Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Rupie

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Rupie » 05 jun 2013, 08:13

Leuk en interessant stukje informatie. En die snelheden, wow.

Luco

Bericht door Luco » 05 jun 2013, 08:23

@328 Ti

Het probleem bij een aanbesteding is dat je een bestek maakt en daarin eisen stelt en dingen voorschrijft.

Diegene die op papier aan deze eisen en voorschriften voldoet en de goedkoopste is krijgt gewoon het werk.
Het enige wat je als opdrachtgever kan doen als er een vermoeden is dat de aanbieder niet voldoet aan de vraag (omdat je als opdrachtgever denkt dat het niet kan voor de aangeboden prijs) is vragen of echt aan alles wordt voldaan en ze niks vergeten zijn.
Zeggen ze daar ja op ben je verplicht om ze het werk te gunnen.

De ellende komt dan pas tijdens de uitvoering, heeft niks met slecht management te maken maar met slechte regelgeving betreffende aanbestedingen.

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 jun 2013, 08:38

Luco, eens alleen gaat het hier organisatorisch wel ontzettend mank:
Luco schreef: heeft niks met slecht management te maken maar met slechte regelgeving betreffende aanbestedingen.
Wie keurt deze regelgeving goed én wie is verantwoordelijk voor deze regelgeving? Juist onze "leiders". Dit is de constante paradox: iedereen heeft het gedaan, dus niemand heeft het gedaan.

Zoals mijn collega en ik altijd tegen elkaar zeggen in dit soort tenenkrommende kafkaëske situaties: huillie huillie!
Laatst gewijzigd door 328Ti op 05 jun 2013, 08:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 05 jun 2013, 08:41

328Ti schreef:Luco, eens maar hier gaat het organisatorisch wel mank:
Luco schreef: heeft niks met slecht management te maken maar met slechte regelgeving betreffende aanbestedingen.
Wie keurt deze regelgeving goed én wie is verantwoordelijk voor deze regelgeving? Juist onze "leiders". Dit is de constante paradox: iedereen heeft het gedaan, dus niemand heeft het gedaan. Zoals mijn collega en ik altijd tegen elkaar zeggen in dit soort tenenkrommende kafkaëske situaties: huillie huillie!
Klopt, je hebt helemaal gelijk.
Probleem is dat je daar als opdrachtgever zo weinig mee kan, ja je niet aan deze regels houden :tooth:

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 jun 2013, 08:56

Luco schreef:
328Ti schreef:Luco, eens maar hier gaat het organisatorisch wel mank:
Wie keurt deze regelgeving goed én wie is verantwoordelijk voor deze regelgeving? Juist onze "leiders". Dit is de constante paradox: iedereen heeft het gedaan, dus niemand heeft het gedaan. Zoals mijn collega en ik altijd tegen elkaar zeggen in dit soort tenenkrommende kafkaëske situaties: huillie huillie!
Klopt, je hebt helemaal gelijk.
Probleem is dat je daar als opdrachtgever zo weinig mee kan, ja je niet aan deze regels houden :tooth:
Precies, dat is juist wat aan ondernemingscultuur veranderd dient te worden.

Directie en management dient multidisciplinair te zijn onderlegd aan het vakgebied waar zij leiding aan geeft. Overal management ofwel "houding en gedrag" en "communicatie" management kom je niet mee weg als je niet weet waar je het over hebt op sec inhoudelijk vlak (lees Fiera). Om voor een dubbeltje op de 1e rang te willen zitten met dergelijke bedragen voor lange termijn investeringen, geeft temeer aan wat het niveau is. Ik zeg: TGV :tooth:

De term trutteschudders geeft mij trouwens een totaal nieuwe dimensie: excuustruusjes die acteren op serieus niveau waar ze niets te zoeken hebben. Vastklampen aan rapportages door incompetentie zijn het gevolg. Erg gezellig female leadership. Ook zoiets, dat soort doelen (verduurzaming is ook zo'n lekkere jeukerd) houdt men zich kennelijk mee bezig. 50% Board moet female zijn. En druk dat ze ermee zijn.. Een goed product/dienst afleveren ho maar. Dat kost moeite, dus dat doen we niet. Allemaal kwantitatief gestoorde doelen en trends waar we in tijd van recessie gewoon heel erg niets aan hebben... :kotsen:
Laatst gewijzigd door 328Ti op 05 jun 2013, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 05 jun 2013, 09:08

Yeps, ik deed vaak de complete projectadministratie.

MJOP maken
MJOP indienen bij directie
Jaarbegroting opstellen
Jaarbegroting aanbesteden
Eigenlijk de complete bedrijfsvoering van de projecten inclusief de vve's

Ik had een teamleider en een manager
Die mensen hebben mij nooit gecontroleerd, waren gewoon te druk met overleggen, netwerken (vooral voor zichzelf)

Ik schreef ook alle rapportages, toen de teamleider ziek werd moest ik dat er bij gaan doen en deed ook nog mijn eigen werk erbij.

