1999 Z3 Coupé 2.8

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 09 mei 2013, 21:32

klopt, als je bv een track-day doet denk je weer, owja die stoelen :hot:
en dan verspil je veel energie aan je wat vastzetten met je benen e.d. das best jammer.

ooit koop ik nog een Z3 coupe waar ik wel veel aan kan veranderen, dan komen er zeker lichte kuipstoelen in en een fijn alcantara stuurtje die wat meer naar je toe komt en en en en :df:

opzich zitten ze wel aardig die van de M in elk geval, maar meer dan dat niet, het houd zeker niet over.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 09 mei 2013, 21:45

Klopt. Ik hoop nu dat de stoel net genoeg gaat kantelen om het voldoende te maken. Op dat ene forum zijn ze er alvast laaiend enthousiast over. Kit kost geleverd 31 euro. Daar kunnen we alvast niet voor sukkelen.

Als de 2.8 ooit een tracktoy wordt, zal die opgebouwd worden zoals die van Fabian. Mijn grote voorbeeld van hoe zo'n wagen moet gemodificeerd worden. :hot:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 00:22

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ogq7e1AF ... e=youtu.be[/youtube]



Tegen de Z3M van Tom. :wink:
Laatst gewijzigd door Jussi op 16 mei 2013, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 13 mei 2013, 00:42

:D leuk, der zitten wel aardige bulten in de weg zo te zien. :shock:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 00:48

GTRene schreef::D leuk, der zitten wel aardige bulten in de weg zo te zien. :shock:
Zo gaat dat in BE. En dit zijn dan eigenlijk nog de betere stukken baan. :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 13 mei 2013, 00:57

hm, das idd wel anders dan NL dan, je hoort er ook regelmatig verhalen over, als je het niet weet kun je onaangenaam verrast worden lijkt me...of in de bumpstops oid en dan een rare zwiepert maken of schade aan je ophanging oid.
het geeft wel weer aan je door hoe de weg is :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 01:07

GTRene schreef:hm, das idd wel anders dan NL dan, je hoort er ook regelmatig verhalen over, als je het niet weet kun je onaangenaam verrast worden lijkt me...of in de bumpstops oid en dan een rare zwiepert maken of schade aan je ophanging oid.
het geeft wel weer aan je door hoe de weg is :D
Je weet dat je leeft wanneer je bij 180km/u onverwachts met de vier wielen van de grond gaat. :hot: Dan wil je ook dat die auto niet te zweverig aanvoelt.

Het zweverig gevoel is trouwens al een heel deel verholpen nu met de nieuwe banden. Ik heb al een stuk meer vertrouwen in de wagen gekregen. Het is nog wel nog steeds niet zoals de M van Tom. Op zijn stuurgevoel ben ik nog steeds erg jaloers. :?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 13 mei 2013, 09:54

als je het verschil hebt gevoelt kan ik me dat goed voorstellen :D
passen trouwens de M draagarmen ook onder de 2.8/3.0? wellicht dat zoiets kan helpen incl dan weer uitlijnen.

volgend mij had ik ook ergens gelezen dat je de alu draagarmen van de e30 m3 sport oid of van een e46 eronder kan doen?

helemaal vergeten toen ik een jaar terug 2 nwe (dure) M draagarmen bestelde :?
die zijn wel goed natuurlijk, maar die ook sterke alu dingen zijn een stuk lichter neem ik aan :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 10:32

GTRene schreef:als je het verschil hebt gevoelt kan ik me dat goed voorstellen :D
passen trouwens de M draagarmen ook onder de 2.8/3.0? wellicht dat zoiets kan helpen incl dan weer uitlijnen.

volgend mij had ik ook ergens gelezen dat je de alu draagarmen van de e30 m3 sport oid of van een e46 eronder kan doen?

helemaal vergeten toen ik een jaar terug 2 nwe (dure) M draagarmen bestelde :?
die zijn wel goed natuurlijk, maar die ook sterke alu dingen zijn een stuk lichter neem ik aan :D
Draagarmen bestellen is wat te gek. Dan leer ik wel met los stuur leven. :tooth: Maar even serieus: Tom gaat Vorschlag camberplates steken en dan neem ik zijn Z3M topmounts over. Die steken er nog maar 10K km onder dus dat zal denk ik wel een verschil geven.

