International Engine of the Year
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
International Engine of the Year
International Engine of the Year
--------------------------------------------------------------------------------
BMW is wederom winnaar van de International Engine of the Year-verkiezing. Voor de tweede maal werd de 3.0-liter twin-turbo motor van BMW met deze titel bekroond. Behalve de algemene titel won de motor ook in de klasse met een cilinderinhoud van 2.5-liter tot 3.0-liter.
Dat ze bij BMW motoren kunnen bouwen staat wederom als een paal boven water. Nadat het Zuid-Duitse merk in 2007 al de volle winst wist te behalen voor de 3.0 liter twin-turbo weet BMW de titel dit jaar wederom in de wacht te slepen. Niet alleen wist BMW met deze motor zichzelf overall International Engine of the Year 2008 te bekronen. Het sportieve merk uit Beieren won maar liefst in zes van de elf categorieën. BMW mag zich heden dus oprecht de beste motorenbouwer van de wereld noemen.
BMW grootste winnaar
Zeven andere kandidaten – die door een turbo hun vermogen leveren in combinatie met relatief kleine cilinderinhoud, laag brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot - dongen dit jaar mee voor de International Engine of the Year Award 2008. De vakkundige jury, die ondermeer bestaat uit 65 autojournalisten uit 32 landen, koos de 2.0 liter dieselmotor van BMW als beste nieuwkomer van het jaar. De 123d wist de jury te overtuigen met haar lagere brandstofverbruik van 5,2 liter/100km in combinatie met het maximaal geleverde vermogen van 204 pk en 400 Nm aan koppel.
Andere categorieën waar BMW de hoogste beoordeling behaalde was in de klasse beste motor met een totale cilinderinhoud van 1.4 liter tot 1.8 liter (1.6 turbomotor, welke in samenwerking werd ontwikkeld met PSA). Deze motor vinden we terug in de MINI Cooper S, Mini Clubman S, Peugeot 207 en Peugeot 308. De BMW 4.0 liter V8 en de 5.0 liter V10 wonnen respectievelijk in de categorieën beste motor met een totale cilinderinhoud van 3.0 liter tot 4.0 liter en een totale cilinderinhoud van boven de vier liter.
Toyota voor vierde maal het schoonst
Toyota mocht mag zich in 2008 voor de vierde maal op rij de schoonste motorbouwer noemen. Haar 1.5 liter Hybride Synergy Drive-motor (Toyota Prius) was het meest milieuvriendelijk. Een tweede award behaalde Toyota met haar kleine 1.0 liter motor, welke o.a. gemonteerd wordt in de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107.
Overige winnaars
Porsche deed haar eer als sportwagenfabrikant aan en won in de categorie Best Performance Engine met de 3.6 liter turbomotor (Porsche 911 Turbo, Porsche 911 GT2). Volkswagen viel in de prijzen met de door hun ontwikkelde 1.4 liter TSI twincharger-motor (Volkswagen Golf, Touran, Tiguan en Jetta) en 2.0 liter turbomotor (o.a. geplaatst in de Audi A3, TT, Golf GTI en SEAT Leon). Subaru’s befaamde 2.5 liter motor is in 2008 titelhouder van de beste motor in de klasse 2 liter tot 2.5 liter. De soepele boxermotor treffen we aan in het gamma van de Subaru Impreza, Forester, Outback en Legacy.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/
--------------------------------------------------------------------------------
BMW is wederom winnaar van de International Engine of the Year-verkiezing. Voor de tweede maal werd de 3.0-liter twin-turbo motor van BMW met deze titel bekroond. Behalve de algemene titel won de motor ook in de klasse met een cilinderinhoud van 2.5-liter tot 3.0-liter.
Dat ze bij BMW motoren kunnen bouwen staat wederom als een paal boven water. Nadat het Zuid-Duitse merk in 2007 al de volle winst wist te behalen voor de 3.0 liter twin-turbo weet BMW de titel dit jaar wederom in de wacht te slepen. Niet alleen wist BMW met deze motor zichzelf overall International Engine of the Year 2008 te bekronen. Het sportieve merk uit Beieren won maar liefst in zes van de elf categorieën. BMW mag zich heden dus oprecht de beste motorenbouwer van de wereld noemen.
BMW grootste winnaar