Dus uiteindelijk als je dan gaat kijken hadden ze de teamleider er zo tussenuit kunnen halen, wat heeft zo iemand aan toegevoegde waarde?
Hij controleert niks
Mensen die hun targets niet haalden moesten dan bij hem op gesprek, maar consequenties ho maar, peoplemanagement noemde die dat, je moet ze tevreden houden.
Rot op zeg, als je niet doet waar je voor aangenomen bent hoort het consequenties te hebben, doe je dat niet zijn die gasten binnen twee jaar verziekt en zit je de komende 40 jaar aan ze vast terwijl ze niet voldoen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Hilux/CS35+

Bericht door Wouter81 » 05 jun 2013, 09:09

TLRS schreef:De beeldvorming, Nederland gaat naar de haaien, wordt in stand gehouden door media die schrijft wat de gemiddelde lezer wil.

En sommige lezers hier laten niets te raden over hetgeen ze willen lezen :goodnight:
Dat is zeker zo.

Ik las gister dit verhaal: https://medium.com/i-m-h-o/297e47e6f78b" onclick="window.open(this.href);return false;

Vond ik zeer verfrissend. Misschien ga ik dat wel proberen. Ik heb het privé en zakelijk behoorlijk voorelkaar. Gelukkig, gezond, goed inkomen. Gelukkig dus. Maar je wordt dan soms weer chagrijnig van politiek nieuws of weer één of andere slachtpartij ergens. Waarom lees ik het eigenlijk nog? Misschien beter van niet.

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 jun 2013, 09:11

Luco schreef:Yeps, ik deed vaak de complete projectadministratie.

MJOP maken
MJOP indienen bij directie
Jaarbegroting opstellen
Jaarbegroting aanbesteden
Eigenlijk de complete bedrijfsvoering van de projecten inclusief de vve's

Ik had een teamleider en een manager
Die mensen hebben mij nooit gecontroleerd, waren gewoon te druk met overleggen, netwerken (vooral voor zichzelf)

Ik schreef ook alle rapportages, toen de teamleider ziek werd moest ik dat er bij gaan doen en deed ook nog mijn eigen werk erbij.

Dus uiteindelijk als je dan gaat kijken hadden ze de teamleider er zo tussenuit kunnen halen, wat heeft zo iemand aan toegevoegde waarde?
Hij controleert niks
Mensen die hun targets niet haalden moesten dan bij hem op gesprek, maar consequenties ho maar, peoplemanagement noemde die dat, je moet ze tevreden houden.
Rot op zeg, als je niet doet waar je voor aangenomen bent hoort het consequenties te hebben, doe je dat niet zijn die gasten binnen twee jaar verziekt en zit je de komende 40 jaar aan ze vast terwijl ze niet voldoen.
De situatie die je omschrijft kom angstig dicht bij mijn werkelijkheid.....

Luco

Bericht door Luco » 05 jun 2013, 09:16

Zo is het bij meerdere bedrijven.

328Ti

Bericht door 328Ti » 05 jun 2013, 09:21

Wouter81 schreef:
TLRS schreef:De beeldvorming, Nederland gaat naar de haaien, wordt in stand gehouden door media die schrijft wat de gemiddelde lezer wil.

En sommige lezers hier laten niets te raden over hetgeen ze willen lezen :goodnight:
Dat is zeker zo.

Ik las gister dit verhaal: https://medium.com/i-m-h-o/297e47e6f78b" onclick="window.open(this.href);return false;

Vond ik zeer verfrissend. Misschien ga ik dat wel proberen. Ik heb het privé en zakelijk behoorlijk voorelkaar. Gelukkig, gezond, goed inkomen. Gelukkig dus. Maar je wordt dan soms weer chagrijnig van politiek nieuws of weer één of andere slachtpartij ergens. Waarom lees ik het eigenlijk nog? Misschien beter van niet.

Negeren is tijdelijk en vooral goed voor je eigen gemoedstoestand. De ontwikkelingen in je omgeving worden daar helaas niet anders van.

Maar eens, ik had al een digitenne abbo omdat ik weinig tv kijk. Ook zoiets: ik flikker de abbo er straks helemaal uit omdat men denkt te gaan benchmarken in de CAI-markt en van 5,95 in 2008 naar 14,95 p/mnd te kunnen gaan in 2013. Dit ondanks de inferieure ontvangstkwaliteit. (Zal dit ook wel weer eentje van de zijlijn zijn geweest die het benchmarkduiveltje is ingefluisterd via de golfclub?)