Al brengen de Z3M topmounts wel wat extra camber met zich mee. Ik zit nu op -1°42 links en -1°12' rechts. Als ik ze op de juiste manier monteer krijg ik meer negatief camber en als ik ze omdraai minder negatief camber. Wat zou de beste keuze zijn?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 13 mei 2013, 10:45

zou het zo niet weten, met dat soort waarden te weinig ervaring en per auto verschillend, een beetje negatief camber is niet erg.
maar dacht dat je er niet zoveel camber bij kreeg maar wel wat meer Caster?
tenminste ik denk dat de topmount zeg maar wat meer naar achter komt te liggen? althans bij mijn kar zit bv die instel moer van de schokdempers helemaal naar achter (niet in het midden dus)

dat meer caster lijkt me opzich wel goed.

Afbeelding

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 10:49

Ja, dat extra caster kan alleen maar de rechtuitstabiliteit op hoge snelheid verhogen. :df:

Maar ik ben benieuwd met hoeveel negatief camber andere Z3(M) rijders rijden. Als jullie ergens het uitlijnblad hebben liggen, post dan even de waarden hier. :)

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Joopieboy » 13 mei 2013, 11:00

Even los van de techniek hierboven, moet bij uitlijnen niet links en rechts gelijk staan? Daar zit hier nogal een verschil in...

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 11:11

Joopieboy schreef:Even los van de techniek hierboven, moet bij uitlijnen niet links en rechts gelijk staan? Daar zit hier nogal een verschil in...
Inderdaad.. Dat is bij mij even niet het geval. Maar ik ben niet de enige die zulke problemen heeft! BMW verkoopt zelf cambercorrigerende wielflenzen om deze ongelijkheden op te vangen.

De ene vindt het niet veel en de andere schrikt toch al een beetje. Ik weet het zelf ook niet meer zo goed. Ik heb alleen geen zin om camberplates van 5-600 euro te kopen.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 773
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Tomj » 13 mei 2013, 12:13

Jussi schreef:
GTRene schreef:als je het verschil hebt gevoelt kan ik me dat goed voorstellen :D
passen trouwens de M draagarmen ook onder de 2.8/3.0? wellicht dat zoiets kan helpen incl dan weer uitlijnen.

volgend mij had ik ook ergens gelezen dat je de alu draagarmen van de e30 m3 sport oid of van een e46 eronder kan doen?

helemaal vergeten toen ik een jaar terug 2 nwe (dure) M draagarmen bestelde :?
die zijn wel goed natuurlijk, maar die ook sterke alu dingen zijn een stuk lichter neem ik aan :D
Draagarmen bestellen is wat te gek. Dan leer ik wel met los stuur leven. :tooth: Maar even serieus: Tom gaat Vorschlag camberplates steken en dan neem ik zijn Z3M topmounts over. Die steken er nog maar 10K km onder dus dat zal denk ik wel een verschil geven.

Al brengen de Z3M topmounts wel wat extra camber met zich mee. Ik zit nu op -1°42 links en -1°12' rechts. Als ik ze op de juiste manier monteer krijg ik meer negatief camber en als ik ze omdraai minder negatief camber. Wat zou de beste keuze zijn?
Neem jij ze over? :swinging: Ik ben jaloers op uw peekaa's, en dan vooral op je koppel onderin :tooth:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Joopieboy » 13 mei 2013, 18:14

Jussi schreef:
Joopieboy schreef:Even los van de techniek hierboven, moet bij uitlijnen niet links en rechts gelijk staan? Daar zit hier nogal een verschil in...
Inderdaad.. Dat is bij mij even niet het geval. Maar ik ben niet de enige die zulke problemen heeft! BMW verkoopt zelf cambercorrigerende wielflenzen om deze ongelijkheden op te vangen.

De ene vindt het niet veel en de andere schrikt toch al een beetje. Ik weet het zelf ook niet meer zo goed. Ik heb alleen geen zin om camberplates van 5-600 euro te kopen.
Nouja ik weet dat bij Volvo ook iets verschil in kan zitten, maar dit is naar mijn mening wel wat meer. Met stellen zo goed mogelijk krijgen en veel meer kun je er dan niet aan doen. Ik heb ook dit verschil bij mijn V40 omdat de linker poot iets scheef is (minimaal), dus vandaar.

