breken. :lol:
DDX schreef:
Ieder voertuig dat een eigen kenteken heeft ontvangt dan een kentekencard op het moment dat hij verkocht wordt. Of dat particulier of via een bedrijf is maakt niet uit. De RDW verwacht dat tegen 2019 ieder papieren kentekenbewijs is vervangen door een kentekencard en dat de papieren bewijzen dan uit de roulatie genomen zijn.
Hier mist info, want tegen 2019 zijn lang niet alle auto's verkocht ?
Dat snap ik inderdaad ook niet. Zij ook genoeg mensen die dan hun auto nog hebben. Ik ook (hopelijk) nog. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 07 jun 2013, 21:53

denk dat ze een inlever/omruil actie op touw gaan zetten oid...

Luco

Bericht door Luco » 07 jun 2013, 22:01

Al doen ze dat niet, ik ga het bij schorsing iig wel vragen, anders even overschrijven :)

GTRene

Bericht door GTRene » 07 jun 2013, 22:16

het systeem opzich lijkt me wel handig, ff overschakelen dat wel, maar die vodjes/papieren is ook niet altijd handig en welke moet je ook alweer meenemen bij APK of auto overschrijven e.d. dat soort dingen weer een zorg minder, al hoeft het geloof ik al niet meer bij de APK, volgens mij dit jaar niet nodig gehad, al had ik hem wel bij me, immers ik volg het allemaal niet meer zo snel :gek:

zal me trouwens benieuwen hoe het dan gaat met overschrijven, vroeger gaf je wel eens 2 delen mee dan konden ze het alvast overschrijven, met dit pasje heb je alles in 1 dus der zal vast iets mee zijn dat het daar ook iets anders gaat werken :hmmm:

Luco

Bericht door Luco » 07 jun 2013, 22:31

De gegevens van de eigenaar staan erop, dus neem aan dat je zonder legitimatie niet over kan schrijven.

Als het goed is kan dat nu overigens ook niet.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 08 jun 2013, 20:48

Klopt, alhoewel bij de S60 laatst een kopie van mijn rijbewijs genoeg was voor het autobedrijf om de auto op mijn naam te laten zetten bij het postkantoor (heb hen het laten regelen)

Overigens zouden ze mij wel blij maken met die pasjes, nu van beide auto's de papieren amper tot niet bij me.
Voor de daily zitten ze in de tas die ik altijd naar mijn werk mee heb, maar bij andere ritten heb ik ze eigenlijk nooit bij me

Plaats reactie