Ik hou ermee op. Inderdaad, je wordt er depri van. Ik ga weer wat prutsen.

Luco

Bericht door Luco » 05 jun 2013, 09:23

schotel en open pli 2400 zenders voor 10 euro :hosanna: :hosanna:

TLRS

Bericht door TLRS » 05 jun 2013, 14:10

Wouter81 schreef:Dat is zeker zo.

Vond ik zeer verfrissend. Misschien ga ik dat wel proberen. Ik heb het privé en zakelijk behoorlijk voor elkaar. Gelukkig, gezond, goed inkomen. Gelukkig dus. Maar je wordt dan soms weer chagrijnig van politiek nieuws of weer één of andere slachtpartij ergens. Waarom lees ik het eigenlijk nog? Misschien beter van niet.
Dat is een mooi stukje om te lezen. En het punt precies. Hoeveel mensen worden niet geremd in hun behulpzaamheid omdat ze bang zijn voor de consequenties. Excessen geschetst als normaal maar vast vaker uitzondering dan regel. En met het overschot aan nieuws, welk nieuws zou de media dan kiezen? Dat de buurtsuper een paar winkelwagentjes kwijt is of veel 'groter' of indrukwekkender nieuws van ellende aan de andere kant van de aarde.
328Ti schreef:Negeren is tijdelijk en vooral goed voor je eigen gemoedstoestand. De ontwikkelingen in je omgeving worden daar helaas niet anders van.
Dat is waar. Maar soms is het perspectief zoek en ontstaat er een onrealistisch beeld. Zoals bij politici of andere hoge bomen. Ze kunnen de wereld 73x gered hebben, als ze een paar vage declaraties hebben gemaakt dan staan ze zo op straat. En dat slaat helemaal nergens op..

Het is contraproductief I'd say..

Luco

Bericht door Luco » 05 jun 2013, 14:13

Als ze daadwerkelijk de wereld 73 keer hadden gered zou niemand moeilijk doen over die declaraties, maar ze smijten geld over de balk, bedriegen de boel, maken valse beloftes en declareren onrechtmatig.

En dan nog verontwaardigd zijn dat mensen het vertrouwen in hun verliezen.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2013, 00:41

kwam deze net tegen op FB :mrgreen: nouja eigenlijk is het niet om te lachen maar vooruit>

Afbeelding

TLRS

Bericht door TLRS » 06 jun 2013, 00:53

:lol:
Luco schreef:Als ze daadwerkelijk de wereld 73 keer hadden gered zou niemand moeilijk doen over die declaraties, maar ze smijten geld over de balk, bedriegen de boel, maken valse beloftes en declareren onrechtmatig.

En dan nog verontwaardigd zijn dat mensen het vertrouwen in hun verliezen.
Wie zijn "ze" in jouw ogen? Weet je specifieke voorbeelden van die lui die alles fout doen en nog nooit iets goeds hebben gerealiseerd?

Luco

Bericht door Luco » 06 jun 2013, 01:34

Zijn diezelfde "ze" waar jij over begon, politici en diverse hoge omes.
Overigens zeg ik niet dat ze niks goed doen, jij begon over 73 keer het redden van de wereld.

Ben benieuwd wat jij vind wat "ze" dan allemaal goed doen.

TLRS

Bericht door TLRS » 06 jun 2013, 13:59

Dat is juist het probleem, wat ze goed doen daar hoor je amper wat over want dat is kennelijk geen nieuws. Zoiets is misschien wel uit te zoeken maar daar begin ik niet meer aan. Dus het komt er op neer dat ik eigenlijk geen echt antwoord heb op je vraag behalve dat ik er meer vertrouwen in heb gekregen.

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 jun 2013, 14:39

TLRS schreef:Dat is juist het probleem, wat ze goed doen daar hoor je amper wat over want dat is kennelijk geen nieuws.
Kijk, dat is dus persvrijheid. Positief nieuws is geen nieuws, behalve als het om de € gaat. Ook alles ongegeneerd breed uitmeten, zie dat trieste gebeuren met de 2 broertjes en de een na de andere familietragedie. Dat hakt er gewoon in bij de burger.

Verder ook het fenomeen AmberAlert. Mijn baas vindt dat ik die smsjes op de telefoon moet krijgen. Resultante: midden in de nacht smsjes... Dus:
TLRS schreef:soms is het perspectief zoek en ontstaat er een onrealistisch beeld.
Is het wel heel erg realistisch dat het niet heel onrealistisch is.... :TV kijken:

328Ti

Bericht door 328Ti » 06 jun 2013, 14:46

GTRene schreef:kwam deze net tegen op FB :mrgreen: nouja eigenlijk is het niet om te lachen maar vooruit>

Het is toch ook gewoon om te huilen. Nu vind ik wel, ook al ga je voor de goedkoopste variant a la VW up! (niemand hoeft zich aangevallen te voelen :tooth: ) dat de manco's echt bizar zijn en niet alleen aan onbehoorlijk bestuur ligt. Ik heb me een beetje ingelezen en naar het blijkt was NS Hispeed bijna aan het failliet en koos daarom voor de goedkope variant.