Zeven andere kandidaten – die door een turbo hun vermogen leveren in combinatie met relatief kleine cilinderinhoud, laag brandstofverbruik en dito CO2-uitstoot - dongen dit jaar mee voor de International Engine of the Year Award 2008. De vakkundige jury, die ondermeer bestaat uit 65 autojournalisten uit 32 landen, koos de 2.0 liter dieselmotor van BMW als beste nieuwkomer van het jaar. De 123d wist de jury te overtuigen met haar lagere brandstofverbruik van 5,2 liter/100km in combinatie met het maximaal geleverde vermogen van 204 pk en 400 Nm aan koppel.
Andere categorieën waar BMW de hoogste beoordeling behaalde was in de klasse beste motor met een totale cilinderinhoud van 1.4 liter tot 1.8 liter (1.6 turbomotor, welke in samenwerking werd ontwikkeld met PSA). Deze motor vinden we terug in de MINI Cooper S, Mini Clubman S, Peugeot 207 en Peugeot 308. De BMW 4.0 liter V8 en de 5.0 liter V10 wonnen respectievelijk in de categorieën beste motor met een totale cilinderinhoud van 3.0 liter tot 4.0 liter en een totale cilinderinhoud van boven de vier liter.
Toyota voor vierde maal het schoonst
Toyota mocht mag zich in 2008 voor de vierde maal op rij de schoonste motorbouwer noemen. Haar 1.5 liter Hybride Synergy Drive-motor (Toyota Prius) was het meest milieuvriendelijk. Een tweede award behaalde Toyota met haar kleine 1.0 liter motor, welke o.a. gemonteerd wordt in de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107.
Overige winnaars
Porsche deed haar eer als sportwagenfabrikant aan en won in de categorie Best Performance Engine met de 3.6 liter turbomotor (Porsche 911 Turbo, Porsche 911 GT2). Volkswagen viel in de prijzen met de door hun ontwikkelde 1.4 liter TSI twincharger-motor (Volkswagen Golf, Touran, Tiguan en Jetta) en 2.0 liter turbomotor (o.a. geplaatst in de Audi A3, TT, Golf GTI en SEAT Leon). Subaru’s befaamde 2.5 liter motor is in 2008 titelhouder van de beste motor in de klasse 2 liter tot 2.5 liter. De soepele boxermotor treffen we aan in het gamma van de Subaru Impreza, Forester, Outback en Legacy.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Nou inderdaad. Wat een wereld prestatie. 306pk uit een 3.0 6-cylinder twin-turbo...
Turbo's hebben zeker hun charmes, zeker als het benzine turbo's zijn dus een beetje toeren niet schuwen. En toegeven de 3.0 twin-turbo loopt heel mooi/netjes. Maar het blijft een turbo en zelfs als het twee kleintjes zijn blijft dat nadelen hebben.
Het is de toekomst, net zoals die F*CKING turbo diesels die allemaal rondrijden. Ik weet het.
Maar geef mij maar toch gewoon een atmo blok. Blijft lekkerder, directer, liniairder (?), uitdagender om snel te rijden en simpeler om rustig te rijden...
Mark.
Turbo's hebben zeker hun charmes, zeker als het benzine turbo's zijn dus een beetje toeren niet schuwen. En toegeven de 3.0 twin-turbo loopt heel mooi/netjes. Maar het blijft een turbo en zelfs als het twee kleintjes zijn blijft dat nadelen hebben.
Het is de toekomst, net zoals die F*CKING turbo diesels die allemaal rondrijden. Ik weet het.
Maar geef mij maar toch gewoon een atmo blok. Blijft lekkerder, directer, liniairder (?), uitdagender om snel te rijden en simpeler om rustig te rijden...
Mark.
-
- Berichten: 22290
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Ben ik niet met je eens. Ik ga van turbo motoren (benzine/diesel) altijd veel onrustiger/harder/asocialer/bruter rijden.maar als dailydriver toch heerlijk die turbo.
Prima hoor om ff te knallen (EVO style). Maar als daily-driver, is het gewoon voor mij persoonlijk niet goed voor m'n rijstijl...
(Ligt niet aan het blok, ligt aan mijn reactie op het karakter ervan, ik weet het...)
Mark.
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Markk,markk schreef:Ben ik niet met je eens. Ik ga van turbo motoren (benzine/diesel) altijd veel onrustiger/harder/asocialer/bruter rijden.maar als dailydriver toch heerlijk die turbo.
Prima hoor om ff te knallen (EVO style). Maar als daily-driver, is het gewoon voor mij persoonlijk niet goed voor m'n rijstijl...
(Ligt niet aan het blok, ligt aan mijn reactie op het karakter ervan, ik weet het...)
Mark.
Karakter van je EVO 2.0 I4 is ook totaal verschillend van de BMW 3.0. Evo blok is erg explosief en alles behalve soepel. dat heb je bij die x35i echt niet. Dus eens met Andre mbt M3 vs 335i daily useability.
Met een Evo kan ik ook niet rustig rijden, constant stampen met dat ding