Maar idd om nu zo een dure kit hiervoor te kopen, pfff...

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 13 mei 2013, 19:26

Joopieboy schreef:
Jussi schreef:
Joopieboy schreef:Even los van de techniek hierboven, moet bij uitlijnen niet links en rechts gelijk staan? Daar zit hier nogal een verschil in...
Inderdaad.. Dat is bij mij even niet het geval. Maar ik ben niet de enige die zulke problemen heeft! BMW verkoopt zelf cambercorrigerende wielflenzen om deze ongelijkheden op te vangen.

De ene vindt het niet veel en de andere schrikt toch al een beetje. Ik weet het zelf ook niet meer zo goed. Ik heb alleen geen zin om camberplates van 5-600 euro te kopen.
Nouja ik weet dat bij Volvo ook iets verschil in kan zitten, maar dit is naar mijn mening wel wat meer. Met stellen zo goed mogelijk krijgen en veel meer kun je er dan niet aan doen. Ik heb ook dit verschil bij mijn V40 omdat de linker poot iets scheef is (minimaal), dus vandaar.

Maar idd om nu zo een dure kit hiervoor te kopen, pfff...
Inderdaad, pfff... :)

Je kan ook helemaal niets verstellen op mijn model. Nemen zoals het is of veel betalen.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 21 mei 2013, 13:32

The Ultimate Seat Mod Kit is binnen:

Afbeelding

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 jun 2013, 22:39

Cruisen op een zondagavond:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 jun 2013, 22:46

heb je de stoelkit al gemonteerd?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Jussi » 02 jun 2013, 22:54

Nee, het ontbreekt me echt aan de tijd me er mee bezig te houden. Ik zit volop in de examenperiode. Ik denk pas dat ik er vanaf de 11e mee aan de slag kan. Dan doe ik meteen een oliewissel en kijk ik even de hoofdkoppelingcilinder na want de pedaal ziet er wat vettig uit.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door GTRene » 02 jun 2013, 23:10

dat is idd ff belangrijker nu die examens, succes alvast :thumbup:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Niels » 03 jun 2013, 09:10

Jussi schreef:Cruisen op een zondagavond:

Afbeelding
Wederom in z'n natuurlijke habitat :tooth: Velgen vind ik ook erg goed staan onder de Z3Qpe :D

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Mini Gauge kit V1.0

Bericht door Jussi » 05 jun 2013, 22:14

Hier is ie dan: V1.0 van de zelfgemaakte Gauge kit

Afbeelding

Samen met een vriend zijn we een OBC aan het maken waarmee het mogelijk zal zijn om verscheidene specifieke waarden te meten. In deze versie ging het vooral om de programmering juist te hebben. Via een knop kunnen we scrollen naar verschillende waardes maar zullen olietemp. en oliedruk steeds zichtbaar zijn. De bedoeling is om deze daarna ergens een mooie plek in het interieur te geven.
Volgende zaken zullen zeker gemeten worden:
- olietemperatuur
- oliedruk
- batterij voltage
- koelwatertemperatuur
- inlaattemperatuur
-...

We twijfelen nog of we ook een connectie zouden maken via de OBD-poort. Er is naar verluidt veel informatie uit te halen maar we weten niet meteen hoe we deze kunnen uitlezen. Als iemand daar technische literatuur over heeft, mag dat steeds gegeven worden.

Het scherm wordt vervangen door een LCD-scherm dat we waarschijnlijk van een digitaal fototoestel zullen gebruiken. Dit scherm zal ook helemaal aanpasbaar zijn qua thema dus kleurstelling, lettertype, opstartlogo en dergelijke zijn allemaal programmeerbaar. Het scherm zal, door de beperkte ruimte in de Z3, waarschijnlijk in de asbak of in het linkerventilatierooster geplaatst worden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8

Bericht door Niels » 05 jun 2013, 22:21

Gaaf! :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: 1999 Z3 Coupé 2.8 - Mini Gauge kit V1.0

Bericht door GTRene » 06 jun 2013, 00:02

kun je dan niet beter zo'n soort Alpina rooster kopen? die zijn er dacht ik nu ook van andere merken, is mooi spul, weet zo niet meer waar ik dat linkje heb (heb er te veel :mrgreen: )

maar zeg maar iets in die geest

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] en 2 gasten