Aldus wat ik gelezen heb op Wiki.

Luco

Bericht door Luco » 06 jun 2013, 16:50

TLRS schreef:Dat is juist het probleem, wat ze goed doen daar hoor je amper wat over want dat is kennelijk geen nieuws. Zoiets is misschien wel uit te zoeken maar daar begin ik niet meer aan. Dus het komt er op neer dat ik eigenlijk geen echt antwoord heb op je vraag behalve dat ik er meer vertrouwen in heb gekregen.

Daar heb je wel een punt, maar politici die grove fouten maken of nalatig zijn heb ik nog steeds niet weg zien gaan.

Wekers zit er nog (300 miljoen weggegeven aan bulgaren)
Opstelten (die schadevergoeding moet gaan betalen aan coffeeshops)
Die slimmerd die verantwoordelijk is voor de fyra
De te snelle wet die niet rechtsgeldig is waardoor er nog eens 300 miljoen uitgekeerd moet gaan worden en daar komt nog rente bij.
Onno Hoes die van maastricht een ghetto maakt
Bestuur Woonbron (heeft na een blunder van 240 miljoen nog 3 jaar op hun plek gezeten)
Erik staal van Vestia (heeft honderden miljoenen verkwanseld en kreeg een handdruk en zit nu in zijn luxueuse villa op Aruba)

De meeste figuren zitten er nog steeds
Moet jij eens een foutje maken van 300 miljoen bij je werkgever :tooth:

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 06 jun 2013, 17:13

Laten we voroal Hanneke Houtzager niet vergeten.

Zeven weken gewerkt bij Zuidzorg in Veldhoven, in conflict uit elkaar gegaan, maar voor die 7 weken werk wel even 170K meetrekken, want 'ze had haar vaste baan er voor op moeten geven'. Zo gek joh, dat de zorgkosten de pan uit rijzen...

Right.

Next :kotsen:

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2013, 19:31

328Ti schreef:
GTRene schreef:kwam deze net tegen op FB :mrgreen: nouja eigenlijk is het niet om te lachen maar vooruit>

Het is toch ook gewoon om te huilen. Nu vind ik wel, ook al ga je voor de goedkoopste variant a la VW up! (niemand hoeft zich aangevallen te voelen :tooth: ) dat de manco's echt bizar zijn en niet alleen aan onbehoorlijk bestuur ligt. Ik heb me een beetje ingelezen en naar het blijkt was NS Hispeed bijna aan het failliet en koos daarom voor de goedkope variant.

Aldus wat ik gelezen heb op Wiki.
Nu gaat de bouwer van de Fyra (Italie?) ook nog eens de NS/staat aanklagen vanwege het aangetaste Imago haha, de wereld op z'n kop...ze gokken er gewoon op omdat wij 'braaf' zijn in NL waarschijnlijk, ongelofelijk.
In elk geval eerst van Belgie zo te horen, het ligt niet aan hen maar dus aan ons dat die problemen er zijn :mrgreen:

Luco

Bericht door Luco » 06 jun 2013, 20:00

Ja, rene, wij kennen geen van allen de eisen/bestek en de juridische consequenties daarvan, dus als de leverancier aan de gestelde eisen heeft voldaan dan kan je het inderdaad zien als imagoschade als de afnemer nu klaagt, want dan hadden ze beter moeten omschrijven wat ze precies wilden.
Voer voor goede advocaten en jaren durende touwtrekkerij.

GTRene

Bericht door GTRene » 06 jun 2013, 20:13

klopt, er zal nog veel boven water komen de komende tijd lijkt me
van al die jaren dat ze er al mee bezig waren,

ze hebben in elk geval veel reclame gekregen, alleen niet die wat ze wilden.

Peric

Bericht door Peric » 06 jun 2013, 22:31

Luco schreef:Ja, rene, wij kennen geen van allen de eisen/bestek en de juridische consequenties daarvan, dus als de leverancier aan de gestelde eisen heeft voldaan dan kan je het inderdaad zien als imagoschade als de afnemer nu klaagt, want dan hadden ze beter moeten omschrijven wat ze precies wilden.
Voer voor goede advocaten en jaren durende touwtrekkerij.
Zal er in de afspraken gestaan hebben dat ze treinstellen wilden waarvan de deuren wél blijven hangen? Of dat ze treinen wilden waarvan de afdekstrippen wél gewoon op hun plek blijven zitten?
:?
Afbeelding

Plaats reactie