- Fernando
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: International Engine of the Year
*MEGASCHOP*
JAAAAAAAAAAAAAAA!!

JAAAAAAAAAAAAAAA!!
Ford pakt weer titel Engine of the Year
AMSTERDAM -
Voor de tweede maal eist Ford met de 1.0 EcoBoost-motor de felbegeerde titel Engine of the Year op. "De driecilindermotor was tijdens de vorige verkiezing al een grote verrassing en niemand kan vooralsnog aan de Ford-motor tippen", aldus Sjoerd van Bilsen die namens De Telegraaf en Autovisie in de jury zit. “De motor combineert vlotte prestaties met een uitstekend benzineverbruik. Geen enkele fabrikant is het tot op heden gelukt om zo’n goede driecilindermotor te ontwikkelen en te bouwen.”
De Ford-motor wint overtuigend met 479 punten van de 1.4 TwinCharger-motor (408 punten) van Volkswagen en de BMW 2.0-viercilinder (247). Ook in de categorie Tot 1.0-cilinderinhoud staat het Ford-blok bovenaan. Met 552 punten slaat de motor een enorm gat tot de winnaar van de 2011-verkiezing, de Fiat TwinAir-benzinemotor die 329 punten haalt.
De 1.0 EcoBoost-motor is Fords enige trots. Andere motoren van het merk komen nauwelijks in de lijsten voor.
Beste Nieuwe Motor
De 1.4 TSI-krachtbron met cilinderuitschakeling is uitgeroepen tot beste nieuwe motor. De viercilinder verslaat de 6.3 V12-motor van Ferrari en Mazda's 2.5-viercilinder.
Beste Groene Motor
In de categorie milieu-vriendelijke motor wint Fiat met de CNG-versie van de TwinAir-krachtbron. De aandrijflijn uit de Chevrolet Volt en Opel Ampera eindigt als tweede, voor de Tesla Model S.
De verkiezing Engine of the Year telt 86 automotive journalisten uit 35 landen.
Best Engine Overall
Ford 1.0 EcoBoost 479 p
Volkswagen 1.4 TwinCharger 408
BMW 2.0 4-cil. 247
Porsche 2.7 boxer 245
Ferrari 6.3 V12 233
PSA/BMW 1.6 Turbo 197
McLaren 3.8 V8 Turbo 180
Audi 5-cilinder 111








-
- Berichten: 55248
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: International Engine of the Year
Ja dat is wel 'n applausje waard.Fernando schreef: Beste Nieuwe Motor
De 1.4 TSI-krachtbron met cilinderuitschakeling is uitgeroepen tot beste nieuwe motor. De viercilinder verslaat de 6.3 V12-motor van Ferrari
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()


-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: International Engine of the Year
Jep

Enige atmo motor naast het Ferrari blok

-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: International Engine of the Year
En over dat 1.0 blok gesproken..
The Caterham after this feels like a S class Mercedes
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: International Engine of the Year
Misschien iets voor GTRene om een Ferrari om te bouwen. Italiaanse ellendemotor eruit en zo'n geile 1.4 TSI erin!
- Luco
- Berichten: 29388
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: International Engine of the Year
170pk uit een 1.0 

- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: International Engine of the Year
Dat blok gaf toch al meer problemen dan Noord-Korea in de afgelopen halve eeuw?Snipe schreef:Misschien iets voor GTRene om een Ferrari om te bouwen. Italiaanse ellendemotor eruit en zo'n geile 1.4 TSI erin!
-
- Berichten: 55248
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: International Engine of the Year
Welke, de 6.3 V12 of de 1.4 TSi?-Menrik- schreef:Dat blok gaf toch al meer problemen dan Noord-Korea in de afgelopen halve eeuw?Snipe schreef:Misschien iets voor GTRene om een Ferrari om te bouwen. Italiaanse ellendemotor eruit en zo'n geile 1.4 TSI erin!
LOL @ Snipe.
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: International Engine of the Year
1.4 T(F)SI? Of heeft VW die ondertussen zo enorm verbeterd dat ze nu ineens de beste nieuwe motor hebben?Robin schreef:Welke, de 6.3 V12 of de 1.4 TSi?-Menrik- schreef:Dat blok gaf toch al meer problemen dan Noord-Korea in de afgelopen halve eeuw?Snipe schreef:Misschien iets voor GTRene om een Ferrari om te bouwen. Italiaanse ellendemotor eruit en zo'n geile 1.4 TSI erin!
LOL @ Snipe.
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: International Engine of the Year
Valt allemaal best wel mee volgensmij, internet blaast een hoop op.
Die tfsi twincharger is natuurlijk best wel een mooi stukje techniek. Die nieuwe 1.4TSI die twee cilinders uitschakeld is de nieuwkomer.
Als je die 'International Engine of the year" winnaars bekijkt gaat het toch eigenlijk helemaal nergens over.. Het is en blijft dezelfde primitieve rommel als 40 jaar terug, in een langzame evolutie, niks revolutie.
Die tfsi twincharger is natuurlijk best wel een mooi stukje techniek. Die nieuwe 1.4TSI die twee cilinders uitschakeld is de nieuwkomer.
Als je die 'International Engine of the year" winnaars bekijkt gaat het toch eigenlijk helemaal nergens over.. Het is en blijft dezelfde primitieve rommel als 40 jaar terug, in een langzame evolutie, niks revolutie.
- Mnrk
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 22 mei 2010, 21:36
- Auto: R53 tracktool
Re: International Engine of the Year
Heb 'm helaas zelf ook in mijn Golf Vl gehad, viel helaas niet echt mee.WJ schreef:Valt allemaal best wel mee volgensmij, internet blaast een hoop op.
Die tfsi twincharger is natuurlijk best wel een mooi stukje techniek. Die nieuwe 1.4TSI die twee cilinders uitschakeld is de nieuwkomer.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Kadett en 4 gasten